Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjedde egentlig med Drammen og CCS?

Startet av Xwarf, fredag 31. mai 2019, klokken 10:39

« forrige - neste »

Xwarf

Når Model 3 kom på markedeet var det mange trikkere på veien for å oppgradere superladerne i norge med CCS-kabler.
Så stoppet det litt opp, men det stopper ikke bare litt opp, men helt opp.

Per nå er det tre superladerstasjoner igjen i Skandinavia som ikke har CCS-støtte.
Haukås i Bergen, de to i Drammen og Solli.

Noen som vet hva som er greia?
Sparer de oppgraderingen for å slippe dobbel jobb før Supercharger V3?
Gikk de tom for cash til å oppgradere videre?

AreLib

Stort sett bare lokale som bruker dem som hjemmelader. Burde aldri blitt bygd der
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Larmod3

Bare innføre betaling for alle på denne det da evt. Om problemet er så stort at Tesla har bestemt seg for at den ikke er verdt å oppgradere grunnet dette, så virker det jo litt rart at de ikke prøver å gjøre noe med dette "problemet".
TM3 LR AWD
Bærum

Thorbjørn Hellehaven

Hvis Tesla ikke oppgraderer alle ladere på en lokasjon med CCS, så burde det være mulig å "tvinge" S og X til å lade på de andre, hvis det er ledig plass der.
- For at S eller X skal kunne lade på en som er oppgradert med CCS, burde *alle* uten CCS være opptatt.
- Dersom det er andre hindringer, så kunne support åpnet manuelt, ved å sette status "midlertidig utilgjengelig" på de med hindringer.
- Alternativt mulighet for å aktivere selv i bilen, gjennom noen menyvalg, for å bekrefte at "Alle ledige ladere uten CCS er utilgengelig."

Det samme burde være for ladere som er egnet med tilhenger. I utgangspunkt blokkert hvis ikke bilen detekterer tilkoblet tilhenger,
- Alternativt mulighet for å aktiere selv i bilen, gjennom noen menyvalg, for å bekrefte at "Andre ladere er ikke tilgjengelig", eller "uegnet på grunn av utstyr som er festet bak bilen"

Dersom andre alternativer ikke er tilgjengelig når man ankommer, bør lading starte normalt.
Dersom andre ladere blir tilgjengelig, kan man få en oppfordring om å flytte bilen til en annen lader for å frigjøre plassen for andre som kan få behovet. Spesielt dersom noen med CCS/tilhenger navigerer til denne laderen, og er forventet å ankomme snart.

ladov

Til høsten kommer det en haug med helt flett nye SuCv3-stolper, de gamle blir stående med type2-kabler. :)


(tror jeg tralala)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på fredag 31. mai 2019, klokken 13:31
Hvis Tesla ikke oppgraderer alle ladere på en lokasjon med CCS, så burde det være mulig å "tvinge" S og X til å lade på de andre, hvis det er ledig plass der.
Dette er pølsevev. En ledig stolpe betyr ikke annet en at seter 30kW ledig der. Så hvis det er fire ledige stolpepar med CCS og 120kW skal en X eller S tvinges til å velge en stolpe med 30kW?

Kommer aldri til å skje. Heldigvis har Tesla vært flinke til å bygge ut CCS utenom på hjemmeladerne, så det er ett ikke-problem.

Observerte dog i helgen at det var flere Model 3 eiere som ikke gadd å respektere hengerkompatible plasser selv om de hadde alternativer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: turfsurf på fredag 31. mai 2019, klokken 19:52
Dette er pølsevev. En ledig stolpe betyr ikke annet en at seter 30kW ledig der. Så hvis det er fire ledige stolpepar med CCS og 120kW skal en X eller S tvinges til å velge en stolpe med 30kW?
Godt poeng! Jeg tenkte ikke i farten over at stolper deler effekt. Må gjerne la begrensningen være i forhold til ledige par.

F.eks.
Hvis det er et ledig par stolper uten CCS. Så kunne Model X og Model S få en beskjed.
"Denne laderen er del av eneste par med CCS på denne lokasjonen.
Din bil kan også lade på ?A/B.
For å beholde prioritet dersom det kommer flere kunder for å lade vær vennlig å flytte til lader ?A/B.
Du kan fortsette å lade på denne laderen, men får ikke prioritet dersom det kommer en som trenger CCS.
Vær vennlig å raportere dersom det er andre årsaker til at du ikke kan benytte ?A/B."

f.eks.
1A:okkupert - B ledig
2A:ledig - B okkupert
3A: ledig - B ledig
4A(CCS) ledig - B(CCS) ledig
** 1 og 2 er i bruk, men 3 er helt ledig, da bør S og X oppfordres til å benytte 3A/B, i tilfelle det kommer en Model 3. Dersom det "samtidig" kommer en annen som kobler til 3A "litt senere", bør meldingen forsvinne, eller endres til at man allikevel beholder prioritet, i tilfelle det kommer en som behøver CCS.

Det må ikke være et system som gir vesentlige unødvendige ulemper for noen, men det kan være et tiltak for å stimulere kundene til å velge den riktige ladere, i forhold til hvilke som er bedre egnet for å dekke andres behov, uten at det blir vesentlig ulempe for egne behov. Etter et par ganger så blir det ikke vanskelig å se hvilke ladere som man bør velge for å slippe å flytte seg, kanskje bilen til og med kan gi en oppfordring om hvilke(n) stolpe man bør kjøre til, for å oppnå best prioritet.



turfsurf

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på fredag 31. mai 2019, klokken 20:41

Det må ikke være et system som gir vesentlige unødvendige ulemper for noen, men det kan være et tiltak for å stimulere kundene til å velge den riktige ladere, i forhold til hvilke som er bedre egnet for å dekke andres behov, uten at det blir vesentlig ulempe for egne behov. Etter et par ganger så blir det ikke vanskelig å se hvilke ladere som man bør velge for å slippe å flytte seg, kanskje bilen til og med kan gi en oppfordring om hvilke(n) stolpe man bør kjøre til, for å oppnå best prioritet.
Helt enig, når man svinger inn på SuC burde man få opp beste stolpe rangert etter ladefart og prioritet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lynkjapp

Sitat fra: Larmod3 på fredag 31. mai 2019, klokken 13:00
Bare innføre betaling for alle på denne det da evt. Om problemet er så stort at Tesla har bestemt seg for at den ikke er verdt å oppgradere grunnet dette, så virker det jo litt rart at de ikke prøver å gjøre noe med dette "problemet".

Jeg tror ikke at det er grunnen. Hvis det er et kjent problem med en masse "hjemmeladere" på denne stasjonen så betyr det at det er S og X med livstids gratislading som står der, og da høres det rart ut at man skal stenge ute Model 3 som alle om noen måneder kommer til å være betalende kunder på ladestasjonene.

Så enten skal de legge ned stasjonen, eller flytte den, eller oppgradere den til v3, og før de får gjort det så gidder de ikke å bruke ressurser på å sette inn CCS-kabler.

OlaM

Sitat fra: turfsurf på fredag 31. mai 2019, klokken 19:52
Observerte dog i helgen at det var flere Model 3 eiere som ikke gadd å respektere hengerkompatible plasser selv om de hadde alternativer.

Er dette en greie Tesla har kommet med, eller Tesla-eiere med tilhenger? CCS-prioritet er helt greit, siden Model 3 ikke kan lade på andre steder, men at andre folk skal tilpasse seg tilhengerbrukere henger ikke på noe som helst greip. Man fortjener ikke noe spesialbehandling bare fordi man har med seg ekstra mye ræl. Er det ikke plass så vent eller hekt av hengeren, ikke plag andre eller forvent at andre skal ofre sin tid bare for at du skal ha det smidigst mulig.
'21 3LR

jkirkebo

Sitat fra: OlaM på fredag 31. mai 2019, klokken 22:50
Sitat fra: turfsurf på fredag 31. mai 2019, klokken 19:52
Observerte dog i helgen at det var flere Model 3 eiere som ikke gadd å respektere hengerkompatible plasser selv om de hadde alternativer.

Er dette en greie Tesla har kommet med, eller Tesla-eiere med tilhenger? CCS-prioritet er helt greit, siden Model 3 ikke kan lade på andre steder, men at andre folk skal tilpasse seg tilhengerbrukere henger ikke på noe som helst greip. Man fortjener ikke noe spesialbehandling bare fordi man har med seg ekstra mye ræl. Er det ikke plass så vent eller hekt av hengeren, ikke plag andre eller forvent at andre skal ofre sin tid bare for at du skal ha det smidigst mulig.

Er det så mye jobb å rygge inntil en vanlig stolpe istedenfor å kjøre på gjennomkjøringsplass på f.eks Rygge da? Om alle hengerplassene er opptatt, hvor skal man parkere hengeren om man må hekte av? Er ikke plass inne på SuC-området ihvertfall. Da tar det rimelig mye ekstra tid å parkere og hekte av henger et annet sted, kjøre bort på SuC og rygge inntil en vanlig stolpe. Ca. 1000x lengre tid enn det tar noen uten henger å bruke en av de vanlige plassene vil jeg tro.

Ikke er det noen god plass å vente med henger på Rygge heller, uten å blokkere for andre som skal inn og lade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlaM

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. mai 2019, klokken 23:44

Er det så mye jobb å rygge inntil en vanlig stolpe istedenfor å kjøre på gjennomkjøringsplass på f.eks Rygge da? Om alle hengerplassene er opptatt, hvor skal man parkere hengeren om man må hekte av? Er ikke plass inne på SuC-området ihvertfall. Da tar det rimelig mye ekstra tid å parkere og hekte av henger et annet sted, kjøre bort på SuC og rygge inntil en vanlig stolpe. Ca. 1000x lengre tid enn det tar noen uten henger å bruke en av de vanlige plassene vil jeg tro.

Ikke er det noen god plass å vente med henger på Rygge heller, uten å blokkere for andre som skal inn og lade.

Det er ikke "hengerplasser", det er ladeplasser. De fleste som ikke har henger har aldri tenkt på dette, og med rette. De har nok med sitt. Har du masse ræl å dra rundt på så får du pent planlegge skikkelig og ta hensyn til at rælet ditt ikke plager andre, ikke forvente at folk skal skvette unna og lage plass til deg. Om du bruker litt ekstra tid, so what? Haster det så innmari å flytte rælet ditt fra A til B så får du planlegge bedre neste gang, eller bestille levering. Ikke gjør ditt problem til andre sitt problem, basic folkeskikk.

Det er helt greit å be høflig om å bytte plass, men hvis man selvrettferdig kommer og forteller meg at jeg står feil eller burde uoppfordret ha ofret min tid fordi andre vil spare sin egen tid, så vil man i retur få noen nordnorske oppfordringer til både varme transportdestinasjoner og gastroenterologiske parkeringsalternativ for hengeren.
'21 3LR

geear

Er det virkelig mulig å skrive om folkeskikk i et innlegg av det kaliberet?  :o

Med den logikken du predikerer så kan vel heller vi med S og X okkupere CCS-plassene og tenke at hva faen, trengte de å lade så kunne de planlagt bedre, eller kjøpt seg en annen bil.   :laugh:

Forøvrig, på flere SuCer er det malt opp hengerplasser, men det respekteres ikke allikevel.

trykkertor

Sitat fra: gr på lørdag 01. juni 2019, klokken 00:56
Med den logikken du predikerer så kan vel heller vi med S og X okkupere CCS-plassene og tenke at hva faen, trengte de å lade så kunne de planlagt bedre, eller kjøpt seg en annen bil.   :laugh:
Her tror jeg vi må holde et par ting adskilt.
Helt greit med S og X som lader på CCS-plasser hvis det er helt fullt på de "gamle".
Da er jo tross alt laderene i aksjon og gjør jobben sin.
Jeg synes det blir langt mer egoistisk å kjøre seg til med en henger så en lader står ubrukt, ved siden av hengeren, fordi eieren ikke gadd hekte den av.
Dette selvsagt gitt at det er kø på ladeområdet. Om det ikke er ladekø, og en henger blokkerer en stasjon, så det være det.
Men håper ikke det skal bli "vanlig syn" å se hengere okkupere ladeplasser mens andre venter på ledig stikk.

turfsurf

Sitat fra: OlaM på fredag 31. mai 2019, klokken 22:50

Er dette en greie Tesla har kommet med, eller Tesla-eiere med tilhenger?
Både og. Det er en del SuC stasjoner hvor stolper man kan lade med henger på er merket. Mange stasjoner har jo kun slike stolper, men som f.eks Lampeland, og så har vi motsatt (Holmestrand) og en kombinasjon (Gol). Utfordringen er jo stort sett der det er få slike plasser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA