Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TACC (eller keiserens siste klær)

Startet av Motorwatt, torsdag 13. juni 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

geear

Fra ca. jan/feb 2018 ble min AP himmelsk bra, dønn stabil, ingen bråbremsing, regnsensor begynte å virke, og var brukbar, den fikk også opp veier jeg kjører mye på som firefelts, slik at filskifte virket. Slik var den til første 2019-versjon, som vel kom i mars/april eller noe? Ble enda verre med ny kartoppdatering. Det begynner å irritere skikkelig. Hadde det eksistert et alternativ til X hadde jeg nok vært på vei, men selv med alt det negative så overgår bilen/opplevelsen alt annet på markedet - dessverre.  :o spørs bare hvor lenge man orker irritasjonen over at de kuker til noe som virker..

KjerPetil

Sitat fra: Motorwatt på mandag 22. juli 2019, klokken 17:23
Sitat fra: KjerPetil på mandag 22. juli 2019, klokken 17:09
Har Model 3 Performance  oppe til vurdering, det einaste eg er usikker på er FSD eller ikkje men det ser ut som dei pengane kan sparast.
Det er det ikke et enkelt svar på, og jeg tror det er flere som usikre på dette. Vurderingen må tas når man har gjort seg opp en mening om man stoler på at Tesla, UN, EU, og Statens veivesen virkelig kan (eller vil) det. Mange som har innvirkning på om det virkelig skjer.

Ja det er mange variablar.
Og enn burde helst vete det innen 16 august for å unngå prisøkning  ::)

THE

Sitat fra: gr på mandag 22. juli 2019, klokken 21:40
Fra ca. jan/feb 2018 ble min AP himmelsk bra, dønn stabil, ingen bråbremsing, regnsensor begynte å virke, og var brukbar, den fikk også opp veier jeg kjører mye på som firefelts, slik at filskifte virket. Slik var den til første 2019-versjon, som vel kom i mars/april eller noe? Ble enda verre med ny kartoppdatering. Det begynner å irritere skikkelig. Hadde det eksistert et alternativ til X hadde jeg nok vært på vei, men selv med alt det negative så overgår bilen/opplevelsen alt annet på markedet - dessverre.  :o spørs bare hvor lenge man orker irritasjonen over at de kuker til noe som virker..
+1  :+1: osv.

Synes forøvrig at det er litt mindre fantombremsing på 2019.20.4 enn på 2019.16 og tidligere versjoner av 2019.20. På veg med fysisk midtskille, og der det er god bredde på kjørefelt med gul midtstripe, opplever jeg ikke fantombremsing. På smal veg med midtstripe og på veg uten gul midtstripe er TACC fremdeles totalt ubrukelig pga. hyppig bremsing for spøkelser. Bruker stort sett aldri AP, kun TACC pga. at jeg synes bilen styrer mindre komfortabelt enn jeg gjør selv.

Regnsensor fungerer også nesten tilfredsstillende på min bil nå, og er omtrent på nivå med det beste jeg har hatt så langt fra 2018.24 (eller deromkring).

Må innrømme at det frister å prøve en eTron, og spesielt nå etter at Tesla har satt ned superladehastigheten betydelig på min X100D. Vil tro at eTron gruser X100D på ladehastighet nå, og sannsynligvis i total tid på langtur også, og det begynner jo å bli ganske bra utbygd med CCS 150+ kW rundt om.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

#138
Tja og ha. Kjørte akkurat 830km fra DK opp til grensen ved Norge. AP1 var dønn stabil uten feil, maks effekt 116kW, ingen venting på lading og alltid ledig lader med full effekt. Dette var på lørdag, en typisk utfartsdag midt i fellesferien.
Det er mulig akkurat den strekningen kunne blitt kjørt teoretisk raskere med Etron, men det føles fortsatt mye tryggere med 16-40 ladere per plass og full oversikt over stasjonenes status enn 2-6 ladere og div apper.
Har sett ganske mange kørapporter på kommersielle ladere nå i sommer.

Etron er dog et godt alternativ om plassbehovet er mindre, man importerer fra Tyskland og unngår Møllers drøye priser samt verdsetter det Audi er bra på foran det Tesla er bra på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. juli 2019, klokken 08:21
... samt verdsetter det Audi er bra på foran det Tesla er bra på.
Bortsett fra ladenettverket, og litt mere plass (for de som har brukt for det), hva er det Tesla er bedre på? Da snakker jeg om nuet, og ikke fremtidige vidløftige planer om forbedringer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Etter noen timer test av Etron ble min liste følgende:
Plass, ladenettverk, infotainment, pedal/kjørefølelse, autopilot (Etron skjente over i andre kjørebanen på ringveien blant annet), bedre på elbil-info (restkapasitet-angivelse, ladestasjon info osv),skjermplassering og størrelse, bedre hengerkapasitet, bedre app og fjernstyring. Det er noe av det jeg kommer på i farten. Ytelser er også et poeng, men merket ikke så stor forskjell vs. min x90d som ikke er spesielt rask, så det ble ikke et pluss.

Men dette er en avsporing. Les heller de første sidene i Etron prøvekjøring tråden om du vil se nærmere på forskjellene. Masse Tesla er bedre på. Og ja - jeg er fullt klar over hva Audi er bedre på. Påpeker en del av det i den tråden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. juli 2019, klokken 08:36
Bortsett fra ladenettverket, og litt mere plass (for de som har brukt for det), hva er det Tesla er bedre på? Da snakker jeg om nuet, og ikke fremtidige vidløftige planer om forbedringer.
Hva de er bedre på? Mye av det er jo snakk om personlige preferanser, og noe av det er rent teknisk. Sammenligner her med Ny Model X LR:
- Lavere forbruk, og derav vesentlig bedre rekkevidde.
- Lader fortere i km/t gitt at man ikke skal lade fullt.
- Bedre akselerasjon.
- Høyere toppfart.
- Motoriserte dører.
- Bedre luftfilter (BWDM) så vidt jeg vet.
- Automatisk åpning og låsing.
- Sentry.
- Innebygd Dashcam.
- OTA.
- Mye renere innvendig design.
- Mere brukervennlig UI.
- Utstrakt bruk av funksjoner basert på lokasjon.
- Mulighet for enpedal kjøring.
- Mye luftigere førerplass, føles ikke som man er trykt ned i bilen.
- Ingen kardangtunnel.

Bare sånn i full fart. Så er listen sikkert minst like lang hvis man har preferanser for etron + mye etron er teknisk bedre på. Poenget er at det er ikke bare plass og ladenettverk Tesla er bedre på.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Kan legge til:

Integrert Spotify.
Bedre utsikt (panorama i X er unikt, bør prøves)
Kan dra mer last.
Bedre App.
Praktisk frunk.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

THE

Når jeg skrev litt lenger opp har at det frister å prøve en eTron, så sklei jo hele tråden ut. Med prøve så mener jeg prøvekjøre siden jeg ikke har tatt meg tida til det ennå. Jeg er også der at det ikke er noen andre biler som når opp til Tesla på det elbiltekniske, men betydelig redusert SuC-hastighet og ubrukelig CC gjør at bruksverdien av min Tesla X er forringet siden jeg kjøpte den. Samtidig gjør jo farsen rundt 85 kWt-batteriet den siste tiden at man får veldig lite tillit til Tesla, og lurer på hva de "ødelegger" på bilen min neste gang.

Nå ser jeg på Audi-trådene at ACC i eTron heller ikke er feilfri, og har en del ulemper sammenlignet med Tesla sin ACC, så da kan jeg jo egentlig slå fra meg prøvekjøring uansett.

Lever i håpet om at Tesla klarer å fjerne fantombremsing med TACC/AP, og også at de reverserer reduksjon i ladehastighet som ble innført nå nylig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

@turfsurf: Mye av det du nevner taler klart for Tesla, men mye er også beroende på den enkeltes bruk. Og endel "nice to have". Ellers er jeg enig med THE, og legger prøvekjøring på is foreløpig. Men da må Tesla ta seg grundig sammen, og fikse alle løse tråder! Ellers er min vei kort (ca. 600 meter) til nærmeste Audi-forhandler. Tilbake til topic, selv om jeg ikke er motstander av enkelte avvik  ;)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: THE på tirsdag 23. juli 2019, klokken 07:46
Må innrømme at det frister å prøve en eTron, og spesielt nå etter at Tesla har satt ned superladehastigheten betydelig på min X100D. Vil tro at eTron gruser X100D på ladehastighet nå, og sannsynligvis i total tid på langtur også, og det begynner jo å bli ganske bra utbygd med CCS 150+ kW rundt om.

Har de begynt å sette ned på X100D også nå? Min X75D fra mars 2017 som har hurtigladet ca. 6000kWh (mao. ganske mye) og gått 70kkm lader raskere nå enn noensinne. Ladet fra 4% til 71% på Nebbenes i går på 34 minutter, toppeffekt på 113kW og "kryssingen" skjedde på 65%/65kW. Godt fornøyd med det egentlig, men skulle tro at om noen ville fått redusert hastighet ville det vært meg, som har kjørt såpass mye og hurtigladet såpass mye...

Riktignok ramper den forsiktig opp i starten, fikk ikke over 100kW før etter 6 minutter og 11% SOC. Maks effekt på 13% SOC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. juli 2019, klokken 13:37

Har de begynt å sette ned på X100D også nå?
De har endret ladekurven. Starter på 145ish kW, men trapper mye fortere ned.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel80

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. juli 2019, klokken 18:56
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. juli 2019, klokken 13:37

Har de begynt å sette ned på X100D også nå?
De har endret ladekurven. Starter på 145ish kW, men trapper mye fortere ned.

Jeg har en 2019 X100D og har ladet mye på Superlader i sommer, men har aldri fått over 117kW hastighet. Har nyeste software, og kjører langtur med campingvogn, så batteriet er temperert og % er ofte veldig lav ved ladestart.. (under 10%). Rart om noen har 145 kW mens andre har 117kW ?  Eller er det bare noen få utvalgte superladere som leverer mere?
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

turfsurf

Sitat fra: Daniel80 på tirsdag 23. juli 2019, klokken 19:06
Rart om noen har 145 kW mens andre har 117kW ?  Eller er det bare noen få utvalgte superladere som leverer mere?
Er bare noen få jeg kjenner til bl.a Åmot og svjv Solli.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Jeg fikk også 117 kW på min S75D sist gang jeg superladet (i Randers).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA