Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

hELgenen

Hvorfor TS styrer så mye med å fly ned dørene hos Tesla vet jeg ikke,men jeg hadde kontaktet forliksrådet med en gang ,og så rett til politiet og anmelde Tesla for brudd på angrerettloven. Så kontakte pressen via mail med kopi til Tesla delivery.
Å fly rundt husveggene til Tesla,snakke med nikkedukker er bortkastet energi. Viktig å dokumentere alle henvendelser skriftlig. Å snakke med Tesla muntlig er bare bortkastet tid. Og twitre gjerne om det på engelsk og nevn gjerne Elon Musk og bad return service.  Gjør alt annet en å snakke med dem muntlig. Og ha stålkontroll på fakta og hold deg 100% til fakta i saken,og ikke noe annet, i all kommunikasjon om saken

Mippen

Jeg skjønner selv som sagt ikke hva de hoder på med. Jeg var hele tiden åpen på at jeg kom til å bestille en ny bil i en annen farge dersom jeg måtte returnere den gamle, men siden jeg aldri fikk tilbake pengene mine inne rimelig tid kan de bare glemme at jeg kommer til å gjøre det. Jeg leser at mange er positivt overrasket over servicen etter å ha lest mye dumt. Selv var jeg en av de når jeg hadde Model S. Nå først har jeg virkelig fått kjenne hvordan Tesla er på det verste. På den tiden jeg var hos Tesla i går på Kokstad i Bergen var det også bare utelukkende misfornøyde kunder som kom inn. En hadde hatt lekkasje i taket som de hadde fikset, men de hadde ikke fikset interiøret som hadde fuktmerker. En annen hadde ikek fått beskjed om at bilen ikke var ferdig. En hadde fått masse problemer med bilen før han skulle på ferie nedover i europa og viste ikke om han kunne kjøre på ferie i dag. Var masse sure folk der. Virker ikke kjekt å jobbe på tesla om dagen, uten at jeg skal forsvare de.
Fremtiden er elektrisk.

o.b.lix

Sitat fra: hELgenen på fredag 21. juni 2019, klokken 17:27
rett til politiet og anmelde Tesla for brudd på angrerettloven.

Angrerettloven gjelder da ikke ved bilkjøp.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mippen

Jo, så lenge det er via fjernkjøp (Internett). Angrerett skjema (14 dager) ligger ved leveringsavtalen du får fra Tesla også på mail.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på lørdag 22. juni 2019, klokken 14:47
Jo, så lenge det er via fjernkjøp (Internett). Angrerett skjema (14 dager) ligger ved mailen du får fra Tesla også.

1. Som diskutert over er det i det minste sterk tvil om hvorvidt angrefristloven gjelder. Du har formodentligvis oppsøkt Tesla for å hente ut bilen? I så fall skal angrefristloven ikke gjelde. Det er dog advokatmat om hvorvidt utlevering på varemessa i Lillestrøm kan regnes som "butikk".
2. Tesla hadde i en kort periode på tilsynelatende frivillig basis annonsert at de uansett - tilsynelatende frivillig - ville etterleve bestemmelsene i angrefristloven på tross av punkt #1 over. Du har ettersom jeg forstår kjøpt bil i denne perioden. Så vidt jeg kan se har de nå gått bort i fra dette og følger en global 1 ukes returrett istedet. Men forutsatt at du kjøpte bilen mens de forpliktet seg til å følge angrefristloven så må de jo etterleve den. Men i så fall er det evnt. brudd på en eller annen avtale/kontrakt lov, ikke angrefristloven som sådan.
3. Tesla har akseptert retur, så de har etterlevd både angrefristloven og avtale/kontrakt.
4. Det som er problemet er at de ikke har betalt tilbake det de har forpliktet seg til å betale. Altså blir forsøk på å anmelde Tesla for brudd på enten angrefristloven eller evnt. avtale/kontraktlover feil. Å ikke betale er så langt jeg kan se ett privatrettslig mellomliggende, og ikke noe for politiet.

Så det du må gjøre er enten å involvere forbruks-myndighetene, sende saken til inkasso og/eller trekke Tesla for retten. Fortrinnsvis alle tre i rett rekkefølge dersom ingen ting skjer...

Model S 85D

Tellus

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. juni 2019, klokken 15:05
Jo, så lenge det er via fjernkjøp (Internett). Angrerett skjema (14 dager) ligger ved mailen du får fra Tesla også.

1. Som diskutert over er det i det minste sterk tvil om hvorvidt angrefristloven gjelder. Du har formodentligvis oppsøkt Tesla for å hente ut bilen? I så fall skal angrefristloven ikke gjelde. Det er dog advokatmat om hvorvidt utlevering på varemessa i Lillestrøm kan regnes som "butikk".
2. Tesla hadde i en kort periode på tilsynelatende frivillig basis annonsert at de uansett - tilsynelatende frivillig - ville etterleve bestemmelsene i angrefristloven på tross av punkt #1 over. Du har ettersom jeg forstår kjøpt bil i denne perioden. Så vidt jeg kan se har de nå gått bort i fra dette og følger en global 1 ukes returrett istedet. Men forutsatt at du kjøpte bilen mens de forpliktet seg til å følge angrefristloven så må de jo etterleve den. Men i så fall er det evnt. brudd på en eller annen avtale/kontrakt lov, ikke angrefristloven som sådan.
3. Tesla har akseptert retur, så de har etterlevd både angrefristloven og avtale/kontrakt.
4. Det som er problemet er at de ikke har betalt tilbake det de har forpliktet seg til å betale. Altså blir forsøk på å anmelde Tesla for brudd på enten angrefristloven eller evnt. avtale/kontraktlover feil. Å ikke betale er så langt jeg kan se ett privatrettslig mellomliggende, og ikke noe for politiet.

Så det du må gjøre er enten å involvere forbruks-myndighetene, sende saken til inkasso og/eller trekke Tesla for retten. Fortrinnsvis alle tre i rett rekkefølge dersom ingen ting skjer...

Spot on  :+1:

Mippen

Kjøper jeg en jakke i en nettbutikk med avhenting i butikken har jeg fortsatt rett til å bruke angreretten, og det følger med et angrerett skjema. Det er forskjell på kjøpe noe og hente noe. Det følger også med et angrerett skjema når man kjøper Tesla siden den er kjøpt på nettet. Man må hente bilen et sted, man får liksom ikke plass til en bil på postkontoret.

Angrerett loven gjelder for fjernsalg. Det vil si at jeg som forbruker for eksempel har kjøpt og betalt produktet via nettet  før overlevering. Når jeg fikk bilen var jeg hos Tesla, men det var bare for å hente bilen - ikke kjøpe den.

Her står der mer i forhold til bil: https://www.biladvokat.no/angrerett-ved-bilkjop/

Def. fra angrerett loven: "fjernsalg er avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler"

I veileder til angrerettloven står dette om tilvirkningskjøp. Bil går under dette
SitatDet er ikke angrerett på såkalte tilvirkningskjøp, dvs. varer som enten er fremstilt
etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg.
Som tilvirkningskjøp vil bl.a. regnes kjøp av varer som ikke er prefabrikkert, og
som fremstilles på grunnlag av forbrukerens individuelle valg eller beslutnin-
ger. Eksempler på tilvirkede varer vil være skreddersydde gardiner, t-skjorter
med personlig designet trykk, eller brudekjole bestilt etter mål. Det må foretas en konkret vurdering av om en vare er tilvirket og derfor unn-
tatt fra angrerett. Ettersom bestemmelsen utgjør et unntak fra angrerett, skal
den fortolkes snevert. Det innebærer at man i tvilstilfeller må falle tilbake på
hovedregelen om at det er angrerett på kjøpet.
EKSEMPEL:
Kjøp av en ny bil som settes sammen av forbrukeren ved
valg mellom en rekke standard elementer, for eksempel
farger, tilleggsutstyr, setetrekk m.m., vil normalt ikke
være et tilvirkningskjøp selv om sammensetningen av
ulike elementer må sies å være unik.

Det står også at angreretten gjelder fra tiden du mottok varen fysisk, ikke når avtalen ble inngått.

Det kan ikke avtales vilkår som gir forbrukeren dårligere rettigheter enn han/
hun har etter angrerettloven. (Forbrukerrådet)

Tesla har godtatt reture på 14 dagers angrerett, men har ikke gjort opp for seg. Det er casen, ikke om jeg har en ugyldig grunn til å levere inn bilen. Tesla kan ikke komme seg unna 14 dagers angrerett slik loven er nå.
Fremtiden er elektrisk.

Tuxedo

Det er ingen tvil om at Tesla har tilbudt angrerett i avtale, og avtale mellom selger og forbruker går foran loven (så lenge avtalen ikke er til ugunst for forbruker i forhold til rettigheter i lov). Så om angrerettloven gjelder for bilkjøp eller ikke er helt irrelevant i denne saken, dette kan vi slutte å diskutere.

Ellemelle

Hvor varen blir utlevert er fullstendig irrelevant.

§ 11.Avtalen
Avtaler inngått utenom faste forretningslokaler skal inneholde opplysningene fastsatt i § 8 første ledd.

Avtalen blir inngått i det du bestiller varen, ikke når du henter den.  Et godt eksempel på dette er nettbutikker med Pick-up point, der gjelder også angrerettloven.

Grunnen til at Tesla opplyser om angreretten, og legger ved angrerettskjema, er at hvis de ikke gjør det, så gjelder angreretten i 12 måneder. 
Tesla har ikke gått bort fra angreretten. Informasjon og angrerettskjema ligger ute på deres egen nettside (og er tidligere linket til).

Men ja, han bør involvere forbrukermyndighetene for å avklare at dette faktisk er riktig, slik at  han kan anmelde de for brudd på angrerettloven.

Mippen

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 22. juni 2019, klokken 17:17

Hvor varen blir utlevert er fullstendig irrelevant.

§ 11.Avtalen
Avtaler inngått utenom faste forretningslokaler skal inneholde opplysningene fastsatt i § 8 første ledd.

Avtalen blir inngått i det du bestiller varen, ikke når du henter den.  Et godt eksempel på dette er nettbutikker med Pick-up point, der gjelder også angrerettloven.

Grunnen til at Tesla opplyser om angreretten, og legger ved angrerettskjema, er at hvis de ikke gjør det, så gjelder angreretten i 12 måneder. 
Tesla har ikke gått bort fra angreretten. Informasjon og angrerettskjema ligger ute på deres egen nettside (og er tidligere linket til).

Men ja, han bør involvere forbrukermyndighetene for å avklare at dette faktisk er riktig, slik at  han kan anmelde de for brudd på angrerettloven.

Sitat§ 21.Angrefristen
Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse.
Siden det er snakk om en gjenstand og ikke en tjeneste gjelder angreretten fra du mottok varen.

Du har også noe som heter avbestillingsrett som gjelder fra du bestilte, men det er ikke det samme.
Fremtiden er elektrisk.

Tuxedo

Ja, la oss gi ham råd om å kaste vekk tiden sin.

Hvis han vil komme noe videre med saken, må han sende inn klage til Forliksrådet, nå.  Alt annet er bortkastet tid og ressurser.

En dom i Forliksrådet, som ikke blir anket til tingretten, er det eneste som tillater deg å drive inn pengene med makt. Når det gjelder aksjeselskap skjer det ofte gjennom konkursbegjæring.

Amoss

... slik at  han kan anmelde de for brudd på angrerettloven.

Les punkt#3 i mitt forrige innlegg.

Sitat fra: Mippen på lørdag 22. juni 2019, klokken 15:34
... ikke om jeg har en ugyldig grunn til å levere inn bilen.

Ingen her har da sagt noe om at du ikke hadde gyldig grunn til å levere inn bilen? Og for den sak skyld: etter angreretten - også slik den ble presentert av Tesla da de gikk ut med dette - behøver du ikke noen grunn.

... og for ordens skyld: Du må på ingen måte oppfatte meg slik at jeg ikke er enig i at Tesla skylder deg pengene du har betalt, eller at jeg prøver å unnskylde Tesla for å drøye tilbakebetalingen unødvendig. Men uansett hvordan det er med hvor gyldig eller ei angrefristloven er i denne saken, så HAR Tesla akseptert varen i retur. Så vi er som jeg prøvde å si forbi dette punktet. Nå skylder de deg penger, og det går under noen helt andre lover.
Model S 85D

Ellemelle

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. juni 2019, klokken 17:38
... slik at  han kan anmelde de for brudd på angrerettloven.

Les punkt#3 i mitt forrige innlegg.
Det holder ikke at de aksepterer angreretten, de må jo betale tilbake det de skylder også.

§ 24.Den næringsdrivendes forpliktelser når angreretten brukes
Den næringsdrivende skal tilbakeføre alle betalinger som er mottatt fra forbrukeren. Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type levering enn standardleveringen som den næringsdrivende tilbød, skal den næringsdrivende likevel ikke betale tilleggskostnadene dette medførte.

Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da den næringsdrivende fikk melding om forbrukerens beslutning om å benytte angreretten etter § 20.

Tuxedo

Er det noen som har fulgt med i denne tråden, som fremdeles er i tvil om han faktisk har krav på pengene?

hELgenen

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 22. juni 2019, klokken 17:53
Er det noen som har fulgt med i denne tråden, som fremdeles er i tvil om han faktisk har krav på pengene?

Nei,han har tydeligvis fått alt bekreftet av Tesla først,men deretter har de begynt å ro,ro..
Og pengene har han jo ikke fått.
Nei,dette er trolig en stygg sak for Tesla sitt omdømme. Bare venter på at rikspressen skal følge opp...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA