Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SpaceX, Starlink

Startet av Vhagar, søndag 26. mai 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

Vhagar

Det tar vel et par år før det vil være mulig å kjøpe seg internett access gjennom dette, men noen som vet om rykter om hastigheter og pris for privatkunder? Eller er dette alt for tidlig enda? De vil kanskje tilby nett til bilene også via dette i stede for mobilnettet? For med så mange satelitter så trenger nødvendigvis ikke antenner å være rettningbestemt i samme grad som dagens parabolantenner?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

OhmPaPa

Leste et sted at man trenger en mottaker på størrelse med en pizzaeske. Så tror ikke det er noe for bilene. Men for hytta?

Vhagar

Nå kommer jo de i ulike størrelser, men kanskje de klarer å integrere det i glasstaket? Til hytta, eller for de av oss som bor uttenfor kjærneområdet for fiber (på feil side av veien). Jeg er i hvertfall klar.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Amoss

Bare husk på at de kun dekker området mellom 55 nordlige og sørlige breddegrad, før dere gjør for mye beregninger om å ha dette hjemme eller på hytta...
Model S 85D

Vhagar

#4
Det ser ut til å være phase 1 dekningen og ikke når de har fått opp alle 12 tusen satelittene vel? Allerede ved phase 2 kan jo dette trolig strekkes lenger mot polene. Vi får se i 2025.

Hm, skal en dømme utifta animasjonen på globen (kan dras rundt med musa) så ser det ut til at det stopper sør for Bergen et sted. Så spørs det hvor mye signalene går sidelengs da, hvor langt nord du kan være før de forsvinner under horisonten. https://www.starlink.com/

De får slenge på et par hundre satelitter til så de dekker norden litt bedre.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Amoss

Sitat fra: Vhagar på mandag 27. mai 2019, klokken 00:15
Det ser ut til å være phase 1 dekningen og ikke når de har fått opp alle 12 tusen satelittene vel? Allerede ved phase 2 kan jo dette trolig strekkes lenger mot polene. Vi får se i 2025.

Jeg oppfattet dette helt klart som den endelige utbredelsen av det ferdige starlink nettverket. Men så klart, jeg kan ha missforstått? Du får søke og se om du finner noen referanser til at det skal trekkes lengre nord og/eller sørover?

Btw: som du ser av linken så går 55 breddegrad over Bornholm. "Litt" syd for Bergen... :p
Model S 85D

Vhagar

55. er vesentlig lenger syd enn hva som fremgår av animasjonen på hjemmesiden deres. Så enten er animasjonen feil eller så er infoen om 55 feil, men svært lite info ute enda, så får vel bare vente.

De som ble skutt opp nå endte vel på ca 53 grader i følge wikien.

Denne siden nevner at de ender på hele 81 grader, men høydene er litt høyere enn hva de nå går for? Saken er ikke datert så trolig eldre enn de siste planene og godkjenningene.
https://wyliodrin.com/post/starlink-the-internet-of-space

Om latency er lav nok (lest at de kan få til ned mot 25ms), farten god nok (virker sånn), månedlig limit ikke latterlig lav (alt av media streames jo i dag) og prisen rett (ikke vesentlig dyrere enn fiber) så tar jeg 2 av de pizzaboksene til Elon any day.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Handyman

Sitat fra: Amoss på mandag 27. mai 2019, klokken 00:34
Sitat fra: Vhagar på mandag 27. mai 2019, klokken 00:15
Det ser ut til å være phase 1 dekningen og ikke når de har fått opp alle 12 tusen satelittene vel? Allerede ved phase 2 kan jo dette trolig strekkes lenger mot polene. Vi får se i 2025.

Jeg oppfattet dette helt klart som den endelige utbredelsen av det ferdige starlink nettverket. Men så klart, jeg kan ha missforstått? Du får søke og se om du finner noen referanser til at det skal trekkes lengre nord og/eller sørover?

Btw: som du ser av linken så går 55 breddegrad over Bornholm. "Litt" syd for Bergen... :p
Btw: Lindesnes Fyr likker på 57.9445°. Praktisk talt hele Danmark er nord for 55°.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: Vhagar på mandag 27. mai 2019, klokken 01:43
Denne siden nevner at de ender på hele 81 grader ...

Om du ser på "Step 2"  - der den store massen av satellitter er, og de som er så nær jorden at de kan skryte av lav latency, så ser du at det står 53° som maks posisjon. Mulig det er disse som kan dekke helt opp til 55°?  Ser også at det oppgies opp til 200 satellitter i mye høyere baner som skal kunne ha inn-vinkel mot jorden på over 70°.  Hva det betyr i praksis for oss her nord er jeg usikker på...


Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2019, klokken 08:50
Sitat fra: Amoss på mandag 27. mai 2019, klokken 00:34
Btw: som du ser av linken så går 55 breddegrad over Bornholm. "Litt" syd for Bergen... :p
Btw: Lindesnes Fyr likker på 57.9445°. Praktisk talt hele Danmark er nord for 55°.

Jepp, Bornholm som jeg nevnte ligger svært langt syd i Danmark.

Håper så klart at jeg tar feil/har missforstått, da jeg også selv godt kunne tenkt meg en slik "pizzaboks", men anbefaler at andre med samme lyster avventer til man får noe mer håndfast på at også norske breddegrader vil bli dekket...
Model S 85D

Tuxedo

Er det noen grunn til å tro at dette kommer til å bli billigere enn kombinasjonen kablet bredbånd/5g (sistnevnte når man er på farten)?

Vhagar

Sitat fra: Amoss på mandag 27. mai 2019, klokken 12:00
Sitat fra: Vhagar på mandag 27. mai 2019, klokken 01:43
Denne siden nevner at de ender på hele 81 grader ...

Om du ser på "Step 2"  - der den store massen av satellitter er, og de som er så nær jorden at de kan skryte av lav latency, så ser du at det står 53° som maks posisjon. Mulig det er disse som kan dekke helt opp til 55°?  Ser også at det oppgies opp til 200 satellitter i mye høyere baner som skal kunne ha inn-vinkel mot jorden på over 70°.  Hva det betyr i praksis for oss her nord er jeg usikker på...

Nå ligger de geostasjonære satelittene rundt 35 tusen km unna ekvator (pluss et steinkast til for oss her oppe i nord) og de har en latency på vel 600ms. Starlink nevnes kan tilby fra 25 til 35ms i bandet mellom 500km og 1000km så selv de høyeste av de er 35 ganger lavere, så latency er neppe et problem selv for den gruppen.

Antall satelitter her oppe i nord i forhold til rundt ekvator er også naturlig. Omkretsen er mindre så det kreves ferre for å få nok dekning og det er ferre folk som skal ha båndbredde. Det er rikelig med satelitter helt opp til nordkapp. 50 statelitter fordelt på 8 orbital planes og hver har ca 1000km radius med dekning. Jeg er ikke bekymret akkurat.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 13:47
Er det noen grunn til å tro at dette kommer til å bli billigere enn kombinasjonen kablet bredbånd/5g (sistnevnte når man er på farten)?

Det trenger ikke å være billigere, siden det er tiltenkt å gi dekning der kablet bredbånd i dag ikke tilbys. Men så klart, det må være rimelig nok priset. Husk at det også er tiltenkt å gi bredbånd til de som i dag ikke har råd. Prising på satelittbredbånd er ikke så ille i dag. Det som er gale er latency (som dette fikser) og båndbredde (som dette fikser) og quota (som jeg håper dette fikser).

Gitt antennetypen så kan dette også brukes på farten. Hvorvidt det er rimeligere enn 5G gjenstår å se i forhold til quota på datamengden. Med Telenors interesser i Asia så bygges neppe 5G ut i Norge i særlig grad og vips har Starlink tatt et jafs av mobiltbredbånd-markedet. 5G krever for mange master/sendere og blir rimelig håpløst å bygge ut i storskala uttenfor byene her til lands. Gikk tregt med 4G, så 5G kommer til å gå saktere.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Handyman

For skipsfart og all trafikk til sjøs vil dette kunne bli en revolusjon!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vhagar

Det er linket til en pdf i linken jeg postet tidligere. (https://wyliodrin.com/post/starlink-the-internet-of-space)

På side 17 i den pdf'en fremgår det at 55grader gjelder på den sørlige halvkule og at for den nordlige gjelder 70 grader. Dette for den endelige utrullingen.

Litt mer bekymringsfult er det at det står at kravet kun er 1 synlig satelitt minst 5 grader over horistonten i minst 18 timer i døgnet. Starlink sier at dette vil innfries når alle satelitter er på plass. Det står ikke noe om at de blir bedre enn dette. Og for å si det mildt, 5 grader over horisonten er det for det meste fjell i veien i vårt land. Men av tegningene så ser det ut til at Starlink satser på 35 grader for sin dekning, gitt at de ikke står stille men beveger seg så vil dette trolig i mye større grad gi dekning der det i dag er satelittskygge.

Merk at dette er et udatert dokument, som artikkelen på websiden, så det er ikke så lett å forholde seg til om dette er utifra de gamle eller nye godkjenningene.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2019, klokken 14:21
For skipsfart og all trafikk til sjøs vil dette kunne bli en revolusjon!

Det samme gjelder flytrafikken. Blir deilig å kunne streame fra Netflix på lengre flyturer :) Togene bør også kunne dra god nytte av dette, da trenger man bare å bygge ut alternativer i tunnelene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA