Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jeg fryser!

Startet av Vhagar, tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:41

« forrige - neste »

Vhagar

Det er 15 grader ute, det pissregner og bilen føler for å spy ut iskald luft når den står på 24 grader. Hvor i alle dager er logikken? Og dette er ikke på kaldt batteri med kalde motorer, nei dette er etter å ha kjørt (og fryst) i over 20 mil.

Ulike versjoner har hatt ulike problemer med temperaturen og det spiller ingen rolle om jeg har AC av eller på. Før så var det kaldt på 20 grader, nå er det kald luft som kommer ut helt opp til 24 grader! Forresten, skrur jeg av AC og setter den på 24 grader så dugger bilen på 1-2-3, hyggelig.

Elon, jeg fryser!

Det fine er jo at jeg ikke trenger å bekymre meg for å slite med varmen i sommer ei heller å holde drikka kjølig. Men pokker heller, dette er bare patetisk! Dessuten så blir jeg sår i halsen av å kjøre rundt med AC på hele tiden samme hvilken temperatur den står på.

Og de jobber jo så klart med saken. I dag slapp de nye spill for å avlede oppmerksomheten bort fra alt som ikke virker. Så lenge bilen er GØY så er det visst bedre enn at den VIRKER. Jeg kommer aldri til å bruke de spillene, det er bortkastet ressurser så lenge bilen ikke virker og er for meg et sikkert tegn på et selskap som sliter.

https://twitter.com/Tesla/status/1141041018835353600

Og hva er greia med at når man sitter der og lader så skal man spille et bilspill hvor rattet faktisk vrir på hjulene.

Tesla er i dag eneste valget i mitt hode når det kommer til elbiler. Men nå har jeg bestemt meg. Min neste elbil blir ikke en Tesla og dersom det innen den tid faktisk ikke har kommet opp noen som kan gjøre ting bedre, ja da blir det tilbake til hest og kjerre. For når Tesla ikke får til noe så banalt som at 20 grader = 20 grader, ja da er alt håp ute. Elon sender raketter out in space for pokker, hvor vanskelig kan 20 grader i en bil være?

Forresten, en Nintendo Switch og bomberman er en bedre investering enn hvilken som helst Tesla idag. Fordi switchen virker til det den skal, noe bilene ikke gjør. Og vi må jo sammenligne epler og epler her, en spillmaskin mot en annen. Så sier noen at en bils primære funksjon er å frakte meg fra A til B og DET klarer vel en Tesla? Joda, men ifølge Elon så skal den være GØY å kjøre fra A til B og det er den IKKE når den prøver å fryse meg ned når jeg ønsker meg 24 grader.

Hvilken 12volts varmeovn til bil anbefales?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

1000kwh

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:41
Det er 15 grader ute, det pissregner og bilen føler for å spy ut iskald luft når den står på 24 grader. Hvor i alle dager er logikken? Og dette er ikke på kaldt batteri med kalde motorer, nei dette er etter å ha kjørt (og fryst) i over 20 mil.

Ulike versjoner har hatt ulike problemer med temperaturen og det spiller ingen rolle om jeg har AC av eller på. Før så var det kaldt på 20 grader, nå er det kald luft som kommer ut helt opp til 24 grader! Forresten, skrur jeg av AC og setter den på 24 grader så dugger bilen på 1-2-3, hyggelig.

Elon, jeg fryser!

Det fine er jo at jeg ikke trenger å bekymre meg for å slite med varmen i sommer ei heller å holde drikka kjølig. Men pokker heller, dette er bare patetisk! Dessuten så blir jeg sår i halsen av å kjøre rundt med AC på hele tiden samme hvilken temperatur den står på.

Og de jobber jo så klart med saken. I dag slapp de nye spill for å avlede oppmerksomheten bort fra alt som ikke virker. Så lenge bilen er GØY så er det visst bedre enn at den VIRKER. Jeg kommer aldri til å bruke de spillene, det er bortkastet ressurser så lenge bilen ikke virker og er for meg et sikkert tegn på et selskap som sliter.

https://twitter.com/Tesla/status/1141041018835353600

Og hva er greia med at når man sitter der og lader så skal man spille et bilspill hvor rattet faktisk vrir på hjulene.

Tesla er i dag eneste valget i mitt hode når det kommer til elbiler. Men nå har jeg bestemt meg. Min neste elbil blir ikke en Tesla og dersom det innen den tid faktisk ikke har kommet opp noen som kan gjøre ting bedre, ja da blir det tilbake til hest og kjerre. For når Tesla ikke får til noe så banalt som at 20 grader = 20 grader, ja da er alt håp ute. Elon sender raketter out in space for pokker, hvor vanskelig kan 20 grader i en bil være?

Forresten, en Nintendo Switch og bomberman er en bedre investering enn hvilken som helst Tesla idag. Fordi switchen virker til det den skal, noe bilene ikke gjør. Og vi må jo sammenligne epler og epler her, en spillmaskin mot en annen. Så sier noen at en bils primære funksjon er å frakte meg fra A til B og DET klarer vel en Tesla? Joda, men ifølge Elon så skal den være GØY å kjøre fra A til B og det er den IKKE når den prøver å fryse meg ned når jeg ønsker meg 24 grader.

Hvilken 12volts varmeovn til bil anbefales?
Kan du ikke sette varmen til 25, 26, 27 osv?

Vhagar

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:51Kan du ikke sette varmen til 25, 26, 27 osv?

Hva gjør jeg da når det blir kaldt på 25, 26, 27 og hva gjør jeg når jeg det blir kaldt på "HI", du skjønner at dette ikke er en konstruktiv løsning ikke sant? Dette er noe som "startet" på 20 og nå relativt raskt har økt til 24 og at skalaen snart er ved veis ende uten noen mulighet for å skyve på problemet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Ja en skulle nesten trodd det, men neida, bilen står på metric på alt som kan settes slik.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

1000kwh

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:06
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:51Kan du ikke sette varmen til 25, 26, 27 osv?

Hva gjør jeg da når det blir kaldt på 25, 26, 27 og hva gjør jeg når jeg det blir kaldt på "HI", du skjønner at dette ikke er en konstruktiv løsning ikke sant? Dette er noe som "startet" på 20 og nå relativt raskt har økt til 24 og at skalaen snart er ved veis ende uten noen mulighet for å skyve på problemet.
Så alt auto og HI er altså ikke glovarmt?

Toalmar

Hva med å prøve å finne knappen i appen som heter Schedule Service når du sitter å fryser ved en ladestasjon og spiller, for så å bestille en sjekk av bilen  :) :) :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

geear

Sensorfeil?

XC90 hadde en sluse i klimapanelet som den sugde luft gjennom, med en tempsensor i. Det ble fullt av støv etterhvert som tiden gikk..

Vhagar

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Vhagar på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:06
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:51Kan du ikke sette varmen til 25, 26, 27 osv?

Hva gjør jeg da når det blir kaldt på 25, 26, 27 og hva gjør jeg når jeg det blir kaldt på "HI", du skjønner at dette ikke er en konstruktiv løsning ikke sant? Dette er noe som "startet" på 20 og nå relativt raskt har økt til 24 og at skalaen snart er ved veis ende uten noen mulighet for å skyve på problemet.
Så alt auto og HI er altså ikke glovarmt?

"hva gjør jeg da NÅR det blir kaldt på 25,26,27..."

Dette startet med at det var kald luft når en valgte 20 grader, så har det krøpet opp til å gi kald luft selv ved 24 grader. Du foreslår at løsningen bare er å skyve problemet forran seg oppover på skalaen hvor jeg da påpeker at det ikke er noen løsning, for hva skjer da når man når "HI" og det fortsatt spyr ut kulde? Det finnes ikke noe "HI+1" setting med mindre det er skjult i en av GØY menyene da...

Løsningen er at Tesla tar seg en bolle og slutter med alt tullet rundt at bilen skal være GØY (spill og øvrige easter eggs) men FIKSER banalt enkle funksjoner som sørger for at bilen faktisk er brukelig.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:19
Hva med å prøve å finne knappen i appen som heter Schedule Service når du sitter å fryser ved en ladestasjon og spiller, for så å bestille en sjekk av bilen  :) :) :)

Done, bilen har ingen feil i følge Tesla. Den virker som den skal.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: gr på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:19
Sensorfeil?

XC90 hadde en sluse i klimapanelet som den sugde luft gjennom, med en tempsensor i. Det ble fullt av støv etterhvert som tiden gikk..

Skulle tro det, men i følge Tesla er alt ok.
Og bilen får nok omsorg til å ikke støve ned, men sensorfeil kan så klart oppstå fra tid til annen likevel.

Det som er rart er at dette stadig endrer seg. Noen versjoner er den varm på 20 og andre er den kald på 20. Så har dette nå snirklet seg opp til at den ved noen versjoner er kald på 24 og andre er den varm på 24. Så dette er trolig software bug og jeg er potte sur og lei av den.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Handyman

I følge Tesla er det en kjent feil.
Jeg har reagert på kjølig luft ut av spalten mens det er varm luft ut av andre ventiler.
Når det er kaldt kommer det varm luft i alle ventiler.
Jeg synes det er spesielt mellom 15 og 20 grader at den er mest vrien.
Håper på en SW-fiks
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vhagar

Hele HVAC'en er en stor softwarebug.

På 16.3.2 eller hva det er jeg har i dag så funker ikke fordeling av luft mellom å blåse opp langs frontruta og ut i kupéen, velger jeg begge deler så får jeg 100% av luften mot vinduet og 0% ut forran meg.

"LO" ser ut til å virke som forventet, men alt mellom det og opp til 24 grader spyr ut det som for meg føles som samme temperatur (bare fuktig kjølig luft), fra 24,5 begynner det å bli lunk.

Det ser ut til at det kun er "auto" som virker på fordelingen, men med en gang jeg ikke ønsker full orkan (viftene går jo som noen helter på auto) så mister bilen fulstendig fattningen.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Handyman

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:31
Hele HVAC'en er en stor softwarebug.

På 16.3.2 eller hva det er jeg har i dag så funker ikke fordeling av luft mellom å blåse opp langs frontruta og ut i kupéen, velger jeg begge deler så får jeg 100% av luften mot vinduet og 0% ut forran meg.

"LO" ser ut til å virke som forventet, men alt mellom det og opp til 24 grader spyr ut det som for meg føles som samme temperatur (bare fuktig kjølig luft), fra 24,5 begynner det å bli lunk.

Det ser ut til at det kun er "auto" som virker på fordelingen, men med en gang jeg ikke ønsker full orkan (viftene går jo som noen helter på auto) så mister bilen fulstendig fattningen.
Da er det helt klart noe ekstra galt med din bil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vhagar

Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:35
Da er det helt klart noe ekstra galt med din bil.

Da bør det snart komme 3. parts verskted som er villig til å fikse slikt, for Tesla sier jo at alt er ok (rent teknisk, softwaren har de jo null kontroll på).

En ting som går igjen med biler fra Tesla er at det er himla stor variasjon fra bil til bil selv på samme software. Og på ting som er målbare (som temperatur etc). Dette må de snarest ta tak i og fikse.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA