Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?

Startet av 1317142119, fredag 21. juni 2019, klokken 14:59

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: SveinJ på onsdag 04. september 2019, klokken 07:51
Ja jeg kjører i eco-pro og uansett om det er i Comfort eller ikke, så bommer GOM. Dessuten tillater ikke veien jeg kjører hastigheter over 80. Jeg vet at fra Kongsberg og hjem er det 80km og bruker ca. 25% på den strekningen, men GOM sier jeg ikke rekker fram, selv med 35% igjen.
Dvs over Jondalen og Hovin? Det er en vei hvor GOM typisk forventer høyere forbruk enn hva du får i praksis, da den regner med at en ligger i fartsgresen. Som du sier, er ikke den veien den beste, og snitthastighet havner nærmere 60 enn 70 km/t for meg der. i3 sin GOM har ikke noen kalibrering mot faktisk hastighet fra tidligere turer på samme strekning, hverken egne eller andres. BIlen ser også på kortsiktig historikk på turen, og starten med Gardermoen-Kongsberg er et strekke hvor den kanskje ser du er en sjåfør som ligger i fartsgresnen, kanskje også litt over?  :angel:

Sitat fra: Klykken på tirsdag 03. september 2019, klokken 17:43
Jo, med fast punkt på navi er den ganske nøyaktig

Men endepunkt satt i navigasjon; ingen store endringer i temperatur ut- eller innvendig underveis; lite med- eller motvind; og dersom du kjører etter skiltet hastighet (og evt under grense satt i Eco/EcoPro) - da treffer GOM bra. Dvs på de aller fleste turene for min del.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

quandt1960

Sitat fra: 1317142119 på fredag 21. juni 2019, klokken 14:59
Siden lenge før BMW i3 120Ah kom på markedet i fjor høst, har det vært rykter om 150Ah, 160Ah og til og med 180Ah batteripakker til i3. Enkelte går til og med så langt at de påstår det er bekreftet at det kommer en i3 med større batteripakke (uten at det finnes en kilde som siterer en kjent BMW-ansatt).

Men hvor sannsynlig er det at BMW oppdaterer i3 nok en gang?

TL;DR: Jeg begynner å miste troen på den beryktede kapasitetsøkningen til i3, fordi den vil bli for dyr sammenlignet med et hav av konkurrerende biler og at den setter BMWs andre elbiler i et dårlig lys. Tror du fremdeles på ryktene om BMW i3 150Ah?

BMW lanserte en oppgradert batteripakke i fjor (120Ah), som var en merkelig avgjørelse i den grad det kom en facelift året i forveien med gammel batteripakke. Bilen er nå 6 år gammel og aldersmessig moden for å snart skiftes ut med en ny modell - noe vi er ganske sikre på a ikke kommer til å skje siden i3 i fremtiden vil være en mer ordinær bil på størrelse med 3-serie. Det lille som taler for en oppgradert batteripakke er at allerede til høsten i år kommer det en haug med konkurrenter med lenger rekkevidde. Av modeller som er rett rundt hjørnet har vi for eksempel

  • Nissan Leaf (ny) (inntil 385 km)
  • Opel Corsa-e (inntil 330 km)
  • Peugeot e208 (inntil 340 km)
  • Peugeot e2008 (inntil 310 km)
  • Renault Zoe (ny) (inntil 390 km)
  • Seat elBorn (inntil 420 km)
  • VW ID.3 (inntil 420 km)

Dette er eksempler på noen av små- og kompaktbilene som er billigere og har bedre rekkevidde enn i3 120Ah. Alle disse kommer til høsten og utover neste år og alle bilprodusentene melder om at de skal klare å levere uten lange ventelister. Det er altså ikke konseptbiler som kanskje kommer om 4-5 år ... Så har vi de bilene som er større, koster omtrent det samme i fra-pris og har vesentlig lenger rekkevidde, som for eksempel Tesla Model 3 og Polestar 2 m.fl.

Jeg regner med dere skjønner poenget - så lenge det ikke blir leveringsproblemer, kommer elbilkunder til å kunne velge og vrake i modeller etter lommebok og andre ønsker man måtte ha, som objektivt sett vil være bedre biler enn BMW i3 på rekkevidde og pris.

Det er klart, når andre bilprodusenter klarer å dytte større batteripakker i en liten bil, så klarer vel BMW det også? Men la oss ikke glemme at BMW ikke klarer å gi iX3 mer enn 400 km rekkevidde, BMW i4 om noen år med ~600 km rekkevidde og iNext en gang i fremtiden med mer enn 600 km rekkevidde. Samtidig som Ford og Skoda lover rimelige SUVer med mer enn 600 km rekkevidde allerede fra slutten av neste år. Det vil være svært merkelig om BMW gir i3 like god, eller i verste fall bedre, rekkevidde enn den digre familie-SUVen iX3. For ikke å snakke om at den aldrende BMW i3 bør få leve i hvert fall et par år med en ny batteripakke. Jeg ser i hvert fall ikke hensikten med å bruke R&D på å videreutvikle i3 dersom den bare får et 150Ah batteri i et års tid. Det vil være bortkastede penger for BMW.

I tillegg må vi ikke glemme pengene BMW ønsker å få pr bil. BMW ønsker mer betalt pr bil enn de får i dag. Da i3 120Ah ble lansert var det ramaskrik i media og sosiale medier om at i3 var alt for dyr. Etter noe om og men, så satte de ned prisen med noen titalls tusen, noe som også førte til ramaskrik fordi da "lurte" BMW de som kjøpte 120Ah før årsskiftet. Siden den gang har BMW kjørt omtrent kontinuerlig kampanje på i3 som gjør at den koster bare litt mer enn det 94Ah LCI gjorde. Det tyder på at BMW erkjenner at markedet ikke er villig til å betale noe særlig mer enn kampanjepris for i3. Ta høyde for at i3 sine prislister fremdeles ligger på godt nord for 400 000,- for en godt utstyrt bil og at 120Ah koster 60 000,-(?) mer enn tilsvarende 94Ah (i følge prislistene). En 150Ah (eller mer) vil sannsynligvis legge på enda flere titalls tusen til på prislistene. Er markedet villig til å betale i underkant av 500 000,- for en toppustyrt BMW i3 150Ah bare for å få tilsvarende rekkevidde som biler som koster mindre enn 300 000,-? Jeg må forresten understreke at de 500 000,- er pris uten MVA ... Et MVA-fritak som det spøker for allerede om litt over et år. Nå vil forhåpentligvis ikke politikerne hoppe rett på 25% MVA, men det vil uansett gjøre i3 (og andre elbiler) dyrere.

Som et tankeeksperiment, la oss si at BMW priser innstegsmodellen med liten navi og kumlokk bevisst lavt til rundt 370 000 (50k mer enn i dag) og at det bare er en i3s 150Ah FC som koster i underkant av 500 000,- Det vil ta livet av i3s som bilmodell. Den vil få tidenes heftigste verditap de første årene fordi det er en bil for de helt spesielt interesserte som ikke bryr seg om penger. Folk flest kjøper fremdeles elbil pga økonomi.

I alt dette, så har jeg ikke engang tatt høyde for at Toyota nå rasler med faststoff-sablene og påstår dette er teknologi som kommer i elbilene deres om et år eller to.

Så hva tenker dere andre med i3? Spøker det for i3 allerede fra vinteren av pga sterk konkurranse, eller har dere troen på at vi vil se en forbedret i3 nok en gang? Jeg vet med meg selv, at dersom jeg ikke allerede hadde eid en i3 og visst hvor bra den var, så ville jeg slitt med å overbevise finansministeren hjemme om å kjøpe en dyr i3 neste år når alternativene er billigere og har bedre rekkevidde. Det er nesten så jeg har større tro på at de installerer den nye og mer effektive elmotoren i i3, enn at de oppgraderer batteripakken nok en gang.

i3 fases ut, 120 utgaven vil trolig bli den siste, de har hentet ut det de kan og LCI (faceliften) fra 11/2017 medførte allerede dyre oppgraderinger av karosseriet med ekstra stålbjelker inne i karbonrabben pga 50kg mer vekt på batteripakken og for å gi rom for i3s. 120 selger godt i Tyskland og har gjort Rex overflødig. Selve rammen og lokket rundt battericellene er på 94ah forsterket noe som ble gjort i viten om at 120ah også ville komme. 120ah er da den andre faceliften etter 94ah og det ville vært høyst uvanlig for BMW å lage en tredje variant når i4/5 kommer på markedet om et år. i3 banet vei og var en fantastisk nyutvikling med det første masseproduserte "lifemodulen" i karbon. Det som kan være en mulighet for i3 er batteripakker levert av en 3.part som enkelt kan installeres da alt er modulært.

1317142119

Sitat fra: quandt1960 på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:48
Sitat fra: 1317142119 på fredag 21. juni 2019, klokken 14:59
Siden lenge før BMW i3 120Ah kom på markedet i fjor høst, har det vært rykter om 150Ah, 160Ah og til og med 180Ah batteripakker til i3. Enkelte går til og med så langt at de påstår det er bekreftet at det kommer en i3 med større batteripakke (uten at det finnes en kilde som siterer en kjent BMW-ansatt).

Men hvor sannsynlig er det at BMW oppdaterer i3 nok en gang?

TL;DR: Jeg begynner å miste troen på den beryktede kapasitetsøkningen til i3, fordi den vil bli for dyr sammenlignet med et hav av konkurrerende biler og at den setter BMWs andre elbiler i et dårlig lys. Tror du fremdeles på ryktene om BMW i3 150Ah?

BMW lanserte en oppgradert batteripakke i fjor (120Ah), som var en merkelig avgjørelse i den grad det kom en facelift året i forveien med gammel batteripakke. Bilen er nå 6 år gammel og aldersmessig moden for å snart skiftes ut med en ny modell - noe vi er ganske sikre på a ikke kommer til å skje siden i3 i fremtiden vil være en mer ordinær bil på størrelse med 3-serie. Det lille som taler for en oppgradert batteripakke er at allerede til høsten i år kommer det en haug med konkurrenter med lenger rekkevidde. Av modeller som er rett rundt hjørnet har vi for eksempel

  • Nissan Leaf (ny) (inntil 385 km)
  • Opel Corsa-e (inntil 330 km)
  • Peugeot e208 (inntil 340 km)
  • Peugeot e2008 (inntil 310 km)
  • Renault Zoe (ny) (inntil 390 km)
  • Seat elBorn (inntil 420 km)
  • VW ID.3 (inntil 420 km)

Dette er eksempler på noen av små- og kompaktbilene som er billigere og har bedre rekkevidde enn i3 120Ah. Alle disse kommer til høsten og utover neste år og alle bilprodusentene melder om at de skal klare å levere uten lange ventelister. Det er altså ikke konseptbiler som kanskje kommer om 4-5 år ... Så har vi de bilene som er større, koster omtrent det samme i fra-pris og har vesentlig lenger rekkevidde, som for eksempel Tesla Model 3 og Polestar 2 m.fl.

Jeg regner med dere skjønner poenget - så lenge det ikke blir leveringsproblemer, kommer elbilkunder til å kunne velge og vrake i modeller etter lommebok og andre ønsker man måtte ha, som objektivt sett vil være bedre biler enn BMW i3 på rekkevidde og pris.

Det er klart, når andre bilprodusenter klarer å dytte større batteripakker i en liten bil, så klarer vel BMW det også? Men la oss ikke glemme at BMW ikke klarer å gi iX3 mer enn 400 km rekkevidde, BMW i4 om noen år med ~600 km rekkevidde og iNext en gang i fremtiden med mer enn 600 km rekkevidde. Samtidig som Ford og Skoda lover rimelige SUVer med mer enn 600 km rekkevidde allerede fra slutten av neste år. Det vil være svært merkelig om BMW gir i3 like god, eller i verste fall bedre, rekkevidde enn den digre familie-SUVen iX3. For ikke å snakke om at den aldrende BMW i3 bør få leve i hvert fall et par år med en ny batteripakke. Jeg ser i hvert fall ikke hensikten med å bruke R&D på å videreutvikle i3 dersom den bare får et 150Ah batteri i et års tid. Det vil være bortkastede penger for BMW.

I tillegg må vi ikke glemme pengene BMW ønsker å få pr bil. BMW ønsker mer betalt pr bil enn de får i dag. Da i3 120Ah ble lansert var det ramaskrik i media og sosiale medier om at i3 var alt for dyr. Etter noe om og men, så satte de ned prisen med noen titalls tusen, noe som også førte til ramaskrik fordi da "lurte" BMW de som kjøpte 120Ah før årsskiftet. Siden den gang har BMW kjørt omtrent kontinuerlig kampanje på i3 som gjør at den koster bare litt mer enn det 94Ah LCI gjorde. Det tyder på at BMW erkjenner at markedet ikke er villig til å betale noe særlig mer enn kampanjepris for i3. Ta høyde for at i3 sine prislister fremdeles ligger på godt nord for 400 000,- for en godt utstyrt bil og at 120Ah koster 60 000,-(?) mer enn tilsvarende 94Ah (i følge prislistene). En 150Ah (eller mer) vil sannsynligvis legge på enda flere titalls tusen til på prislistene. Er markedet villig til å betale i underkant av 500 000,- for en toppustyrt BMW i3 150Ah bare for å få tilsvarende rekkevidde som biler som koster mindre enn 300 000,-? Jeg må forresten understreke at de 500 000,- er pris uten MVA ... Et MVA-fritak som det spøker for allerede om litt over et år. Nå vil forhåpentligvis ikke politikerne hoppe rett på 25% MVA, men det vil uansett gjøre i3 (og andre elbiler) dyrere.

Som et tankeeksperiment, la oss si at BMW priser innstegsmodellen med liten navi og kumlokk bevisst lavt til rundt 370 000 (50k mer enn i dag) og at det bare er en i3s 150Ah FC som koster i underkant av 500 000,- Det vil ta livet av i3s som bilmodell. Den vil få tidenes heftigste verditap de første årene fordi det er en bil for de helt spesielt interesserte som ikke bryr seg om penger. Folk flest kjøper fremdeles elbil pga økonomi.

I alt dette, så har jeg ikke engang tatt høyde for at Toyota nå rasler med faststoff-sablene og påstår dette er teknologi som kommer i elbilene deres om et år eller to.

Så hva tenker dere andre med i3? Spøker det for i3 allerede fra vinteren av pga sterk konkurranse, eller har dere troen på at vi vil se en forbedret i3 nok en gang? Jeg vet med meg selv, at dersom jeg ikke allerede hadde eid en i3 og visst hvor bra den var, så ville jeg slitt med å overbevise finansministeren hjemme om å kjøpe en dyr i3 neste år når alternativene er billigere og har bedre rekkevidde. Det er nesten så jeg har større tro på at de installerer den nye og mer effektive elmotoren i i3, enn at de oppgraderer batteripakken nok en gang.

i3 fases ut, 120 utgaven vil trolig bli den siste, de har hentet ut det de kan og LCI (faceliften) fra 11/2017 medførte allerede dyre oppgraderinger av karosseriet med ekstra stålbjelker inne i karbonrabben pga 50kg mer vekt på batteripakken og for å gi rom for i3s. 120 selger godt i Tyskland og har gjort Rex overflødig. Selve rammen og lokket rundt battericellene er på 94ah forsterket noe som ble gjort i viten om at 120ah også ville komme. 120ah er da den andre faceliften etter 94ah og det ville vært høyst uvanlig for BMW å lage en tredje variant når i4/5 kommer på markedet om et år. i3 banet vei og var en fantastisk nyutvikling med det første masseproduserte "lifemodulen" i karbon. Det som kan være en mulighet for i3 er batteripakker levert av en 3.part som enkelt kan installeres da alt er modulært.
Vi vet at i3 ikke blir fornyet med enda en LCI/facelift. Spørsmålet er om man skal tro på ryktene om enda bedre forbedringer av LCI (noe BMW tidligere i år har sagt kommer). BMW klarer tross alt ikke selge 120Ah til fullpris i dagens marked. Det skal godt gjøres å få solgt den til fullpris når det kommer flere elektriske bybildet på markedet fra årsskiftet av.

moonbuggy

Det som er virkelig rart er at BMW har tillatt Mini å slippe til på markedet med sin El versjon. En versjon med langt dårligere rekkevidde enn i3. BMW selv hevder de har lang venteliste på mini. Så enten er markedet ikke så opptatt av rekkevidde som mange tror, eller så består ventelisten av fantomkunder som forsvinner når bilen skal betales.
Det dumme med Mini, er at bilen den virkelig konkurrerer mot er i3. Så spørsmålet blir, hva prioriteres når markedet krever mer ytelse, i3 eller Mini?
Svaret blir hva som gir mest igjen til BMW. Det er antagelig en El-mini.

Samco

Synd BMW ikke lager en rekke vidde konkurranse dyktig siste i3 som en verdig avslutning på bilens produksjon tid.

JorgenM

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 02. oktober 2019, klokken 15:00
BMW selv hevder de har lang venteliste på mini. Så enten er markedet ikke så opptatt av rekkevidde som mange tror
London, en by jeg har bodd mange år i, og med en befolkning det DOBBELTE av Norge, er et perfekt marked for Mini. Mange firmaer som har store Mini-flåter, f.eks Foxtons. El-Mini vil nok selge som varmt hvetebrød der. Må tenke litt uttafor grisgrente Norge :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

quandt1960

Tviler på det vil komme flere enn 120Ah. i3 er en bybil og i utgangspunktet er 94Ah batteriet det beste mht levetid, derfor jeg kjøpte en nesten ny 94Ah i3 da den holder mer enn plenty til normal pendling i by og at jeg ikke syntes 120Ah var verdt mer enn 4-50000kr enn en nesten ny 94Ah til 300000. Litt interessant info om 94Ah batteriet som er i i3n da det har best levetid av alle EVr. https://pushevs.com/2018/04/05/samsung-sdi-94-ah-battery-cell-full-specifications/

moonbuggy

Sitat fra: quandt1960 på torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:27
Tviler på det vil komme flere enn 120Ah. i3 er en bybil og i utgangspunktet er 94Ah batteriet det beste mht levetid, derfor jeg kjøpte en nesten ny 94Ah i3 da den holder mer enn plenty til normal pendling i by og at jeg ikke syntes 120Ah var verdt mer enn 4-50000kr enn en nesten ny 94Ah til 300000. Litt interessant info om 94Ah batteriet som er i i3n da det har best levetid av alle EVr. https://pushevs.com/2018/04/05/samsung-sdi-94-ah-battery-cell-full-specifications/
94ah er sikkert bra celler, men det er verdt å merke at den testen ikke omfattet 120ah cellene, eller f.eks. cellene som finnes i Tesla modell 3...
Jeg gikk fra 60ah til 120ah og må bare si at mine fordommer ble gjort til skamme. For min kjøring anså jeg det nesten som "overkill" å bytte opp, men erfaringen er at det er utrolig mer avslappende. Jeg lader jevnt over en gang i uken eller litt sjeldnere og kjører ca. 300km før lading med 40-80km igjen på pakken. Avslappende fordi nå tenker man knapt rekkevidde.
Bakgrunnen for byttet var et par uheldige episoder på en av mine sjeldne "langturer". Med 60ah kjørte man ned mot null, og bare måtte lade når man stoppet. Å stå som nummer 6 i køen på den ene hurtigladeren, ble dråpen som skulle til. Nå kjører jeg glatt Stavanger - Kristiansand med 80-100km  igjen på tanken....

Trond.m

Litt OT, men hvis jeg forstår siste innlegg rett så antydes det en rekkevidde på 34-38 mil. Det krever at forbruket er nede på 10 kwh/100 km og skal det være en mye nedoverbakke eller ekstremt lav fart. WLTP på 285 km er imidlertid rimelig greit å oppnå ved landeveiskjøring uten motorvei.

moonbuggy

#55
Sitat fra: TM på torsdag 03. oktober 2019, klokken 20:05
Litt OT, men hvis jeg forstår siste innlegg rett så antydes det en rekkevidde på 34-38 mil. Det krever at forbruket er nede på 10 kwh/100 km og skal det være en mye nedoverbakke eller ekstremt lav fart. WLTP på 285 km er imidlertid rimelig greit å oppnå ved landeveiskjøring uten motorvei.
Jeg er rimelig overrasket over bilen. Trodde jo at forbruket skulle være høyere enn 60ah og at totalen ville bli lavere enn det doble av det jeg hadde før. Men, neida, tross 20" hjul mot 19 før, så har jeg like lavt forbruk og batteriet netto viser 39.5 kwt. 60ah hadde litt over 18 kwt.  Forbruket ligger nå rundt 11 kwt/100km så rekkevidden på 340-380 er reell, selv om kjøringen er oppstykket. Min snittfart er jevnt over 46-51 kmt for denne kjøringen. Fartsgrenser fra 40 til 80 og av og til små strekk på 90 gir dette snittet. Mye bykjøring med rundkjøringer og stopp/start...

quandt1960

120Ah har noe høyere forbruk enn 94Ah da batteriene er litt anerledes etter det jeg forstår. Idag tidlig når jeg fulladet min og det var 4 grader ute viste den 225km rekkevidde. Kjører i Eco pro til jobb ca 14km og den viser rekkevidde ved parkering 200, da 7 grader ute. I de aller fleste praktiske formål har 120Ah i beste fall 50-55km bedre rekkevidde gjennomsnittlig så jeg gadd ikke betale 55000kr ekstra for det når jeg fikk en fullspeca 94Ah FC ME med 7000km på tellern godt under 300k. Og da har jeg meget god BMW rabatt. Grunnen til at jeg tror det ikke vil lønne seg for BMW å oppgradere videre over 120Ah er at i3 er en bybil, utviklingsnavnet var jo Mega City Vehicle. Fortjenesten er bedre med 120Ah enn med et større batteri, spesielt nå som tilgangen til råstoffer er verre og prisene går opp. Pendlere trenger ikke mer enn 94Ah/120Ah og jeg klarer meg supert med en lading i uken om jeg går ned under 20%, og da er jeg en av de som har rekkeviddeangst :) Tror de satser alt på i4 nå som kommer om ikke lenge, det blir en Model 3 killer.

moonbuggy

Sitat fra: quandt1960 på fredag 04. oktober 2019, klokken 10:07
Tror de satser alt på i4 nå som kommer om ikke lenge, det blir en Model 3 killer.
Tror er rette ordet. Når i4 kommer på banen, finnes det antagelig 100k+ TM3 i Norge, om ikke flere. Og Tesla har allerede rullet ut Model Y... BMW gjorde en stor feil, nettopp p.g.a. i3. Bakstrevergjengen innad(les fossilgubbene), fikk nok ammunisjon når i3 ikke helt tok markedet med storm, og satte hele elsatsingen i revers...

1317142119

Sitat fra: TM på torsdag 03. oktober 2019, klokken 20:05
Litt OT, men hvis jeg forstår siste innlegg rett så antydes det en rekkevidde på 34-38 mil. Det krever at forbruket er nede på 10 kwh/100 km og skal det være en mye nedoverbakke eller ekstremt lav fart. WLTP på 285 km er imidlertid rimelig greit å oppnå ved landeveiskjøring uten motorvei.
Er en fyr enten her eller på Facebook-forumet som kjørte langt over 300 med 94Ah i ordinær trafikk, så 380 med 120Ah bør være en enkel sak.

Trond.m

ja da, alt er mulig i nedoverbakke med medvind. Men det er ikke snakk om normal kjøring, så det er helt uinteressant for andre. Har hatt både 60Ah, 94Ah og 120Ah, så jeg har litt erfaring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA