Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: dundun på lørdag 13. juli 2019, klokken 14:51
Jeg forstår oppriktig ikke teslafans som mener at det beste er om alle Teslas fuckups tilgis og forties.

Skal Tesla knuse fossilgjengen trenger de ingen ukritisk heiagjeng - de trenger å skjerpe rutinene sine mens de ennå er små, og å bli et seriøst selskap så fort som mulig. Og det må de åpenbart presses til å gjøre.
Ukritisk heiagjeng? Aldri har jeg opplevd et bilmerke noen gang som blir angrepet så veldig som Tesla. Noe er nok fortjent, men slett ikke alt. De som står opp og forvarer/korrigerer blir hengt ut tvert.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Super7

Har skummet gjenmom denne historien og jeg ser at flere angriper trådstarter i stedet for å se tingene fra hans perspektiv. Det er ikke trådstarter som har gjort noe galt. Jeg forstår ikke hvordan enkelte kan forsvare hvordan Tesla behandlet lojale kunder. Jeg mener at folk må bli flinkere til å stå på kravene sine. Hvis man lar ting ligge er det ikke bra for noen.

1000kwh

Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:06
Har skummet gjenmom denne historien og jeg ser at flere angriper trådstarter i stedet for å se tingene fra hans perspektiv. Det er ikke trådstarter som har gjort noe galt. Jeg forstår ikke hvordan enkelte kan forsvare hvordan Tesla behandlet lojale kunder. Jeg mener at folk må bli flinkere til å stå på kravene sine. Hvis man lar ting ligge er det ikke bra for noen.
Nå har jo trådstarter fått pengene, aldri vært snakk om noe annet.

Å få full refusjon hos alle andre bilprdusenter er utenkelig, så så forferdelig er det ikke.

Sveinung1954

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:28
Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:06
Har skummet gjenmom denne historien og jeg ser at flere angriper trådstarter i stedet for å se tingene fra hans perspektiv. Det er ikke trådstarter som har gjort noe galt. Jeg forstår ikke hvordan enkelte kan forsvare hvordan Tesla behandlet lojale kunder. Jeg mener at folk må bli flinkere til å stå på kravene sine. Hvis man lar ting ligge er det ikke bra for noen.
Nå har jo trådstarter fått pengene, aldri vært snakk om noe annet.

Han har ikke fått forsinkelsesrenter da. Noe han etter forsinkelsesrenteloven har krav på. Nesten 9% rente av noen hundretusen i X antall uker, blir fort noen tusenlapper det...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Super7

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:28
Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:06
Har skummet gjenmom denne historien og jeg ser at flere angriper trådstarter i stedet for å se tingene fra hans perspektiv. Det er ikke trådstarter som har gjort noe galt. Jeg forstår ikke hvordan enkelte kan forsvare hvordan Tesla behandlet lojale kunder. Jeg mener at folk må bli flinkere til å stå på kravene sine. Hvis man lar ting ligge er det ikke bra for noen.
Nå har jo trådstarter fått pengene, aldri vært snakk om noe annet.

Å få full refusjon hos alle andre bilprdusenter er utenkelig, så så forferdelig er det ikke.

Ikke vært snakk om noe annet? Hvorfor har han ikke fått alle pengene han har krav på da, og hvorfor har det tatt så lang tid?

CorsoDante

#320
Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:06
Har skummet gjenmom denne historien og jeg ser at flere angriper trådstarter i stedet for å se tingene fra hans perspektiv. Det er ikke trådstarter som har gjort noe galt. Jeg forstår ikke hvordan enkelte kan forsvare hvordan Tesla behandlet lojale kunder. Jeg mener at folk må bli flinkere til å stå på kravene sine. Hvis man lar ting ligge er det ikke bra for noen.

Tesla har definitivt opptrådt klandreverdig her, etter at de aksepterte retur av bilen. Beregning av verdiforringelse og utbetaling skulle gått langt mer effektivt, og være basert på standardsatser. Sitter med en følelse av at TS ville hatt en særdeles tynn sak om dette gikk til retten og krevd hele kjøpesummen tilbake (foreligger p.t. ingen presedens i slike saker?).

Det er det glade vannvidd å tro at man kan hente ut en bil, og levere den tilbake etter 14 dager - vederlagsfritt, etter å ha kjørt den X antall km.

Tesla har en meget god ordning på tilbakelevering av nye biler; 7 dager og 1600 km. No questions asked. Alle innbetalinger får man igjen.

Når man bevisst trer over denne grensa, av ukjente årsaker, og begynner å flagge angrerettloven, så ber man om trøbbel.

Å trekke inn antatte mangler på lakken er i beste fall ignoranse, da dette berører forbrukerkjøpsloven, og er noe helt annet.

Her har trådstarter vært ekstremt heldig.

Skulle for øvrig likt å sett Møller håndtere denne saken (riktignok fysisk kontraktinngåelse, men allikevel);

''Da han forsøkte å kansellere kjøpet som følge av den lange ventetiden, og det han føler er nedprioritering av de som har stått i kø lengst, ble han møtt med en sur beskjed:

– Jeg kunne bryte kontrakten og kjøpe en fast track bil, men jeg kunne ikke bare bryte kontrakten. De ville da ha åtte prosent av kjøpesummen på rundt 750 000 kroner, for kontraktsbrudd. Så nå venter jeg fortsatt, sier Lauvstad.''

https://www.tek.no/artikler/sto-i-ko-i-over-ett-ar-for-audi-e-tron-og-ma-vente-i-nok-et-halvar-selv-etter-at-bilen-har-kommet-i-salg/463204
TM3P "FSD"

hELgenen

Sitat fra: CorsoDante på søndag 14. juli 2019, klokken 11:32
Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:06
Har skummet gjenmom denne historien og jeg ser at flere angriper trådstarter i stedet for å se tingene fra hans perspektiv. Det er ikke trådstarter som har gjort noe galt. Jeg forstår ikke hvordan enkelte kan forsvare hvordan Tesla behandlet lojale kunder. Jeg mener at folk må bli flinkere til å stå på kravene sine. Hvis man lar ting ligge er det ikke bra for noen.

Tesla har definitivt opptrådt klandreverdig her, etter at de aksepterte retur av bilen. Beregning av verdiforringelse og utbetaling skulle gått langt mer effektivt, og være basert på standardsatser. Sitter med en følelse av at TS ville hatt en særdeles tynn sak om dette gikk til retten og krevd hele kjøpesummen tilbake (foreligger p.t. ingen presedens i slike saker?).

Det er det glade vannvidd å tro at man kan hente ut en bil, og levere den tilbake etter 14 dager - vederlagsfritt, etter å ha kjørt den X antall km.

Les HELE tråden. Det er Tesla som har gitt brukeren denne retten.
Men de har ikke fulgt opp egen avtale. Så om noe så er det Tesla som har gjennomført det glade vannvidd ved å tilby dette.

CorsoDante

#322
Sitat fra: hELgenen på søndag 14. juli 2019, klokken 12:01
Sitat fra: CorsoDante på søndag 14. juli 2019, klokken 11:32
Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:06
Har skummet gjenmom denne historien og jeg ser at flere angriper trådstarter i stedet for å se tingene fra hans perspektiv. Det er ikke trådstarter som har gjort noe galt. Jeg forstår ikke hvordan enkelte kan forsvare hvordan Tesla behandlet lojale kunder. Jeg mener at folk må bli flinkere til å stå på kravene sine. Hvis man lar ting ligge er det ikke bra for noen.

Tesla har definitivt opptrådt klandreverdig her, etter at de aksepterte retur av bilen. Beregning av verdiforringelse og utbetaling skulle gått langt mer effektivt, og være basert på standardsatser. Sitter med en følelse av at TS ville hatt en særdeles tynn sak om dette gikk til retten og krevd hele kjøpesummen tilbake (foreligger p.t. ingen presedens i slike saker?).

Det er det glade vannvidd å tro at man kan hente ut en bil, og levere den tilbake etter 14 dager - vederlagsfritt, etter å ha kjørt den X antall km.

Les HELE tråden. Det er Tesla som har gitt brukeren denne retten.
Men de har ikke fulgt opp egen avtale. Så om noe så er det Tesla som har gjennomført det glade vannvidd ved å tilby dette.

Har ikke nok leveår til å saumfare hele tråden, men mener å ha fanget opp essensen. Retten er ikke gitt av Tesla, men av norsk lovgivning (og Teslas videreformidling av denne). Antar at Tesla har videreformidlet TS samme rettigheter som meg selv ved nybilkjøp over nett; 14 dagers angrefrist, dog med fare for kompensering av verdiforringelse - hvilket er på sin plass. I tillegg har jeg en uinnskrenket rett til å levere tilbake bilen innen 7 dager / 1600 km, uten å bli belastet 1 eneste krone. Dette var vel tidligere 1 eller 3 dager?

Dersom jeg mot formodning får kalde føtter ifm. min bestilte bil, så vil jeg naturligvis levere den inn før 7 dager er omme, iht. Teslas generøse tilbakeleveringsvilkår. Å belage meg på angreretten jf. angrerettloven, og samtidig sause inn forbrukerkjøpsloven (mangel på lakk under panseret?!), kommer jeg aldri til å gjøre.

TS skal være meget fornøyd dersom alle pengene blir tilbakebetalt. At Tesla bruker en evighet på å betale tilbake penger til TS og pantehaver, etter å ha akseptert retur, er samtidig meget klandreverdig. Her må det skjerpelser til.
TM3P "FSD"

Super7

#323
Sitat fra: CorsoDante på søndag 14. juli 2019, klokken 13:23
Sitat fra: hELgenen på søndag 14. juli 2019, klokken 12:01
Sitat fra: CorsoDante på søndag 14. juli 2019, klokken 11:32
Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:06
Har skummet gjenmom denne historien og jeg ser at flere angriper trådstarter i stedet for å se tingene fra hans perspektiv. Det er ikke trådstarter som har gjort noe galt. Jeg forstår ikke hvordan enkelte kan forsvare hvordan Tesla behandlet lojale kunder. Jeg mener at folk må bli flinkere til å stå på kravene sine. Hvis man lar ting ligge er det ikke bra for noen.

Tesla har definitivt opptrådt klandreverdig her, etter at de aksepterte retur av bilen. Beregning av verdiforringelse og utbetaling skulle gått langt mer effektivt, og være basert på standardsatser. Sitter med en følelse av at TS ville hatt en særdeles tynn sak om dette gikk til retten og krevd hele kjøpesummen tilbake (foreligger p.t. ingen presedens i slike saker?).

Det er det glade vannvidd å tro at man kan hente ut en bil, og levere den tilbake etter 14 dager - vederlagsfritt, etter å ha kjørt den X antall km.

Les HELE tråden. Det er Tesla som har gitt brukeren denne retten.
Men de har ikke fulgt opp egen avtale. Så om noe så er det Tesla som har gjennomført det glade vannvidd ved å tilby dette.

Har ikke nok leveår til å saumfare hele tråden, men mener å ha fanget opp essensen. Retten er ikke gitt av Tesla, men av norsk lovgivning (og Teslas videreformidling av denne). Antar at Tesla har videreformidlet TS samme rettigheter som meg selv ved nybilkjøp over nett; 14 dagers angrefrist, dog med fare for kompensering av verdiforringelse - hvilket er på sin plass. I tillegg har jeg en uinnskrenket rett til å levere tilbake bilen innen 7 dager / 1600 km, uten å bli belastet 1 eneste krone. Dette var vel tidligere 1 eller 3 dager?

Dersom jeg mot formodning får kalde føtter ifm. min bestilte bil, så vil jeg naturligvis levere den inn før 7 dager er omme, iht. Teslas generøse tilbakeleveringsvilkår. Å belage meg på angreretten jf. angrerettloven, og samtidig sause inn forbrukerkjøpsloven (mangel på lakk under panseret?!), kommer jeg aldri til å gjøre.

TS skal være meget fornøyd dersom alle pengene blir tilbakebetalt. At Tesla bruker en evighet på å betale tilbake penger til TS og pantehaver, etter å ha akseptert retur, er samtidig meget klandreverdig. Her må det skjerpelser til.

Det er bra at noen er tøffe nok og står på rettighetene sine. Det kommer andre forbrukere tilgode. Ikke hør på useriøse kommentarer fra andre som ikke vil stå på sitt. De burde i stedet takke deg og andre som gjør det samme. Det er slike folk som får Tesla til å skjerpe seg. Sier ikke noen i fra kan de gjøre som de vil. En bil skal ikke mangle lakk og når de ikke vil ordne opp må de selv ta konsekvensene. Det er ikke kjøper som skal bære tapet over deres udugelighet. Hadde dette vært en som kjøpte bil for å ha gratis bil i 14 dager hadde det vært noe annet.

JorEl

Enig at det er bra at noen forbrukere tråkker opp den vanskelige løypa, slik at det blir lettere for andre senere. Tesla fortjener feedback på godt og vondt som alle andre.

Men jeg synes at du Super7, leter for mye etter problemer til at du kan kalle deg en normal kunde ;)
Eller du er vist ikke kunde, men en som sier at han hadde vært kunde, om og viss at... :-X ( ;))
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Super7

Sitat fra: JorEl på mandag 15. juli 2019, klokken 09:16
Enig at det er bra at noen forbrukere tråkker opp den vanskelige løypa, slik at det blir lettere for andre senere. Tesla fortjener feedback på godt og vondt som alle andre.

Men jeg synes at du Super7, leter for mye etter problemer til at du kan kalle deg en normal kunde ;)
Eller du er vist ikke kunde, men en som sier at han hadde vært kunde, om og viss at... :-X ( ;))

Bra vi er enig om noe da så får vi bare være uenig om resten.

Super7


JorEl

Sitat fra: Super7 på mandag 15. juli 2019, klokken 10:56
Sitat fra: JorEl på mandag 15. juli 2019, klokken 10:55
Vi er visst uenige at Tesla også må få ros.

I forhold til hva?
:) Det var kjapt svart. Jeg slettet posten men du aktiverte den, så jeg får vel svare.

Det jeg ville skrive var at du nok er enig med alle som har noe negativt om Tesla, og omvendt når det kommer til det positive.
Du er jo så sår på Tesla at man skulle tro de gikk deg i næringa...

Det er ikke du eller jeg som vet best, men kundene som har betalt for Teslaene. Det er jo en grunn til at jungeltelegrafen virker for Tesla. En fornøyd kunde er gull verdt, derfor selger Tesla mer og mer, helt til alle puster frisk luft.
Jokeren til Tesla er kjøreglede, selv om det også er fornuftig økonokisk sett.

Nå skal jeg ut og kjøre, bare for gøy faktisk. Det er blitt et lite "luksusproblem" at jeg nå er villig til å kjøre masse ærender, siden kjøreturene ikke lenger er monotone og kjedelige :+1: Få deg en Tesla og nyt livet i frihet, stillhet og uten eksos :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Super7

#328
Sitat fra: JorEl på mandag 15. juli 2019, klokken 11:11
Sitat fra: Super7 på mandag 15. juli 2019, klokken 10:56
Sitat fra: JorEl på mandag 15. juli 2019, klokken 10:55
Vi er visst uenige at Tesla også må få ros.

I forhold til hva?
:) Det var kjapt svart. Jeg slettet posten men du aktiverte den, så jeg får vel svare.

Det jeg ville skrive var at du nok er enig med alle som har noe negativt om Tesla, og omvendt når det kommer til det positive.
Du er jo så sår på Tesla at man skulle tro de gikk deg i næringa...

Det er ikke du eller jeg som vet best, men kundene som har betalt for Teslaene. Det er jo en grunn til at jungeltelegrafen virker for Tesla. En fornøyd kunde er gull verdt, derfor selger Tesla mer og mer, helt til alle puster frisk luft.
Jokeren til Tesla er kjøreglede, selv om det også er fornuftig økonokisk sett.

Nå skal jeg ut og kjøre, bare for gøy faktisk. Det er blitt et lite "luksusproblem" at jeg nå er villig til å kjøre masse ærender, siden kjøreturene ikke lenger er monotone og kjedelige :+1: Få deg en Tesla og nyt livet i frihet, stillhet og uten eksos :+1:

Jeg er ikke uenig i at noen sikkert har det helt topp med bilen sin. Problemet er at alt for mange opplever problemer og det er bekreftet både av NAF og Forbrukerrådet i Norge. Det er også flere andre som har trukket anbefalingen sin i forhold til Tesla. Tesla har også betalt sine kunder med premier og penger hvis de verver folk. Det gjør også noe med en som eier. Når vi får belønning for å ha gjort noe bra økes dopamin nivået i hjernen. Dopamin får oss til å føle oss svært bra. Rusmisbrukere ruser seg bla for å få samme følelsen. Når man da har klart å verve en ny Tesla eier og får belønning for det er det derfor lettere å få en dypere tilknytning til merket. Ytre motivasjon i form av større belønning for hver person man verver gir økt motivasjon til å selge inn merket til andre, og er med på å endre det negative til noe positivt for den det gjelder. Det er elementær psykologi. Hvorfor tror dere Tesla ikke bruker penger på TV reklame?

dundun

#329
Tesla har i snitt ekstremt fornøyde kunder, primært fordi de har det i sum klart beste produktet pga drivlinjen og ladenettverket. Synd selskapet er en rotegjeng, men de er i det minste ikke kriminelle som Audi.

Ikke alle kan like produktet såklart, men det er greit. Et produkt "alle" kan like er et forferdelig produkt.

(Jeg forstår fortsatt ikke hva superen er ute etter i denne tråden.)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA