Emergency lane keep assist livsfarlig på norske innlandsveier?

Startet av rogersen, søndag 26. mai 2019, klokken 20:04

« forrige - neste »

rogersen

Kjørte fra Arendal til Nesvatn i helga. Før turen fikk jeg 219.16.2-oppdateringen med emergency lane keep assist. Denne fungerer jo ved at den hele tiden holder øye med høyre og venstre side av bilen ved hjelp av parkeringssensorene. Dersom bilen kjører over veimerkingen på høyre eller venstre side, og det finnes "noe" i veien i henhold til sensorene, så svinger bilen ganske brått tilbake og piper og bærer seg.

På vei oppover til Nesvatn er store deler av veien så smal at det ikke er midstripe på veien. Kjøringen fungerer jo da slik at folk ligger ut mot høyre side, og når en møter en annen bil, så kjører begge biler litt over høyre markeringsstripe på veien for å ha nok plass til å passere hverandre. Med emergency lane keep assist på, og høyt gress, steiner e.l. på siden av veien, forsøker bilen brutalt å styre inn igjen mot midten av veien. Dette skjer typisk like før en skal passere en annen møtende bil. Dersom en ikke er på vakt, blir det jo lett frontkollisjon av slikt.

Løsningen blir å slå av denne funksjonen. Gjorde det på vei opp etter to ubehagelige opplelveser med den, og ved start på hjemturen. Dette er jo funksjon som slår seg på igjen automatisk ved hver oppstart av bilen.

Funksjonen fungerer greit på vanlige veier med god oppmerking, men på norske veier uten midtlinje er den livsvarlig etter mitt syn. Andre med erfaringer rundt dette?

Krizz

Bruk blinklyset om du må bryte linjen, enkelt og greit :)
Trenger ikke deaktivere.

Fornybarbil

Synes dette høres skummelt ut, må teste selv. Å låne bort bilen kan jo bli katastrofalt.

RuneW

Jeg har allerede hatt to tilfeller av dette på normale østlandsveier. Ingen dramatisk autosvinging, men litt smånapping i rattet. Pipingen, derimot, er jo egnet til å gi hjerteinfarkt...  :D

Tror jeg må skru av dette før kona prøver bilen...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

fredag

Personlig synes jeg veiene i indre Agder er livsfarlige. Veiene der er jo så smale. Ikke noe rart at sørlendingene er religiøse. Det burde ikke vært lov med toveis trafikk på de veiene der.

Men godt tips: Jeg skal prøve å huske å skru av emergency lane keep assist når jeg skal opp på hytta vår der med Model 3.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

rogersen

Sitat fra: RuneW på søndag 26. mai 2019, klokken 20:28
Jeg har allerede hatt to tilfeller av dette på normale østlandsveier. Ingen dramatisk autosvinging, men litt smånapping i rattet. Pipingen, derimot, er jo egnet til å gi hjerteinfarkt...  :D

Tror jeg må skru av dette før kona prøver bilen...

Ja kona ble jo like redd som meg! Vill piping mens bilen prøvde å krasje oss i bilen som kom imot. :D Skulle gjerne slått det av for godt, men det går jo dessverre ikke.. :-/ Så nå blir det jo på mens hun kjører bilen. Heldigvis bor vi på et nogenlunde sivilisert sted med midtmarkering..

Model3B

Når cruise control så ser bilen alt som kommer for nært og bremser opp. Etter min erfaring så egner det seg ikke å bruke denne funksjonen på smale veger da alt fra motgående biler, syklister og hunder blir sett på som en fare og bilen bremser. Kjører derfor bare manuelt på smale veger, spesielt uten fotgjengerfelt. På motorveger synes jeg det virker bra.

rogersen

Sitat fra: Per Erland Nøkleby på søndag 26. mai 2019, klokken 20:55
Når cruise control så ser bilen alt som kommer for nært og bremser opp. Etter min erfaring så egner det seg ikke å bruke denne funksjonen på smale veger da alt fra motgående biler, syklister og hunder blir sett på som en fare og bilen bremser. Kjører derfor bare manuelt på smale veger, spesielt uten fotgjengerfelt. På motorveger synes jeg det virker bra.

Hei! Hadde ikke på autosteer eller cruise control. Som sagt så er dette et "emergency" system som slår seg på automatisk hver gang bilen startes. Dette er altså ikke egentlig et valg for brukeren, men tvungent. Dersom du ikke slår det av manuelt hver gang du skal kjøre. Altså veldig skummelt spør du meg.. Cruise control er et helt annet kapittel, den er totalt ubrukelig på alt annet enn motorvei, og ikke helt trygg der heller..

Torair

Jeg fikk også denne oppdateringen på fredag. Har kjørt rundt på Lista i helgen på veier både med og uten markeringer. Har ikke autosteer eller adaptiv cruisecontrol.
Så lenge jeg holder godt, eller selv vrir bittelitt i rattet så lager den ingen lyder eller overstyrer meg. Ingen problem å krysse midtstripen for eksempel.  Men hvis den tror at jeg ikke følger med på veien, og bilen driver mot midten eller siden, så lager den høy lyd og styrer vekk fra veikanten.
Jeg syns faktisk dette var et godt sikkerhets tillegg i bilen.

Handyman

Sitat fra: rogersen på søndag 26. mai 2019, klokken 20:04
Denne fungerer jo ved at den hele tiden holder øye med høyre og venstre side av bilen ved hjelp av parkeringssensorene.
Nei den bruker kameraene og ikke ultralydsensorene. De måler bare avstand til objekter og kan ikke se veimerking.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

rogersen

Sitat fra: Handyman på søndag 26. mai 2019, klokken 23:03
Denne fungerer jo ved at den hele tiden holder øye med høyre og venstre side av bilen ved hjelp av parkeringssensorene.
Nei den bruker kameraene og ikke ultralydsensorene. De måler bare avstand til objekter og kan ikke se veimerking.

Nope. Den bruker kameraene til å se på veimerkingen, men parkeringssensorene til å sjekke om det er noe "farlig" og at emergency lane assist dermed bør settes inn, dersom bilen går på utsiden av oppmerkingen. I den nye updaten vises jo dataene fra parkeringssensorene hele tiden ved "blinkende streker" i forskjellige farger rundt bilen.

tesel

Sitat fra: RogerT på søndag 26. mai 2019, klokken 21:53
Så lenge jeg holder godt, eller selv vrir bittelitt i rattet så lager den ingen lyder eller overstyrer meg. Ingen problem å krysse midtstripen for eksempel.

Var dette noen vesentlig forskjell rogersen? Holder du mindre aktivt i rattet enn herr RogerT?

Fornybarbil

Jeg kjørte 8 mil på svingete norsk kystriksvei i går uten at autosteer ble avbrutt. Innstilt på 87 km/t. Vil ikke akkurat si at den er ubrukelig.

Handyman

Sitat fra: rogersen på mandag 27. mai 2019, klokken 08:40
Sitat fra: Handyman på søndag 26. mai 2019, klokken 23:03

Nope. Den bruker kameraene til å se på veimerkingen, men parkeringssensorene til å sjekke om det er noe "farlig" og at emergency lane assist dermed bør settes inn, dersom bilen går på utsiden av oppmerkingen. I den nye updaten vises jo dataene fra parkeringssensorene hele tiden ved "blinkende streker" i forskjellige farger rundt bilen.
Ikke enig. Systemet svinger bilen også tilbake i feltet på flerfelts motorveier, kun basert på info fra kameraene om veimerkingen, om du ikke bruker blinklyset.  Altså selv om det ikke er hindringer på siden av bilen i flere meters bredde.
Ultralydsensorene har alltid vært animert på min bil, og det er nok ingen indikator på at disse bidrar i denne sammenhengen. De kan så klart spille en rolle i funksjonen, men da kun som tilleggsinfo.
Hovedproblemet med sensorene er rekkevidden og at de i praksis bare forteller bilen hva som VAR på utsiden.
De fungerer først og fremt til måling av avstand til objekter med lav relativ hastighet til bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Solheim

Min svinger tilbake i felt uavhengig om det er noe som er detektert av sensorene, dersom sensorene detekterer noe og jeg beveger meg over linjene vil den pipe i tillegg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA