Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

MeTesla

2020.24.6 var jo veldig ny versjon, jeg laster nå ned ny versjon og det er 2020.20.17 ...

Er det mange som har så ny versjon? Hvis så - spennende å høre om det har noe effekt på lading på de berørte 85 batteriene

fonberg

Sitat fra: Nasse på tirsdag 16. juni 2020, klokken 18:29
Sitat fra: Klykken på tirsdag 16. juni 2020, klokken 08:39
Typical forbruk er vel justert til rundt 180Wh/km såvidt meg bekjent. Mulig det gjelder D-modellene bare da..

Tror det er satt til 189Wh/km for D modellene om de små grå husker riktig fra hva jeg leste. Men om Tesla har gjort noen krumspring i det siste vet jeg ennå ikke.

Skal teste litt på min ved langtur senere i sommer. Fullade og kjøre ganske tomt - så sjekke gjennomsnittlig forbruk og faktisk kjørte km mot typical range og sine 200Wh/km. Det burde gi en indikasjon på hvor mye som er tapt.

Men må nok i gang med logging av obd-2 eller en uavhengig batterisjekk for å få virkelig status.

Kjørte forøvrig Oslo - Kongsberg t/r her om dagen i fint driv, og klokket likevel kun inn på 175 Wh/km i forbruk - noe jeg absolutt ikke er skremt av. Selv med full bil burde jeg klare 200 Wh/km i ferien.

Typical = 175 Wh/km, i hvert fall for min 90D. Kan legge til at den lader ca 130-SoC på SuC nå om dagen, dvs ca 100 kW ved 30%, 80 kW ved 50% osv. Dette som referanse.
Lå forøvrig rundt 240-250 i forbruk på våte veier fra Trøndelag til Vestlandet i går, med tre sykler på taket, inkl Trollstigen mm. Forbruk uten sykler på tilsvarende forhold ville vært rundt 190, så tre sykler på taket = ca 30% merforbruk.

Sorry for OT.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

JLie


[/quote]

Typical = 175 Wh/km, i hvert fall for min 90D.
[/quote]

Har lett lenge etter et tall for dette (har også 90d), men ikke klart å finne det. Hvor har du dette fra? Det ser ut til at den stiplede linjen som indikerer typical forbruk ligger like under 190 kwh på min bil.
Tesla Model S 90d - 2016

fonberg

Sitat fra: JLie på tirsdag 07. juli 2020, klokken 21:30


Typical = 175 Wh/km, i hvert fall for min 90D.
[/quote]

Har lett lenge etter et tall for dette (har også 90d), men ikke klart å finne det. Hvor har du dette fra? Det ser ut til at den stiplede linjen som indikerer typical forbruk ligger like under 190 kwh på min bil.
[/quote]

Ganske enkelt fordi det er samsvar mellom tkm-reduksjon og faktisk kjørte antall km når jeg har snittforbruk på 175.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Tror det finnes bedre egnede tråder for diskusjon rundt rekkevidde og forbruk enn denne som omhandler bevisst reduksjon av batterikapasitet.

Jejl

Sitter å ser på "Tesla vs Racecar Cross Country Roadtrip" på YouTube. De får 132 kW på en 2012 mod med 85 kwh, og etter det jeg ser, virkelig korte ladepauser opptil ca 50 %. Er det forskjell mellom Europa og USA?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

chrisworks

Hei.

Sitter på Lillesand laderen med min 2015 85D. 3 andre biler på 26 ladere, men får ikke mere end 34kW på 60% SOC. 😭 Har byttet lader men ikke noen endring. Jeg har følt over lenge at de har skrudd ned veldig på effekten jeg får på min 85D på superchargers. Har ikke sett højere 55 kW på 40% på lenge.

Hva er det som har skjedd? Det blir gradvis dårlige. Nesten måned for måned.

Noen tips?

JorEl

chrisworks; slik har jeg hatt det noen ganger med min S75D. Når man lader under 60kwt så er det halv pris.
Hadde jeg kunnet lese av batteritemperaturen haddde det hele vært mye mer morro :police:
Kan man det med TeslaFi?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Sitat fra: chrisworks på søndag 26. juli 2020, klokken 10:31
Hei.

Sitter på Lillesand laderen med min 2015 85D. 3 andre biler på 26 ladere, men får ikke mere end 34kW på 60% SOC. 😭 Har byttet lader men ikke noen endring. Jeg har følt over lenge at de har skrudd ned veldig på effekten jeg får på min 85D på superchargers. Har ikke sett højere 55 kW på 40% på lenge.

Hva er det som har skjedd? Det blir gradvis dårlige. Nesten måned for måned.

Noen tips?

Regn mellom 110 og 90 - SOC = hastighet på ladern.

60% vil gi rundt 40kW +-.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GOS

Sitat fra: JorEl på søndag 26. juli 2020, klokken 10:53
chrisworks; slik har jeg hatt det noen ganger med min S75D. Når man lader under 60kwt så er det halv pris.
Hadde jeg kunnet lese av batteritemperaturen haddde det hele vært mye mer morro :police:
Kan man det med TeslaFi?

Du kan ikke lese av batteritemperatur med TeslaFi. For å lese temperaturen så må du ha Canbus
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Contango

Sitat fra: JorEl på søndag 26. juli 2020, klokken 10:53
Kan man det med TeslaFi?
Nei. Man kan kun se at batterivarme har vært i bruk. Meg bekjent er det kun canbus leser og Ludi+ som gir batterivarme info. Idiotisk strategi (på tvers av nesten alle elbiler). Helt uforståelig hvorfor det skal være så hemmelig. Verdt et protest tog foran stortinget...
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

GOS

Sitat fra: JorEl på søndag 26. juli 2020, klokken 11:23
Takk GOS (Gunnar Ole Solskjær?) :+1:

Hehe, nei, ingen Moldenser eller Manu-fan her. Her heies det på Vard og ikke andre Haugalandet lag fra ditt område.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman


snd

Sitat fra: Jejl på lørdag 25. juli 2020, klokken 21:54
Sitter å ser på "Tesla vs Racecar Cross Country Roadtrip" på YouTube. De får 132 kW på en 2012 mod med 85 kwh, og etter det jeg ser, virkelig korte ladepauser opptil ca 50 %. Er det forskjell mellom Europa og USA?

Det er Rich Rebuilds sin bil med custom firmware. Han hacket til seg tilgang til SuC-nettverket etter å ha blitt svartelistet. I samme slengen har han sikkert fjernet SW-begrensingen av ladehastighet.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA