Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Klykken

Problemet her er at det ikke gis informasjon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cato76

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 27. juni 2019, klokken 08:31
Siden batteriet faktisk har mer gjenstående kapasitet (sikkert lite tap fra nytt); Du skal ikke vurdere å bare se an hva Tesla gjør fremover, eller har du et skrikende behov for å ha full rekkevidde? Du har jo fått mulighet til å bare lade til 100% når du vil.

Tenker bare for din egen del. Kan hende det løser seg selv uten at blodtrykket øker så kraftig :P

Hadde også muligheten til å kjøpe Tesla Model S 75... Jeg kjører ca 40.000 km i året og ved langturer har jeg behovet for rekkevidden. Skal til Bergen i helgen, og må nok legge inn et ekstra ladestopp i Voss pgs dette.. I det daglige behøver jeg ikke å fulllade.

Uansett så er saken slik at når Tesla bytter batteri og påstår at dette batteriet har lengre rekkevidde enn det gamle, men allikevel ligger langt under så krever jeg en forklaring fra dem. Har de gjort dette pga sikkerhet så kunne de heller gitt et 90/100kW batteri og SW-begrenset dette til hva jeg skal ha!
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Wibla

Satan, du har jo lavere oppgitt rekkevidde enn jeg har med en 2018 S75D.

Dette lukter det fisk av.
2018 Tesla Model S 75D

Tuxedo

For meg har ikke dette noen stor praktisk betydning, siden jeg aldri lader fullt på SuC uansett (de siste kWh går så ulidelig treigt).  Men jeg skulle jo gjerne ha visst hva Tesla driver med her, av prinsipielle årsaker.  Det er tross alt min bil, ikke deres.

Cato76

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 27. juni 2019, klokken 09:43
For meg har ikke dette noen stor praktisk betydning, siden jeg aldri lader fullt på SuC uansett (de siste kWh går så ulidelig treigt).  Men jeg skulle jo gjerne ha visst hva Tesla driver med her, av prinsipielle årsaker.  Det er tross alt min bil, ikke deres.

I det daglige har det ikke så stor betydning, men når man skal på langtur så er rekkevidden viktig for meg. Lader ikke 100% på Suc jeg heller, men måtte dette får å sjekke kapasiteten i når jeg kom hjem i går. Normalt lader jeg kun til 100% dersom jeg skal på langtur, men bergener slik at bilen står kortest tid på 100% før avgang. Jeg behandlet det gamle batteriet bra, så derfor er det litt kjedelig å havne i denne situasjonen..
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

fonberg

Full regen på fullt batteri tyder ganske klart på at Tesla har lagt inn en økt buffer i toppen. Slik at gamle ca. 90% er det nye 100%.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

noto

#67
Sitat fra: Cato76 på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:48
Fikk forresten beskjed om at batteriet er helt nytt. Noe som ikke Service Note'en sier... «REMAN» 108815-01-D

Det må du ta med en klype salt, som alt annet som kommuniseres muntlig fra Tesla. Hvis det er nytt må det ha ligget på hyllen ganske lenge. Vet ikke når de sluttet å lage 85-pack'en, men det er en stund siden. Du hadde dessuten en D-pack som neppe var siste utgave. Finnes i hvert fall F-pack. Når det attpåtil står «REMAN» på repair order..

Forøvrig, hvis de påstår at batteriet er nytt, da blir kapasitetsforskjellen enda mer påfallende. Hvor dumme tror de at vi er?

Tellus

Sitat fra: fonberg på torsdag 27. juni 2019, klokken 10:06
Full regen på fullt batteri tyder ganske klart på at Tesla har lagt inn en økt buffer i toppen. Slik at gamle ca. 90% er det nye 100%.

I så fall følger de etter Audi sin tanke. Et gedigent buffer i toppen gir deg tilnærmet full regen og hyggelig ladeefekt opp til viste 100%. Ulempen er selvfølgelig at man drasser rundt på et unødvendig stort batteri.

Stort buffer åpner også opp for at man via programvare kan redusere opplevd kapasitettap ved å gradvis spise av dette bufferet.

noto

Sitat fra: fonberg på torsdag 27. juni 2019, klokken 10:06
Full regen på fullt batteri tyder ganske klart på at Tesla har lagt inn en økt buffer i toppen. Slik at gamle ca. 90% er det nye 100%.

Ingen diskusjon om at kapasitetsreduksjonen skyldes at batteriet er limited i software. Jeg hadde 27kW ladestrøm på SuC ved 100%. Antagelig en midlertidig løsning som de enkelt kan reversere når de vil, men venter trolig på en permanent fix.

Klykken

Igjen, de må da kunne kommunisere hvorfor x-batteri ikke har samme ytelse som y-batteri i og med at de tilsynelatende er like.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

noto

De kan, men de vil ikke. Det er tydeligvis hysj-hysj.

Cato76

Her er 0-100% ladingen fra i går.
Kanskje vanskelig å se på bildene, men nederst så står det added 33,47 ved 50% og added 67,58 ved 100%
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Marzo

Sitat fra: Tellus på torsdag 27. juni 2019, klokken 10:12
Sitat fra: fonberg på torsdag 27. juni 2019, klokken 10:06
Full regen på fullt batteri tyder ganske klart på at Tesla har lagt inn en økt buffer i toppen. Slik at gamle ca. 90% er det nye 100%.

I så fall følger de etter Audi sin tanke. Et gedigent buffer i toppen gir deg tilnærmet full regen og hyggelig ladeefekt opp til viste 100%. Ulempen er selvfølgelig at man drasser rundt på et unødvendig stort batteri.

Men først og fremst gjerne bidra til bedre levetid på batteriet..

Muffinman

I veldig liten grad om man sjelden benytter de siste prosentene. Normalt makser vi 70% om sommeren og 80% om vinteren, men trenger virkelig full rekkevidde når vi skal på langtur. Når de aktuelle batteriene har vist seg å være unødig holdbare gir det ingen mening å legge inn buffer i topp for å bedre nettopp holdbarheten. Det vil i praksis ikke gi noen nyttig effekt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA