Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nürburgring

Startet av P85D, mandag 03. juni 2019, klokken 12:02

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: hemi på søndag 16. august 2020, klokken 11:51
Jeg har lav 7 tall rundetid bil  8)
Hvis vi er på den trenden der så har en av de som har den M3'en jeg snakket om en privatbil som er høy 6 tall bil

geear

Sitat fra: hemi på søndag 16. august 2020, klokken 11:51
Nja, de fleste baneklosser funker fint på vei, men kan/bil ha litt pipelyd. Klosser omtalt som "ceramiske" er sjelden for bane

God bremsevæske er også vesentlig dyrere, samme med kloss. Fort opp mot 10k for klosser på 1 aksel :o

hvor ser dere bilder av klosser/skivene på bilen etter video? så ikke i video ? ringen er høyhastighetsbane, og overraskende snill på bremser


Jeg har lav 7 tall rundetid bil  8)
I videoen på 13:28. Rett før de kjører av.

geear

Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. august 2020, klokken 10:19
Slik jeg oppfatter det (har aldri kjørt på bane selv), så er bremser som egner seg godt for banekjøring lite egnet for vanlig vei og omvendt.

De nevner jo i videoen at Tesla selv anbefaler andre klosser og bremseveske som de selger selv, og det er mange som leverer mer egnede (kjeramiske?) uorginale.
Finnes bremser som fungerer helt fint på veien (og også bedre enn det meste annet) og som også fungerer godt runde etter runde med hardkjør på bane. Ulemper kan være økt støv, høyere pris, høyere slitasje på klosser eller skiver, "ulyd", og noen krever også varme for optimal effekt, men funker fint. På en BMW kan det holde helt fint til banekjøring å bare skifte bremsevæske og kjøre med noen rimelige EBC-klosser, feks yellowstuff, som fungerer fint også når de er kalde. Redstuff skal helst ha litt temp.

Når det gjelder Tesla sin track package, så er jo det da bremseklosser og bremsevæske med høyere kokepunkt, omtrent det man må gjøre på en BMW, men her var skivene også helt katastrofe, etter åtte minutter med hard kjøring, på en bil som burde ta en god del av energien på regen...

hemi

Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. august 2020, klokken 13:51
Sitat fra: hemi på søndag 16. august 2020, klokken 11:51
hvor ser dere bilder av klosser/skivene på bilen etter video? så ikke i video ? ringen er høyhastighetsbane, og overraskende snill på bremser
Jeg så kun skivene. De så ikke bra ut.
Det er 13.30 ut i videoen.

Studerer bilder nå,  ser ut som  klossen kommer utenfor tempratur område den kan operere i, bremseklosser har en min/max rating for hvor den skal ligge, her ser det ut som den har vært milevis utenfor. Klossen blir da "smurt" utover bremseskiva og smelter i klumper, som blir til striper. Det er sånn du ser om du banekjører en bil og har kjøpt klosser fra ebay/kina til 100 kroner. Er relativt enkelt å fikse, tesla gir deg andre klosser i track pack, men ganske trist at oem er SÅ dårlige.

Aldri sett noen som er så dårlige og har såpass store bremser før, men er nok fordi eiere flest sliter med rust og ikke noengang kjører inspirert/hardt på elbil/model3.

Counterpointer

En kan kjøre langt utenfor både førerkort og forsvarlighetsgrenser med Model 3 performance uten å bremse noe i det hele tatt ute på veien. Bane blir noe helt annet,  hvor en bremser nesten like mye som en gasser, hvis jeg forstår dette riktig.

geear

I tid er det mer gassing enn bremsing, men på bane er det "grovt sett" bare av og på. Maks gass til kjent bremsepunkt (fortrinnsvis), og så MAKS brems, svinge, og maks gass igjen så tidlig man tør.. sånn går no dagan. Men med variasjoner avhengig av bil, drivhjul, bane, om man går all in med tanke på dekk og så videre... uansett så handler det om at Musk har plassert Model 3 Performance i klasse med M3, eller til og med over, men den leverer ikke på styrefølelse og bremser.

Bare å prøve deg, Knut, det er kanongøy! Sikker på du som nybegynner kan banke Model 3-en din mange runder på Rudskogen om gangen uten å bekymre deg.

geear

Eventuelt Vålerbanen, som jeg egentlig foretrekker...

Går selv og gleder meg til Sokndal blir ferdig neste år. Er maange år siden jeg har prioritert å kjøre til østlandet for banekjøring. Har ikke biler til det heller for tiden.

Counterpointer

Banekjøring er sikkert morro. Har kjørt gocart (typen du leier) og det er jammen både fysisk og psykisk utfordrende på en gøyal måte, men er nok for forsiktig til å gjøre dette med egen bil.

Er blitt invitert med flere ganger av kompiser med mc (har R sykkel selv også). Men har ikke slått til på dette heller. Har mer en tilskuer i meg enn utøver tydeligvis

Nurburgring på turistdager fremstår som meget utfordrende og frister faktisk ikke for egen kjøring.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. august 2020, klokken 16:28
Er blitt invitert med flere ganger av kompiser med mc (har R sykkel selv også).
Mc på bane er ihvertfall litt billigere enn bil for å få noe som er morro. Har kjørt mc på anderstorp, gamle rudskogen og vålerbanen. Det er sykt morro, og har man R sykkel er det eneste fornuftige plass å kjøre de.

Men ble alt for vant til både å ha fotpinner og kne i bakken på vei og, så bare ga det opp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

#39
Ja det er problemet med MC, det som er gøy er svinger og å legge seg godt over og etterhvert jager man den følelsen før man plutselig kjører livsfarlig på offentlig vei. Akselerasjon blir man jo vant med etter bare noen dager til uker, så det var bare å selge da det var for langt til bane.

hemi

Sitat fra: geear på søndag 16. august 2020, klokken 16:09
Eventuelt Vålerbanen, som jeg egentlig foretrekker...

Går selv og gleder meg til Sokndal blir ferdig neste år. Er maange år siden jeg har prioritert å kjøre til østlandet for banekjøring. Har ikke biler til det heller for tiden.

gjetter du har små lette biler? :p

Vålerbanen er litt antiklimaks med mye power, 4 gir på raka, ellers bare 3 og gli rundt

geear

Hehe, har Model X, e-Niro og en GT-bil med V12 for tiden, så nei..  :P men er nok litt sant i det, noen av de bedre opplevelsene på Vålerbanen har vært med lette biler, og hele banen. Liker flyten det går an å få der, selv med motorsvake biler. Og slippe den lange gørrkjedelige breisladdsvingen på Rudskogen, som kun er ventetid mens den spiser venstre fremdekk... :P

GL1

Sitat fra: geear på søndag 16. august 2020, klokken 14:16

Når det gjelder Tesla sin track package, så er jo det da bremseklosser og bremsevæske med høyere kokepunkt, omtrent det man må gjøre på en BMW, men her var skivene også helt katastrofe, etter åtte minutter med hard kjøring, på en bil som burde ta en god del av energien på regen...
Jeg forstod det slik at han hadde en standard TM3P, men at han fortalte i videoen at man kunne oppgradere til track package? Men for all del, mulig bremsene burde tåle mer allikevel...

Track package er forøvrig mer enn klosser og væske, godt er det, til den prisen...  https://shop.tesla.com/product/model-3-track-package
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

geear

Han har Model 3 Performance med performance upgrade. Ikke med standardbremser. Men i tillegg kan altså det som er grommeste Model 3 oppgraderes med track package. Og ja, vet det er mer, men er kun klosser og væske som har betydning for bremseeffekten. Resten er jo bare et hjulsett. Personlig hadde jeg kjøpt klossene løst. Finnes bedre banefelger enn 20" fra Tesla...

hemi

Sitat fra: geear på mandag 17. august 2020, klokken 08:22
Hehe, har Model X, e-Niro og en GT-bil med V12 for tiden, så nei..  :P men er nok litt sant i det, noen av de bedre opplevelsene på Vålerbanen har vært med lette biler, og hele banen. Liker flyten det går an å få der, selv med motorsvake biler. Og slippe den lange gørrkjedelige breisladdsvingen på Rudskogen, som kun er ventetid mens den spiser venstre fremdekk... :P

Du må ha treig bil da, jeg rekker akkurat stabilisere bilen og bremse før jeg retter bilen og begynner fokusere på exit i den svingen ;)

nok power til nesten 230 på raka og i angsten... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA