Når på døgnet bør bilen lades?

Startet av Black Adder, man 10. jun 2019, kl. 22:32

« forrige - neste »

Black Adder

Min første elbil er en Modell 3. Jeg har oppfattet at bilen bør lades når batteriet er varmt, da unngås at det brukes energi på å varme opp batteriet. I såfall bør bilen for min del lades på ettermiddag/kveld. Samtidig er strømmen billigst på natta (forutsatt moderne strømmåler). Noen som har en oppfatning om når ladingen da blir billigst - på natta når strømmen er billigst eller på ettermiddag/kveld når batteriet allerede har en viss varme.

S4e

Sitat fra: Black Adder på man 10. jun 2019, kl. 22:32
Min første elbil er en Modell 3. Jeg har oppfattet at bilen bør lades når batteriet er varmt, da unngås at det brukes energi på å varme opp batteriet. I såfall bør bilen for min del lades på ettermiddag/kveld. Samtidig er strømmen billigst på natta (forutsatt moderne strømmåler). Noen som har en oppfatning om når ladingen da blir billigst - på natta når strømmen er billigst eller på ettermiddag/kveld når batteriet allerede har en viss varme.

Generelt på natten når strømmen er billigst ville jeg gått for.

Kaldt batteri er ikke et problem på hjemmeladning. Tror ikke batteriet varmes opp utover at det å lade vil øke temperatur?

Er det riktig kaldt og du skal på langtur så kan det være en fordel å lade slik at den er fulladet rett før du skal av gårde. Da er batteriet varmt og du får full regen.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Måkemannen

Sitat fra: S4e på man 10. jun 2019, kl. 22:40
Sitat fra: Black Adder på man 10. jun 2019, kl. 22:32

Generelt på natten når strømmen er billigst ville jeg gått for.

Kaldt batteri er ikke et problem på hjemmeladning. Tror ikke batteriet varmes opp utover at det å lade vil øke temperatur?

Er det riktig kaldt og du skal på langtur så kan det være en fordel å lade slik at den er fulladet rett før du skal av gårde. Da er batteriet varmt og du får full regen.

Fulladet og full regen er som regel gjensidig utelukkende. Men for batteritemperaturen sin del er jeg enig.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Thomas Parsli

Jeg tror ikke du trenger å gjøre dette mer komplisert enn nødvendig :)

Lad bilen når det passer deg, kan du utsette lading til tiden strømmen er billigst er det sannsynligvis billigst.

Du kjører en av verdens mest økonomiske elbiler (forbruk) og lader den på verdens grønneste strøm (vannkraft og vindkraft, hvis du holder deg unna forbrukstoppene).

Som en akademisk øvelse er jeg interessert i en tabell over energitap ved forskjellig SoC og temperatur. Og så ønsker jeg en beregning på forskjellen på lading ved optimal temperatur vs. kjøring på optimal temperatur. Og gjerne en praktisk løsning for hvordan man skal starte og stoppe ladingen basert på disse parametrene.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Surrehue

Sitat fra: Thomas Parsli på man 10. jun 2019, kl. 22:48
Du kjører en av verdens mest økonomiske elbiler (forbruk) og lader den på verdens grønneste strøm (vannkraft og vindkraft, hvis du holder deg unna forbrukstoppene).
Bort sett fra at på natta importerer vi elektrisitet fra Tyskland. Den kommer fra Atom og Kullkraftverk som jo egentlig er dampdrevet og man ikke bare kan skru av og på, som med norsk vannkraft. For kloden er det en veldig bra løsning.

arthur

Det blir hevdet at fallet i strømprisen her nå skyldes import av vindkraft fra Tyskland, ikke vet jeg.

THE

For samfunnet er det best å lade på natta når det er lavt strømforbruk ellers. Hvis alle elbiler lades opp på natt, så kan det potensielt spare samfunnet for utgifter i størrelsesorden 10 mrd. kroner sammenlignet med om elbiler lades på dag med generelt høyt forbruk. Årsaken er at vi utnytter kapasiteten i eksisterende linjenett bedre. https://www.tu.no/artikler/smart-elbil-lading-kan-spare-samfunnet-for-11-milliarder/466943

For egen del lader jeg nesten utelukkende på natt, men med noen unntak. Når jeg parkerer med nesten tomt batteri setter jeg bilen på lading med en gang slik at jeg har strøm i tilfelle det blir behov for en ikke planlagt kjøretur. På vinteren vil det uansett være lurt å sette bilen på lading med en gang man parkerer hvis man har nesten tomt batteri. Trenger selvfølgelig ikke lade fullt da, og hovedmengden av lading kan også da utsettes til natt.

Mine ladetips blir vel egentlig:
- Lad når du har behov, men hovedsaklig på natt når det er mulig.
- Ikke parker bilen med så godt som tomt batteri, og spesielt ikke på vinteren
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Måkemannen

Sitat fra: THE på ons 12. jun 2019, kl. 08:11
På vinteren vil det uansett være lurt å sette bilen på lading med en gang man parkerer hvis man har nesten tomt batteri. Trenger selvfølgelig ikke lade fullt da, og hovedmengden av lading kan også da utsettes til natt.

Mine ladetips blir vel egentlig:
- Lad når du har behov, men hovedsaklig på natt når det er mulig.
- Ikke parker bilen med så godt som tomt batteri, og spesielt ikke på vinteren

En mulighet er jo å stille ned ampere når man lader på ettermiddag når effektprising kommer. Evt investere i smartlader så man kan lage middag samtidig uten å bekymre seg.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA