Kjøp av inventory nå noen mnd før refresh?

Startet av Golding, tirsdag 04. juni 2019, klokken 14:58

« forrige - neste »

kirky

Tileggene dine med blå farge, krem og sorte hjul er jo minst 30K opp. Denne er blå, krem, AP3, CCS etc - men vanlige felger:
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E24KF309449

Står kanskje i Zebrugge, kan være du rekker å få den til Norge før juni går ut og de stopper kampanjer. Men ville kanskje ikke tenkt så mye på det heller som du sier, AP 2.5 skal holde mer enn bra til Autopilot etc. Spørs hvor lenge du skal ha bilen og om du skal ha FSD etterhvert. Da får du jo byttet til AP3 uansett.
2023 Model S

Vegard Winther

Hvis jeg plusser på tilleggene for dekk og vinterjul, er denne identisk med den jeg skal hente i morgen, men altså nyere, med CCS og 13 000 billigere... Det er jo litt merkelig.

Hvordan vet du at denne har CCS, AP3, etc?

kirky

Den er nok 13K billigere pga ikke svarte hjul. Kjør view source på den websiden så ser du kodene lengre nedi der.

"ADPX2,ADX5,ADX6,ADX7,ADX8,AF02,APBS,APFB,APH4,AU01,BCMB,BP00,BR00,BS00,BTX6,CDM0,CF00,CH09,CW02,DCF0,DRLH,DSHG,DU00,DV4W,FG02,FMP6,FR04,HP00,IDOK,INLFC,IX00,LLP2,LP01,MDLS,ME02,MI04,PF00,PI01,PK00,PPSB,PS01,PSPX5,PX00,QTFC,REEU,RFFR,SC05,SP01,SR07,ST01,SU01,TIM3,TM00,TR00,UTZW,WTAS,WXW1,WXW2,WXW3,X001,X003,X007,X011,X014,X021,X025,X027,X028,X031,X037,X039,X043,YFCC"

Lim de inn her: https://www.ev-cpo.com/hunter/?lookup#
2023 Model S

Vegard Winther

Sitat fra: kirky på mandag 17. juni 2019, klokken 11:02
Den er nok 13K billigere pga ikke svarte hjul. Kjør view source på den websiden så ser du kodene lengre nedi der.

"ADPX2,ADX5,ADX6,ADX7,ADX8,AF02,APBS,APFB,APH4,AU01,BCMB,BP00,BR00,BS00,BTX6,CDM0,CF00,CH09,CW02,DCF0,DRLH,DSHG,DU00,DV4W,FG02,FMP6,FR04,HP00,IDOK,INLFC,IX00,LLP2,LP01,MDLS,ME02,MI04,PF00,PI01,PK00,PPSB,PS01,PSPX5,PX00,QTFC,REEU,RFFR,SC05,SP01,SR07,ST01,SU01,TIM3,TM00,TR00,UTZW,WTAS,WXW1,WXW2,WXW3,X001,X003,X007,X011,X014,X021,X025,X027,X028,X031,X037,X039,X043,YFCC"

Lim de inn her: https://www.ev-cpo.com/hunter/?lookup#

Nei, den er 13 000 billigere etter at jeg har lagt til svarte hjule og vinterdekk...
Er jo nesten så jeg bør vurdere å kansellere min og bestille denne i stedet. Den er både billigere og nyere...

kirky

Okei jeg vet ikke prisen på ditt oppsett, men hør evt med selger om du er usikker hvor denne står etc. Blir nok veldig bra uansett.
2023 Model S

Golding

Sitat fra: kirky på mandag 17. juni 2019, klokken 10:31
Jeg mener at våre vil holde seg bra av flere grunner, vi kan putte AP3 HW, Long Range kontra/i tilegg til 100D, CCS, nyere batteripakke (versjon E visstnok, ser det på label under bil og fysisk også) og ny build-date på Finn. Hvem vet a MI04 er for refresh, noen nevner lavere støynivå for eksempel.

Allerede er det en bedre bil enn alle de andre du nevner pga disse som ligger ute. I tillegg er det nok veldig mange som ikke vet om Raven eller hva det er, Tesla kommuniserer jo ikke akkurat mye rundt dette i konfiguratoren eller på sidene sine - dempere etc. Kan jo håpe å få rundt 700 om et halvt/år, men ting kan skje. Jeg trenger per nå ikke den ekstra rekkevidden som Raven gir (klarte meg fint med 75D, OG, når jeg da evt bytter til nytt design får jeg Raven på kjøpet og dermed enda mere nytt å glede meg til neste gang. :D

En nesten gratis rente og gratis lading sukrer også pillen. Tror det blir bra.

Ja, alt du nevner var egentlig grunnen til at jeg hadde ganske lett for å slå til da den riktige varianten dukket opp. Tenkte som så at "Long Range/CCS/HW3/MI04/2019" med knappe 15' km. på telleren lett vil kunne selges for omtrentlig 700' om 12 måneder. Spesielt om ny da ligger på la oss si 850'. Men så begynte jeg å tvile pga Raven som nettopp har kommet samt enda en ny større oppgradering i høst en gang sannsynligvis. Men du har rett i det at alle kjøpere ikke har full informasjon ja, man må jo sette av store deler av fritida si for å få lest seg opp på alt rundt Tesla og modeller og varianter og oppdateringer og inventory osv osv. ;)

Angående options codes:
MI04: Her har jeg også lest at det skal være betraktelig bedre støydemping, samt noe med lister og detaljer i interiøret ellers. Blir spennende å se. Får vi "Long Range" bak på bilen tror du?
BTX06: Er vel den samme koden som S100D har/hadde, men mener jeg leste noe om en versjon E ja. Fremkommer dette noen plass og er det spekulasjoner om hva det kan være?

FizCarloz

Sitat fra: kirky på mandag 17. juni 2019, klokken 10:31
Sitat fra: Golding på mandag 17. juni 2019, klokken 09:52

Ja, da er vi i samme båt. Min har VIN 3093XX, "Long Range", CCS, AP3, MI04 og i midnight silver metallic med sort premium-interiør.

Tilsvarende 2018-modeller med 15-20' km på telleren ser ut til å ligge på rundt 700' på finn.no nå, men flere av de har ligget i over 3 uker nå, så reelle priser er vanskelig å si. Er nok flere av disse som må ta et småstygt tap (ser at enkelte har heftelser på over 850' på disse...).

Har jo hørt om flere som har byttet bil nesten hvert år og endt opp i null ved å kjøpe billig inventory og selge et år senere for nesten det samme før de så kjøper ny billig inventory. Sliter dog med å se at vi får solgt disse pre-Raven-modellene for oppimot 700' om et års tid, spesielt når det i mellomtiden sannsynligvis har kommet enda en ny variant (interiør og kanskje batteri med 250 kW lading ++). Eller hva tror du?

Jeg mener at våre vil holde seg bra av flere grunner, vi kan putte AP3 HW, Long Range kontra/i tilegg til 100D, CCS, nyere batteripakke (versjon E visstnok, ser det på label under bil og fysisk også) og ny build-date på Finn. Hvem vet a MI04 er for refresh, noen nevner lavere støynivå for eksempel.

Allerede er det en bedre bil enn alle de andre du nevner pga disse som ligger ute. I tillegg er det nok veldig mange som ikke vet om Raven eller hva det er, Tesla kommuniserer jo ikke akkurat mye rundt dette i konfiguratoren eller på sidene sine - dempere etc. Kan jo håpe å få rundt 700 om et halvt/år, men ting kan skje. Jeg trenger per nå ikke den ekstra rekkevidden som Raven gir (klarte meg fint med 75D, OG, når jeg da evt bytter til nytt design får jeg Raven på kjøpet og dermed enda mere nytt å glede meg til neste gang. :D

En nesten gratis rente og gratis lading sukrer også pillen. Tror det blir bra.

Husk at gratis lading kun gjelder den første eier av inventory modellen og ikke bilen sin levetid. :)

FizCarloz

Sitat fra: Vegard Winther på mandag 17. juni 2019, klokken 10:36
Kjenner jeg blir litt usikker her nå.

Har utlevering av ny bil i morgen.
Denne er omtalt som både S100D og Long Range, avhengig av hvilken versjon jeg ser på, den jeg har fått fra Tesla og den som ligger inne på MyTesla.

Vi er 308..., AP2.5, Deep Blue Metallic, Krem premium interiør, mørke 19' Sonic Carbon Slipstreamfelger, gratis superlading, kampanjerente...

Den var rabattert med 111 000, med originalpris uten tillegg på 816.400. Ny pris på Raven Longrange uten tillegg er nå 790 000-, altså 26 400,- lavere.

Hvis det altså ligger Long Range med HW3, CCS, Vin309... osv ute til samme prisen... Da lurer jeg på om dette fortsatt er et så godt tilbud som jeg opprinnelig trodde det var.

Ellers, når det gjelder HW3... Har det egentlig noe å si, annet enn for FSD. Dette er vel kun snakk om den nye chip-en, og denne igjen gjelder kun FSD-funksjonalitet? For at dette skal ha funksjonalitet, må man kjøpe FSD-oppgraderingen. Og gjør man det, får man med HW3 gratis uansett. Noe jeg har misforstått her?

Blir selvsagt også i tvivl når jeg leser denne tråden, men i min argumentasjonrekke (og dermed overbevisning av meg selv  :D) regner jeg også med de tillegg som man får ved inventory modellene. Det er de som for meg driver prisen veldig op, 21" Sonic felger, pearl white, carbon, soltak er i sum ca. 80K alene. I tillegg så kommer de nye raven modellene vel ikke med de samme funksjonalitet EAP med Hw2.5 har(Summon etc)? Der må man ytterligere oppgradere med 50K pluss at de ikke har SC gjennom eierforholdet.

Så alt i alt, så går det vel noenlunde opp i opp? Og som det blir nevnt så er vel ikke alle like fokusert på hva bilen inneholder av diverse morsomheter.

JorEl

Sitat fra: Vegard Winther på mandag 17. juni 2019, klokken 10:36
Ellers, når det gjelder HW3... Har det egentlig noe å si, annet enn for FSD. Dette er vel kun snakk om den nye chip-en, og denne igjen gjelder kun FSD-funksjonalitet? For at dette skal ha funksjonalitet, må man kjøpe FSD-oppgraderingen. Og gjør man det, får man med HW3 gratis uansett. Noe jeg har misforstått her?
Jeg har betalt for FSD og venter på den nye FSDcomputeren. Det er en boks, så det er mer enn en chip. :)
Fordelen med å få en bil med denne computeren, er at man ikke trenger vente på at Tesla skal sette den inn. Jeg vet jeg får den, men blir det om 6mnd eller 18mnd....
Edit; Kjekk video;

https://youtu.be/dp5nFEDUsrU
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

jkirkebo

Sitat fra: Golding på mandag 17. juni 2019, klokken 09:41
Ja, selger S og X godt nok som det er?
https://electrek.co/2019/04/04/tesla-model-s-anticipated-upgrade-and-refresh/
Forrige kvartal leverte de 63 000 biler hvorav kun 12 100 var S og X. Det var en nedgang på 56 % ift forrige kvartal og 44 % nedgang ift samme kvartal året før...

Sånn sett skulle man kanskje tro Tesla jobber hardt for å rulle ut større oppgraderinger til S og X med det første for å gjøre de markedsledende på alle områder igjen (f.eks. virkelig parkere e-Tron på rekkevidde og ladehastighet) og i det hele tatt skape avstand til Model 3 som rettferdiggjør den langt høyere prisen? Vil også tro de har langt høyere marginer på S og X enn 3 slik at et så stort dropp i salg virkelig påvirker inntjeninga negativt.

X selger fortsatt bra. S faller mellom to stoler. De som ikke trenger plassen sparer mye på å kjøpe Model 3, de som trenger plassen kan få Model X for kun noe få kroner ekstra. X er en mye bedre familiebil enn S og Model 3 har vesentlig bedre kjøreegenskaper enn Model S etter hva jeg har hørt. Så da blir Model S en bil for spesielt interesserte.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Vegard Winther

Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 12:14
I tillegg så kommer de nye raven modellene vel ikke med de samme funksjonalitet EAP med Hw2.5 har(Summon etc)? Der må man ytterligere oppgradere med 50K pluss at de ikke har SC gjennom eierforholdet.

Så alt i alt, så går det vel noenlunde opp i opp? Og som det blir nevnt så er vel ikke alle like fokusert på hva bilen inneholder av diverse morsomheter.

I følge de jeg har snakket med på Tesla kommer ingen av inventory-bilene med EAP. Kun den nye standard AP (ACC og Lane Assist). Summon og Park Assist er nå FSD.

Vegard Winther

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2019, klokken 12:46

X selger fortsatt bra. S faller mellom to stoler. De som ikke trenger plassen sparer mye på å kjøpe Model 3, de som trenger plassen kan få Model X for kun noe få kroner ekstra. X er en mye bedre familiebil enn S og Model 3 har vesentlig bedre kjøreegenskaper enn Model S etter hva jeg har hørt. Så da blir Model S en bil for spesielt interesserte.

Det har vært flere uformelle spørreundersøkelser/polls om S vs X, også for de som har hatt begge. S kommer vesentlig bedre ut, og er på  mange måter en bedre bil. Og utmerket som familiebil. God plass til 5, enormt med bagasjeplass, mulighet for takstativ (dette har ikke X), bedre kjøreegenskaper og kjørekomfort (diskutabelt med tanke på 2. rad og f.eks. 6-setersløsningen i X), raskere akselerasjon, lengre rekkevidde... Ikke akkurat for spesielt interesserte spør du meg  ;)

Øyvind.h

Hvor har disse undersøkelsene blitt kjørt? For meg virker det som om omtrent alle X-eiere foretrekker X fremfor S. Høres helt merkelig ut at en undersøkelse kan vise det motsatte.
S har bedre støydemping og tar ujevnheter. Lavere forbruk og takstativ. Men det er det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

S har også mer praktiske dører bak og tar mindre plass - spesielt i høyden.
Ellers butter vel det hele ned i behov og preferanser.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

FizCarloz

Sitat fra: Vegard Winther på mandag 17. juni 2019, klokken 12:48
Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 12:14
I tillegg så kommer de nye raven modellene vel ikke med de samme funksjonalitet EAP med Hw2.5 har(Summon etc)? Der må man ytterligere oppgradere med 50K pluss at de ikke har SC gjennom eierforholdet.

I følge de jeg har snakket med på Tesla kommer ingen av inventory-bilene med EAP. Kun den nye standard AP (ACC og Lane Assist). Summon og Park Assist er nå FSD.

Okay, rart at jeg kan summon bilen da? Hvordan forklarer vi det?

Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA