Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Th!nk og kjørelengde

Startet av Rav4_EV, lørdag 17. november 2007, klokken 20:18

« forrige - neste »

Rav4_EV

Et lite regnestykke for de som vurderer en ny Th!nk.

I brosjyren er det oppgitt en kjørelengde fra 203 km helt ned til 90 km per lading ved kalde dager, og bruk av vinterdekk og varmeapparat.
I følge presseuttalelser  vil man få nytt batteri dersom det eksisterende batteri har en kapasitet under 60% av hva nykapasitet er.
Det betyr faktisk at de som vurderer en ny Th!nk må tenke på at rekkevidden faktisk kan være 65% av oppgitte data uten at dette utløser noen ombytte av batteri.

Ved kalde vinterdager vil kjørelengden da være nede i 58,5 km. mellom ladingene, og du betaler fortsatt 1200 kroner i måneden for dem.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ken

Det blir helt nødvendig å ha bilen koblet til nettet hele tiden for å holde opp batteritemperatur om vinteren hvis de fortsette med Zebra batterier.

Jeg tror at man må begynne med kreativ regnskapsføring og at hvis man skal betale 1200kr i måneder for leie av pakke da må pakke jobber hardt for utleier.

Hytta kan forsynes med strøm.

Billig norsk strøm kan lagres og selges dyrt i Danmark.

Ubeskyttet strømuttak er en gullgruve for de utspekulerte.

sikkert flere muligheter for den ypperlige strømlagrings utstyr.

Men de er ikke de eneste batteritypen som sliter i kuldegrader. Jeg var innom Phoenix Cars webside og der slakte de NiMH blokker som sitter i bilen din, RAV4. Er de så dårlige??

En i Kristiansand som skal importere de bilene men det er kanskje hush-hush.
Hilsen Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på lørdag 17. november 2007, klokken 22:18
Jeg var innom Phoenix Cars webside og der slakte de NiMH blokker som sitter i bilen din,

Vi må passe oss for å ikke bli like dem som selger varmepumper. Der i gården er alle andre sine varmepumper helt håpløse, og resultatet er at alle taper.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

froland

Hei på dere! Ja jeg har jo bestilt den nye bilen, men faktisk ikke tenkt så langt. Det var kanskje ikke en dum ide å høre hva som er definert som minstekrav før i de skifter batteriene. Men hva skulle en godta av verdier? Vi kan jo komme inn på noe som må defineres av forhandler, da kan det jo bli helt tullete. Så her må vi nok være våken. Takk for tipset!! Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Ken

#4
Enig med deg Elektrolux. Vi må har de mest egnet batterier etter norsk forhold og da trenger man uvavhengig forskning. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rav4_EV

Dersom Phoenix mener NIMH i Rav4 EV er dårlige, sier det mer om Phoenix enn batteriene. Disse batteriene er nok de mest vellykkede elbilbatterier hittil.
Desverre er råvarekostnadene i disse for høy at de skulle få et større gjennombrudd utover en "pysepakke" i Priusene.

Det finnes allerede mange Rav4 EV som har passert 100.000 miles. De har allerde en klubb, 100.000 miles kubben.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA