Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HW3?

Startet av Kenny427, onsdag 12. juni 2019, klokken 00:07

« forrige - neste »

bno

#15
RuneW
Har du ikke annet å foreta deg enn å "glane på meg"?

Har ellers vært riktig å se det litt ann. Synd på mange som kjøpte uten HF som nå vil oppleve at de må se et større verdifall enn de som nå får sin under et nytt COC (Certificate of compliance) regime. Et regime som muliggjør HF ettermontert eller med bilen

espenfjo

#16
Sitat fra: bno på torsdag 13. juni 2019, klokken 12:18
Det tror jeg ikke noe på. Man må skille ellers blir det dårlig struktur. Fake news. Det man må be om er produksjonsdata. Når jeg drev med import fra Tyskland så var det mitt første spørsmål før pris etc. Måtte vite hva jeg hadde å forhandle om. Hvorfor skal jeg åpenlyst sette meg i en dårlig forhandlingsposisjon ved ikke å få data for bilen herunder produksjons dato. Hardware 3 har da som de fleste vet option code APH4 i motsetning til HW 2.5 APH3 

De prøver nok å selge ut early production biler med APH3 først på bestilling. Gjelder også inventory (selvsagt). Jeg har ikke tenkt å ta imot bilen hvis den ikke har HW3. Har jeg ventet i 3,5 år venter jeg litt til. Betyr lite..

Det ser ikke ut til at man kan stole på dataene TeslaFi mottar.
I følge de dataene har jeg en amerikansk, sort RWD med 19" hjul i stedet for europeisk, blå, AWD med 18".

Produksjonsdato for min med "APH3" er fwiw 21.4.19.

bno

Hvilket VIN har din 3 første siffer. Min har 343***

espenfjo

Sitat fra: bno på torsdag 13. juni 2019, klokken 21:24
Hvilket VIN har din 3 første siffer. Min har 343***
320xxx. Hentet den for en uke siden. Så kan være din er produsert på et senere tidspunkt.

bno

Ikke sikkert det. Nå skal de få legge frem all prod. papierer for min utlevering hvor alle koder for hav som er gått inn i bilen skal stå.

v1sper

#20
Hentet ut min 3 i dag  :D Fy flate for en bil!

Hadde VIN 291xxx. Prøvde å fiske frem fra de ansatte der (Tesla Drammen) om de kunne finne ut hvilken HW-versjon og/eller hvilken Autopilot-versjon bilen min ble levert med, men de skjønte ikke helt spørsmålet (trodde jeg snakket om firmware-update). Dro derfra uten å bli noe klokere på det, men jeg har slått meg til ro med at HW2.5 eller HW3 ikke er så himla viktig for meg så det var aldri noe tema å ikke ta i mot bilen.

Sjekket nå i kveld via API kall mot bilen og fikk ut følgende option_codes:
Sitat[option_codes] => AD15,MDL3,PBSB,RENA,BT37,ID3W,RF3G,S3PB,DRLH,DV2W,W39B,APF0,COUS,BC3B,CH07,PC30,FC3P,FG31,GLFR,HL31,HM31,IL31,LTPB,MR31,FM3B,RS3H,SA3P,STCP,SC04,SU3C,T3CA,TW00,TM00,UT3P,WR00,AU3P,APH3,AF00,ZCST,MI00,CDM0
og ser da at den har APH3 som etter sigende betyr HW2.5.

Jaja :) Du får se om du, bno, klarer å få noe vettugt ut av de som leverer ut bilen din. Etter min opplevelse med Tesla Drammen så tror jeg ikke at du får noe svar på det.

Jeg tror/antar at bilen min ble produsert 21.4.19 (telleren i GUI viser denne datoen som første tellepunkt) i Fremont/California, så info som kom i våres om at Model 3 produsert etter 12.4.19 ble montert med HW3 kan da ikke stemme helt om dette er korrekt.

Edit: Det ser ut som at API-kall mot Tesla.com viser option_codes for bilen man har fått tildelt. Kanskje man kan hente ut dette for biler før de er ulevert? Usikker! Om man ikke vil/kan gjøre API-kall selv så er det mulig å gjøre dette på TeslaFi
Tesla Model ☰ - LR AWD - 19" Sport - AP - Midnight Silver - Sort interiør - Hengerfeste - HW3 - VIN 291xxx
Tesla Model Y - Performance - 21" Über Turbine - FSD - Black - Sort interiør - Bestilt 7.2.2020

bno

#21
Jeg skal gjøre et forsøk. Likte din API call .... :+1: Vil ta med meg et production data sheet på en E-golf jeg importerte å vise dem. Flere som brant seg på import da det viste seg at avvik (hurtiglademulighet manglet) ift. Norske biler medførte at de var vasnkelige å selge videre.

TøddiVedder

Hvor hentet du option codes? Vet ikke om jeg har 2,5 eller 3... hvordan sjekker jeg det?

Hodetelefoner

Tesla remote etc har mulighet for å sjekke dette

v1sper

#24
@TøddiVedder, Registrer deg på TeslaFi.com (om du stoler på at de får passordet til Tesla.com-kontoen din) så vil de gjøre dette for deg. Resultatet av API-kallet som returnerer option_codes vil dukke opp under Account -> Preferences, helt i bunnen.

For øvrig,
ser nå i dag at TeslaFi advarer med at "Please note that all Model 3's currently output the same option codes and differentiating hardware 2.5 and hardware 3 is not possible.", så da faller metoden om å identifisere HW-versjon ut i fra Autopilot (APH) versjon.

Still clueless  :angel:

Edit: I tillegg så viser "fleet"-oversikten på TeslaFi at de kun har 29 biler i databasen sin som har Autopilot 3. Det var forsvinnende få, selv om det er fåtallet av bileiere som registrer seg på TeslaFi (nå 6160 biler totalt i registeret deres) så tipper jeg at mange har gjort det for å sjekke sin nye Model 3 for HW-versjon. Dette er også en veldig god indikator på at advarselen deres om at HW-versjon ikke kan identifiseres ut i fra option_codes ennå stemmer. Er nok mange flere biler enn 29 stykken som har fått HW3 - om det stemmer at Model 3 ble produsert med HW3 f.o.m. 12. april 2019.
Tesla Model ☰ - LR AWD - 19" Sport - AP - Midnight Silver - Sort interiør - Hengerfeste - HW3 - VIN 291xxx
Tesla Model Y - Performance - 21" Über Turbine - FSD - Black - Sort interiør - Bestilt 7.2.2020

Gadget

Jeg så i en video på nettet at HW3 hadde en egen SW version i en kort periode (perioder). Kanskje den rapporterte riktig HW3 opcode i den perioden men ikke ellers... Så da er det bare de som er registrert på TeslaFi og har brukt det i perioden da de hadde denne programvaren som har blitt registrert med HW3. Bare en hypotese...

hanjan

Testet også å hente ut option code fra Teslafi - ser ut som at jeg også har APH3 -> HW2.5
Dette på bil hentet ut 07.06 med VIN 341XXX...

Hadde jo håpet den skulle ha HW3 med så høyt VIN, men nei...

bno

#27
Se inn i denne video fra 1.34.20 vedrørende HW3 https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE

Han sier Sitat: "We switch over from the Nvidia solution SMX about a month ago I switched model 3 about ten days ago" Sitat slutt. Tesla Autonomy Day var avholdt 22 April. Dvs. si man switchet over til HW3 12 April for (alle biler) i praksis da for TM3.
Da "lyver" (ikke det at jeg tror han gjorde de, men noe må da ha skjedd.... ?) Elon til hele analytiker korpset og kundene eller de selger ut gammel produksjon.

Det stemmer ikke med det som sies her fra Elonda? Jeg bygger mitt kjøp på det som er sagt her hva gjelder HW3. Hvis ikke dette er tilfelle så kommer jeg til å si fra.

Eller at APH3 nå er samlebetegnelse på HW3 fra nå av (noe som virker lite sannsynlig også gitt at andre i US har code APH4 og derved kan "rule out")


v1sper

#28
Jeg tipper at APH3 er installert på alle Model 3 akkurat nå fordi Autopilot ikke er helt klar på HW3.

Leste på et annet forum at om man ikke har valget i Autopilot for "Auto Lane Change" tilgjenglig i sin Model 3 så har man HW3 da denne funksjonen ikke er ferdige for HW3 ennå.
Litt i tvil om dette kun gjelder biler som har bestilt FSD, men om man har gjort det så får man vel uansett en bil med HW3. Funderer også på om dette kun er med i Navigate-on-Autopilot, som foreløpig kun er for USA. Ikke lett å finne ut av dette  :P
Tesla Model ☰ - LR AWD - 19" Sport - AP - Midnight Silver - Sort interiør - Hengerfeste - HW3 - VIN 291xxx
Tesla Model Y - Performance - 21" Über Turbine - FSD - Black - Sort interiør - Bestilt 7.2.2020

bno

Det vil da si om jeg oppfatter dette riktig at det valget da ikke er tilgjengelig i S og X med HW3. Får lese inne på disse fora da...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA