Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har fått utlevert ny X (raven)

Startet av atleten, fredag 21. juni 2019, klokken 11:10

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: gr på søndag 30. juni 2019, klokken 00:26
Sitat fra: oStoreBil på lørdag 29. juni 2019, klokken 23:44
Sitat fra: Miljøalibi på lørdag 29. juni 2019, klokken 23:07
Byggekvaliteten er fremdeles for dårlig i forhold til prisen. Slapp rengjøring. Panel gaps og generelt stygge tettelister. Noe som er løst og rasler i døra på førersiden. Jeg opplevde også at taksensoren på falcon wing dørene meldte en hindring etter at bilen hadde stått en stund i solen.

Jeg syns byggekvaliteten har kommet seg betraktelig. Men enig at de er dårlig forberedt ved utlevering. Fikk levert bil med riper, ripet plast i bagasjerommet, mangler hengerfeste - men veske lå inni men tom, tomt spylervæske, fett fra håndtrykk flere steder på panser, masse beskyttelsesplast inni bilen som ikke var tatt vekk mange steder, skittent innvendig med fotspor...

Men når det er sagt: de nye demperne er merkbart. Jeg syns det er mindre støy; bedre isolert og generelt mindre knirk.
Nesten alt her kan klandres elendig klargjøring av servicesenteret...

Tilsynelatende ja. Klargjøring sin jobb er å KLARGJØRE . Dvs gå over bilen,se etter feil/mangler og rette det FØR kunden kommer. Her virker det som de gjør stikk motsatt. De LAGER feil og mangler som kanskje ikke var der fra fabrikk.  En skikkelig selger går over bilen på forhånd,prøver å utbedre/rette feil og mangler og dersom de IKKE klarer det før levering så kommer de med en SKRIFTLIG liste som viser hva de har funnet og som vil bli utbedret. Deretter går kunden over bilen og gir beskjed om event andre feil som også føres inn på listen. Så signeres alt av begge parter og begge får kopi av listen. Hvor forbanna vanskelig kan det være?  En seksåring som akkurat har lært seg lese og skrive kan klare den seansen. Jeg vet,har en seksåring som hjelper med handlelister og jeg vet at min seksåring ville klart det der. Det er nesten som enkelte klargjørere hos Tesla VIL ødelegge.  Fortsatt panelgaps vitner også om en produsent som ikke er helt i mål ennå. Hvorfor det brukes ressurser på spill når bilene produseres med panelgaps og manglende lakk må gudene vite, så godt mulig det ligger  litt å hente i bedriftskulturen også

Miljøalibi

Sitat fra: Hrc på lørdag 29. juni 2019, klokken 23:44
Sitat fra: Miljøalibi på lørdag 29. juni 2019, klokken 23:07
Jeg fikk heller ikke type 2 kabel i Lillestrøm. Booket servicetime via appen og ble lovet en leveranse om kort tid.

Byggekvaliteten er fremdeles for dårlig i forhold til prisen. Slapp rengjøring. Panel gaps og generelt stygge tettelister. Noe som er løst og rasler i døra på førersiden. Jeg opplevde også at taksensoren på falcon wing dørene meldte en hindring etter at bilen hadde stått en stund i solen.

Har jeg fått en mandagsbil? Jeg vurderer sterkt å levere den tilbake innen 7 dagers fristen og bestille en ny..

Den nye fjæringen er for øvrig en kjempeoppgradering.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Hvordan er alignment på FW-dører? På min og flere andre 2019 modeller (på Finn) så ser det ut som høyre FW er spesielt dårlig. Min hadde gnisset hull på lakken i dørkarmen allerede ved utleveringen på høyre FW, da var den rullet 15km.
Jeg må nesten korrigere meg selv litt. Jeg har blandet panel gaps og fwd alignment. Panel gaps er ok med mitt øyemål. Men fwd dørene ser dårlige ut synes jeg. Den venstre er verst (bilder). Usikker på om dette er innenfor "tesla normal". I så fall gidder jeg ikke å bestille en ny.

Er det noen i Oslo området med erfaring med X som enten kunne tenke seg å vise sin eller bare se på min? Jeg kommer selvfølgelig til deg. Jeg kan lokke med prøvekjøring av raven refresh :)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Espen Hugaas Andersen

Noen som kan bekrefte at raven har fått annen merking bak? LR/SR eller "dual motor"? Bare lurer på hvordan man kan se forskjell.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Seigmann

Det står Dual Motor på Model S raven levert ut i Norge. Regner med det samme gjelder for X.

oStoreBil

Sitat fra: Seigmann på lørdag 06. juli 2019, klokken 11:57
Det står Dual Motor på Model S raven levert ut i Norge. Regner med det samme gjelder for X.

Kan bekrefte at det er det samme på X

Tiger123



Miljøalibi - det der er langt utafor, ikke noe å diskutere. Er vel kanskje en ting de kan fikse på en halvtime time, om du bare reiser på Drive-in en morgen.

Seigmann

EPA rekkevidde økte med 10% etter Raven oppgraderingene. Er litt nysgjerrig på om noen som har kjørt Raven X kan bekrefte om typical har økt med 10% i bilens display eller har det økt enda mer?


Miljøalibi

#37
Sitat fra: Tiger123 på lørdag 06. juli 2019, klokken 13:55


Miljøalibi - det der er langt utafor, ikke noe å diskutere. Er vel kanskje en ting de kan fikse på en halvtime time, om du bare reiser på Drive-in en morgen.
Takk for bekreftelse! Jeg tvilte meg frem til å beholde bilen og sette min lit til teslas service.. Famous last words kanskje.

Min LR har bare dual motor merke bak. Teslafi sier 524km estimert rekkevidde ved 100% batteri.

Jeg har ikke fått testet den nye superladehastigheten, men de nye fjæringene er verdt å oppgradere for alene spør du meg.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Seigmann

Her må noen korrigere meg om jeg tar feil. (Eier ikke X100D selv)
Mener å huske at 100% på X100D gav 454km typical.
454x1,15=522.

Altså en økning på 15% og ikke 10% i displayet.

Dette stemmer meget godt med mine tall fra Model S. Har kjørt S75D i flere år og den viste 383km ved 100%.

383x1,15=440

Nye model S standard range Raven viser 442km ved 100%.

Altså viser displayet i Model S og X raven ca 15% mer enn biler uten den nye motoren, dempere etc...

turfsurf

Sitat fra: Seigmann på lørdag 06. juli 2019, klokken 21:25
Her må noen korrigere meg om jeg tar feil. (Eier ikke X100D selv)
Mener å huske at 100% på X100D gav 454km typical.
454x1,15=522.

Altså en økning på 15% og ikke 10% i displayet.
Stemmer dette, ca 450km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oStoreBil

Sitat fra: Miljøalibi på lørdag 06. juli 2019, klokken 18:38
Jeg har ikke fått testet den nye superladehastigheten, men de nye fjæringene er verdt å oppgradere for alene spør du meg.

Syns bedre isolasjon gav mye verdi

2rgeir

#41
Jeg hentet ut min TMX Raven Ludicrus den 26.juni.
Bilen ble bestilt 17.mars.

Det fulgte ikke med CSS adapter på min. Ladeboksen som fulgte med er en downgrade fra den som fulgte med min TMX90D.

Ved overtagelse var frontfangeren bulket som igjen medførte skjevstilling på frontfanger samt lakk skade osv.
Det var støvpartikler i lakken på overflatene. Dørene rundt bilen var ikke justert riktig.
Overtagelseprotokollen inneholdt 22 punkter for utbedring.

Jeg ga dem en svarfrist på 2 uker og en utbedringsfrist på 2måneder.
Etter ferien tar jeg med bilen for konsultentbistand og utbedringstakst hos NAF. Takstrapporten danner grunnlag for forliksklage. Orker ikke å bruke tid å mase etter svar fra dem lengre.

Når jeg kjører denne møkka av ei bil så opplever jeg den som ei forbanna skranglekasse. Det knirker i interiøret på grusveger.
Dem har nå hatt 3 år på å perfeksjonere monteringen av disse bilene og for meg virker det som at de har brukt tiden på å utvikle "artige" spill istedet.

Luftfjæringen oppfatter jeg som mer responssiv. Merker også at de har byttet motorer på bilen. Permanentmagnetmotorer lugger litt mer i lav hastighet.

Ellers så er jeg fornøyd med bilen.

Thomas Parsli

Sitat fra: 2rgeir på tirsdag 09. juli 2019, klokken 21:44
Jeg ga dem en svarfrist på 2 uker og en utbedringsfrist på 2måneder.
Etter ferien tar jeg med bilen for konsultentbistand og utbedringstakst hos NAF. Takstrapporten danner grunnlag for forliksklage.

Dette tror jeg er den fremgangsmåten som fungerer best. Dessverre.

Jeg antar du kjører hardt på avhjelp, omlevering og eventuelt heving etter forbrukerkjøpsloven?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

2rgeir

#43
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 09. juli 2019, klokken 23:19
Sitat fra: 2rgeir på tirsdag 09. juli 2019, klokken 21:44
Jeg ga dem en svarfrist på 2 uker og en utbedringsfrist på 2måneder.
Etter ferien tar jeg med bilen for konsultentbistand og utbedringstakst hos NAF. Takstrapporten danner grunnlag for forliksklage.

Dette tror jeg er den fremgangsmåten som fungerer best. Dessverre.

Jeg antar du kjører hardt på avhjelp, omlevering og eventuelt heving etter forbrukerkjøpsloven?

Ja dessverre.
Jeg orker ikke purre en profesjonell aktør på svar. Ferdig med det stadiet. Når de har fått rimelig tid til å svare og utføre utbedringer så mister de retten iht kjøpsloven. Får jeg en takstrapport med utbedringskostnader på mine påpekte mangler så vil forliksrådet gi meg medhold iht anbefalingene fra NAF. Koster det 100 000 så får Tesla en dom på å utbetale denne summen til meg. Da velger jeg ett verksted som har tid og evner til å utføre dette.

Etter min TMX90 så kjenner jeg "alle" på servicesenteret i Trondheim. De prøver så godt de kan. De av dem jeg er missfornøyd med er ikke pga personlighet, men rett og slett manglende kompetanse rundt biler.
Problemet er lederstrukturen i Tesla.
Jeg tror dette er roten til at selskapet sliter. En mann i grønn rus twitrer etter innfallsmetoden.
Organisasjonen styres på samme måte som SW updates pushes ut til bilene.
Dyktige mennesker i organisasjonen blir vinge klipt for å ta gode beslutninger for selskapets og kundenes beste.

Tesla har vist en egen skole som skal kurse sine ansatte. Det er sikkert bra. Men når dama på utlevering ikke vet hva hvor panseret er på bilen og hvor en frontfanger er plassert så blir det tungt.

Jeg skal ikke fronte Telenor , men de har ansatt en fargeklatt av en person som ambassadør. Denne fyren fronter selskapet på en positiv måte. Er energisk, voksen, sosial osv. Men han er ikke den mannen som tar de viktige avgjørelsene i selskapet.

Visjonæren bør ikke alltid være beslutningstakeren.


MXAnders17

Har nettopp lagt inn bestilling på Model X..  hvor lang tid må jeg forvente å vente til levering tror dere? Finner ingen tråder om slikt her lengre.. i 2017 var det flust av de 😛
Står på siden forventet levering august, men synes det hørtes veldig optimistisk ut?? 😊

Dere som har fått utlevert ravens.. når ble det bestilt ?
Bestilt Tesla Model X Performance juli 2019
Eier Tesla Model X 75d
Eier Nissan Leaf Tekna 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA