Erfaring med model 3 etter 3 mnd...

Startet av eleseus, tor 20. jun 2019, kl. 17:08

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Dagens egolf kom vel i 2017. Og jeg tror ikke prisfallet var ventet blant de som kjøpte bilen noen måneder før...

TRM

Sitat fra: Magnus Hansen på fre 21. jun 2019, kl. 00:09
Dagens egolf kom vel i 2017. Og jeg tror ikke prisfallet var ventet blant de som kjøpte bilen noen måneder før...
Det vil alltid være noen som ikke følger med på hva som skjer i markedet.

Trillingene fikk også en markert prisnedgang da Nissan Leaf kom.

Historien om Model 3 er ikke sammenlignbar.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Mosfet

Sitat fra: TRM på fre 21. jun 2019, kl. 00:04
Sitat fra: Magnus Hansen på tor 20. jun 2019, kl. 22:36
Sitat fra: TRM på tor 20. jun 2019, kl. 22:15
Sitat fra: Øyvind.h på tor 20. jun 2019, kl. 21:43
Ingen setter ned pris? Er det en spøk? Alle merker gjør det over en lav sko...
Nei, ingen spøk fra min side, om det var det du mente.

Kom gjerne med eksempel på noen som etter en måned på markedet setter ned prisen så drastisk som Tesla har gjort?

Egolf. Satt ned vesentlig mer. Spesielt i prosent

Redigert: ikke etter en måned dog, men like brutalt for de som kjøpte rett før prisnedgangen
E-Golf har vært på markedet i ca 5 år, og fikk med Model 3 en så sterk konkurrent at prisfallet var ventet.

Model 3 har vært på markedet i 3 måneder nå, og har ingen konkurrenter. Prisfallet var dermed ikke forventet.

E-Golf fikk konkurrent i Model 3, men Model 3 har ingen konkurrenter? Ser ikke helt logikken.

Øyvind.h

Leaf var overpriset fra start og ble tidlig satt kraftig ned. Det samme var trillingene.
Saftig fall for de første kjøperne.
i3 er i seg selv ikke ny, men i3 120Ah er ganske ny. Den fikk prisreduksjon relativt kort etter lansering.
eGolf er også satt kraftig ned, riktignok sent i syklusen sammenlignet med de andre eksemplene.

Ellers er det bare å se hvor forskjellig pris man kan ende opp med for nøyaktig samme vare fra bilprodusentene. Er du dårlig på å prute eller dårlig på timing kan du fort betale 100k for mye på en bil til 7-800k. En rabattavtale gir meg fra start 9% avslag hos Mercedes uten at jeg tenger gjøre noen ting.

Videre har Tesla en lang rekke ganger satt prisen opp pga dollar, men latt kjøperne beholde gammel pris fra reservasjonstidspunktet. Tilsvarende har de justert prisene ned ved nedsettelse for mange som har inngått avtale og straks skal hente ut bil. På toppen av dette har de angrerett.

Når det er sagt - jeg forstår helt klart frustrasjonen ved at prisen settes uventet ned. Det er et års verdifall på kort tid. Men det er ikke unikt og det kan og vil skje igjen. På flere merker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

At prisnedgangen til Model 3 ikke er sammenlignbar med andre prisnedganger er en spesiell påstand. Det er selvfølgelig ting som skiller situasjonene, men alt i alt er det kraftig prisnedgang som vil føre til at en del kunder går på stort verdifall over natten.

Skjøteledning

Mener å huske at trilliningen gikk ned fra 249.000 til 149.000 over natten.
Vesentlig større tap i prosent og kroner enn det som skjedde med Model 3.
Alltid kjipt når det det skjer deg selv.
Opplevde selv at prisene ble dumpet kraftig på inventory etter at jeg tok ut min S75D i des.
Får heller tenke på de 1.99% jeg fikk i fast rente over 10 år, da blir ikke regnestykket så ille.

hELgenen

Sitat fra: Skjøteledning på fre 21. jun 2019, kl. 07:40
Får heller tenke på de 1.99% jeg fikk i fast rente over 10 år, da blir ikke regnestykket så ille.

Tviler på de fleste har bilen i 10 år - her kommer verdifallet opp i dagen lenge før 10 år......
Men jo dyrere bilen er jo - jo mer i kroner og øre taper du - og jo mer kan du regne med å  betale i service

Øyvind.h

Det desidert største verdifallet har du for de aller fleste biler den dagen du ruller ut av butikken. Ikke om 10 år, men aller første dag i eierskapet. Den dagen koster gjerne titusener. Men det lukter ny bil da :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HalvorV

Har Model3 hatt 80 000,- i prisreduksjon?
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

Magnus Hansen

HalvorV

Jøss...
Kan ikke se at min performance har blitt redusert med mer enn 33k...
Kjøpte for 609, kjøper jeg den nå koster den 576.

alibaba

Min havnet vel på 78K billigere fra jeg bestilte i begynnelse April til overtagelse senere IDAG!

Avbestilte en gang, samt ringte inn og fikk satt ned til ny pris for noen uker siden + AP inkludert i siste bestilling.
TM3P

HalvorV

Hva er det som utgjør 78k i forskjell?

alibaba

2 x prisnedgang + AP inkludert. Biler med FSD har ikke blitt så mye billigere da FSD koster mer nå enn før (50K vs 42K)

Jeg har kun vanlig AP.
TM3P

N0ya

Sitat fra: alibaba på fre 21. jun 2019, kl. 10:06
2 x prisnedgang + AP inkludert. Biler med FSD har ikke blitt så mye billigere da FSD koster mer nå enn før (50K vs 42K)

Jeg har kun vanlig AP.

Stemmer. Jeg trøster meg med disse tallene mens jeg venter på min mars-bestilling  :+1:
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA