Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?

Startet av 1317142119, fredag 21. juni 2019, klokken 14:59

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Klykken på tirsdag 09. juni 2020, klokken 08:22
Bare litt oppdatert grafikk, men like knotete å navigere i. Irriterende å bruke og vanskelig å forstå hvordan man får tak i nye "pakker" fra BMW. Appen blir bare dårligere og dårligere.

Normale hjul, raskere lading og litt mer "inn i tiden" infotainment og selvkjøring. Satse litt!!
Nja, nye iDrive er litt mere enn oppdatert grafikk. Vesentlig raskere. i3 har og trådløs CarPlay (siden 2018), noe som først nå kommer på etron f.eks, og mange har ikke støtte for det i det hele tatt. BMW appen har og blitt mye bedre. Litt bedre skjerm, touch støtte og ett oppdatert IC så er føremiljøet glimrende i i3.

Raskere lading og litt større batteri hadde gjort seg dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Synes ikke appen har blitt bedre. Snarere tvert imot. Hvprdan får man vite at en opersjon man har valgt faktisk har blitt utført? Låst bil, prekondisjonering etc? Står bekreftelse etter "utført kommando" men ikke sikkert at bekreftelsen stemmer. Så, går nå viftene? Er bilen låst? For det står fortsatt at bilen er ulåst og det er ingen indikasjon på at viftene går.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Det nærmer seg 2 årsdagen for denne tråden. Høydepunktet for i3 i Norge var i 2018 da det ble solgt 5687 biler*. Januar til mars i år var det solgt stakkarslige 491 biler**, noe som tilsier ca 1900 biler ila hele 2021. Det er langt dårligere enn selv Mitsubishi Outlander - som egentlig er en bil som er ute av produksjon! Det er nok merkbart for importøren. Salgstallene taler dessverre for at markedet ikke ser på i3 som en attraktivt utstyrt og priset bil lenger.

Nå har det riktig nok blitt kommunisert fra BMW at i3 skal få flere oppgraderinger før den legger på røret for siste gang, så forhåpentligvis ser vi noe nå til sensommeren som 2022-modeller. Jeg håper det innebærer mer enn bare en stakkarslige batterioppdatering og at nyere og oppdatert teknologi vil føre til økt fokus på denne flotte bilen igjen 🙂

* bilnorge.no/artikkel.php?aid=53494
** https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2dz7r4/bilsalget-i-mars-tesla-model-3-tilbake-paa-toppen

JorgenM

276 solgte i3 i april, synes det er imponerende av en 8 år gammel modell  :+1:
Ligger over både id3 og e-208 for 2021.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

moonbuggy

#109
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 01. mai 2021, klokken 10:44
Nå har det riktig nok blitt kommunisert fra BMW at i3 skal få flere oppgraderinger før den legger på røret for siste gang, så forhåpentligvis ser vi noe nå til sensommeren som 2022-modeller. Jeg håper det innebærer mer enn bare en stakkarslige batterioppdatering og at nyere og oppdatert teknologi vil føre til økt fokus på denne flotte bilen igjen 🙂
Jeg tror ikke BMW har mye å hente ved å oppdatere i3 nå. Med alle konkurrentene på banen, vil en større oppdgradering, neppe gi så mye igjen i markedet. Skal det ha noe for seg, måtte man skifte ut drivverk, styring og kraftelektronikk til det mer energieffektive man har tatt fram for ix3 og i4. Da må svært mye redesignes. Noe som neppe skjer når bilen i utgangspunktet er dyr å produsere. Kapasitetsbatterier trenges i de andre modellene som kommer. Så får heller BMW designe en ny snerten, mindre elbil, når rekken av de større modellene er lansert...

chrgod

Jeg er på gjerdet for å kjøpe en pent brukt i3.
Men venter og ser om det kommer noen kampanjer snart... Det er jo ofte gode nybil-rabatter når en modell nærmer seg slutten (slik som for e-Golf).
2022 Tesla Y

pberg

Ifølge en kompis så var det ganske enorme rabatter å få på i3 om du sammenlikner med konfiguratoren på nett, og hva du ender opp med i butikken. Over 70k i forskjell.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Orbit

NextMove (som pleier å ha god informasjon fra tyske bilprodusenter) melder at de har fått "uoffisielle bekreftelser" på at i3 går ut av produksjon allerede i år!
https://www.youtube.com/watch?v=cY63RxogFyA&t=396s
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PDO

Sitat fra: pberg på mandag 03. mai 2021, klokken 12:13
Ifølge en kompis så var det ganske enorme rabatter å få på i3 om du sammenlikner med konfiguratoren på nett, og hva du ender opp med i butikken. Over 70k i forskjell.

Det tilsvarer ~20%. Helt utrolig bra! Vet du hvilken butikk dette var i? Er det en offisiell kampanje?

pberg

Usikker, ble bare nevnt i en bisetning. Men det er nok stort prutningsmonn nesten uansett hvor du er.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Jalla

Sitat fra: Orbit på fredag 14. mai 2021, klokken 19:51
NextMove (som pleier å ha god informasjon fra tyske bilprodusenter) melder at de har fått "uoffisielle bekreftelser" på at i3 går ut av produksjon allerede i år!
https://www.youtube.com/watch?v=cY63RxogFyA&t=396s
Det tviler jeg sterkt på. Tidligere har de sagt 2024, og så sent som desember 2020 sa Oliver Zipse dette til augsburger-allgemeine.

Der i3 ist und bleibt der Pionier für diese Offensive und wird jetzt im achten Jahr produziert. Solange ist bei uns noch nie ein Auto gelaufen. Und der i3 verkauft sich immer besser, auch wenn es in diesem Jahr Corona-bedingt natürlich leichte Einbußen gegenüber 2019 gab. Der i3 ist ein kompaktes Auto, das trotzdem viel Platz bietet – ideal für die Großstadt und sehr sparsam im Verbrauch: Bis heute ist der i3 eines der Elektroautos, die am wenigsten Strom auf 100 Kilometer benötigen.

Bauen Sie den i3 also noch weiter? Er hat ja anfänglich nicht die Erwartungen erfüllt.

Zipse: Der i3 ist noch nicht am Ende seines Lebenszyklus angekommen. Er wird uns noch weiter begleiten, solange die Kunden Interesse zeigen. Wir bauen ihn also weiter.
https://www.augsburger-allgemeine.de/wirtschaft/Interview-BMW-Chef-Oliver-Zipse-Wir-erhoehen-deutlich-die-Elektro-Schlagzahl-id58808686.html

moonbuggy

Sitat fra: Jalla på søndag 16. mai 2021, klokken 23:33
Sitat fra: Orbit på fredag 14. mai 2021, klokken 19:51
NextMove (som pleier å ha god informasjon fra tyske bilprodusenter) melder at de har fått "uoffisielle bekreftelser" på at i3 går ut av produksjon allerede i år!
https://www.youtube.com/watch?v=cY63RxogFyA&t=396s
Det tviler jeg sterkt på.
Ikke jeg. Selv med en omfattede modernisering, ville salget fortsette å stupe. Tyngdekraften, les: alle konkurrentene sørger for det. I3 er dyr å bygge og man fortsetter ikke til 2024, bare fordi det ble sagt for et par år siden. Salget avgjør, og kanskje BMW trenger fabrikken i Leipzig for andre modeller?

hELgenen

Sitat fra: moonbuggy på mandag 17. mai 2021, klokken 13:23
Sitat fra: Jalla på søndag 16. mai 2021, klokken 23:33
Sitat fra: Orbit på fredag 14. mai 2021, klokken 19:51
NextMove (som pleier å ha god informasjon fra tyske bilprodusenter) melder at de har fått "uoffisielle bekreftelser" på at i3 går ut av produksjon allerede i år!
https://www.youtube.com/watch?v=cY63RxogFyA&t=396s
Det tviler jeg sterkt på.

Ikke jeg. Selv med en omfattede modernisering, ville salget fortsette å stupe. Tyngdekraften, les: alle konkurrentene sørger for det. I3 er dyr å bygge og man fortsetter ikke til 2024, bare fordi det ble sagt for et par år siden. Salget avgjør, og kanskje BMW trenger fabrikken i Leipzig for andre modeller?

Tja - jeg har vel kjørt det meste av elbiler som er på markedet i dag - og jeg synes fortsatt i3 er den beste bilen du kan oppdrive totalt sett. Dvs. den er vel knapt den beste på noen områder, men som bruksbil i hverdagen er den genial. Den ruster ikke - den tåler dunk og smell med handlekurver uten at det blir bulker - ungene kan krype inn med sølete sko med grus og alt annet uten at det setter en eneste ripe - steinsprut er null problem - lett å fikse skulle det oppstå og som nevnt før - det ruster ikke. Og bremseskiver og klosser er en lek å skifte selv - det samme er skifte av dekk - går som en lek og er ikke tungt. Og lading hjemme - bare plugg inn og du kan lade til 100% på AC uten å tenke på batteri slitasje og med 120Ah har jeg 30 mil på tanken hver dag - og det er ikke tulle 30 mil - men faktisk ekte 30 mil året så lenge gradestokken ikke bikker mange minus . Appen fungerer som den skal - aldri opplevd med mine 3 i3 at den feiler en eneste gang (mulig jeg bare har vært heldig) - og det finnes en integrasjons løsning som faktisk fungerer med tibber - den er svært bra. Kupeen er stor og luftig til bilen størrelse å regne - den er kjempelett å manøvrere - og kjører du ikke på motorvei er den stabil nok på landeveien.

Jeg har eid unevnelig antall biler opp gjennom årene - og denne lille loppa her - den tar kaka som den beste hverdagsbilen jeg noen gang har eid.

Jeg tror nettopp dette at bilen er så lett å vedlikeholde slik at den oppleves nesten som ny hele tiden er det geniale her. Jeg vet at akkurat som på alle andre biler så kan det dukke opp dyre reperasjoner og lange verkstedbesøk på denne også - men så lenge jeg har eid disse så har jeg faktisk aldri opplevd noe unødig verkstedbesøk. Kun på service på laaaaaaaaaange intervall - hvilket også er gledelig.

Jeg føler bilen er som en plastbåt som holder seg år etter år med lett vedlikehold.

Sånn - sjelden jeg går så all inn med skryt av en bil - men denne fortjener det faktisk og jeg håper de vil produsere dem ennå noen år

Jalla

EOP står nå til: I01 i3 - 06/22

Men som alltid kan slikt endres.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 17. mai 2021, klokken 14:38
Og lading hjemme - bare plugg inn og du kan lade til 100% på AC uten å tenke på batteri slitasje og med 120Ah har jeg 30 mil på tanken hver dag - og det er ikke tulle 30 mil - men faktisk ekte 30 mil året så lenge gradestokken ikke bikker mange minus .
Enig i at i3 fortjener masse skryt, men rekkevidden gjennom siste vinter var en av hovedgrunnene til at vi solgte 120Ah. Alt fra 15-35 mil. Allerede på høsten måtte vi lade for å komme oss til hytta. Hadde de puttet inn modernisert drivverk fra iX3 kunne de sikkert økt rekkevidden med 10%.

Savner dog enkelheten med å ha en i3 ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA