Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enormt antall biler i inventory

Startet av mreinha, fredag 07. juni 2019, klokken 21:53

« forrige - neste »

Killingen

Sitat fra: S4e på mandag 10. juni 2019, klokken 12:45
Sitat fra: Killingen på mandag 10. juni 2019, klokken 12:26
Etter å ha kikket litt på inventory modellene så blir jeg på grensen til forbanna, så forbanna at jeg vurderer å avbestille hele bilen og kjøpe en brukt Kona eller E-niro. Det ligger ute en nøyaktig lik modell som det vi har i bestilling fra 16 april. Vi fikk FI 14 mai, men ikke noe leveringsdato eller noe ytterligere info etter den tid.

Vi har bestilt LR AWD, Midnight Silver, sort interiør, FSD uten hengerfeste. Denne bilen har nøyaktig samme konfig, og er heller ikke registrert på noen før i følge VIN-sjekk mot vegvesenet. VIN nummeret skiller også med under 200. Vi har 3159xx.

Håper mediene sparker i gang en sak rundt den mest fraværende kundekommunikasjonen gjennom tidene..
Kan være så enkel forklaring som at de nå har både fått din bil og mange ekstra biler inn med båt og vil levere ut alle samtidig som sluttspurt før kvartalsslutt?

Har ikke fått SMS om estimert levering som så mange andre (som også har bestilt etter meg), så begynner å tvile på juni leveranse for min del. Får jeg ikke noe info når jeg ringer de i morgen så vet jeg ikke helt hva jeg gjør..

advale

Sitat fra: bjornskj på mandag 10. juni 2019, klokken 12:54
Kan i så fall lure på hva det er med Tesla og "sluttspurter", skulle nå tro at det ville vært for alles del et mål å unngå det kvartalsvise leveringskaoset?

Det er bare uvitende journalister som slenger om seg levere mest mulig før kvartalsfremleggelsen. Det er nok riktig, men viktigste grunnen tror jeg er noe helt annet. Tesla selger direkte til kundene sine. Mens andre har forhandlere og produksjonslokaler lokalt i Europa. Det er kombinasjon av flere ting som spiller inn.

Først og fremst at de har stor backlogg og de har ikke forhandlere som de kan distributere bilene til. Husk at biler tar mye plass. Hvorfor skal de binde til seg et lokal som kan lagre flere tusen biler når det er kun behov for det et fåtall ganger i året? De har nok kommet frem til at det er bedre å samle alt opp, leie en gedigen parkeringsplass, f.eks. Varemessen i Lillestrøm. Økonomisk er dette mye smartere enn å binde i seg faste utgifter med store arealer som står ubrukt 98 % av tiden. Så får vi legge denne myten dødt en gang for alle.

Daniel_0007

Hvorfor er det kun 4 års garanti på inventory biler mot 5 på custom?
Skjønner på de som er et år og mer eldre men ikke på kliss nye som har kun gått 5 km
Model 3 2019 LR Rwd

E_S

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 10. juni 2019, klokken 20:32
Hvorfor er det kun 4 års garanti på inventory biler mot 5 på custom?
Skjønner på de som er et år og mer eldre men ikke på kliss nye som har kun gått 5 km

Trolig skrivefeil, de har bare kopiert bruktbilbetingelsene.
:)

Thomas Parsli

Sitat fra: E_S på mandag 10. juni 2019, klokken 21:22
Trolig skrivefeil, de har bare kopiert bruktbilbetingelsene.

Ja, en innlysende forklaring siden reklamasjonsretten er fem år (forbrukerkjøpsloven) og Tesla aldri har hatt 4 år på nye biler før.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

S4e

Sitat fra: advale på mandag 10. juni 2019, klokken 20:09
Sitat fra: bjornskj på mandag 10. juni 2019, klokken 12:54
Kan i så fall lure på hva det er med Tesla og "sluttspurter", skulle nå tro at det ville vært for alles del et mål å unngå det kvartalsvise leveringskaoset?

Det er bare uvitende journalister som slenger om seg levere mest mulig før kvartalsfremleggelsen. Det er nok riktig, men viktigste grunnen tror jeg er noe helt annet. Tesla selger direkte til kundene sine. Mens andre har forhandlere og produksjonslokaler lokalt i Europa. Det er kombinasjon av flere ting som spiller inn.

Først og fremst at de har stor backlogg og de har ikke forhandlere som de kan distributere bilene til. Husk at biler tar mye plass. Hvorfor skal de binde til seg et lokal som kan lagre flere tusen biler når det er kun behov for det et fåtall ganger i året? De har nok kommet frem til at det er bedre å samle alt opp, leie en gedigen parkeringsplass, f.eks. Varemessen i Lillestrøm. Økonomisk er dette mye smartere enn å binde i seg faste utgifter med store arealer som står ubrukt 98 % av tiden. Så får vi legge denne myten dødt en gang for alle.

I tillegg kan det være noe å hente på store volumer for transporten.

Men jeg tror i tillegg at kvartalsslutt kan være et poeng. De rapporterer solgte biler og ikke produserte. Da er det en fordel å sende et stort volum over tidsnok til leveranser før juli. Så kan de selge alt de produserer i USA siste måned og få minimalt med lager.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

daktari

Sitat fra: S4e på mandag 10. juni 2019, klokken 22:45
Sitat fra: advale på mandag 10. juni 2019, klokken 20:09
Sitat fra: bjornskj på mandag 10. juni 2019, klokken 12:54
Kan i så fall lure på hva det er med Tesla og "sluttspurter", skulle nå tro at det ville vært for alles del et mål å unngå det kvartalsvise leveringskaoset?

Det er bare uvitende journalister som slenger om seg levere mest mulig før kvartalsfremleggelsen. Det er nok riktig, men viktigste grunnen tror jeg er noe helt annet. Tesla selger direkte til kundene sine. Mens andre har forhandlere og produksjonslokaler lokalt i Europa. Det er kombinasjon av flere ting som spiller inn.

Først og fremst at de har stor backlogg og de har ikke forhandlere som de kan distributere bilene til. Husk at biler tar mye plass. Hvorfor skal de binde til seg et lokal som kan lagre flere tusen biler når det er kun behov for det et fåtall ganger i året? De har nok kommet frem til at det er bedre å samle alt opp, leie en gedigen parkeringsplass, f.eks. Varemessen i Lillestrøm. Økonomisk er dette mye smartere enn å binde i seg faste utgifter med store arealer som står ubrukt 98 % av tiden. Så får vi legge denne myten dødt en gang for alle.

I tillegg kan det være noe å hente på store volumer for transporten.

Men jeg tror i tillegg at kvartalsslutt kan være et poeng. De rapporterer solgte biler og ikke produserte. Da er det en fordel å sende et stort volum over tidsnok til leveranser før juli. Så kan de selge alt de produserer i USA siste måned og få minimalt med lager.
problemet er at de på samme fabrikk produsere biler til USA og EU og Kina og Japan. Dette skjer i perioder, og alle bilene har forskjeller. Det går veldig mange uker, antagelig mer enn halve kvartalet uten produksjon av en eneste bil til oss. De fraktes samlet.

Uten jevn produksjon vil det hope seg opp også på leveransesiden. De kunne velge  å utsette leveranser ved å holde bilene tilbake på lokalt lager, og spre dem utover til neste kvartal, men da må mange kunder vente lenger + regnskapstall og økte kostnader.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: Killingen på mandag 10. juni 2019, klokken 12:26
Etter å ha kikket litt på inventory modellene så blir jeg på grensen til forbanna, så forbanna at jeg vurderer å avbestille hele bilen og kjøpe en brukt Kona eller E-niro. Det ligger ute en nøyaktig lik modell som det vi har i bestilling fra 16 april. Vi fikk FI 14 mai, men ikke noe leveringsdato eller noe ytterligere info etter den tid.

Vi har bestilt LR AWD, Midnight Silver, sort interiør, FSD uten hengerfeste. Denne bilen har nøyaktig samme konfig, og er heller ikke registrert på noen før i følge VIN-sjekk mot vegvesenet. VIN nummeret skiller også med under 200. Vi har 3159xx.

Håper mediene sparker i gang en sak rundt den mest fraværende kundekommunikasjonen gjennom tidene..
Trolig biler med transportskader fra de første forsendingene som nå er utbedret og klare for salg.
Har heller ikke FSD-computer (HW3), så hvis man ikke kjøper FSD får man ikke ny HW..
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Inop

Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. juni 2019, klokken 10:32
Trolig biler med transportskader fra de første forsendingene som nå er utbedret og klare for salg.
Har heller ikke FSD-computer (HW3), så hvis man ikke kjøper FSD får man ikke ny HW..

Ser ikke sånn ut. Klikket meg inn på noen av bilene og de fleste hadde VIN i serien 31xxxx - 36xxxx. En og annen sjelden bil som har VIN ned i 2xxxxx serien.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Krizz

Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. juni 2019, klokken 10:32
Sitat fra: Killingen på mandag 10. juni 2019, klokken 12:26
Etter å ha kikket litt på inventory modellene så blir jeg på grensen til forbanna, så forbanna at jeg vurderer å avbestille hele bilen og kjøpe en brukt Kona eller E-niro. Det ligger ute en nøyaktig lik modell som det vi har i bestilling fra 16 april. Vi fikk FI 14 mai, men ikke noe leveringsdato eller noe ytterligere info etter den tid.

Vi har bestilt LR AWD, Midnight Silver, sort interiør, FSD uten hengerfeste. Denne bilen har nøyaktig samme konfig, og er heller ikke registrert på noen før i følge VIN-sjekk mot vegvesenet. VIN nummeret skiller også med under 200. Vi har 3159xx.

Håper mediene sparker i gang en sak rundt den mest fraværende kundekommunikasjonen gjennom tidene..
Trolig biler med transportskader fra de første forsendingene som nå er utbedret og klare for salg.
Har heller ikke FSD-computer (HW3), så hvis man ikke kjøper FSD får man ikke ny HW..


Er nok biler fra de som endret bestilling til bil med hengerfeste.
Ingen av inventory bilene har dette.

Torgeir Jensen


xry

Ja, gikk fra ordre uten tildelt VIN i dag, til å bytte til en inventory-bil :) Var i følge dem noe tull med systemet deres, men det skulle visst fikses i dag. VIN til inventory bilen ligger i kildekoden allerede, og bilen borte fra inventory-lista.

StanErwing

Sitat fra: xry på tirsdag 11. juni 2019, klokken 17:38
Ja, gikk fra ordre uten tildelt VIN i dag, til å bytte til en inventory-bil :) Var i følge dem noe tull med systemet deres, men det skulle visst fikses i dag. VIN til inventory bilen ligger i kildekoden allerede, og bilen borte fra inventory-lista.
Måtte du ut med nye 15000,- i reservasjonsgebyr?  Var det delivery eller salg du snakket med?

xry

Sitat fra: StanErwing på tirsdag 11. juni 2019, klokken 17:58
Sitat fra: xry på tirsdag 11. juni 2019, klokken 17:38
Ja, gikk fra ordre uten tildelt VIN i dag, til å bytte til en inventory-bil :) Var i følge dem noe tull med systemet deres, men det skulle visst fikses i dag. VIN til inventory bilen ligger i kildekoden allerede, og bilen borte fra inventory-lista.
Måtte du ut med nye 15000,- i reservasjonsgebyr?  Var det delivery eller salg du snakket med?
Nope. Snakket med Delivery som henviste meg direkte til selger der bilen stod som ordnet det hele.

quanmeister

Er det noen som vet sikkert om disse LR RWD bilene som er i inventory er med autopilot inkludert?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA