Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med vanlig stikkontakt og lang skjøteledning

Startet av Jorgen Bjerke, lørdag 15. juni 2019, klokken 15:03

« forrige - neste »

Øyvind.h

UMC tillater lading uten jord. Det er en konsekvens av at de sliter med IT/TN og ladetrøbbelet Tesla opplevde første vinter i Norge. Da gikk de fra streng kontroll av jord til ingen kontroll av jord med norske kladder.

Forsøk selv å kutte jord til et stikk, plugg i og ta på kromlist på bilen. Du får støt.

Med norsk kladd kan du lade hvor som helst i Europa. Tesla-eiere fra andre land får kladd beregnet for TN nett og får ikke ladet fra IT nett i Norge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Daniel80

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. juni 2019, klokken 12:26
UMC tillater lading uten jord. Det er en konsekvens av at de sliter med IT/TN og ladetrøbbelet Tesla opplevde første vinter i Norge. Da gikk de fra streng kontroll av jord til ingen kontroll av jord med norske kladder.

Forsøk selv å kutte jord til et stikk, plugg i og ta på kromlist på bilen. Du får støt.

Med norsk kladd kan du lade hvor som helst i Europa. Tesla-eiere fra andre land får kladd beregnet for TN nett og får ikke ladet fra IT nett i Norge.

Og dette kunne forsåvidt vært nesten litt iorden om de hadde informert om det. Men når de skriver utfyllende i brukermanualen hvordan ladingen stoppes og rødt blink varsler hvis det er jordfeil så blir dette en falsk trygghet, og regelrett løgn fra Tesla.. Farlig at de får holde på sånn.. Lurer på hva mere de ikke informerer om.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

fredag

#17
Sitat fra: Kartelaven på mandag 17. juni 2019, klokken 10:15
Kan legges til at Tesla «ladekladden» har eget overspenningsvern. Så bilen er sikret x2 ved lading på ute-/våtromsstikk.

Den har ikke B-vern.

Se forøvrig:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes

SitatDSB erfarer at noen elbileiere legger ladekabel gjennom vindu fra bolig. Dette kan medføre livsfare og er ikke tillatt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

geear

... og det er ikke Tesla sin feil at noen plugger i en stikkontakt som ikke er iht. norske forskrifter.

I tillegg så ser jeg dere snakker om overspenningsvern, men mener nok ikke det...

Daniel80

Sitat fra: gr på mandag 17. juni 2019, klokken 17:26
... og det er ikke Tesla sin feil at noen plugger i en stikkontakt som ikke er iht. norske forskrifter.

I tillegg så ser jeg dere snakker om overspenningsvern, men mener nok ikke det...

Men det ER Tesla sin feil at de opplyser om at det er en barriere som likevel ikke eksisterer. De er ansvarlig for at UMC skal være trygg å bruke selv om det dukker opp feil på stikkontakter etc. Slik er loven, så det er ikke bra at Tesla slipper unna med slikt. Og greit å være klar over at man ikke kan stole på de.
Det neste blir vel at de ikke har montert airbagger i bilen, selv om de sier at det skal være der.. Same shit.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

fredag

Sitat fra: Daniel80 på mandag 17. juni 2019, klokken 19:19
Sitat fra: gr på mandag 17. juni 2019, klokken 17:26
... og det er ikke Tesla sin feil at noen plugger i en stikkontakt som ikke er iht. norske forskrifter.

I tillegg så ser jeg dere snakker om overspenningsvern, men mener nok ikke det...

Men det ER Tesla sin feil at de opplyser om at det er en barriere som likevel ikke eksisterer. De er ansvarlig for at UMC skal være trygg å bruke selv om det dukker opp feil på stikkontakter etc. Slik er loven, så det er ikke bra at Tesla slipper unna med slikt. Og greit å være klar over at man ikke kan stole på de.
Det neste blir vel at de ikke har montert airbagger i bilen, selv om de sier at det skal være der.. Same shit.

Det er brukeren som har ansvar for det elektriske anlegget man lader på, og å gjøre dette på en trygg måte. Ikke prøv å legg det ansvaret over på Tesla eller annen bilfabrikant.

Til vanlig daglig lading skal man bruke en kontakt / ladeboks som er satt opp av elektriker på en kurs med det formål å brukes til lading av elbil, med de krav som dette medfører. Slike elbil-kurser skal ha jordfeilvern type B, enten i sikringsskapet eller i ladestasjonen.

Jordfeilvern type B er ikke noe som du kan forvente at er installert fra før i et nytt eller nesten nytt sikringsskap. Det er et helt annet produkt enn en vanlig jordfeilautomat, mye dyrere, og det er noe elektrikere bare setter opp på kurser som spesifikt skal brukes til lading av elbil.

Det er ikke anbefalt å lade på vanlig jordet stikkontakt (schuko). Kurs for elbil-lading med schuko-kontakt skal være sikret med 10A eller lavere, og skal ha jordfeilvern type B. Kurs for elbil-lading med (rød eller blå) industrikontakt eller type2 ladeboks kan være sikret høyere enn 10A, og gir da raskere ladehastighet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Surrehue

Da vi fikk vår Miev, med 16Ah ladekladd, men lader med ca 13Ah, ladet vi den til å begynne med fra en u-jordet kontakt i stuen, eller fra lampen på badet og hadde ledningen ut av vinduet. Etter hvert fikk vi utekontakt utenfor vaskerommet i kjelleren, som går på 16Ah kretsen til tørketrommelen (som vi ikke bruker). Derfra har vi en 20m 3x2,5 ledning rundt huset og opp til der elbilen står. Dette har fungert greit i de 3 årene vi har hatt Miev'en. Nå har opphavet kjøpt Model 3, deres Mazda CX5 skal selges, Vi kjøper deres 30kwh Leaf og de tar tilbake Miev'en. Da får vi ladekladd på 10Ah, så da skulle det ikke bli noe større problem. Hva mine foreldre gjør, med 2 elbiler er en annen ting, men TM3 LR AWD trenger bare lades annen hver uke, dersom de ikke har vært på hytta.

Handyman

Sitat fra: Kartelaven på mandag 17. juni 2019, klokken 10:15
Kan legges til at Tesla «ladekladden» har eget overspenningsvern. Så bilen er sikret x2 ved lading på ute-/våtromsstikk.
Overspenningsvern er noe helt annet en jordfeilvern.
Hva sikkerhet tenker du på? Fare for jordfeil eller overspenning?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kartelaven

Dere som er eksperter får unnskylde min uvitenhet på dette.

Er vel eventuell dobbel overspenningsvern det ville gitt, hvis det som oppgis fungerer på norsk strømnett?  Jordfeilvern må det være uansett.

Argumenterer på ingen måte for å lade uten anbefalt installasjon. Men et vanlig stikk på 16A er vel trygt å lade med daglig fortsatt alle nevnte vern?
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Linka

Har ladet fra en vanlig stikkontakt i boden i tilknytning til vårt eget rekkehus i påvente av at det felles ladeanlegget skal komme i drift. (Uten skjøteledning forøvrig). Fikk beskjed om å ikke lade mer enn 9A av elektriker, selv om bilen godtar "inntil 13A" og kursen har 16A sikring. Ingen jordfeilbryter type B, så har valgt å følge anbefalingene.

På 9A tar det omtrent 24 timer å gå fra 20-80% (litt under, husker ikke om det var 21 eller 23)

Det som har fungert best for vår del er å ta med seg bilen og parkere det ved et kjøpesenter eller parkeringsanlegg som har 16 eller 32A ladebokser. Vi kjører kanskje 30 km x 5 til vanlig i en uke, så har klart å fylle opp batteriet ved å parkere slik i noen timer per uke.

Stod forklart godt her syntes jeg https://www.ladestasjoner.no/lading/lading-av-elbil-og-sikkerhet/

(Nederst "lading på tilfeldig stikkontakt")

Killingen

Sitat fra: Kartelaven på tirsdag 18. juni 2019, klokken 13:03
Dere som er eksperter får unnskylde min uvitenhet på dette.

Er vel eventuell dobbel overspenningsvern det ville gitt, hvis det som oppgis fungerer på norsk strømnett?  Jordfeilvern må det være uansett.

Argumenterer på ingen måte for å lade uten anbefalt installasjon. Men et vanlig stikk på 16A er vel trygt å lade med daglig fortsatt alle nevnte vern?

Det finnes to ulike typer jordfeilvern, et som vanligvis kombineres i noe vi kaller kombiautomat som dekker kortslutning, overbelastning og jordfeil. Dette er jordfeilvern type A (må IKKE blandes med utløserkarakteristikken på automaten som også benevnes med bokstav - i kombinasjon med et tall f.eks. 16C som da betyr 16 ampere utløserkarakteristikk C). Denne type jordfeilvern (type A), løser ikke ut på jordfeil som skyldes DC spenning. Ved jordfeil på en vanlig kurs med DC spenning vil jordfeilvernet i kombiautomaten oppmagnetiserers og settes ut av spill - ergo løser den ikke ut på noen som helst jordfeil, det samme gjelder eventuelt forankoblet jordfeilautomat av samme type.

Den man er nødt til å ha ved lading av elbil er jordfeilvern type B. Denne løser ut ved jordfeil forårsaket av DC spenning.

Håper dette var oppklarende.

Speeder

Sitat fra: Daniel80 på mandag 17. juni 2019, klokken 12:05
Sitat fra: Kartelaven på mandag 17. juni 2019, klokken 10:15
Kan legges til at Tesla «ladekladden» har eget overspenningsvern. Så bilen er sikret x2 ved lading på ute-/våtromsstikk.

Ja har den egentlig det?
Ifølge dokumentasjonen fra Tesla skal ladekladden (UMC) også ha eget jordfeil vern som stopper ladingen og varsler jordfeil om det skulle oppstå, men jeg har personlig erfart at dette ikke eksisterer i praksis, og at jordfeil følger igjennom hele bilen og fram til dørhåndtaket!  Hadde badet og gikk våt og barfot bort for å åpne fører døren og fikk solid støt. Viste seg at stikkontakten jeg ladet på manglet jording selv om den skulle ha det, og jordfeil fra ladingen (indusert statisk elektrisitet antageligvis) gikk derfor rett til dørhåndtaket og igjennom meg og ned i bakken istedefor via jordledningen til jord.  Tok dette selvsagt opp med både Tesla, DSB, Forbrukerrådet og Medier, men saken kom ingen vei. Tesla innrømmet feilen og klaget på IT nett, og sendte meg en ny oppdatert ladekladd de mente skulle være utbedret (har ikke turt å teste), DSB ville ikke gjøre noe fordi det er produsentens ansvar å gå godt for at CE merkingen oppfyller kravene, Forbrukerrådet brydde seg ikke, og DN ville kun kjøre sak på det om jeg gikk med på å være frontfigur med fullt navn i oppslaget, noe jeg ikke ønsket. Og slik slipper Tesla unna med farlige løsninger uten at noen bryr seg.. Så rådet må være å ikke ta for gitt at sikkerheten er ivaretatt selv om Tesla påstår det.  Om skjøteledningen din har dårlig kontakt på jordingen foreksempel kan det bli veldig ubehagelig. Forhåpentligvis er det ordnet på de nye ladekladdene , men hvem vet. Om de har innebygget overspenningsvern som fungerer?  Det er det vel ingen andre enn Tesla ingeniørene som vet..
At du har en kontakt uten jord kan vel ikke Tesla klandres for?
Er ladekladden koble til ett stikk uten jord vil garantert ett overspenningsvern ikke fungere, dets hensikt er jo å kortslutte eventuelle overspenninger mot jord.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

fredag

#27
Sitat fra: Kartelaven på tirsdag 18. juni 2019, klokken 13:03
Dere som er eksperter får unnskylde min uvitenhet på dette.

Er vel eventuell dobbel overspenningsvern det ville gitt, hvis det som oppgis fungerer på norsk strømnett?  Jordfeilvern må det være uansett.

Argumenterer på ingen måte for å lade uten anbefalt installasjon. Men et vanlig stikk på 16A er vel trygt å lade med daglig fortsatt alle nevnte vern?

En vanlig eksisterende 16A kurs med schuko (jordet stikkontakt) som ikke eksplisitt er satt opp for bruk til elbil-lading av elektriker har ikke jordfeilvern type B.

Det regnes som bruksendring å ta i bruk en ny kurs til elbil-lading.

Ved bruksendring, ta kontakt med elektriker for å få satt opp en ny kurs beregnet for lading av elbil, eller få modifisert en eksisterende kurs om mulig.

Tesla Wall Connector eller tilsvarende fastmontert mode3 ladeboks er lurt. Alternativt å få satt opp en rød eller blå industrikontakt på elbil-ladekursen som passer til UMC som ble levert med Teslaen. (Gamle Tesla UMCer støtter 16A rød trefas industrikontakt og 32A blå enfas industrikontakt, nye UMCer som følger med Model 3 støtter 16A blå enfas industrikontakt og så kommer det kanskje en 32A plugg til disse fra Tesla etter hvert.)

Det er ikke krav om jordfeilbryter type B osv for nødlading, gjester, osv. Kravet gjelder ladekontakten på fast biloppstillingsplass der man foretar den daglige ladingen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

#28
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på lørdag 15. juni 2019, klokken 20:17

[...] Feil i bilen kan føre til at det kommer likespenning/-strøm fra batteriet, vanlig jordfeilbryter reagerer ikke på likestrøm, ting på samme kurs kan skades av likestrøm, selv om jordfeilbryter/sikring har koblet fra.
[...]

Er vel heller slik at ved feil i likeretter i bilen, kan denne trekke likestrøm  fra nettet. Andre laster på samme kurs vil ikke skades av dette. Imidlertid, om det oppstår jordfeil i en av disse, vil ikke et jfv av type A oppdage dette da det kan være blindet av DC.

Oddaa

Sitat fra: KjellG på tirsdag 18. juni 2019, klokken 20:21
Er vel heller slik at ved feil i likeretter i bilen, kan denne trekke likestrøm  fra nettet.
Tja, ville vel heller sagt at det må være en feil etter likeretter som medfører at DC-spenning mates tilbake i nettet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA