Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med vanlig stikkontakt og lang skjøteledning

Startet av Jorgen Bjerke, lørdag 15. juni 2019, klokken 15:03

« forrige - neste »

Jorgen Bjerke

Bor i blokk. Venter på bil. Sameiet skal kjøpe inn to ladestasjoner på deling med tider og stunder. Inntil videre lurer jeg på om jeg kan sette en lang utendørs skjøteledning (25m?) i en jorda stikkontakt inne i leiligheten, ut vinduet og ned til bilen. Leser at slik lading «krever» egen kurs med jordfeilbryter. Men hvor viktig er dette egentlig? Er det kun anbefalt for de som lader hver natt? Er det driiitfarlig å ikke sørge for dette? Er det påbudt? Vil det ikke virke ellers? Tenker å sette ladehastigheten på minimum, 5 A. Burde ikke det være trygt i vanlig jorda stikkontakt på delt kurs? Særlig hvis jeg slår av det meste på kursen mens jeg lader (om natta)? Er det sterkt å fraråde skjøteledning (25 m), selv om den er for utendørs bruk og jorda? Noen erfaringer?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mangooz

Tja, her er tatt direkte fra elbilforeningen https://elbil.no/lading/lade-med-vanlig-stikkontakt/

Kan se ut til at det ikke er direkte forbudt. Men dersom det f.eks begynner å brenne vil du nok kanskje slite litt med ansvaret..

Jorgen Bjerke

Takk. Har allerede lest den. Men lurer fortsatt på hva som menes med "må ha...". Betyr det at det kan være lurt, sånn for sikkerhets skyld, eller betyr det: "Er du KLIN GÆREN?! Du leker med livene til både deg og naboene dine om du ikke følger disse retningslinjene". Har litt vanskelig for å tro at det blir noe farlig om jeg setter ladinga til kun 5 A, for jeg antar at retningslinjene er for de som tenker å lade med normalt kraftige greier. En 10 A kurs skal da vel tåle 5 A belastning i tillegg til et par lamper?

samotholt

5A gir ca. 1,1 kW. Kjøp en skikkelig skjøteledning (gir mindre varmgang) med godt tversnitt som er beregnet for mer effekt (enn 1,1 kW). Så lenge kontakten er skikkelig får du ingen problemer. Sørg dog for ikke å kveile skjøteledningen da det vil gi varmgang.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Dexter

jeg ville ikke gjort det, er det gammelt anlegg der du bor i tillegg med dårlige kortslutningsverdier er dette ikke å anbefale. worst case, så får du en kortslutning i\ved bilen som ikke vernet løser ut. og det blir varmgang=brann.

Skjøteledninger er kun for midlertidige ting, el verktøy ved bygging, kapp sag osv under oppsyn.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Jorgen Bjerke på lørdag 15. juni 2019, klokken 19:50
Men lurer fortsatt på hva som menes med "må ha...". Betyr det at det kan være lurt, sånn for sikkerhets skyld, eller betyr det: "Er du KLIN GÆREN?!
Må ha for å tilfredsstille NEK 400.
- Koble fra i bilen først er lurt for tilkobling for kommunikasjon er kortere, og ladestrøm brytes fir å unngå gnist som sliter på kontaktene.
- Jordfeil type B og egen kurs henger litt sammen. Feil i bilen kan føre til at det kommer likespenning/-strøm fra batteriet, vanlig jordfeilbryter reagerer ikke på likestrøm, ting på samme kurs kan skades av likestrøm, selv om jordfeilbryter/sikring har koblet fra.
- Kravet om 10A handler om at det er økt fare med høyerevedvarende belastning på vanlig stikkontakt, (av samme grunn får varmtvannbereder maks være 1500W på vanlig kontakt, dvs. omtrent maks 6.5A)

Jorgen Bjerke

Takk. Da tror jeg at jeg bruker hurtigladere langs veien inntil sameiet får satt opp ladestasjonene.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Thorbjørn Hellehaven

Sannsynligheten for feil er ganske liten, og som reserveløsning kan det være lov, men som permanent løsning er det å anse som bruksendring, og man må enten følge NEK 400 når endringen trådde i kraft, eller dokumnetere en fagmessig risikovurdering for avvik fra veiledende norm.
Jeg tror det var først NEK 400:2014 at det kom presiseringer om lading av elbil, med strengere krav i 2018. Dersom bruken av ladeløsningen var etablert før 2014, får ikke de nye normene tilbakevirkende kraft og man kan fortsette. Tilfeldig lading når man er på besøk hos noen, er heller ikke å anse som bruksendring, og tillates uten endring av installasjonen.
Situasjonen du beskriver er vel et sted på skalaen, tilfeldig-semipermanent-permanent.
En semi-permanent løsning som strekker seg i retning NEK 400 kan være å få en koblingsboks på skjøteledningen, med Jordfeil Type-B og 10A sikring, (ikke å forveksle med jordfeilautomat med B-karakteristikk) det vil koste noen tusen i deler, men blir en brukbar portabel løsning å ha med forbedret sikkerhet på tur ved senere anledninger også.
25m er noen ganger i det lengste laget, det varierer veldig med avstand og kabler fra transformator til boligen. Du bør ikke under 2.5mm2 på så lang skjøteledning for å begrense spenningsfall og effekttap i kabelen. Sannsynligheten for likestrømfeil er nok mer teoretisk enn reell, men allikevel ikke totalt usannsynlig.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kårepåsporet

Lading med 25 meter skjøteledning på 5 A gir et spenningsfall på 2,9 Volt, med 10 A det doble. Altså i praksis neglisjerbart.
Det vil gi et effekttap på ~15-30watt, dette også neglisjerbart ift effektuttak.
Det er også fint og flott met krav om B-vern, men kan noen i dette landet dokumentere hendelsene hvor det har kommet likespenning fra elbil inn på nettet? Har det i det hele tatt skjedd?
Til trådstarter: å lade fra stikkontakt er ikke ulovlig så lenge det er av og til, når en trekker den gjennom vinduet? Tja......
For å dra en parallell til campinglivet, som vi holder på med(bobil), så har jeg en 25 meter 2x2,5m2+j  kabel med industristøpsel, bruker bare det i feks Tyskland, det samme bruker jeg hjemme når den står tilkoblet strøm (dvs rett før vi skal på tir osv). Men på sgs alle campingplasser i Norge er det bare shucko som gjelder....vi som skal være best i alt.....
Men elbilister skal vel flås samma faen, de er fritt vilt!

Vaduz

Går helt fint med skjøteledning, men velg så kort det går og trekk den helt ut. I Norge har vi ekstremt overdimensjonerte el-anlegg og følger ikke europeisk standard, men har mye tykkere ledere en vanlig grunnet kulde og elektrisk oppvarming. Det skal også ekstremt mye til for at en kortslutning ikke utløser vernet. Da snakker vi nok hundrevis av meter.

E_S

2,5 mm2 skjøteledning av god kvalitet og holde seg på max 10A, så er ikke dette noe problem som en midlertidig løsning.
:)

Kartelaven

Kan legges til at Tesla «ladekladden» har eget overspenningsvern. Så bilen er sikret x2 ved lading på ute-/våtromsstikk.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Daniel80

Sitat fra: Kartelaven på mandag 17. juni 2019, klokken 10:15
Kan legges til at Tesla «ladekladden» har eget overspenningsvern. Så bilen er sikret x2 ved lading på ute-/våtromsstikk.

Ja har den egentlig det?
Ifølge dokumentasjonen fra Tesla skal ladekladden (UMC) også ha eget jordfeil vern som stopper ladingen og varsler jordfeil om det skulle oppstå, men jeg har personlig erfart at dette ikke eksisterer i praksis, og at jordfeil følger igjennom hele bilen og fram til dørhåndtaket!  Hadde badet og gikk våt og barfot bort for å åpne fører døren og fikk solid støt. Viste seg at stikkontakten jeg ladet på manglet jording selv om den skulle ha det, og jordfeil fra ladingen (indusert statisk elektrisitet antageligvis) gikk derfor rett til dørhåndtaket og igjennom meg og ned i bakken istedefor via jordledningen til jord.  Tok dette selvsagt opp med både Tesla, DSB, Forbrukerrådet og Medier, men saken kom ingen vei. Tesla innrømmet feilen og klaget på IT nett, og sendte meg en ny oppdatert ladekladd de mente skulle være utbedret (har ikke turt å teste), DSB ville ikke gjøre noe fordi det er produsentens ansvar å gå godt for at CE merkingen oppfyller kravene, Forbrukerrådet brydde seg ikke, og DN ville kun kjøre sak på det om jeg gikk med på å være frontfigur med fullt navn i oppslaget, noe jeg ikke ønsket. Og slik slipper Tesla unna med farlige løsninger uten at noen bryr seg.. Så rådet må være å ikke ta for gitt at sikkerheten er ivaretatt selv om Tesla påstår det.  Om skjøteledningen din har dårlig kontakt på jordingen foreksempel kan det bli veldig ubehagelig. Forhåpentligvis er det ordnet på de nye ladekladdene , men hvem vet. Om de har innebygget overspenningsvern som fungerer?  Det er det vel ingen andre enn Tesla ingeniørene som vet..
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Kartelaven

Har vondt for å tro at Tesla påstår at den har vern uten å inkludere dette. Burde være relativt enkelt for en fagperson å åpne en kladd og sjekket at vernet fysisk er der eller ikke.

Kjedelig å oppleve det du beskriver - men feil kan skje og jeg ville ikke konkludert basert på ett tilfelle.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA