Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har sendt inn krav om heving av kjøp?

Startet av OlaSpakmo, onsdag 05. juni 2019, klokken 10:51

« forrige - neste »

OlaSpakmo

Saken min har nå vært hos Forbrukerklagenemnda og går videre til retten.

En journalist ønsker å skrive om saken men han ønsker også kontakt med andre.
Send meg gjerne melding med kontaktdetaljer (og to ord om saken) så videreformidler jeg.

Utvalget var usikker på om bilen kunne leveres tilbake i samme stand (et vilkår for heving) fordi den hadde vært i kollisjon. Derfor fikk jeg bare skjønnsmessig tilkjent prisavslag (under 100000). Men tar saken videre ettersom det i retten er lettere å føre bevis (mange videoopptak kunne ikke brukes i nemnda). Og kollisjonene (2 stk) var bremsebortfall i lav hastighet, reparert på Teslas verksted for reklamasjoner.
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

JorEl

Det var en trist sak. Håper det ordner seg. Vet jo ikke hva som har skjedd, men det får vi kanskje lese om? Media liker å skrive om Tesla..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear


1000kwh


OlaSpakmo

Ble krevd hevet innen 5-årsfristen etter et utall mislykkede reklamasjoner. De forsøkte 5 ganger å levere en tett takluke bl a. Da sakkyndigrapporten ble utarbeidet i nov -18, rant det vann ned i fanget på reparatøren...

Hvorfor media: Det er en del sider ved Tesla Norges opptreden som er av allmen interesse...
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

JorEl

Ser i signaturen din...S85 siden august -13. Da er du jo en som gikk for Tesla tidlig :+1:
Men du har jo brukt bilen en stund da ;) uten at jeg vil ta fra deg problemene med bilen.
Hadde du vært fornøyd å bytte den i en pent brukt 2013modell? 2014modell, eller skal du ha alle pengene tilbake?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OlaSpakmo

#6
Ja, var blant de tidligst ute og var også ute i media som ambassadør.
Min mening:
1. Står fast på at konseptet er genialt.
2. Byggekvaliteten er variabel og
3. Serviceorganisering har vært under pari i hele perioden.

Fikk dessverre en mandagsbil og gikk tom for tålmodighet og ble lei av unnskyl-mailer fra Tesla og masse reparasjonsforsøk i fjor vår. Og ser hvordan bilen fortsatt siger sammen (var bl a på EU-kontroll og ble underkjent forrige uke)...

Men - hadde jeg fått en bil med en betryggende servicehistorikk hadde jeg gått for det.
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

JorEl

#7
Mange flinke her på forumet, jeg er nok ikke en av dem. Men jeg kan i hvert fall si hva jeg mener :)
Om Tesla ikke klarer å fikse noe, så må du minne de på om at det er de som har bygget bilen, du har bare kjøpt den, og brukt den. De må fikse.
Klarer de ikke å fikse, så synes jeg det er på sin plass med en motytelse som gjør kunden fornøyd og Tesla kan fremdeles fortelle oss andre kunder, at de gjør sitt ytterste for å ta vare på oss.
Håper du blir fornøyd til slutt og at Tesla også er smidige.
Jeg heier alltid på Tesla, men også Tesla-kunder.

Edit: Mitt forslag er å be om innbytte og så kjøpe en inventory med god lånerente.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Heving av et slikt kjøp følges med et krav om fratrekk for tiden den har blitt brukt. Det kan jo bli litt kroner på 5 år/100.000 km.
Hva har verdien vært pr år for eier på tross av feilene? 30.000,- kanskje? Hva er verdien av en kjørt km, 3 kr? Blir fort flere 100.000 i fratrekk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

På den ene siden trekker man bruksfradrag ved heving, mens man på den andre siden legger på forsinkelsesrente. Ofte går det ca. opp i opp og man ender omtrentlig på den opprinnelige kjøpssummen.

Trur eg :)   

(Ganske sikker på at det er en kompetent bruker på forumet som sitter på fasiten)

OlaSpakmo

I prinsippet rett, bortsett fra at Tesla krever bruksfradrag på 4.-/km...
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

bmw2002

Kjenner en som fikk hevet kjøpet på 4 år gammel Model S. Da truet de med bruksfradrag. Eieren krevde da renter, da gikk Tesla vekk fra bruksfradrag.

Bilen hadde vært mer på verksted enn i bruk siste året

Thomas Parsli

Sitat fra: OlaSpakmo på torsdag 06. juni 2019, klokken 17:08
I prinsippet rett, bortsett fra at Tesla krever bruksfradrag på 4.-/km...

Det var spenstig...
Har du krevd erstatning for brukt tid og utgifter (alternativ transport) i tillegg til renter?

Jeg skjønner ikke at Tesla fortsetter å rævkjøre uheldige kunder på den måten, de burde bare innrømme at kunden har fått en bil med for mye feil og frivillig gjøre en omlevering.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sandvika

Sitat fra: OlaSpakmo på torsdag 06. juni 2019, klokken 17:08
I prinsippet rett, bortsett fra at Tesla krever bruksfradrag på 4.-/km...
Sjekk bruktprisene til Tesla og se hva de selv selger bilene for brukt. Skulle de hevde at bruksfradraget var 4kr/km så hadde halvparten av de bruktbilene de selv selger ligget ute til 0,-...

Hodetelefoner

Du har ikke brukt bremsene og kræsjet pga dette. Så drar du dette til retten? Hvor de akkurat har avklart at bremser må testet og brukes for at de skal fungere?
Hvis jeg ikke rører bremsepedalen på en uke. Så har jeg ikke bremser når jeg trenger det.. Det er lett å provosere frem bremsefeil av denne typen. Det VET retten :)
Lykke til :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA