Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser

Startet av hma, torsdag 12. januar 2012, klokken 16:07

« forrige - neste »

hkaspenberg

Hvilken pris betalte du. Jeg ser at villedende er 20.990,-

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hma

#16
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 09:10
Hvilken pris betalte du. Jeg ser at villedende er 20.990,-
Nei, jeg betalte ikke villedende pris ;) Fikk ca 20% avslag da forhandleren ikke hadde fått særlig erfaring med produktet ennå.

Om du kjøper en AMP 24, pass på at batteriene er nye og at de aldri har vært utladet 100%.

Dette er en type hagemaskin produsentene og forhandlerene burde satse på.  De vil utgjøre en STOR forskjell i miljøet, først og framst ved mindre støy.

Jeg registrererer at flere produsenter nå tilbyr en bred portefølje med batteridrevne gressklippere/trimmere/hekksakser/motorsager, men foreløpig er det kun Ariens som tilbyr batteridrevet snøfreser.

Flere av mine naboer har lagt godt merke til snøfreseren; de ser et kjent syn, men tror ikke det de (ikke) hører :)

Jo flere som etterspørr og kjøper denne typen redskap, jo større er sjansen for at nye produsenter og forhandlere kommer på banen.

Løp og kjøp! ;)
Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hma

Sitat fra: Rezet på mandag 29. oktober 2012, klokken 21:07
Ser slettes ikke dum ut den der altså. Jeg liker spesielt godt at det er en Ariens... :)
Må nesten vurdere et slikt alternativ dersom man flytter til litt mer urbane strøk. Inntil det skjer så får traktor og bensin-freser gjøre jobben.
AMP 24 er nok ikke redskapen til å rydde store gårdsplasser og lange gårdsveier, men passer perfekt til regelmessig rydding av vanlige innkjørsler, mindre parkeringsplasser, tilførselsveier og stier.

Når det er sagt er det ikke noe i veien for at en batterielektrisk snøfreser kan erstatte de største og tyngste bensinfreserene.

Alt som trengs er litt sterkere motor med direktekobling til vifte/skovl, egen framdriftsmotor og annen batterikjemi, f.eks litium (eller kanskje Zebra!!?).

Ariens er etter min mening ett av de aller beste snøfresermerkene på markedet. Har siden barnsåra kjørt svært mange ulike merker (Ariens, Snapper, Gilson, Partner, Stiga, m.m.), men ingen har vært bedre enn Ariens.
Veldig gøy og omsider få kjøre en elektrisk freser :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

cra

Hadde vært snertent, men jeg merker at jeg kjenner litt på "rekkevideangsten" når jeg ser denne. Har en svær Honda sammen med naboen, som gjerne må jobbe flere timer om dagen ved de verste snøfallene.  :-\  Den er heldigvis lettstartet (kan startes med strak arm/"heil hitler"-bevegelse) på selv de kaldeste dagene.

Det som slår meg med denne er at det kanskje er litt vekkasta å kjøre motoren mens man ikke kjører enten utkast eller framdrift? En mikrobryter på håndtakene slik at man spinner motoren kun når utkast/framdrift ikke er helt i fri kunne kanskje hjelpe litt (selv om det ikke er særlig belastning på "tomgang")?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

#19
Sitat fra: cra på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 10:25
jeg merker at jeg kjenner litt på "rekkevideangsten" når jeg ser denne.
Hehe :) Apropos; produsenten har forresten forklart hva du gjør dersom du går tom for strøm før du "rekker fram" til ladestasjonen. Du skrur av maskinen, venter noen minutter slik at batterispenningen stiger, så kjører du den tilbake ;)

Som jeg sier, så er denne maskinen bygget for lett til medium bruk. Men, sett at du freser 45 minutter om morgene, så er den klar igjen til arbeidsdagen er over. Og deretter klar for en siste kveldsøkt.
Ved kraftig vedvarende snøfall vil den kunne arbeide i ca 2,5 timer per dag. Det burde vel dekke behovet til de fleste(?). Om ikke, kan man stikke ut om natten og frese, uten å forstyre naboens nattesøvn ;)
Og om dét ikke er nok, finnes en hurtiglader på 20A som forkorter ladetiden til ca 2 timer.


Jeg har også tenkt på om det ville vært en god idé å starte/stoppe fra klutsjhåndtakene, men har kommet fram til at den eksisterende løsningen er den beste. Jeg tror også at firmaet som har gjort designet (http://www.ampbyariens.com) har tenkt grundig gjennom dette. De har nok kommet fram til et kompromiss mellom pris og kvalitet. Maskinen produseres billigere slik uten spesialtilpassinger i forhold til bensinmodellene. Vedlikehold og sørvis blir også temmelig enkelt, da det er lite som kan gå i stykker.
Når motoren går ubelastet trekker den svært lite strøm, mens forbruket øker i takt med belastningen.
Det kan også hende at den anvndte motortypen ikke egner seg til start fra 0 omdreininger, hvilket skjer svært ofte. Mulig Hens kan si noen ord om dette?

Med Ariens AMP 24 har selv Honda har møtt sin overmann når det kommer til lettstartet maskin ;D
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

cra

He he, det er jo det samme trikset som på batteridrillen når man bare skal ha inn EN skrue til! :D

Ser for meg at min neste freser nok blir elektrisk. Den vi har er diger (10HK, beltedrift, hydrostatic (trinnløs hydraulisk) drift) og gjør bra vei i vellinga. Med tanke på at den er langt fra "løftbar" allerede så ser jeg ikke noe problem med vekt av batterier mm. Er faktisk litt usikker på hva som ville være mest fordelaktig; lettere freser for manøvrering, eller mer trykk på beltene for bedre grep.

Å kunne frese lydløst (Honda starter lett, men er ikke lydløs!) høres utrolig deilig ut! Sent på kvelden, gnistrende føre, litt lett snø i lufta..... Ser for meg postkortet allerede.  :D

Trur jaggu jeg må logge noen økter i vinter så jeg kan se hvor mye tid som går med, etc.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snurre100

2020 Kia E-Niro

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Elbirger

Jeg kjøpte elektrisk snøfreser av type Ikra. Denne er på 2000W og tilkobles via vanlig stikkontakt. Synes denne fugerer helt greit. Litt styr med skjøteledningen, men fordelen er at freseren er lett og enkelt kan løftes opp på verandan ol. Kan absolutt anbefales, men det er viktig å huske på at den ikke er så kraftig som vanlige snøfresere, og derfor bør man ta snøen mens den er "fersk"
Nissan Leaf siden November 2011, 127000km
Peugeot iOn 2011 rød
Reservert Tesla Model X #1

Torn

Hvordan tror dere det hadde blitt hvis man elektrifiserte en gammel (10 HP) fres og monterte den permanent på en liten elbil i eks.  Buddy størrelse?
   
Tenker da på en bil som ikke skal gå mere å veien, men gjenbrukes som kraftkilde og fremdrift for en elektrisk fres.   

Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

snurre100

2020 Kia E-Niro

no_way

Sidan eg ser andre også er litt off-topic, prøver eg meg med ein link til Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser:

http://www.youtube.com/watch?v=RgiggTsTHXk
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

Kjelli

hma: Fremdeles fornøyd med elektrisk snøfreser?
Dette hadde vært et bra alternativ å bruke oppe ced hytta. Vil noe slikt duge når vi snakker om 1m+ med snø?

Kjell

tomrh

Ser at det er endel elektriske snøfresere med ledning til salgs, fra 1100 til 1800 W. Siden jeg typisk aldri får start på fossilfreseren når det virkelig trengs, vurderer jeg sterkt å kjøpe en elektrisk. Ser jo faktisk brukanes ut:
https://www.youtube.com/watch?v=WTJTYi0p6DY
Hva tror dere?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Simen1

Jeg ser selv på mulighetene for batterielektrisk snøfreser ettersom min bensindrevne begynner å bli vanskelig å få start på, støyer voldsomt og får det til å stinke eksos av meg.

Men jeg ser også at Ariens Amp ST 24 får lite flatterende omtale av de som har prøvd den:
http://reviews.ariens.com/4047-en_us/AMP%2024/ariens-amp-24-reviews/reviews.htm

Jeg liker idéen så jeg håper det finnes andre batterielektriske snøfresere som duger bedre. Eventuelt en med kabel om det er veldig mye å spare på det.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA