Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: mthoring på mandag 25. november 2019, klokken 18:44
Sitat fra: MeTesla på mandag 25. november 2019, klokken 10:13
Det er veldig betenkelig slik saken utvikler seg nå. At det med rekkeviddestruping ikke var en engangshendelse men at fler og fler blir berørt ved at Tesla ser ut til å ha endret implementeringen til å ta dette mer gradvis slik at man ikke merker det. For det de har gjort, er jo å softwarebegrense batteriet ved at det ikke lader til 4,2V (fullt potensial) men stopper før. Dermed får man jo ikke det man betalte for.

Har en ørliten mistanke om at dette kan gjelde nyere biler også, noen som har målt en liten nedgang i spenning @100% SoC på 75/90/100-type batterier?

Det gjelder også Model 3, i det minste min. Ladet min til 100% idag og den viste da (CanBus) mellom 4.174 og 4.182 V på cellespenningene, altså ikke 4.2 V. CanBus viste da 99.7% SOC og at Nominell full pack var på 74.8 kwh mens Nominell remaining var 74.6 kwh.

(Det gikk ikke an å få den til å lade slik at CanBus viste 100%, men 99.7% er jo nært. Vet ikke hva disse 4.178   (snitt) egentlig utgjør i prosent i forhold til 4.2 V da dette ikke er lineært)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Du ser vel på cellespenningen mens ladingen er tilkoblet, like før den stopper? Det er maks påtrykt spenning man må lese av, ikke "hvilespenning".

Hvis ladingen er stoppet faller cellespenningen øyeblikkelig pga et lite forbruk, samt at det foregår en utjevning på cellenivå. Selv under lading vil du neppe se 4,2v, men like under. For eksempel 4,19 eller deromkring.

Hodetelefoner



Øyvind.h

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 26. november 2019, klokken 08:35
Stol aldri på noe i videoene hans
Han videodokumenterer godt, og selv om han i blant tar feil betyr ikke det at du aldri skal stole på noe som helst i videoen. Det er lov til å være uenig i enkelte vurderinger uten å forhåndsdømme alt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Det har vært en del synsing og feilslutninger, for ikke å snakke om dårlig presisjon (kjører før bilen er ferdig med å lade ved degraderingstest og "tipper" hva som gjenstod av ladingen for eksempel).  Nå har han oppdaget Scan My Tesla - 2 år etter at mange andre tok det i bruk som fast inventar i bilen - og legger overlay fra appen på mange videoer.  Så nå er det mer data i grunnlaget og dermed mye bedre. Det er med litt blandede følelser man har kunnet se på enkelte av videoene hans de siste to årene samtidig som man satt med omfattende data som ikke nødvendigvis understøttet konklusjonene selv ;)

Men jeg ville ikke gått så langt som å si at de ikke er å stole på. Fyren er genuint opptatt av det han driver med og gjør det han kan for å gi riktig informasjon, selv om det har vært en og annen bommert. Og mange synes det er god underholdning :)

GOS

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 26. november 2019, klokken 07:51
Du ser vel på cellespenningen mens ladingen er tilkoblet, like før den stopper? Det er maks påtrykt spenning man må lese av, ikke "hvilespenning".

Hvis ladingen er stoppet faller cellespenningen øyeblikkelig pga et lite forbruk, samt at det foregår en utjevning på cellenivå. Selv under lading vil du neppe se 4,2v, men like under. For eksempel 4,19 eller deromkring.

Lading tilkoblet, akkurat i det den hadde fått charging complete. Vet ikke, men tror ikke, at den viste noe annet sekundet før.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Anbefaler å følge med i fortsettelsen i tilfelle det er en gradvis justering som foregår.

Les av spenning like før lading er ferdig da det er påtrykt spenning som begrenses. Det er årsaken til at det også tar lang tid å lade til "100%" med begrenset spenning til 4.08 eller deromkring som på de rammede 85-pakkene, i likhet med å lade til ekte 100% @  4,2v. Hvis påtrykt ikke var begrenset ville det gått mye raskere å lade til ca. 88% hvor begrensningen ligger sånn omtrentlig.

Lynet

#729
I versjon 3.10.2 av appen får jeg nå bare 89% ved fullading på min P85.  Første gangen jeg har oppdaget at jeg har mistet 11%  >:(
Men ifølge scan my tesla har jeg fortsatt 75,4kWh, omtrent det samme som i 2016.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman


Lynet

Akkurat nå er den på 20%
Har ikke ladet over 90% siden i fjor sommer.
Stilt appen på 70%, skal sjekke hva bilen sier i morgen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Tror du misforstod litt. Du skriver at appen viser 89% ved fullading. Lurer på hva bilen viste samtidig?

Normalen ved capping er at 100% er flyttet fra ca 4,2v til under 4,1v og at den "nye" 100% fremdeles vises som 100%, ikke en lavere verdi. %-visning er for øvrig ubrukelig til å se om det er forsvunnet kapasitet. Da må man bruke rekkeviddevisning og sjekke for reduksjon der. Den visningen tar tilgjengelig batterikapasitet i betraktning.

geear

Kan de ha glemt å ta høyde for reduksjonen de har gjort i bilene, i app? Eller får den prosent fra bilen?

Min X viser 100% i både bil og app, så fort deg å ta screenshot.. ;)

Lynet

Nå viser appen samme som bilen, og den går også til 100% nå. Kan være at bil og app må synkes.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA