Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: TACC (eller keiserens siste klær)  (Lest 10829 ganger)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3250
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #150 på: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 17:43 »
Fikk dette fra Tesla nå, men hva menes med nyheten "Betinget fartsgrense"?

Alle Teslaer blir bedre over tid med regelmessige over‑the‑air software‑oppdateringer. I sommer har vi forbedret Dog Mode, introdusert betinget fartsgrense og lagt til Beach Buggy Racing 2 til vårt utvalg av spill - tilgjengelig via bilens touch-skjerm.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer - Stoff - MCU2 - Firmware: 2020.36.11

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1894
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #151 på: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 18:14 »
Betinget fartsgrense betyr vel bare at fartsgrense som bilen viser, og bruker på AP, er riktig BETINGET (med forbehold om) at fartsgrense i kartverket til Tesla er korrekt .  Dvs. bilen viser feil fartsgrense store deler av tiden...

Står det ingenting om forbedringene Tesla har gjort på bilene ved å redusere batterikapasitet og gjøre superlading tregere? Forstår jo hvorfor de kom med spill på MCU, noe må man jo bedrive tida med under lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3250
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #152 på: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 18:54 »
Men slik har det vært i fere år. Hvor er nyheten?  :D Er nyheten nå at den er blitt "betinget"?
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer - Stoff - MCU2 - Firmware: 2020.36.11

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1894
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #153 på: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 19:18 »
Nyheten er at Tesla ikke klarer å fikse problemet, og dermed lanserer betinget fartsgrense som en egenskap i stedet for som en mangel som det har vært fram til nå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Carl Anton Stenling

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1472
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #154 på: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 19:23 »
Betinget fartsgrense er f.eks. riktig håndtering av tidsbegrensede fartsgrenser rundt skoler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3250
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #155 på: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 19:23 »
Teslas premium/luksusbiler klarer altså ikke dette. Følger vel med som standard på Renault Zoe...

Hvis det er som Carl Anton sier: Er det noen som har testet? Merkelig hvis den håndterer dette, og ikke vanlige fartsskilt.
« Siste redigering: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 19:30 av Motorwatt »
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer - Stoff - MCU2 - Firmware: 2020.36.11

E_S

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1540
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #156 på: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 20:58 »
2010 VW Golf jeg hadde klarte å gjenkjenne fartsgrenseskilt helt fint. 2015 TMS med AP1 kjørte i 2016 helt utmerket på 4-felts motorvei på AP. Sånn det har blitt i dag er jo en vits, helt ubrukelig.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Carl Anton Stenling

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1472
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #157 på: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 23:49 »
Hvis det er som Carl Anton sier: Er det noen som har testet? Merkelig hvis den håndterer dette, og ikke vanlige fartsskilt.

På tur rundt i Europa i sommer observerte vi ihvertfall noen fartsgrenser med underskilt som Teslaen ikke greide å håndtere korrekt. Dette koker vel i stor grad ned til hvor komplette fartsgrensedatabasene er. F.eks. stemmer det temmelig bra i Tyskland, mens det er store avvik i Italia.

Lesing av fartsgrenseskilt er en funksjon som er etterlengtet og jeg håper den kommer snart. Da slipper man å være avhengig av oppdaterte fartsgrensedatabaser.

Når det gjelder autopiloten på firefeltsvei så er min erfaring at den fungerer temmelig greit. Noe fantombremsing, men likevel temmelig stødig kjøring. Hvis det er mye trafikk på motorveien så er det nok begrenset hvor stor nytte autopiloten gir siden marginene da blir små.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

cra

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7353
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #158 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 12:20 »
Teslas premium/luksusbiler klarer altså ikke dette. Følger vel med som standard på Renault Zoe...

Hvis det er som Carl Anton sier: Er det noen som har testet? Merkelig hvis den håndterer dette, og ikke vanlige fartsskilt.

De betingede fartsgrensene (altså nedsatt fart i skoletid, etc) ligger selvsagt i kartinformasjonen på samme måte som de vanlige fartsgrensene. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3250
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #159 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 13:19 »
Det er ikke få patenter Mobileye sitter på. Fatter ikke at de ikke kan bli enige om bruk, men regner med at de av en eller annen grunn ikke er på talefot.

https://patents.google.com/?q=mobileye&oq=mobileye
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer - Stoff - MCU2 - Firmware: 2020.36.11

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1480
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #160 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 13:44 »
Vet ikke hvor "ny" du er Tesla-verden, Motorwatt, men Tesla og Mobileye hadde et veldig bra samarbeid når det var Mobileye sitt kamera og software i AP1-bilene. Mobileye EyeQ3 (?) leverte data om biler, veien og verden rundt til Tesla sitt system som tok seg av selve rattingen og pedalbruken.
Men alt skar seg hardt, brått og skikkelig da Tesla ville bruke Mobileye sin kode med sine egne kamera i AP2. Og det ble et veldig stygt brudd. Derfor har AP2 brukt så utrolig lang tid på å komme der de er i dag. Tesla har vært nødt til å lage alt Mobileye leverte "ferdig" inn til styreprogrammet sitt helt fra bunnen av.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3250
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #161 på: Fredag 26. Juli 2019, klokken 14:14 »
Joda, jeg kjenner bakgrunnen godt. Men det som undrer meg er at det tydeligvis er gått både prestisje og prinsipp i denne saken som "skader" noen hundretusener Tesla-eiere. Sikker på at dette kunne løses med litt velvilje. Som jeg skriver i en annen tråd sitter Mobileye på en "haug" med patenter rundt førerassistanse. Er vi sikre på at ikke noen av disse hindrer Tesla i deres utvikling?
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer - Stoff - MCU2 - Firmware: 2020.36.11

DeepFu

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 323
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #162 på: Tirsdag 30. Juli 2019, klokken 21:58 »
Opplevde noe interessant her om dagen. Kjørte motorvei gjennom nord-Italia på 130-vei når det begynte å styrtregne. Light board over veien viste at fartsgrensen ble satt ned til 110. Da endret fartsgrensen i bilen seg også (Tm3) 130-skiltet ble grått, og 110-skiltet under ble rødt. Det må jo bety at de har kontakt med en live-database i alle fall for noen land. Men jeg savner VIRKELIG skiltgjenkjenning...
TMY LR Reservert
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7458
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #163 på: Tirsdag 30. Juli 2019, klokken 22:09 »
Kan vel tyde på at du har den "betingede" fartsgrensefunksjonen. Kan det hende patentene til Mobileye på grunn av en eller annen teknikalitet ikke dekker dynamiske fartsskilt, trafikklys og stoppskilt, og at dette derfor slippes fri?

Bruker alle som har skiltgjenkjenning i dag utstyr fra Mobileye?

Hvis de har patent på skiltgjenkjenning vil det i praksis umuliggjøre selvkjørende biler for alle andre? Med mindre man får til en avtale...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy. Har Tesla Fawlty X, e-Niro og kosebil med V12, for å kompensere for elbilene.

Tiger123

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 525
  • P100D
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #164 på: Tirsdag 30. Juli 2019, klokken 22:48 »
dette er vel knyttet til det samme som når du ser hvor på kartet det er kø i Oslo? (Som jeg burde lære meg å se på, senest midt på dagen i dag var det ulykke på Alnabru, lang kø.

Østre aker var helt sikkert uten kø. Ser på kartet og kartet er rødt på Alnabru og E6, helt blankt på Østre Aker. Hvor får de den infoen fra? Og de får den lynkjapt er mitt inntrykk..