Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: Lars_G på fredag 19. juli 2019, klokken 11:03
Min bil (85D, 2015) gikk fra maksrekkevidde på 430 til 401 over natta. Lader saktere på superchargers også.  :-1:

430km på en 85? Da har du den stilt inn på rated, ikke på typical, right?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: gr på søndag 21. juli 2019, klokken 22:28
Batteritilbudet kom etter massivt press fra forbrukere og media...

Og fra myndigheter og trusler om søksmål, ja. Men alt i alt mener jeg Apple gjorde det riktige. Og det er åpenbart tull at Apple treget ned telefonene med vilje med den hensikt å få folk til å kjøpe ny telefon i stedet.

Forøvrig: Tenk om Tesla skulle bli nødt til å bytte batteripakkene på alle S 85 med nye batteripakker på samme måten som Apple byttet batteriene på iPhone? Det tror jeg ikke Tesla har økonomi til, og jeg tror ikke det er batteriproduksjonskapasitet tilgjengelig i verden til å gjennomføre det i praksis.

Ville jeg slått til dersom Tesla hadde tilbudt meg å kjøpe en nytt 90 eller 100 kWh batteri til sterkt redusert pris som plaster på såret? (Jeg tror ikke dette er en sak som skulle tilsi noe slikt, men det er interessant å leke med tanken.) Jeg er usikker på det. Bilen begynner å bli gammel. Kanskje.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sandvika

Sitat fra: fredag på søndag 21. juli 2019, klokken 22:43

Forøvrig: Tenk om Tesla skulle bli nødt til å bytte batteripakkene på alle S 85 med nye batteripakker på samme måten som Apple byttet batteriene på iPhone? Det tror jeg ikke Tesla har økonomi til, og jeg tror ikke det er batteriproduksjonskapasitet tilgjengelig i verden til å gjennomføre det i praksis.

Tesla sin vekst har  vært eksponensiell global. Stort sett i Norge hvor disse bilene har solgt ganske jevnt hele veien. Det vil si at globalt så utgjør nok disse 85kwh en relativt liten andel av solgt volum.

cra

Sitat fra: fredag på søndag 21. juli 2019, klokken 22:29
Sitat fra: Lars_G på fredag 19. juli 2019, klokken 11:03
Min bil (85D, 2015) gikk fra maksrekkevidde på 430 til 401 over natta. Lader saktere på superchargers også.  :-1:

430km på en 85? Da har du den stilt inn på rated, ikke på typical, right?

Og er dette faktisk rekkevidde, eller beregningen som står på skjermen? Endringer i software kan jo gjøre at dette endres uten at det betyr at det er et elektron mer eller mindre i batteripakkens kapasitet. Jeg ser på det som naturlig at de vil kunne gjøre oppdateringer for at estimat skal bli mer riktig og pålitelig for den gjenomsnittlige bruker.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cato76

Har hatt en langhelg og fri fra forumet, men ser at dette engasjerer mange. Etter at saken kom ut i VG/Tek så har jeg fått mange henvendelser fra venner som synest at dette er helt horribelt av Tesla. Dette kommer både fra Tesla-lover og haters  8)

Målet mitt med å gå til media er jo å få en uttalelse fra Tesla om grunnen til dette og om vi kommer til å få tilbake rekkevidden vi har betalt for. Så langt er det stille fra Tesla, og kanskje de håper at saken bare skal glemmes.. Jeg kommer ikke til å gi meg - neste blir forbrukerrådet.

Jeg er litt interessert i hvor mange som egentlig er berørt av dette, så jeg lager en egen poll hvor jeg spør spesifikt 85kWh-eiere om dere er berørt eller ikke. Håper flest mulig svarer.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Cato, sjekk denne. Her er en til som har fått overhalt batteri på garanti som vara softwarebegrenset. Men de opphevet begrensningen når han klaget:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3857769/

Simen1

Her skal jeg definitivt følge med (og lese hele tråden etter hvert). Min P85 hadde 470 km rated ved 100% sist jeg sjekket. Rekkevidden er kort nok allerede for en del strekninger i Nord-Sverige. Dette skal settes ytterligere på prøve etter hvert.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Tuxedo

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 23. juli 2019, klokken 22:22
Her skal jeg definitivt følge med (og lese hele tråden etter hvert). Min P85 hadde 470 km rated ved 100% sist jeg sjekket. Rekkevidden er kort nok allerede for en del strekninger i Nord-Sverige. Dette skal settes ytterligere på prøve etter hvert.
Du trenger ikke lade til 100% for å sjekke. Reduksjonen intreffer lineært over hele spekteret.  Hvis du f.eks. husker hvor mange km du før hadde på 70%, så vil du se tydelig færre km ved lading til dette nivået hvis du har fått begrensningen.

StigV

Jeg har latt være å oppgradere sw på min bil etter å ha lest bl.a i denne tråden. Har 2019.16.2.
Var det versjonen etter denne dere har merket reduksjon i ladehastighet og/eller rekkevidde?

Jeg lader sjelden på SuC, men testet i dag for moro skyld. Ankom med 49%, fikk da 90kW. Dette trappet gradvis og raskt ned, og hadde 61kW ved 61%, og 56kW når jeg avsluttet ved 65%.
Dette er vel omtrent det jeg har sett tidligere.

Hva mener dere - bør jeg holde meg til den versjon av sw jeg har nå inntil det blir en nærmere avklaring rundt årsaken til reduksjon som mange har fått?

2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

Tuxedo

Sitat fra: StigV på søndag 28. juli 2019, klokken 23:09
Hva mener dere - bør jeg holde meg til den versjon av sw jeg har nå inntil det blir en nærmere avklaring rundt årsaken til reduksjon som mange har fått?
For AP1-biler har det vel ikke kommet noen funksjonalitet av betydning siden den versjonen, så du kan like gjerne holde deg til den inntil videre.

MeTesla

Sitat fra: Tuxedo på søndag 28. juli 2019, klokken 23:28
Sitat fra: StigV på søndag 28. juli 2019, klokken 23:09
Hva mener dere - bør jeg holde meg til den versjon av sw jeg har nå inntil det blir en nærmere avklaring rundt årsaken til reduksjon som mange har fått?
For AP1-biler har det vel ikke kommet noen funksjonalitet av betydning siden den versjonen, så du kan like gjerne holde deg til den inntil videre.

Jeg var i samme situasjon og oppgraderte. For meg ble det ingen endring i superladerhastighet.

geear

Sitat fra: StigV på søndag 28. juli 2019, klokken 23:09
Jeg har latt være å oppgradere sw på min bil etter å ha lest bl.a i denne tråden. Har 2019.16.2.
Var det versjonen etter denne dere har merket reduksjon i ladehastighet og/eller rekkevidde?
https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.msg818974#msg818974

Klykken

Må si det frister lite å oppgradere til ny S når den tiden kommer. Når slikt kan skje helt ut av det blå via software mister jeg litt motet. I3en lader raskere enn teslaen i disse dager.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

BMW850

Representanter fra TOCN sier at 2019.24.3 oppdateringen retter opp noe av reduksjonen og at hele greiene var utilsiktet fra Tesla sin side. Noen som har erfart at dette stemmer? Selv har jeg 2019.04.4 men ikke superladet ennå...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Heller ikke superladet siden oppdatering. Aller helst skulle man testet i temperaturer rundt 30 grader for å se om kjølingen fungerer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA