Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

geear

#510
Og P100DL (dual LRP) har blitt raskere siden da.

MeTesla

Sitat fra: BMW850 på torsdag 29. august 2019, klokken 12:34
Har Tesla rettet opp i det stille tro? Med 2019.28.3.1 oppdateringen? Dette innlegget på i TOCN-gruppa på FB kan indikere at ladeeffekt på SuC er øket igjen. Hadde vært fint i tilfelle. https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway/permalink/2459417104140708/

Står ingen ting om dette på TMC, om dette virkelig hadde vært tilfelle hadde det vært en stor sak...

Mdah

Sitat fra: gr på lørdag 31. august 2019, klokken 21:24
Og P100DL (dual LRP) har blitt raskere siden da.

Det er riktig, men poenget var at Tesla hadde nerfed de eldre, ikke at de senere har kommet med Raven et al. Ikke vet jeg om det stemmer (har en P85D), og har ikke sett noe vedr. dette noe annet sted. Denne tråden handler om endringer på noen 85kWh biler, så jeg ville ikke blitt veldig overasket om andre varianter også kan ha blitt rammet.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

fonberg

Sitat fra: overlay på torsdag 29. august 2019, klokken 11:04
Har flere opplevd at man får begrensning på effekt veldig fort under hard akselerasjon i 100+?
Service senteret sa at dette hadde kommet med en oppdatering for å beskytte batteri og drivlinje.

Dette er ikke nytt, var i hvert fall på plass sommeren 17 (jeg hadde da en 2016 S90D). Effektmeteret får stiplalinje etter få sekunder ved fullt pådrag når bilen har driftstemperatur.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

geear

Sitat fra: Mdah på søndag 01. september 2019, klokken 09:07
Sitat fra: gr på lørdag 31. august 2019, klokken 21:24
Og P100DL (dual LRP) har blitt raskere siden da.

Det er riktig, men poenget var at Tesla hadde nerfed de eldre, ikke at de senere har kommet med Raven et al. Ikke vet jeg om det stemmer (har en P85D), og har ikke sett noe vedr. dette noe annet sted. Denne tråden handler om endringer på noen 85kWh biler, så jeg ville ikke blitt veldig overasket om andre varianter også kan ha blitt rammet.
Har sett en del drag-videoer av flere aktører, og 1/4-mile tidene har vært ekstremt konsistente gjennom disse årene såvidt jeg har fått med meg... ekstremt repeterbare tider, som oftest innenfor en tidels sekund. Men skal ikke dra den lenger (og ikke i denne tråden), syns bare det er for dumt å sammenligne gassrespons i en P100 mot en Toyota Dyna Diesel i tre omtrent like innlegg. Klag gjerne, men bruk realistiske eksempler om man ønsker å ha en form for troverdighet...

overlay

Sitat fra: fonberg på søndag 01. september 2019, klokken 11:34
Sitat fra: overlay på torsdag 29. august 2019, klokken 11:04
Har flere opplevd at man får begrensning på effekt veldig fort under hard akselerasjon i 100+?
Service senteret sa at dette hadde kommet med en oppdatering for å beskytte batteri og drivlinje.

Dette er ikke nytt, var i hvert fall på plass sommeren 17 (jeg hadde da en 2016 S90D). Effektmeteret får stiplalinje etter få sekunder ved fullt pådrag når bilen har driftstemperatur.

Her kommer restriksjonen med en gang effektmeteret er på vei opp mot fulleffekt.
Jeg er usikker på om jeg kjøper SC sin forklaring. Virket som om at jeg hadde P85 ga de nok å gå etter for å gi forklaringen.

Hodetelefoner

Tilbyr deg å teste selv. Kontakt meg på PM :) 

Muffinman

Det ble veldig stille fra @Cato76. Hvordan gikk dette egentlig? Skal absolutt ikke antyde noe, men Tesla mange ganger krevd taushet fra kunden i bytte for å ordne opp.

MeTesla

Ja det ble veldig stille generelt i denne tråden. Har noen gått til sak?

Diskusjonen på tilsvarende tråd på TMC er også temmelig sirkulær.

Har ikke selv fått begrenset batteri men opplever stripping i ladefart. Men det varierer også veldig fra  sc til sc. Var dagstur i Karlstad på mandag og fikk mye bedre ladefart ved Spydeberg enn jeg fikk i Grums med tilsvarende suc og temp.

Grums 20% 79 kw
Spydeberg 20% 92 kw

Muffinman

Batteriet krever høyere temperatur for å få optimal effekt nå enn tidligere. Helst 36 grader eller mer. Virker som range mode + navigering til laderen er beste måte å oppnå det. Uten range mode fusker det en del; ser det åpnes 100% til radiatoren samtidig som batterivarmeren slår inn. Ikke særlig effektivt....

Effekten er kortvarig høyere rett etter tilkobling, men starter man veldig lavt og lar det trappe jevnt ned er punktet hvor det dropper under 100kW nå på 18%, mot 31% tidligere på våre biler. Før reduksjonen hadde vi maks effekt opp til 22% før det i det hele tatt begynte å droppe.

fmm1000

I Danmark oplever flere med 2015 Model S, at de nu kan lade med over 120 kw. Er der nogen i Norge, som oplever det samme.

Lynet

#521
Nei, her er det motsatt! Har ikke fulgt med så nøye på denne tråden, men fikk i dag 32.1 software på S85 og hadde lyst til å teste litt, det ble en trist opplevelse. Var så vidt opp på 80kW før den gikk ned og lå jevnt på 57kW fra 24% til 50%. Var litt kaldt batteri på 20 grader, men passerte 30 grader ved ca 38% og skulle da hatt ca 85kW mot nå 57kw!
Tidligere har den bikket 60kW ved 60%, i dag ble det 45kW på 60%.

Se vedlagte kurver fra i dag og 11.8. da jeg hadde 16.3.2
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

@Lynet: Skriver du om 85-bil og ikke X100D`en i signaturen?

På 24% skulle det allerede så vidt begynt å trappe ned på 85 selv før reduksjonen. Regner med man må betydelig lenger ned for å sjekke om man får høyere makseffekt enn før. Tipper at om så er tilfelle er det så kortvarig at det ikke har noen betydning.

Lynet

Forventet ikke maks effekt fra start med bare 20 grader i batteriet. Før så har den begynt å redusere ned til 100kW ved ca 25%
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thor2014

Jeg er fortsatt på 2019.20.2.1 og har stoppet med oppdateringer selv om bilen maser hver dag.
Jeg har ikke fått redusert rekkevidden, men ladehastigheten er begrenset.
Er det sannsynlig at ladehastigeten vil gå oppover eller nedover om jeg oppdaterer?
Kan jeg miste noe rekkevidde eller annet tull?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA