Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Haralda

Så Tesla vil "rette opp noe".  Fantastisk. Og joda; "Vi tok visst litt for mye, så la oss gi dem litt tilbake". Er det Trump logikk som gjelder i Tesla om dagen? Gir f i garantier også. Stakkars nye kunder. For de skal flås når bilen feiler.  For det kommer den til å gjøre
- igjen og igjen.

Tuxedo

Sitat fra: Haralda på fredag 02. august 2019, klokken 20:32
Så Tesla vil "rette opp noe".  Fantastisk. Og joda; "Vi tok visst litt for mye, så la oss gi dem litt tilbake". Er det Trump logikk som gjelder i Tesla om dagen? Gir f i garantier også. Stakkars nye kunder. For de skal flås når bilen feiler.  For det kommer den til å gjøre
- igjen og igjen.

Ok.

Klykken

#377
Sitat fra: BMW850 på fredag 02. august 2019, klokken 11:32
Representanter fra TOCN sier at 2019.24.3 oppdateringen retter opp noe av reduksjonen og at hele greiene var utilsiktet fra Tesla sin side. Noen som har erfart at dette stemmer? Selv har jeg 2019.04.4 men ikke superladet ennå...
Jeg har 24.4. Ikke noe raskere lading her i alle fall. 

Har meldt fra på service-bestillinga at SuC går for tregt i forhold til tidligere.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Sitat fra: Haralda på fredag 02. august 2019, klokken 20:32
Så Tesla vil "rette opp noe".  Fantastisk. Og joda; "Vi tok visst litt for mye, så la oss gi dem litt tilbake". Er det Trump logikk som gjelder i Tesla om dagen? Gir f i garantier også. Stakkars nye kunder. For de skal flås når bilen feiler.  For det kommer den til å gjøre
- igjen og igjen.
Er det noe du vil fortelle?

Hodetelefoner

Sitat fra: Klykken på fredag 02. august 2019, klokken 21:33
Sitat fra: BMW850 på fredag 02. august 2019, klokken 11:32
Representanter fra TOCN sier at 2019.24.3 oppdateringen retter opp noe av reduksjonen og at hele greiene var utilsiktet fra Tesla sin side. Noen som har erfart at dette stemmer? Selv har jeg 2019.04.4 men ikke superladet ennå...
Jeg har 24.4. Ikke noe raskere lading her i alle fall. 

Har meldt fra på service-bestillinga at SuC går for tregt i forhold til tidligere.

Rekkevidde og ladehastighet vil alltid reduseres med tid bruk og kilometer.


Klykken

#380
Etter 4 år og 60k? I såfall blir dette min første og siste  bil med T på panser og bakluke.
Greia er at dette bør skje gradvis, som forventet - ikke over natta og med store byks.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Sitat fra: gr på lørdag 22. juni 2019, klokken 08:29
Kilometervisning i Tesla er, såvidt jeg forstår, kalkulert på basis av tilbakemeldt kapasitet fra BMS, og en oppgitt konstant enten for typical eller rated. Den vil derfor endre seg med degradering/tilstand i motsetning til prosent, som ikke forteller noe som helst om degradering.

Beklager avsporingen, men fins det en oversikt over hva man skal se etter når man skal sjekke SOH på Model S? Altså dersom jeg skal kjøpe en 60/70/75/85/90/100, hvilke rekkevidder bør det stå der for at jeg skal være vite hvor mye batteriet er degradert?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ahusom

Er ganske fersk eier av min første Tesla (TMS P85D 2015 140t km). Har ikke blitt rammet av rekkeviddereduksjon, har vært jevnt på ca 380 km typical gjennom alle SW-versjoner siden jeg fikk bilen midt i mai. Men har følt at ladehastighet har vært litt pain i perioder med 24.x uten at jeg har laget noe statistikk på det.

FØLER noe forbedring nå med 24.4. Fikk følgende effekt på lading i går (52 min fra 6% til 80%):
SOC - kW
6 - 116
10 - 117
20 - 101
30 - 87
40 - 72
50 - 63
60 - 53
70 - 45
80 - 39

(alene på stolpe, AC av, 23 grader i lufta, varmkjørt bil med SC som destinasjon i navigering)

Hva sier dere som har hatt biler med 85 batteriet en stund? Er dette ca normalen man kan forvente? Eller er det (mye?) raskere enn dette dersom hastigheten etterhvert blir som i "gamle dager" ??



Klykken

#383
Samme som meg opp til ca 40%. Jeg er nede på ~50kw fra 50% SOC og opp.

Nå har jeg ikke superladet så mye siden jeg kjøpte bilen for et års tid siden, men av fri husk mener jeg at jeg hadde ~70kw frem til mellom 60 og 70% før det dalte nedover. Ikke under 80kw frem til 50% SOC.

Her er en tidlig video fra Teslabjørn som man kan sammenligne litt med, kanskje: https://www.youtube.com/watch?v=AQIp6DmLQQc


EDIT:
Her er tallene fra videoen (38min fra nær 0 til 80%):
10% - 116
20% - 116
30% - 106
40% - 91
50% - 76
60% - 62
70% - 53
80% - 45

EDIT2:
Denne er fra 2017:
https://www.youtube.com/watch?v=qy_80zJwpNY
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RøedH

Ikke ofte jeg superlader, men testet idag etter å ha lest denne tråden. Lier ga 33 kW med rundt 20% på batteriet, sjekket så på Ringdal som startet på 50 kW med datt raskt ned til 40 kW med ca 55% på batteriet. Dette er jo dårligere enn Leafen, det går snart raskere å lade i garasjen med dobbelt lader.
Software er 2019.24.4, så det ser ikke ut til å være en fiks.
Fikk ny batteri pakke ifjor en F-pack som vel er siste versjon av 85 kWh, så det burde ikke begrense ladehastighet?
Håper virkelig dette er en forbigående sak, hurtig lading er en av grunnene for å kjøre S istede for Leaf. Må høre med Tesla om dette.
P85-2013
MYP-kommer
(M3-2019)solgt

Contango

Det florerer med rapporter om varierende ladehastigheter her. Ikke for å være vanskelig eller insinuere at det ikke er et problem på 85-pakken, men det varierer voldsomt på min S75 også. I går la jeg ikke inn superlader i nav'en og fikk 40-50 kw mindre kapasitet enn jeg gjorde siste gang på samme ladestasjon med den i nav'en. Så har jeg vært på en annen ladestasjon to ganger med oppvarmet batteri og fått 20kw forskjell. Ikke ta en enkeltlading som bevis på et problem men se det an over flere ladinger under samme forhold.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

Testet på en lett bilferie tidligere i sommer, på 70 mil og to ladestopp på SuC, og samme på vei tilbake. Starter på 115kw mellom 0 og 10% SOC og faller (alt for raskt) ned til ~50kw ved 50%.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MeTesla

#387
Her er data lest fra VisibleTesla om min 2015 85D gått 89000Km

Rated: 519
Typical: 415

Rated er vel den som Tesla oppga som rekkevidde den gangen bilen var ny. Det tallet var i følge wikipedia 528 NEDC.

Oppfordrer andre til å oppgi rekkevide ved 100% og hvilken målestokk det er.

Merk at jeg har ikke ladet til 100% men til 50% og 75%. Da er det lett å kalkulere tallene ved 100% uten å fullade. Jeg ser at de to beregningene (ved lading til 50% og 75%) gir helt samme resultat.

Muffinman

Greit å bruke brått fall i rekkevidde som en indikator, men for all del; ikke diskuter rekkevidde om dere tar det opp med Tesla. Da blir dere nok servert hele regla om at rekkevidde avhenger av mange faktorer blabla. Dette handler om at de har gjort en del av batterikapasiteten utilgjengelig (dvs begrenset maks spenning). Passer man på å ikke spore av fra det diskuterer man i det minste faktum, og det blir mindre rom for å tåkelegge seg ut av det.

Muffinman

2019.28.2 på ene bilen vår nå. Blir vel litt superlading neste uke, så får vi se om noe er endret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA