Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...  (Lest 70425 ganger)

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6944
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #645 på: Tirsdag 22. Oktober 2019, klokken 11:00 »
Har noen ganger trodd det ikke er release notes, fordi jeg ikke har tålmodighet til å vente når siden kommer opp blank, men har sett at hvis man venter noen sekunder så kommer det ofte.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Rosstopher

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 444
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #646 på: Tirsdag 22. Oktober 2019, klokken 11:10 »
Jeg har ikke norsk som valg i menyen. Er det noe som har kommet etter mai? (Jeg tviholder på FW fra i vår)

Ja, kom vel i august.
2016 Tesla Model S 90D

N00b

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 595
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #647 på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 10:29 »
Om du tvilholder på v8 må du ta noen tiltak for å holde Tesla borte fra å tukle med tvungen oppdatering bilen mens du sover.
Oppdatering vil ikke skje mens du kjører.

Det er mange triks i ludo her.
Sett opp WIFI bilen er koblet til men som ikke er koblet på nettet er vel en løsning.  Du kan jo la den ligge i bilen som portabel WIFI drevet av 12V uttaket? 
Husker ikke om det er strøm på det mens bilen er av?


Simen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 445
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #648 på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 11:11 »
Jeg har deaktivert Wifi. Bruker kun 3G, som etter planen skal stenges ned i november i Troms. Det er v9.0 (2019.16.11) jeg har nå.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Klykken

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4193
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #649 på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 12:34 »
Det er v9.0 (2019.16.11) jeg har nå.
Kan jeg spørre hvorfor? 2019.16.11 var SW som ødela ladehastighet og rekkevidde...

V10 og v32.2 bedret bl.a. ladekurve (hvis tallene i innleggene over stemmer).

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12315
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #650 på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 12:36 »
Nuvel, Tesla presser nok gjennom en oppdatering via edge til deg til slutt skal du se :)

Simen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 445
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #651 på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 13:02 »
Det er v9.0 (2019.16.11) jeg har nå.
Kan jeg spørre hvorfor? 2019.16.11 var SW som ødela ladehastighet og rekkevidde...
Stemmer det? Det var jeg ikke klar over. Jeg trodde det var FW etter denne som stjal rekkevidde. Hvis det stemmer så ser det ut som rekkevidden på displayet er uendret. Jeg håper det stemmer.

Edit: Da har jeg kjørt t/r Tromsø-Frankrike med den rammede FW uten å være klar over det. Det kan jo forklare en del av ladeopplevelsene på turen. Strekninger som bare gikk på håret og estimerte ladetider som på magisk vis ble noen minutter lengre titt og ofte. Jeg fryktet at ny FW ville forverre det ytterligere.
« Siste redigering: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 13:05 av Simen1 »
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Klykken

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4193
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #652 på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 13:35 »
Mulig det er SW rett før degraderingen du har, men 2019.16.x er det som er sagt. Altså fra og med 16.xx og opp...

Ikke alle har blitt rammet av rekkeviddetap - men alle har blitt rammet av dårligere SuC-hastighet

EDIT:
Vedr ladeopplevelser sammenfaller det godt med våre opplevelser i sommer også. Iallefall ladetidsestimater før lading (typ 20min som fort ble mellom 30-40) og resterende ladetid for å nå ønsket rekkevidde.

EDIT2:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3752986/
Her står det at en opplevde sine tap etter 2019.16.1.1. Dvs at du antageligvis allerede er "rammet" (men ikke skyt meg hvis det viser seg å ikke være tilfelle!)
« Siste redigering: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 13:51 av Klykken »
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Simen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 445
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #653 på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 13:51 »
Jeg opplevde en god del ganger estimert ladetid på f.els 30 minutter og 30 minutter senere sto det 5 minutter igjen.

Den ene gangen jeg så meg nødt til å lade til 100% så fikk jeg estimert 1t10m eller noe sånt, noe som bare drøyde ut så jeg endte på ganske nøyaktig 2 timer.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1934
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #654 på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 13:53 »
Jeg opplevde en god del ganger estimert ladetid på f.els 30 minutter og 30 minutter senere sto det 5 minutter igjen.

Den ene gangen jeg så meg nødt til å lade til 100% så fikk jeg estimert 1t10m eller noe sånt, noe som bare drøyde ut så jeg endte på ganske nøyaktig 2 timer.
Du vet at de siste 5-10% tar ekstremt lang tid? Å lade til 100% på superlader er jo bare tull. Da er det bedre å stoppe innom en type 2 lader eller noe på veien hvis du ikke rekker til nesten superlader.

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12315
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #655 på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 13:55 »
Jeg opplevde en god del ganger estimert ladetid på f.els 30 minutter og 30 minutter senere sto det 5 minutter igjen.

Den ene gangen jeg så meg nødt til å lade til 100% så fikk jeg estimert 1t10m eller noe sånt, noe som bare drøyde ut så jeg endte på ganske nøyaktig 2 timer.
Du vet at de siste 5-10% tar ekstremt lang tid? Å lade til 100% på superlader er jo bare tull. Da er det bedre å stoppe innom en type 2 lader eller noe på veien hvis du ikke rekker til nesten superlader.
Ehm. Nord-Norge ;)

Klykken

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4193
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #656 på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 13:55 »
Jeg opplevde en god del ganger estimert ladetid på f.els 30 minutter og 30 minutter senere sto det 5 minutter igjen.

Den ene gangen jeg så meg nødt til å lade til 100% så fikk jeg estimert 1t10m eller noe sånt, noe som bare drøyde ut så jeg endte på ganske nøyaktig 2 timer.
Hva med ladehastigheter? Faller du ned på (og under) 50kW ved 50% SOC?

Ellers:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3752986/
Her står det at en opplevde sine tap etter 2019.16.1.1. Dvs at du antageligvis allerede er "rammet" (men ikke skyt meg hvis det viser seg å ikke være tilfelle!)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Christopher Neumann Ruud

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 511
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #657 på: Torsdag 24. Oktober 2019, klokken 06:37 »
installerer 32.12.3 nå og begynte med 290tkm i appen og hadde 295tkm etter installering, det er jo en justering...

Simen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 445
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #658 på: Torsdag 24. Oktober 2019, klokken 11:49 »
installerer 32.12.3 nå og begynte med 290tkm i appen og hadde 295tkm etter installering, det er jo en justering...
Man kan jo lure på hva de har justert: Vmax-Vmin eller forbruks-faktoren.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1361
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #659 på: Torsdag 24. Oktober 2019, klokken 12:01 »
Det antydes at når de går vekk fra prinsippet om wifi-tilkobling for at software skal lastes ned

Oppdateringer lastes ved i utgangspunktet ned over mobilnett? Det er kun ting som nye kart og lignende som krever wifi.