Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bompenger på elbil i Oslo.

Startet av elektrolux, søndag 02. juni 2019, klokken 13:30

« forrige - neste »

elektrolux

Min aversjon mot bompenger går på hvor ineffektivt innkrevingen er og de mulighetene det gir utvalgte individer mulighet til å tappe systemet til egen vinning.

Vi hører om millionlønninger til styremedlemmer og kan bare tenke oss kostnadene selve bommene og autopass brikkene medfører.

Samtidig hører vi at utvalgte grupper får dekket utgiftene sine, og det er ikke den vanlige arbeideren eller treneren til jr. laget.

Vi hører også om høytsvevende prosjekter tilsynelatende uten kostnads kontroll midlene brukes til.

En mer sosial og effektiv innkreving ville vært over personskatt, eiendomskatten og drivstoffavgiftene. Da ville bedriftseieren som mener det er hans privilegiet å kjøre alene i en SUV til jobben i alle fall bidratt mer etter evne, samtidig som streberen med en Toyota Corolla ville sett verdien av å bytte til en gammel Leaf for å komme seg til og fra jobben sin, samtidig som han kunne sluppet å telle på knappene om han kan besøke sin gamle far eller kjøre jr. til trening.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Veldig aktuell problemstilling om finansiering sett litt mer helhetlig.

https://www.dagbladet.no/kultur/bompengeopproret-kamuflerer-den-egentlige-skatteskurken/71136541

Hadde en hatt lyst til det så hadde det vært mulig å snu skattetrenden.....

cra

Sitat fra: HCO på søndag 02. juni 2019, klokken 13:44
Du glemte et par alternativer:

  • Ja. Et argument mindre fra de med Livets Hare Skole når de skal disse elbilister
  • Nei. Jeg vil heller at alle skatteytere skal betale gjennomsnittlig 5.000 kr mer i årlig skatt, uavhengig av om de bruker bil

Jeg så også etter noen slike alternativer, spesielt det siste, som jeg ville ha stemt på. Alle er jo avhengige av veien, selv om de ikke kjører bil på den selv.

Dette, i kombinasjon med forslagene fa Reddit kunne blitt bra.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

xyzzy

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 02. juni 2019, klokken 21:00
Så min holdning er at bomstasjoner med gode hensikter er farlig. Alt for lettvindt for politikerne å skru opp takstene når de trenger penger til noe.


Forsåvidt det samme med eiendomsskatt... I utgangspunktet er skatten mindre skadelig enn moms og inntektsskatt, og derfor en god del av en total skattemiks. I praksis er det bare et tillegg på toppen av alt vi allerede betaler, og derfor en unnskyldning for ikke å drive så effektivt som mulig og unngå prioritering.

Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 02. juni 2019, klokken 21:00
Jeg er gammel nok til å huske en tid hvor eneste norske bomstasjon var ved Lierbommen.

Du er ikke den eneste som husker denne. Men mener det også var noen bompenger på en del broer i Nord-Norge og på Vestlandet også før denne?


Sitat fra: OhmPaPa på søndag 02. juni 2019, klokken 21:00
Så min holdning er at bomstasjoner med gode hensikter er farlig. Alt for lettvindt for politikerne å skru opp takstene når de trenger penger til noe.

Gammelt ordtak:
Veien til helvete er brolagt med gode hensikter.
I dette tilfellet er broleggingen bompengefinansiert. :p
Model S 85D

Måkemannen

Sitat fra: 3irikur på søndag 02. juni 2019, klokken 17:39
Ikke dumt å la tungtransporten betale for slitasjen de forårsaker - Da motiveres også fraktselskapene til å bruke tog i stedet for lastebil.
Mange steder i Norge som ikke dekkes av togtransport.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

trikola

Reglene bør snus på hode etter min mening.

Idag er det brukerne som betaler byggingen av veier/broer/tunneller, vedlikehold betales over driftsbudsjetter.'

Jeg synes at nybyggingen bør gå over skatten (fordi det er en nødvendig infrastruktur), og brukerne bør betale for bruk (les vedlikeholdskostnader). Og da bør de som sliter mest betale mest, dvs de tyngste kjøretøy det aller meste.

Leser på autopass.no:
SitatFølgende kan søke om fritak for bompenger:

Uniformerte og sivile utrykningskjøretøy i tjenesteoppdrag
Rutegående kollektivtransportkjøretøy (med unntak av enkelte ferjeavløsningsprosjekter)

En svært tung rutebuss med stadige start/stopp inne i bysenteret kan altså slippe - det skurrer.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på mandag 03. juni 2019, klokken 07:09
Min aversjon mot bompenger går på hvor ineffektivt innkrevingen er og de mulighetene det gir utvalgte individer mulighet til å tappe systemet til egen vinning.

...

Vi hører også om høytsvevende prosjekter tilsynelatende uten kostnads kontroll midlene brukes til.
Dette gjelder jo det meste av offentlig drift. "Studiereiser" utenlands, overdådige offentlige bygg m.m. Problemet er at offentlig ansatte har nådd en kritisk masse, og har kontroll over stemmene. I tillegg er det null personlig ansvar, feil og sløsing har ingen reelle konsekvenser.

Her er ett klipp fra artikkel ang. bomvei i Telemark:

"Det betyr at 47 prosent av bompengeinntektene på totalt 565 millioner kroner forsvinner til administrasjon og byggelånsrenter"

https://www.motor.no/artikler/bruker-132-millioner-pa-a-kreve-inn-264-millioner-i-bompenger/
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: trikola på mandag 03. juni 2019, klokken 16:26
En svært tung rutebuss med stadige start/stopp inne i bysenteret kan altså slippe - det skurrer.

Så, om denne tunge rutebussen skulle betale bompenger, hvor tror du de pengene kommer i fra?  Enten må kommunen/fylket dekke det (f.eks. i fra bompengene... :p ), eller så må de sette opp billettprisene så det blir enda mindre fristende å la privatbilen stå?

Nei, kollektivtransport som bilister kan bruke istedet for privatbilen gjennom bomringene må få lov til å være i fred....
Model S 85D

Svein_H

#25
For å gå tilbake til avstemmingen: Nei, jeg syns ikke det var en blåmandag i dag.

Vet ikke om det var tilfeldig eller om det har sammenheng med de nye bommene, men det var merkbart mindre trafikk på Ring 3 vestover i dag tidlig ved 0715-tia, og jeg kan ikke huske sist gang jeg brukte under en halvtime fra Ullern til Lillestrøm med avreise 1500 på en vanlig mandag ettermiddag (inkludert kø pga en kjedekollisjon i venstre felt ved Grefsen/Storo).

Det er veldig kjipt å måtte betale for noe man føler at man ikke får noe igjen for, og i så måte er bomringer i og rundt byer i mine øyne et djevelsk påfunn som ikke har noe som helst med tradisjonell bompengefinansiering å gjøre. Likevel kan jeg ikke fri meg fra tanken om at mine 24 kroner kanskje gjorde dagens jobbpendling litt enklere og raskere for min del, og tar meg selv i å lure på hvor mye mer jeg er villig til å betale før jeg begynner å se etter en annen jobb utenfor Oslo. Samtidig har jeg sympati for de som bor i Oslo på en begrenset inntekt og allerede sliter for å få endene til å møtes, om de ikke skal belastes enda mer.

Og nei, jeg er ikke blant de som har en årslønn over snittet, bare så det er sagt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

trikola

Sitat fra: Amoss på mandag 03. juni 2019, klokken 16:49
Sitat fra: trikola på mandag 03. juni 2019, klokken 16:26
En svært tung rutebuss med stadige start/stopp inne i bysenteret kan altså slippe - det skurrer.

Så, om denne tunge rutebussen skulle betale bompenger, hvor tror du de pengene kommer i fra?  Enten må kommunen/fylket dekke det (f.eks. i fra bompengene... :p ), eller så må de sette opp billettprisene så det blir enda mindre fristende å la privatbilen stå?

Nei, kollektivtransport som bilister kan bruke istedet for privatbilen gjennom bomringene må få lov til å være i fred....

Den som forårsaker kostnadene skal betale - enkelt og greit. Hvor vedkommende får sine inntekter fra (f.e. 'miljøstøtte' fra ørten offentlige steder) er en helt annen diskusjon. Også et busselskap skal ha mulighet til å redusere sine kostnader ved å velge alternativer, ikke bare bilisten.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

turfsurf

Sitat fra: trikola på mandag 03. juni 2019, klokken 18:21
Den som forårsaker kostnadene skal betale - enkelt og greit.
Hvor langt skal du dra det prinsippet da? Hvis du kjører ut, skal du betale for all behandling og opprydning og da? Betale for kreftbehandling hvis du får kreft og?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gardin

Jeg synes det er rett og rimelig at elbiler betaler full pris i bompenger der hvor bompengene er satt opp for å finansiere veien man kjører på. Elbilene har like mye nytte av veien som fossilbilene, og bør betale det samme.

Men der hvor bompengene brukes til diverse miljøtiltak bør elbiler kjøre gratis. Elbiler er en del av løsningen på disse miljøproblemene, og da gir det ingen mening at også elbilene skal betale.

Køproblematikken løses ikke med bompenger. Oslo har hatt bompenger i uminnelige tider, men det er fortsatt nesten stillestående kø nesten hver morgen og ettermiddag. Jeg kan ikke tenke meg at køen kunne gått noe særlig saktere selv om man hadde delt ut penger i bomringen isteden for å ta betalt. Det er rett og slett ikke fysisk mulig å få særlig mye flere biler igjennom.

Køen vil regulere seg selv helt uten innblanding av bompenger. Folk flest hater å sitte fast i kø, og gjør det de kan for å unngå dette uansett. Køen vil alltid vokse inntil det blir så ille at tilstrekkelig mange gir opp og finner andre alternativer. Og hvis mange nok slutter å kjøre bil slik at trafikken flyter bedre, så vil det ikke gå lang tid før folk ser dette og begynner å kjøre bil igjen og køen blir like ille som før.

Det må helt urimelig høye bompenger til for å endre på den naturloven, og det er ikke politisk vilje til å innføre så høye bompengesatser. Det var til og med en Oslobyråd her om dagen som uttalte at det ikke var noen poeng i å øke bompengesatsene ytterligere nå, for da ville trolig trafikken reduseres så mye at de ikke ville fått inn mer penger likevel. Dette beviser igjen at miljøhensyn og traffikkflythensyn bare er skalkesjul for den eneste reelle hensikten med bomringene: Å dra inn mest mulig penger til å finansiere diverse offentlige formål.

Bompenger er en kostbar måte å drive inn penger på, den rammer ganske tilfeldig, uten hensyn til folks betalingsevne, og det gir et potensiale for massiv overvåkning. Derfor er bompenger et av de dårligste alternativene vi har når hensikten utelukkende er å skaffe penger til å finansiere offentlige tiltak. Vi har mange andre skatter og avgifter som er mer egnet og som er enkle å justere for å kompensere for frafall av bompengeinntekter. Inntektsskatt, formueskatt, utbytteskatt, bedriftsbeskatning, merverdiavgift, arveavgift etc. Jeg ser for meg at en stor del av bompengeproblemet kommer av at kommunepolitikerne ikke kan få gjort stort med noe av dette og dermed blir bompenger eneste muligheten de har til å skaffe finansiering til prosjektene sine.

cra

Sitat fra: Gardin på mandag 03. juni 2019, klokken 22:03
Men der hvor bompengene brukes til diverse miljøtiltak bør elbiler kjøre gratis.

Alle bommer inngår som deler av miljøtiltak når elbilene har lavere pris, også de som står ute på landet der man ikke merker noe spesielt til eksosen. Om prisforskjellen i disse får "oss bønder" til å bytte til elbil så gagner det jo miljøet både lokalt og globalt, og ikke minst gagner det de som bor i byen når vi fra landet noen få ganger i året kjører inn dit, også hvis vi ikke bryr oss om det koster ti eller 30 kroner i bomringen de få gangene vi passerer den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA