Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Formannskapet om prisen på M-sjokolade og Tesla

Startet av Motorwatt, torsdag 06. juni 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

TorC

Takk!
Du har nettopp bekreftet min påstand.

Myte 1:
Skatt til kommune kontra skatt til stat.

Myte 2 :
Reell produksjon skjer i distrikt, men verdiøkning skjer i by. Hvem har da egentlig skapt verdier?. Den som har produsert, eller den som har administrert det?

Myte 3: Oljeninntektene FORVALTES via Oslo. Alle ansatte kunne like gjerne vært ansatt i Kløfta.

Myte 4: Dette er regelrett tøvete argument. Det at Oslo bruker mye kraft gjør ikke at de er en kraftprodusent. Oslo er og blir en netto kraftforbruker, og kan ikke på noen måte anses som en produsent.

Myte 5:
Igjen "administrasjon". Administrasjon er ikke verdiøkning. Det å forvalte en en ressurs er ikke noe som gjør at produktet får en merverdi.

Myte 6: Akershus er et helt annet fylke enn Oslo. Det produserer masse trevirke i Akershus, men fint lite i Oslo. Det å slå sammen disse fylkene er absurd.

Jeg skjønner at du ikke er interessert i å diskutere dette på elbilforums iht. uformaliiserte regelverk. Jeg anbefaler deg å gå videre til "diskusjon".no" eller andre sider.

Lykke til videre.




2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Det var ikke meningen å starte den store by-mot-land debatten her. Men det er tydelig at temaet kan gi næring til mye konflikt.
:
Det foregår selvfølgelig stor verdiskaping mange steder i distriktsnorge. Samtidig finnes det bygder som ikke bidrar med stort mer enn at de som bor der syns det er et koselig sted å bo. Og alle forventer full offentlig tjenesteyting uansett bosted. Hvilke deler av distriktsnorge bør vi egentlig bruke offentlige resurser på?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: TorC på lørdag 29. juni 2019, klokken 23:56
Igjen "administrasjon". Administrasjon er ikke verdiøkning. Det å forvalte en en ressurs er ikke noe som gjør at produktet får en merverdi.

Det er absurd. Hvordan skal fiskeren få kjøpt seg en båt til å fiske fra om han ikke har tilgang til finanstjenester? Hvordan skal han få betalt fra kjøper i utlandet om han ikke har tilgang til banktjenester? For ikke å snakke om frakttjenester. Hvordan skal han få solgt fisken til utlandet i det hele tatt om ingen driver med markedsføring? Hvordan skal han få fisk i det hele tatt om ingen forvalter kvotene og sørger for fornuftig ressursbruk?

Det er ganske mye mer involvert i verdiskapning enn akkurat det å trekke fisken opp fra havet. Og "alt det andre" har en tendens til å kreve en god del mer kompetanse enn selve fiskingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Fiske er da ikke verdiskapning, men kun snakke om å dra opp noe som allerede er der, ferdig produsert. Samme med oljen. Og med trærne.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

xyzzy

Sitat fra: TorC på lørdag 29. juni 2019, klokken 23:56
Takk!
Du har nettopp bekreftet min påstand.

Myte 1:
Skatt til kommune kontra skatt til stat.

Myte 2 :
Reell produksjon skjer i distrikt, men verdiøkning skjer i by. Hvem har da egentlig skapt verdier?. Den som har produsert, eller den som har administrert det?

Myte 3: Oljeninntektene FORVALTES via Oslo. Alle ansatte kunne like gjerne vært ansatt i Kløfta.

Myte 4: Dette er regelrett tøvete argument. Det at Oslo bruker mye kraft gjør ikke at de er en kraftprodusent. Oslo er og blir en netto kraftforbruker, og kan ikke på noen måte anses som en produsent.

Myte 5:
Igjen "administrasjon". Administrasjon er ikke verdiøkning. Det å forvalte en en ressurs er ikke noe som gjør at produktet får en merverdi.

Myte 6: Akershus er et helt annet fylke enn Oslo. Det produserer masse trevirke i Akershus, men fint lite i Oslo. Det å slå sammen disse fylkene er absurd.

Jeg skjønner at du ikke er interessert i å diskutere dette på elbilforums iht. uformaliiserte regelverk. Jeg anbefaler deg å gå videre til "diskusjon".no" eller andre sider.

Lykke til videre.

Hvis du tar et utgangspunkt i "Alle ansatte kunne like gjerne vært ansatt i Kløfta" og stopper der, har du et poeng. Oslo er, som Silicon Valley (absolutt uten sammenligning forøvrig!) et sted der det skjer verdiskapning uten at det er begrunnet i "fisken er her", f.eks.

Oslo har det høyeste utdanningsnivået, lavest andel offentlig ansatte, lavest andel uføretrygdede og lavest andel pensjonister.

Med det utgangspunktet er det ikke rart at verdiskapningen i Oslo er høyest i Norge, når man ser på fylkesnivå.

Oslo er det største eksempelet på nettverkseffekter i Norge - i Oslo er det meste kompetanse, derfor starter man bedrifter som trenger høy kompetanse i Oslo, derfor flytter mange med høy kompetanse til Oslo osv. En selvforsterkende effekt, og med mange høyt utdannede par er det vanskeligere enn før å flytte ut fordi man trenger to gode jobber, ikke bare én.

Selvfølgelig kunne det meste i Oslo ligget et annet sted, men nå gjør det ikke det.

Forøvrig er vi vel kommet ganske off topic nå - utgangspunkter var vel at Oslo ikke trenger bompenger til finansiering om det fikk beholde mer av kommuneskatten selv isteden for å sende det til andre kommuner

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA