Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-208 vs Corsa e ?

Startet av Dieseldyret, lørdag 08. juni 2019, klokken 12:37

« forrige - neste »

Dieseldyret

Hva tenker folket her om valget mellom disse to modellene? Står selv på begge reservasjonslistene,  men litt usikker på hvilken jeg går for til slutt. Teknologisk vil disse to ha veldig mye til felles, så det er vel design,  interiør,  og antageligvis oppsett av understell som vil være skilnaden.
e-208 har etter min mening det stiligste designet utvendig, og til dels også innvendig. Er dog litt usikker på hva jeg synes om plassering av instrumentpanel og 10" skjerm. Har sansen for litt mer tradisjonell løsning som i Corsa,  inkludert fysisk betjening av klimaanlegg. Setekomfort tipper jeg blir hakket bedre i 208.
Synspunkt fra dere andre som er interessert i disse modellene? 

Goggen123

Erfaringer fra DS med trykkskjermer er vel at det kan være litt "lag" i responstid, og bli vel mange klikk for å utføre noe. Å hatt fysiske knapper for det man bruker mest, feks klima og volum kunne vært en fordel. Er vel ikke urimelig å anta at Peugeot ikke vil skille seg veldig mye fra DS på dette, så sånn sett ville jeg nok foretrukket Corsa (selv om jeg liker Peugeot 208 best utvendig - men det er jo på innsiden man skal bruke bilen

Dieseldyret

Fysiske knapper for volum på rattet ser det ut til, men hadde vært kjekt med knapper for klima også.

Jakal

Enig i at Peugeot´en utad er den sprekeste, Corsa´en blir relativt anonym i forhold, svart tak spriter imidlertid opp bilen. Mulig at designen til Opel (ref Golf) kan tiltrekke flere kundegrupper og derfor blir lettere å videreselge. Jeg tilhører aldersgruppen som verdsetter trivsel foran teknikk, og tiltrekkes mest av interiøret til Corsa´en. Men her må bilene prøvesittes, bl a er det vanskelig å se på bildene om begge bilene har helsvart dashbord (litt for dystert etter min smak). E-208 er ubetydelig mindre enn Corsa-e, så den innvendige plassen antar jeg blir lik.
Jeg har ikke lest noe om støydemping og stereo / høyttaler-anlegg. Men jeg merker meg at man må opp i den dyreste utgaven av e-208 (GT) for å få adaptiv cruiseholder. Det forventes at Opel begrenser modell-utvalget, slik at topp-spekket bil antagelig prises lavere enn hos Peugeot.
Mine viktigste faktorer er sittekomfort (jeg er 190 cm), opplevd innvendig kvalitetsfølelse, pris og praktiske hensyn (frakt av ski er et must, evt også sykkel). Jeg har bare reservasjonsnr hos Opel, så ventetid på e-208 spiller selvsagt også inn.
Uansett: Tror det blir 2 flotte biler, som både utvider tilbudet av elbiler og er mer miljøvennlig (vekt 1500 kg) enn flere av de store og tunge rekkevidde-bilene. Merker meg også at nye Hyundai Ioniq El har kortere rekkevidde og lavere ladehastighet, samt at nye Renault Zoe er rett rundt hjørnet.

alda

Är det inte betydligt senare levering på Corsa? Ca. et halvt år senare har jag för mig?
För min del är det avgörande när bilarna är så lika varandra. Behöver bilen ASAP, så då blir det Peugeot.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

JorgenM

Vil e-208 være 5-seter?

Ønsker å bytte ut vår Model S i en liten og snerten bil og denne virker interessant.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Dieseldyret

5 seter ja, samme som fossilutgaven. Riktignok en liten 5-seter.

JorgenM

Ok, så målene vil være de samme som for fossilutgaven? (innvendig)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

batterimannen

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 02. juli 2019, klokken 17:20
Ok, så målene vil være de samme som for fossilutgaven? (innvendig)

Regner med at de blir så godt som identiske, uten at jeg har lett etter specs. Hensikten med hele plattformen er at de skal kunne sjonglere mellom produksjon av bensin, hybrid og elektrisk.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Trine2

Selv om plattformen er lik på Corsa og 208 , vil det ikke være forskjell på interiørkvalitet, elektronisk utstyr og ledningsnett, hjuloppheng osv. og bilene således egentlig være helt forskjellige fra hverandre?

sjokomelk

Sitat fra: Trine2 på fredag 09. august 2019, klokken 17:54
Selv om plattformen er lik på Corsa og 208 , vil det ikke være forskjell på interiørkvalitet, elektronisk utstyr og ledningsnett, hjuloppheng osv. og bilene således egentlig være helt forskjellige fra hverandre?
Det er nettopp disse delene som er like på bilene. Ledningsnett, hjuloppheng, bremser, knapper og brytere og alt det mekaniske. Løfter du vekk karosseriet ser du ikke forskjell på 208, DS3 eller Corsa. Det er bare litt logoer og design som er forskjellig. Akkurat samme som på en VW Polo, Audi A1 og Skoda Fabia. Helt identiske under skallet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

1317142119

Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. august 2019, klokken 17:46
Sitat fra: Trine2 på fredag 09. august 2019, klokken 17:54
Selv om plattformen er lik på Corsa og 208 , vil det ikke være forskjell på interiørkvalitet, elektronisk utstyr og ledningsnett, hjuloppheng osv. og bilene således egentlig være helt forskjellige fra hverandre?
Det er nettopp disse delene som er like på bilene. Ledningsnett, hjuloppheng, bremser, knapper og brytere og alt det mekaniske. Løfter du vekk karosseriet ser du ikke forskjell på 208, DS3 eller Corsa. Det er bare litt logoer og design som er forskjellig. Akkurat samme som på en VW Polo, Audi A1 og Skoda Fabia. Helt identiske under skallet.
Det stemmer ikke helt hva angår interiør og mekaniske deler. Noe vil være det samme (som f.eks. girvelgeren som Peugeot 3008 deler med alle bilene i PSA-gruppen inkl. Opel CorsaE). Andre deler vil være merkespesifikke slik at man skal kunne kjøpe den bilen/designet som appellerer mest til hver enkelt forbruker.

Det er forskjell på å bygge bil på samme plattform, som man gjør her, og å samarbeide om å bygge biler, slik man gjør med trillingene og Peugeot 108/Citroen C1/Toyota Aygo. Sistnevnte modellet er biler som er identiske men med ulik logo, slik du tenker på.

Sammenlign det heller med BMW Z4 og Toyota Supra. Samme plattform men helt ulike hverandre både i design og kjøreegenskaper.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 02. juli 2019, klokken 17:20
Ok, så målene vil være de samme som for fossilutgaven? (innvendig)
Ja  :+1:

Trine2

Ratt og instrumentpanel er mer tradisjonell i eCorsa, og jeg tror jeg liker dette best. Jeg synes rattet i e208 var helt ok på motorvei, men likte det ikke så godt ved mye svinging i trange bygater og parkeringshus, men kanskje bare tilvenning.

Pianoknappene i e208 synes jeg var teite, med ekstra knapper på innsiden som er vanskelige å se. Infotainmentsystemet var forvirrende og ga egentlig lite informasjon. Selve speedometeret så kult ut men ga ikke informasjonen jeg vil se samtidig, så det blir mye trykking. Jeg synes Opel har en bedre løsning med flere normale knapper, men skjermen er kanskje noe liten? 3D-effekten i e208 var kul men ville nok satt mer pris på faktisk få info man trenger. Jeg mistenker dessverre at begge bilene vil ha samme menystruktur.

Setene aner jeg ikke om er forskjellige på eCorsa og e208?

Når det kommer til utvendig design vinner e208.

Når det kommer til app og fjernstyring så vet jeg heller ikke om det blir vesentlig endring på disse to bilene.

Er det noe forskjell i serviceintervall på disse to?

alda

Sitat fra: Trine2 på onsdag 18. mars 2020, klokken 08:12
Ratt og instrumentpanel er mer tradisjonell i eCorsa, og jeg tror jeg liker dette best. Jeg synes rattet i e208 var helt ok på motorvei, men likte det ikke så godt ved mye svinging i trange bygater og parkeringshus, men kanskje bare tilvenning.

Pianoknappene i e208 synes jeg var teite, med ekstra knapper på innsiden som er vanskelige å se. Infotainmentsystemet var forvirrende og ga egentlig lite informasjon. Selve speedometeret så kult ut men ga ikke informasjonen jeg vil se samtidig, så det blir mye trykking. Jeg synes Opel har en bedre løsning med flere normale knapper, men skjermen er kanskje noe liten? 3D-effekten i e208 var kul men ville nok satt mer pris på faktisk få info man trenger. Jeg mistenker dessverre at begge bilene vil ha samme menystruktur.

Setene aner jeg ikke om er forskjellige på eCorsa og e208?

Når det kommer til utvendig design vinner e208.

Når det kommer til app og fjernstyring så vet jeg heller ikke om det blir vesentlig endring på disse to bilene.

Er det noe forskjell i serviceintervall på disse to?
Det jag vet om service på E-208 är att det är ett års service-intervall, och att årlig service kostar ca. 2000 kroner (källa: BOS Ullevål)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA