Hjemmelader

Startet av Banna, torsdag 20. juni 2019, klokken 21:05

« forrige - neste »

Banna

Hei.

Kjøpte nylig min første elbil, en Tesla S100D. Foreløpig har lading via SC, jobb og stikk hjemme gått ok, men ser at vinter og mer kjøring generelt vil kreve en lader i garasjen. Jeg har 400V TN med 40a sikring inn i huset. Når jeg uansett skal strekke ny kabel/kurs til garasje tenker jeg å kjøre 32a 3-fase med en gang for 22kw lading.

Men jeg ønsker også en lader hvor jeg kan styre ladestart og stopp for å utnytte lave strømpriser nattetid. Sliter litt med å finne en lader som fungerer. Er det noen som har ladere å anbefale? Har lest litt om Tibber og den ser ok ut, men må bytte strømleverandør samt ha abbonement. Så vinninga går muligens opp i spinninga. Salto boksene er ikke veldig smarte.

Vet at man kan sette start tidspunkt på teslaen, men ikke stopp.

Tips anbefalinger?

Wibla

Hvor mange kilometer kjører du hver dag? Hvor kraftig er laderen på jobb, og kan du stå der hele dagen?

40A inntak med 32A til elbillading er ikke helt innafor, men kan vel fungere om du kjøper lader som lastbalanserer mot inntaket. Ellers drar jo teslaen kun 3x24A på 400V (16,5-17,8 kW effektivt avhengig av spenning).

Enkelte av løsningene for smart lading av elbil holder bilen våken, noe som jevnt over drar 2-300W. Da går fort vinninga opp i spinninga.

For å få bilen til å stoppe lading på et fornuftig tidspunkt så må du bruke en kombinasjon av charge limit og starttid. Men med mindre du kjører ekstremt mye hver dag så blir dette sjeldent et problem.

Praktisk eksempel:
20. mai til 20. juni, ca 2000 km kjørt, 398 kwh forbrukt. Ladet ca. 170 kWh hjemme (4,6 kW), resten på jobb (3,2 og 17 kW), noe SuC eller saktelading (<10A) på besøk hos foreldrene mine...
I det daglige balanserer jeg lading slik at jeg lader mest mulig på jobb dersom det er mulig, mesteparten av ladingen hjemme har vært fordi at jeg ikke har giddet å stoppe innom SuC (2km hjemmefra) på vei hjem fra tur mens det enda er gratis.
2018 Tesla Model S 75D

Banna

Takk for svar.

Kjører ca 50km I det daglige, men har såklart topper hvor det kjøres mye mer. Lader på jobb er 3.6kw så det kan ta et par arbeidsdager å lade helt opp til 90%. Jeg har også gratis SuC som første eier på bilen. Vanskelig å forutse behovet for vinteren. Men mulig en TWC holder, selv om den hverken er smart, har b jordvern, eller last balansering. Så sant sikring og kabel er dimensjonert for 32a 3-fase for fremtidig oppgradering av boks så kan jeg bytte om noe bedre skulle komme. Men det vil jo kreve elektriker igjen.

Wibla

Vil du ha TWC ville jeg satt opp en 20A kurs og begrenset denne til 16A i ladestasjonen. Da får du 11 kW, noe som holder lenge. Da lader du 5->80% i løpet av en natt.
2018 Tesla Model S 75D

msater

Sjekk Easee-laderen, den er smart uavhengig av bil.
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Cries

Jeg mener man overkompliserer denne prosessen, og la meg gå litt i detalj på dette.

Man har en 100D modell som til daglig kjøres 50km. Det vil si et forbruk på 10kWh i rent forbruk, og antatt 20% standby/vampire drain for en total på 12kWh på en normal sommerdag. På vinter økes dette til 18kWh for enkelhets skyld. Man har tilgang til 22kW på en 32A kurs, da man har 400V TN inn på huset. Bilen vil likevel ikke kunne benytte mer enn 16,5kW inn, som tilsvarer 24A på 400V TN.

Det KAN være en fordyrende prosess med å installere høyere strømstyrke, spesielt med tanke på kabel, vern, ombygging sikringsskap og kanskje også effektsatsene som kommer etterhvert. Dette gjøres da for å spare 10-25øre/kWh ved å lade når prisen er lavere på natten. Det vil si at man har en besparelse på 3-4,5kr hver dag som teoretisk maksimum. Uten å ha erfaring med variasjonene i strømprisen, mener jeg at 2kr er mer realistisk som et snitt. Med 220 arbeidsdager i året + 50 andre dager hvor bilen brukes, utgjør dette 540kr i året for en ladeinvistering som sannsynligvis koster i størrelsesorden 15-25 000,-. Med andre ord så er invisteringen nedbetalt over ca 27-47 år, ikke ulikt et boliglån som refinansieres en eller annen gang ila nedbetalingsperioden.

Og for dette ønskes en spesialløsning på 400V 24A kurs, som gir 16,5kW, som lader bilen på 45-70 minutter med normalt mønster. Den enkleste løsningen er å sette scheduled charging på bilen, slik at den starter ladingen si klokken 02:00 (hvis dette er statistisk sett når strømmen er billigst, det har jeg ikke sjekket). Da er bilen ferdig til 03:00, lenge før strømmen normalt sett går opp i pris. Og de (sjeldne?) gangene man forbruker mer enn de 12-18kWh som er forespeilet, så utgjør dette lite så lenge det ikke er normalen.

Jeg mener ikke å være nedsettende, men ser eksempel på eksempel at man ønsker å overkomplisere ting for å spare penger, som viser seg å være svært lite om man går over tallene. Elbil er svært billig i bruk omtrent uansett strømpris, om man sammenligner med standard ICE biler av sammenlignbar størrelse.

Vurder invisteringskostnadene opp mot besparelse og faktisk behov, det er som regel et mindre strømbehov (les: effektbehov) enn man normalt sett tror i starten av eierskapet. Jeg har selv en X75 og har 230V 32A kurs, dvs 7,2kW, og det er langt over det jeg normalt trenger, men det gir meg fleksibilitet til å ha fulladet bil dagen etter en langkjøring.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA