Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt Kia Soul - dumt?

Startet av Elektro12, lørdag 08. juni 2019, klokken 08:47

« forrige - neste »

Elektro12

Ser det kommer stadig flere Soul fra 2015 og nyere ut. 

Sweetspot virker å være 2016-17 med 30 kkm på teller.

Har ikke disse garanti til 2023 enda?
Hva slags rekkevidde kan man forvente?
Problembiler?

knute

#1
Bilene har 7 års garanti / 150k km fra reg.dato.
Garantien dekker ikke ALT, noe som ikke akkurat er fremhevet noe sted i markedsføringen, naturlig nok.
F. eks. har infotainment (stereo/navi) bare 3 år, og 12v-batteri bare 2 år (se mer om akkurat dette lenger nede i posten)
Du kan se en ganske grei oversikt her.

Når det er sagt, så kommer KIA inn på førsteplass på Forbrukerrådets oversikt over garantivilkår for 2018

Det virker som om prisene har gått ned en del siden jeg kjøpte min i desember 2018, så de fremstår for meg som veldig gode kjøp. Ev. gjorde jeg et veldig dårlig kjøp.

Kan bare snakke for meg selv og min 2015-Soul (som har rullet 114k km), ang. problemer, og jeg har opplevd kun to ting:
- Utlading av 12v-batteriet / dårlig kvalitet. Dette er en gjenganger, og du finner en del tråder her med triks og tips.
- Akkurat nå sliter jeg med dekktrykksensorer (TPMS) etter at den lokale dekkpusheren har fikla til "noe" når de la på ny gummi på sommerdekka, og KIA-verkstedet fant heller ikke ut av det på første forsøk.

Rekkevidde varierer, og er ikke den beste. Elbilforeninga oppgir "Norsk rekkevidde (vinter/sommer): 150 - 220km". Her unnlater de å skille på 27kWh og 30kWh-varianten som kom i 2017.

Som vanlig kommer det an på hva du trenger i hverdagen, og hvordan forholdene er der du kjører mest.
Selv kjører jeg / samboeren mye på E18 i Vestfold, og kombinasjonen av firkanta bil med 110-sone er ikke noen rekkeviddevinner.
Det er vesentlig bedre hvis man kjører på typisk norsk landevei med 70-80-soner.

I vinter hadde jeg ca. 80-90km reel rekkevidde med verst tenkelige forhold (-10-15 grader, mye snø/slaps i saltlake og 110-sone). Jeg vet ikke hva jeg har igjen av kapasitet (SoH) på mitt 27kWh-batteri, men tror nok at det har falt en del prosenter fra det var nytt.

Med mer aerodynamiske sommerfelger, og ny gummi (Nokian Hakka Green 2) , temperatur som er levelig, så kryper det stadig oppover.

Det daglige behovet vårt har vært ca. 60km, så derfor har så har det aldri vært noe problem med "kort rekkevidde" for oss. Skal man på langtur, så kreves det litt planlegging, men er ikke noe problem.

Jeg og samboeren er totalt sett veldig fornøyd, og har nylig kvitta oss med gamle dieselbilen som stod tilnærmet  ubrukt i 5 mnd etter kjøpet av Soulen.

Har forøvrig også testa den nye e-Soul'en, og den er enda bedre... Skal ikke se bort i fra at det blir en brukt en av de på meg etterhvert, eller kanskje en ny hvis BOS skjerper seg på prisen.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

arthur

Sitat fra: knute på lørdag 08. juni 2019, klokken 09:28
Bilene har 7 års garanti / 150k km fra reg.dato.
Garantien dekker ikke ALT, noe som ikke akkurat er fremhevet noe sted i markedsføringen, naturlig nok.
F. eks. har infotainment (stereo/navi) bare 3 år, og 12v-batteri bare 2 år (se mer om akkurat dette lenger nede i posten)
Du kan se en ganske grei oversikt her.

Når det er sagt, så kommer KIA inn på førsteplass på Forbrukerrådets oversikt over garantivilkår for 2018

Det virker som om prisene har gått ned en del siden jeg kjøpte min i desember 2018, så de fremstår for meg som veldig gode kjøp. Ev. gjorde jeg et veldig dårlig kjøp.

Kan bare snakke for meg selv og min 2015-Soul (som har rullet 114k km), ang. problemer, og jeg har opplevd kun to ting:
- Utlading av 12v-batteriet / dårlig kvalitet. Dette er en gjenganger, og du finner en del tråder her med triks og tips.
- Akkurat nå sliter jeg med dekktrykksensorer (TPMS) etter at den lokale dekkpusheren har fikla til "noe" når de la på ny gummi på sommerdekka, og KIA-verkstedet fant heller ikke ut av det på første forsøk.

Rekkevidde varierer, og er ikke den beste. Elbilforeninga oppgir "Norsk rekkevidde (vinter/sommer): 150 - 220km". Her unnlater de å skille på 27kWh og 30kWh-varianten som kom i 2017.

Som vanlig kommer det an på hva du trenger i hverdagen, og hvordan forholdene er der du kjører mest.
Selv kjører jeg / samboeren mye på E18 i Vestfold, og kombinasjonen av firkanta bil med 110-sone er ikke noen rekkeviddevinner.
Det er vesentlig bedre hvis man kjører på typisk norsk landevei med 70-80-soner.

I vinter hadde jeg ca. 80-90km reel rekkevidde med verst tenkelige forhold (-10-15 grader, mye snø/slaps i saltlake og 110-sone). Jeg vet ikke hva jeg har igjen av kapasitet (SoH) på mitt 27kWh-batteri, men tror nok at det har falt en del prosenter fra det var nytt.

Med mer aerodynamiske sommerfelger, og ny gummi (Nokian Hakka Green 2) , temperatur som er levelig, så kryper det stadig oppover.

Det daglige behovet vårt har vært ca. 60km, så derfor har så har det aldri vært noe problem med "kort rekkevidde" for oss. Skal man på langtur, så kreves det litt planlegging, men er ikke noe problem.

Jeg og samboeren er totalt sett veldig fornøyd, og har nylig kvitta oss med gamle dieselbilen som stod tilnærmet  ubrukt i 5 mnd etter kjøpet av Soulen.

Har forøvrig også testa den nye e-Soul'en, og den er enda bedre... Skal ikke se bort i fra at det blir en brukt en av de på meg etterhvert, eller kanskje en ny hvis BOS skjerper seg på prisen.

Nå vil vel f.eks navi/infotainment være dekket av Forbrukerkjøpsloven som vel er like god som garantien og dekker fem år på slike komponenter.
Igjen, husk at garanti har bare noen verdi hvis denne dekker noe UTOVER hva som dekkes av loven!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elektro12

Takk for svar. Høres bra ut.

Har ikke behov for mer enn 4 mil til daglig.

Vollis47

Sitat fra: Elektro12 på søndag 09. juni 2019, klokken 08:38
Takk for svar. Høres bra ut.

Har ikke behov for mer enn 4 mil til daglig.

Da tror jeg du vil bli godt fornøyd med Kia Soul.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Moas

Ta en prøvetur og sjekk for knirkete interiør. KIA sliter dessverre litt med dette problemet.

Min 30 kWh hadde også noe ulyder i opphenget foran. Ble fikset på garantien, men lyden kom tilbake.

På skinnutgaven som jeg hadde så ble førersetet slitt i noen kanter etter 1 år.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

teddytusen

Litt interessert i de ulydene som nevnes her. Vi har gitt beskjed siden vi kjøpte vår brukt i fjor, at noe knirker fremme på venstre side. Lyden dukker oftest opp over fartsdumper i lav hastighet. Sist tapet de festene som holder baksetene 🙄 fordi «det ofte var årsak til gnisselyd»... Helbom. Hva var sagt at var årsak hos dere Moas?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA