Skrevet av Emne: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...  (Lest 43502 ganger)

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 588
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #300 på: søndag 14. juli 2019, klokken 22:50 »
Stupid spørsmål muligens...Er det kun 85kw som er problembarnet eller gjelder det flere?
Alle kan få 85kW... Men det er 85kWh-batteriet som er problembarnet i denne saken.

Den den h-en ja  :D

Takk for svar.

JFa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #301 på: mandag 15. juli 2019, klokken 00:36 »
Tja, har en følelse av at min X100D også har fått redusert ladehastighet, maxer som tidligere på 118kW, men tidligere falt hastigheten under 100kW ved ca. 60% SOC, nå skjer det ved ca. 50% SOC.

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk


MeTesla

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 478
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #302 på: mandag 15. juli 2019, klokken 08:36 »

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1112
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #303 på: mandag 15. juli 2019, klokken 08:41 »
Tja, har en følelse av at min X100D også har fått redusert ladehastighet, maxer som tidligere på 118kW, men tidligere falt hastigheten under 100kW ved ca. 60% SOC, nå skjer det ved ca. 50% SOC.

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
Dette kan være pga varme. Det er sommer nå :)

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1112
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #304 på: mandag 15. juli 2019, klokken 08:44 »
Om du har hurtigladet mer enn halvparten av bruken, og bilen har gått 200k, bør du forvente kraftig degradering av batteriet.
Hvorfor?
Det er ikke forskjell på å hurtiglade mye vs bruke bilen hardt ;)
Over 70kWh er bra. Bedre enn min med 200.000 (hard bruk)

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11935
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #305 på: mandag 15. juli 2019, klokken 09:20 »
Tja, har en følelse av at min X100D også har fått redusert ladehastighet, maxer som tidligere på 118kW, men tidligere falt hastigheten under 100kW ved ca. 60% SOC, nå skjer det ved ca. 50% SOC.

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
Dette kan være pga varme. Det er sommer nå :)
Bilen holder selv kontroll på temperaturen, så dette er neppe årsaken. Med mindre det er noe galt med AC da.

Det som KAN være årsaken er det samme som diskuteres over på TMC; nemlig at 100 har fått kurven justert. Høyere effekt langt nede, men kjappere nedtrapping som i sum medfører litt lengre ladetid om man skal opp på 80%. Lader man på en "gammeldags" supercharger som ikke kan levere den ekstra effekten bilene kan ta i mot langt nede merker man bare noe til nedtrappingen.

Cato76

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 932
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #306 på: mandag 15. juli 2019, klokken 09:51 »
Jeg har vært i kontakt med tek.no / VG.no.

Fikk svar i dag:

Sitat
Hei!

Fikk oversendt tipset du sendte inn om Tesla og nedgradering av batterikapasiteten her om dagen. Er du interessert i å stille opp og snakke om problemstillingen i en eventuell sak?

Mvh,

Stein Jarle Olsen
Testansvarlig, Tek.no
Mobil: 920 82577
@steinjarleolsen

Verdens Gang AS – Akersgata 55, 0180 Oslo

Flere som er interessert i å stille opp?

Da er ferie del 1 over for i sommer, og jeg har ikke engasjert meg så mye i denne saken utenom å lese oppdateriengene her på forumet innimellom.

Jeg fikk aldri noen tilbakemelding på siste mailen jeg sendte Tesla (28.juni) så nå er jeg klar til å gå til kamp  8) ...er det noen andre som har kontaktet Stein Jarle Olsen?

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

JFa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #307 på: mandag 15. juli 2019, klokken 09:59 »
Forklaringen til muffinman stemmer bra med mine observasjoner, men hvordan finner jeg oppgraderte ladestasjoner? På kartet i bilen står det 120kW på alle jeg har sjekket



Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11935
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #308 på: mandag 15. juli 2019, klokken 10:12 »
Da må du nok på V3 om det skal være supercharger.  Så vidt jeg vet er det ikke installert noen i Europa så langt, og de eksisterende blir sannsynligvis ikke oppgradert. Prøv på Ionity, der bør du få 140-150kW på lav SOC.
« Siste redigering: mandag 15. juli 2019, klokken 10:14 av Muffinman »

JFa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #309 på: mandag 15. juli 2019, klokken 11:01 »
Fikk 144kW på SC i Åmot ved 30% SOC, redusert til under 100kW ved ca 50% SOC. Eneste gang jeg har fått mer enn 118kW.
Ladeuttaket hadde bare en kabel, var merket 4B, la ikke merke til noe 4A uttak.

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 304
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #310 på: mandag 15. juli 2019, klokken 11:29 »
Jeg antar at denne tråden https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/page-76 også følges av de som følger godt med her. Det er like vanskelig der som her å få klarhet i hvorfor noen batterier er affektert og andre ikke. Siden man ikke vet det, vet man heller ikke konsekvensene ift hele 85 flåten og de andre batteriene. Det hadde vært bedre å få Tesla til å forklare det enn å måtte finne ut av det selv. En juridisk oppfølging vil sannsynligvis ha dette som første mål, og kanskje er det der man må starte. Kanskje har Norge også en lovgivning som gir forbruker bedre rettigheter enn USA (men dette har jeg ikke greie på). En advokat må i så fall klargjøre hva som skal til her for å kunne kreve at Tesla begrunner softwareendingen i BMSen.  En eier må fortrinnsvis ta ledelsen og koordinere mellom de andre eierne og en advokat. Det vil koste vedkommende litt penger med en risiko for at han/hun ikke får hjelp av de andre eierne til å dekke kostnadene. Men noen må ta det første steget.
2019 P100D
2019 3P-

BMW850

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1958
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #311 på: mandag 15. juli 2019, klokken 21:00 »
Bare ett rykte - men hørte idag fra en "venn" at de på Tesla Brummundal sa at dette med redusert lading var en feil og skulle rettes opp. Vi får håpe det er noe sannhet i det.
« Siste redigering: mandag 15. juli 2019, klokken 22:25 av BMW850 »
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader. Alt uten barneseter og ekstra alarm.
Levert 30.04.2014

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5175
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #312 på: mandag 15. juli 2019, klokken 21:14 »
Bare ett rykte - men hørte idag fra en "venn" at de på Tesla Rud sa at dette med redusert lading var en feil og skulle rettes opp. Vi får håpe det er noe sannhet i det.
Har og hørt det samme, bug i.f.m. at batteriet ikke får nok kjøling, og så reduseres strømmen. Synes det høres rart ut, og burde være lett å se for de som har hacket bilen.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11935
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #313 på: mandag 15. juli 2019, klokken 21:25 »
Man trenger ikke hacke bilen for å lese data fra canbus.

At for lite kjøling er årsaken til redusert effekt på supercharger er for øvrig svada. Her har ikke batteritempen gått over 38 grader i sommer, dvs punktet hvor kompressorkjølingen begynner å gjøre seg gjeldende.

Det var imidlertid en kjølebug tidligere. Vi fikk kjenne den på kroppen på EU-tur i 2017.  Startet i Middelfart og vi slet med den videre nedover Tyskland. Batteritempen gikk opp i 55 grader, ikke en lyd fra bilen - null vifte og null alt - og ladeffekt på 20-30kW. Ved frakobling og kjøring noen hundre meter startet kjølingen og alt gikk på maks en stund. Først i Schweitenkirchen fant vi ut at om vi satt i bilen med åpen dør og klima på når tempen passerte innslagspunktet for så å slå av klima startet batterikjølingen, og bilen kunne forlates med fungerende kjøling. Men dette kostet oss faktisk en dag, og vi måtte droppe et reisemål.

Dette virker dog å ha vært fikset, for jeg så ikke noe av dette i fjor sommer på mitt eget private kanonkulerun sørover. Da var i tillegg temperaturene ekstreme, men alt funket fint.

Neppe samme feil med andre ord, men jeg håper de kan få ting på stell igjen. Slik det er nå er ladeeffekten såpass lav at det knapt er behov for kjøling.
« Siste redigering: mandag 15. juli 2019, klokken 21:46 av Muffinman »

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2193
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #314 på: tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:20 »