Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Lars_G

Leverte bilen min inn til service i dag for å få fikset diverse ting (blant annet en AC som har streika). Da jeg tok opp batteri-reduksjonen lot de som om de ikke kjente til det. Da jeg sa det var en kjent sak på diverse forum for Tesla-eiere fnyste han bare og sa at ja, der har han også sett det, men at ingen faktisk har kommet inn og klaget på det. Endte med at jeg måtte ta til takke med at jeg må betale 2000 kroner om de ikke finner feil på batteriet. Nokså håpløs service, synes jeg. Har tross alt vært inne der fire-fem ganger på under ett år og hadde kanskje håpet de var litt snille og runde i kantene, men nei.

geear

Det der betalingsgreiene er noe de har begynt med, noe USA-jævelskap. Jeg har en sak gående og kommer ikke til å gi meg av prinsipp. Rekkeviddereduksjonen er en mangel opp mot forbrukerkjøpsloven, så den kosten ligger på de. Ingen hensikt å feilsøke på noe som er en softwareting fra USA. Jeg hadde lignende saker (relatert til AP), og sa at det ikke var vits å feilsøke, det gjorde de allikevel (fordi jeg hadde signert på serviceskjemaet), og tok betalt for det.

Muffinman

Da har en herremann på TMC-forumet blitt fortalt at "Tesla reduserte kapasiteten med hensikt for å redusere risikoen for brann" hos et servicesenter etter å ha blitt servert de vanlige tåkehistoriene ved andre verksteder. Fikk det naturligvis ikke skriftlig.

Ellers har jeg superladet i dag på 28.2 og nå fungerer kjølingen heldigvis igjen. Men en begredelig opplevelse ellers; fra 11% var jeg aldri oppe i makseffekten som tidligere holdt seg til 22% og den falt veldig raskt. Hadde kjørt noen titalls mil og navigert til supercharger de fire siste, men merkelig nok gjorde ikke bilen noe for å varme batteriet. Det lå på 30 grader når ladingen startet.

Simen1

Lars: Jeg opplevde noe lignende. De registrerte "undersøkelsessak" på fire av punktene jeg tok opp, noe de påstå de hadde minimumsfakturering på 1/2 time på. Et av punktene var å skifte en gåen xenon-pære. De fakturerte altså 1/2 time for å finne ut at jeg snakket sant når jeg sa at pæra var gåen. Jeg ga også beskjed om at en treg beltemottaker i baksetet måtte blåses ren med trykkluft fordi den er treg. 1/2 time for å "finne ut" at de ikke fant tregheten, men ingen rentblåsing. De to siste sakene var nok litt riktigere ettersom jeg ikke visste hva feilen var, men jeg regner med de fant ut av begge sakene i løpet av 5 minutter. Altså totalt rundt et kvarter undersøkelse av fire saker ble fakturert med 2 timer i advokat-honorar-størrelse. De var riktignok såpass rederlige at de reduserte regninga noe når jeg sa at det var ugreit å fakturere så mye for så lite reell tidsbruk.

Jeg synes det er grådig og urimelig dyrt så jeg kommer til å gjøre et tiltak for å unngå det i framtida: Jeg må lære meg å mekke selv og heller hente inn hjelp fra kamerater med mer mekke-erfaring om jeg får behov. Har allerede begynt å rydde garasjen så jeg får plass til bilen der til vinteren.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

oyvind86

#440
Har et 100 batteri og dette ligger godt over 100 KW fra 10 % og opp til 70 % før lade hastigheten begynner å falle. Her må jeg si at jeg er fornøyd. Håper dere andre som har fått nedsatt rekkevidde/lading får dette fikset igjen og at Tesla kommuniserer hva som er årsak.

Når det gjelder Tesla sin praksis på fakturering i det siste så har jeg også merket at de prøver seg med mindre beløp. Hadde bilen inne for fiks av et dørhåndtak. Fikk den tilbake og dørhåndtaket stod fortsatt ca. 1 cm. Lenger ute enn de andre under utlevering fra verksted. På arbeids order stod det "Work as design" og de skulle fakturere meg for 1/2 time. Dette trakk de fort etter en prat med de og ny time ble oppsatt. På time nr. 2 ble dette utbedret på garanti.

Er nok en del kunder som er konflikt sky og betaler disse småbeløpene. Mange småbeløp blir til et større beløp og det er vel dette Tesla nå prøver på. Et tips er å dokumentere mest mulig med bilder/video når problemer oppstår som andre også har nevnt.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Fikk 68kW i snitt på en lading fra 21-34% for et par dager siden. Før reduksjonen ville snittet vært over 100kW da den holdt over dette frem til ca 31%. Bilene våre er med dette redusert fra å kunne brukes til kjøring hvor man må raskt frem fra A til B, til "kosebiler" som passer til turer man har god tid, og hvor det ikke betyr noe om man bruker 1-2 timer ekstra om dagen på ladepauser :(  Ingen flere turer til sydlige deler av EU med disse, og allerede nå har det kostet å komme hjem utpå natta istedet for sent på kvelden pga at jeg må stå lenger å lade fremfor å rekke ferge.

Håper det rettes, men jeg frykter at dette er permanent.

Fastlane83

Dette med redusert ladehastighet, gjelder dette alle Model S/X i varierende grad? Ser at de med 85 pakke er kraftig rammet (meg inkl) men at også de med 100 pakke også har fått redusert ladehastigheten litt.

For meg så er reduksjon i ladehastighet mye verre enn litt rekkeviddetap.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

1000kwh

Sitat fra: Fastlane83 på lørdag 17. august 2019, klokken 10:42
Dette med redusert ladehastighet, gjelder dette alle Model S/X i varierende grad? Ser at de med 85 pakke er kraftig rammet (meg inkl) men at også de med 100 pakke også har fått redusert ladehastigheten litt.

For meg så er reduksjon i ladehastighet mye verre enn litt rekkeviddetap.
60/75/90(?)/100 har fått økt hastigheten det siste året. 75 pakkene lader nå over 110kw.

Jeg har tro på at Tesla finner en fiks på både hastighet og rekkevidde for de med 85 pakke som er omfattet av dette.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tellus


Muffinman

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 17. august 2019, klokken 11:11
Jeg har tro på at Tesla finner en fiks på både hastighet og rekkevidde for de med 85 pakke som er omfattet av dette.
Alle løgnene og tåkeleggingen rammede kunder blir servert tyder på det motsatte.

SitatHar det skjedd noe med Model 3 også ?
Skal visstnok være en kalibreringssak, uten at jeg vet sikkert.


Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Ser ut som "alle" observerer det samme, så den saken er grei. Veteranen vår supercharget i dag og hadde bare 66kW når den passerte 30%. Her skulle den ligget så vidt over 100kW, så det er vel trygt å si at effekten er kuttet med 35% akkurat på det nivået.

Lurer på hva Tesla har oppdaget siden de gjør disse justeringene nå. Hvis det er slik at batteriene ikke tåler å bli behandlet slik som BMS tillot fra starten betyr det jo at de allerede er skadet. I så fall er kanskje justeringene gjort for å utsette så mange batterihavari som mulig til etter at garantien er utløpt. Blir som å spise nesten all sjokoladen i posen, for så å spare på de to siste bitene så de varer lengst mulig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA