Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

Nå er jo mange av rapportene om plutselig reduksjon basert på nettopp reduksjon av bilens visning av rekkevidde. I tillegg har mange av dem verifisert at cellespenningen når bilen viser 100% er redusert fra tidligere 4,2v. Så dette henger faktisk i hop, og basert på det vi vet nå er reduksjon i rekkeviddevisning en god indikator på om bilen er rammet eller ikke.

Sandvika

Har nevnte software på min 85D, fikk 421km på 100% i morges. Antar det betyr at de ikke har tuklet med min bil...

Hodetelefoner

Sitat fra: gr på lørdag 22. juni 2019, klokken 08:29
Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 22. juni 2019, klokken 08:10
Hva som vises i speedometeret har ikke noe å si.
Å tro min P85D med 70kWh batteri er i nærheten av original rekkevidde (pga noen tall i speedometeret) hadde vært latterlig å tro.
Hardt bruk har mere å si på batteri degraderingen enn litt DC lading.
Hva mener du med dette?

Kilometervisning i Tesla er, såvidt jeg forstår, kalkulert på basis av tilbakemeldt kapasitet fra BMS, og en oppgitt konstant enten for typical eller rated. Den vil derfor endre seg med degradering/tilstand i motsetning til prosent, som ikke forteller noe som helst om degradering.

Nei nei nei... Mange 90D har mindre kapasitet enn 75 batteriene også. Men de viser noe helt annet i displayet :)

Muffinman

Sitat2019.16.2.73d3f3c

Fikk faktisk oppdatering i går kveld: 2019.20.2.1 5659e07

Tuxedo

Det de ikke har fått oppdatert er "Remaining time" i ladedisplayet.  Det viser gjenværende tid som om batteriet hadde sin "gamle" kapasitet (som det jo også fremdeles har, de har bare lagt inn en 10% buffer på toppen).  Rett før bilen min når 100%, viser ladedisplayet fremdeles 2 - 3 timer igjen (16A).

Øyvind.h

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 23. juni 2019, klokken 09:56
Sitat fra: gr på lørdag 22. juni 2019, klokken 08:29
Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 22. juni 2019, klokken 08:10
Hva som vises i speedometeret har ikke noe å si.
Å tro min P85D med 70kWh batteri er i nærheten av original rekkevidde (pga noen tall i speedometeret) hadde vært latterlig å tro.
Hardt bruk har mere å si på batteri degraderingen enn litt DC lading.
Hva mener du med dette?

Kilometervisning i Tesla er, såvidt jeg forstår, kalkulert på basis av tilbakemeldt kapasitet fra BMS, og en oppgitt konstant enten for typical eller rated. Den vil derfor endre seg med degradering/tilstand i motsetning til prosent, som ikke forteller noe som helst om degradering.

Nei nei nei... Mange 90D har mindre kapasitet enn 75 batteriene også. Men de viser noe helt annet i displayet :)
Men det blir kanskje litt feil å sammenligne et 90-batteri med 20% tap med et splitter nytt 75 batteri :)
Jeg får nok kke ut mer enn 77-78 av min pakke nå, bare 10kWh mer enn et nytt 75 batteri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

@Hodetelefoner

Tror du må dokumentere dine påstander noe mer her med tanke på din "P70D' og andre 90 pakker versus 75 batteripakke.

Du er den eneste jeg kjenner til som påstår at bilens oppgitte tkm er noe helt annet enn batteriets faktiske energiinnhold (etter å ha multiplisert med bilenrypens faste wh/km for tkm)

At en P85D kan ha en reell kortere rekkevidde enn en S70D kan jo selvfølgelig skje dersom kjørestilen er helt annerledes eller om batteriet har hat en uvanlig høy degradering/skade.

Uten beviser så tror jeg ikke på deg. Foreslår du får avlest batteriet ditt ved hjelp av CanBus fra en av de på forumet her som har utstyret. Holder du til i Stavanger området så har jeg utstyret.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 23. juni 2019, klokken 09:56
Sitat fra: gr på lørdag 22. juni 2019, klokken 08:29
Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 22. juni 2019, klokken 08:10
Hva som vises i speedometeret har ikke noe å si.
Å tro min P85D med 70kWh batteri er i nærheten av original rekkevidde (pga noen tall i speedometeret) hadde vært latterlig å tro.
Hardt bruk har mere å si på batteri degraderingen enn litt DC lading.
Hva mener du med dette?

Kilometervisning i Tesla er, såvidt jeg forstår, kalkulert på basis av tilbakemeldt kapasitet fra BMS, og en oppgitt konstant enten for typical eller rated. Den vil derfor endre seg med degradering/tilstand i motsetning til prosent, som ikke forteller noe som helst om degradering.

Nei nei nei... Mange 90D har mindre kapasitet enn 75 batteriene også. Men de viser noe helt annet i displayet :)
Med andre ord stopper bilen med gjenværende kilometer i displayet? Eller hva er det egentlig du prøver å påstå?
At forbruket er høyere enn typical er ikke unormalt, men det gjelder alle batteripakkene.

Muffinman

Ser en bruker på TMC forum rapporterer at også hans tidlige 60kWh bil er rammet av dette. Og en annen har nettopp gjort som meg; hentet ut data på 2019.16 og nylig installert 2019.20, og følger med hva som skjer fremover.

Paul

Har X75 fra sen 2017(gått 30t. km) - ikke noe uvanlig, rundt 320km. (er fortsatt på 2019.12.xx)
fikk kjøpt ny(godt brukt :o ) P85D 2015 (med 130t km), hadde ikke behov å lade til 100% men ved 90% det viser 340km (2019.16.3.2)

t4u app viser:
på X75D: 71kWh (2.1% range loss), Ideal range: 322km
på P85D: 72kWh (7.2% range loss), Ideal range: 378km

prøvd å sjekke P85D hvilken batteri har jeg(tipper den er byttet), men fant ingen sticker på Batteriet. finnes det en måtte å finne ut hvilken batteri har jeg? bør det være "sticker" på reparerte batteirer?

fonberg

Sitat fra: Paul på mandag 24. juni 2019, klokken 08:38
Har X75 fra sen 2017(gått 30t. km) - ikke noe uvanlig, rundt 320km. (er fortsatt på 2019.12.xx)
fikk kjøpt ny(godt brukt :o ) P85D 2015 (med 130t km), hadde ikke behov å lade til 100% men ved 90% det viser 340km (2019.16.3.2)

t4u app viser:
på X75D: 71kWh (2.1% range loss), Ideal range: 322km
på P85D: 72kWh (7.2% range loss), Ideal range: 378km

prøvd å sjekke P85D hvilken batteri har jeg(tipper den er byttet), men fant ingen sticker på Batteriet. finnes det en måtte å finne ut hvilken batteri har jeg? bør det være "sticker" på reparerte batteirer?

Det skal være klistremerke på batteripakkene, plassert innenfor høyre forhjul.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Paul

Sitat fra: fonberg på mandag 24. juni 2019, klokken 09:00

Det skal være klistremerke på batteripakkene, plassert innenfor høyre forhjul.

Vet at det bør være klistremerke der, men det er ingen klistremerke der (på P85D), lurer på om det er mulig å "lese av" batteri delenummer, eller om det finnes klistremerke en annen plass?

Muffinman

De klistremerkene har nok lim av variabel kvalitet. På vår 2015 forsvant det rimelig raskt, mens det fortsatt er intakt på 2013-modellen.

Cato76

Kjenner at min tolmodighet for Tesla begynner å nærme seg slutten...
For å gjøre historien kort så fikk jeg "nytt" batteri forrige uke på min P85 -2015, og hentet bilen på onsdag. På veien hjem fikk jeg ikke superladet, og fikk satt opp en ny time (mandag 24.juni). Batteriet var også myyye dårligere enn mitt gamle  >:(
Les mer om dette her: https://elbilforum.no/index.php?topic=46720.msg817655#msg817655

Leverte bilen i går morres, og ble kontaktet av en fra Rud i dag som sier at bilen er klar for å hentes. Jeg spør om hva som er gjort, og han ser gjennom service-noten og kan ikke si noe mer enn det som står der; Full diagnose på batteri gjennomført, ikke noe galt. SuperCharging er aktivert
Når jeg spør om hvorfor batteriet er så dårlig, kan han ikke svare, for han skal bare ringe å si at bilen er klar for henting(...)

Jeg ønsker å prate med noen som har kunnskap, men å ringe Tesla er blitt nesten umulig... Skal en booke en avtale med dem via appen så er neste avtale 7. Juli. En får heller ikke ringe dem uten at det er øyeblikkelig krise..
Jeg tenkte at dette er litt krise, så jeg ventet i telefonen i 28 minutter før jeg endelig kom gjennom (...til en i nederland). Han kunne selvfølgelig ikke hjelpe meg, men han skulle kontakte Rud og be dem ringe meg opp igjen (venter i spenning  ::))
Det hadde vært litt enklere om jeg bodde nærmere enn 2 timer unna  :-[

Bakgrunn:
Det "nye" batteriet har en rekkevidde på 300 ved 90 % og 335 ved 100% (Typical Range), imens det gamle batteriet på 4,5 år hadde rekkevidde på ca 345 ved 90% og ca 380 ved 100%. Det nye batteriet har altså nesten 14% dårligere rekkevidde enn det gamle :-X
Lastet ned 3. part appen Tesla Remote i går, og her viser den estimert 67kWh som rest-kapasitet på batteriet (se bildet under).

Avtalte at jeg skulle hente bilen i morgen, men det frister lite å hente bilen ut før alt er ok. Hva tenker dere?
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

boppus

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 25. juni 2019, klokken 13:45
Det "nye" batteriet har en rekkevidde på 300 ved 90 % og 335 ved 100% (Typical Range), imens det gamle batteriet på 4,5 år hadde rekkevidde på ca 345 ved 90% og ca 380 ved 100%. Det nye batteriet har altså nesten 14% dårligere rekkevidde enn det gamle :-X
Da er det nye batteriet 11,8% dårligere (og ikke nesten 14%) ved å sammenligne 100%-verdiene.
På den annen side var det gamle batteriet 13,4% bedre enn det nye.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA