Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brann i elbil i Asker

Startet av Thomas Parsli, tirsdag 18. juni 2019, klokken 09:33

« forrige - neste »

Thomas Parsli

https://www.budstikka.no/nyheter/brann-i-elbil-i-asker/257324!/

Ser ut som en Zoe (ladekloss/bøtte).

Ytterst sjeldent en serieprodusert elbil brenner på denne måten, hvor godt er ladeklossen beskyttet (beskytter bilen)?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amatøren

Ser ut til at slukking av brann er konsentrert til fronten.

Kan være ledningsnettet. Alternativt ladekontakten i front. Hvis det er ladekontakten så er spørsmålet hvorfor. Kan det være irr i kontakten som følge av at ladeluken har blitt stående åpen ved kjøring.

Har faktisk sett Zoe komme i mot på vinterstid i saltføyken med åpen ladeluke!

Selv om det ikke er med vilje, så er det som om å be om korrosjon i kontakt med mulig varmgang og brannfare.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Måkemannen

Får ikke opp linken?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Måkemannen

Fant saken via forsiden. Dette er en Zoe ja. Og ladebøtta til nofuel. Ser ut som bøtta er like fin, så årsaken er nok fra type 2 kontakten og bakover.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


kaiat

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 18. juni 2019, klokken 12:22
Har faktisk sett Zoe komme i mot på vinterstid i saltføyken med åpen ladeluke!

Har sett dette på både Leaf og Soul også. Spesielt i morgentrafikken.

Lars C. Krogenæs

#5
Enda godt det ikke var en fossilbil. Da hadde vi fått overtenning i løpet av sekunder.

Forøvrig er ZOE en av de letteste bilene å slukke, "in the unlikely event" av at batteriet skulle ta fyr. Den har nemmelig et hemmelig vannslukkerlokk under baksetet. Ved en brann vil setet brenne opp og lokket ned til batteriene vil smelte. Da er det bare for branndamene å fylle på med vann, til hele batteriet er ligger i vann. Fransk ingeniørkunst!

Nerde-Kilde: https://www-esv.nhtsa.dot.gov/Proceedings/24/files/24ESV-000252.PDF
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 18. juni 2019, klokken 12:22
Ser ut til at slukking av brann er konsentrert til fronten.

Kan være ledningsnettet. Alternativt ladekontakten i front.

Er ikke laderen også plassert i fronten?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. juni 2019, klokken 16:06

Forøvrig er ZOE en av de letteste bilene å slukke, "in the unlikely event" av at batteriet skulle ta fyr. Den har nemmelig et hemmelig vannslukkerlokk under baksetet. Ved en brann vil setet brenne opp og lokket ned til batteriene vil smelte. Da er det bare for branndamene å fylle på med vann, til hele batteriet er ligger i vann. Fransk ingeniørkunst!

Kanskje Renault lærte av alle Peugeotene som brant ;)

Men det var en genial løsning!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 18. juni 2019, klokken 16:17
Er ikke laderen også plassert i fronten?

[pirk]
Zoe har ikke lader...

Men bruker motorviklingene som spoler når den lager likespenning av vekselspenningen. Motoren sitter foran.
[/pirk]
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Thomas Parsli

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. juni 2019, klokken 16:43

Zoe har ikke lader...

Men bruker motorviklingene som spoler når den lager likespenning av vekselspenningen. Motoren sitter foran.

Det så jo ut som det hadde vært varmeutvikling foran motor, så jeg tenkte lader/likeretter...

Noen som vet mer om bilen som brant i 2017?
https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/04/29/N%C3%B8ster-opp-i-elbil-brann-p%C3%A5-Ranheim-14653594.ece
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Wibla

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. juni 2019, klokken 16:43
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 18. juni 2019, klokken 16:17
Er ikke laderen også plassert i fronten?

[pirk]
Zoe har ikke lader...

Men bruker motorviklingene som spoler når den lager likespenning av vekselspenningen. Motoren sitter foran.
[/pirk]

Fransk ingeniørkunst på sitt beste (verste) ? :laugh:
2018 Tesla Model S 75D

Ingeniøren

Og hvorfor forteller de ikke om den ladebøtta i reklamen.... :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

kaiat

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 18. juni 2019, klokken 16:24
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. juni 2019, klokken 16:06

Forøvrig er ZOE en av de letteste bilene å slukke, "in the unlikely event" av at batteriet skulle ta fyr. Den har nemmelig et hemmelig vannslukkerlokk under baksetet. Ved en brann vil setet brenne opp og lokket ned til batteriene vil smelte. Da er det bare for branndamene å fylle på med vann, til hele batteriet er ligger i vann. Fransk ingeniørkunst!

Kanskje Renault lærte av alle Peugeotene som brant ;)

Men det var en genial løsning!

Det var vel faktisk 1.generasjon Renault Kangoo som tok fyr hele tiden, men de lærte nok!

Som mangeårig Renault-eier lærte jeg meg å sette pris på snedige løsninger - og rive meg i håret over noen ikke fullt så snedige løsninger... Men de skal ha for å tenke utenfor boksen.  :)

Thomas Parsli

Sitat fra: kaiat på onsdag 19. juni 2019, klokken 09:39

Det var vel faktisk 1.generasjon Renault Kangoo som tok fyr hele tiden, men de lærte nok!

Det var det jo! Fikk det for meg at det var Peugeot Partner...
Selv om årsaken var at Enviro fjernet en sikkerhetssperre for at bilen skulle kunne kjøre med isolasjonsfeil, tok nok Renault dette alvorlig.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA