podpoint ladeboks svikter.. Sikring ryker

Startet av postkasse, man 17. jun 2019, kl. 10:57

« forrige - neste »

postkasse

Jeg har en podpint ladeboks som ikke fungere lenger.

Etter litt feilsøking fant jeg ut at sikringen inne selve boksen hadde gått. Det er en glassikring, type 5x20, F2ALV 250V. Prøvde å bytte denne med en tilsvarende, men den røk så fort jeg skrudde på strømmen igjen.

Noe som har hatt samme problem og som har tips til hvordan fikse det? Har hatt elektriker innom men han kunne ikke gjøre noe så lenge problemet lå i selve ladeboksen.

Mistenker at problemet oppsto etter et ganske kraftig tordenvær..

elektrolux

Sikkert en kortsluttet varistor. Se etter en neglestor flat dingst med 2 ben. Kan fjernes, men da fjernes også vernet til neste gang du får overspenning på nettet ditt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

En kan jo ev innmontere en ny når en ev har avklart om det er dette som er problemet. Ikke kast den, det står info på den.
Ellers vil jo også overspenningsvern i skapet kunne gi beskyttelse.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA