Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Takbøyler + Vindu gummipakning = mulig?

Startet av jpg, søndag 26. mai 2019, klokken 18:29

« forrige - neste »

jpg

Noen som har gummipakning mot vindsus på taket, som også har prøvd å montere takbøyler på bilen?

Er det mulig?

Gummipakningen blokkerer for festet til takbøylene, klar over det, men krokene (de som skal ned i sprekken) ser såpass flat ut at det kanskje er mulig likevel? om enn trangt og knotete?
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Autowinder

Siden det er en liten andel av de som som har TM3 som har takstativ og en mye mindre andel som har gummipakninger på taket mot vindsus, er det små sjanser for svar. Det er dessuten fler typer pakninger som kan brukes, så om du kikker på innfestingen og toleranser selv, kan du få et inntrykk av om dette er mulig.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Er nok ikke mange som har denne komboen.
Kanskje den ekstra gummipakningen kan trekkes opp av sporet og til siden for foten til takbøylen?
For så å legge den tilbake når bøylene tas av?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Jeg satte på takbøyler på min bil i går, og vil anta at dersom en først setter krokene nedi, deretter legger pakningen nedi, og så setter brakettene oppå krokene osv, så går det greit. Men regner og med at du må ta vekk pakningen på stedene krokene skal nedi hvis du tar av takbøylene, og skal ha de på igjen.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Det høres ut som en løsning som bør funke.
Tenkte ikke på at det bør være plass etter at krokene er på plass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Agrajag

#5
Jeg har takstativ, og skal dytte inn RPM Tesla sine gummipakninger senere i kveld eller i morgen. Er passe sikker på at det er null problem. Kan oppdatere her med resultater og evt. bilder.

Edit: Da var det gjort. Det gikk ganske greit. Takstativene/krokene var det minste problemet med prosessen.







Handyman

Sitat fra: Agrajag på mandag 27. mai 2019, klokken 19:10
Jeg har takstativ, og skal dytte inn RPM Tesla sine gummipakninger senere i kveld eller i morgen. Er passe sikker på at det er null problem. Kan oppdatere her med resultater og evt. bilder.

Edit: Da var det gjort. Det gikk ganske greit. Takstativene/krokene var det minste problemet med prosessen.

Er du sikker på at du vil ha gummilista på den siden av krokene? Så for meg at det er bedre på ha den mellom glasset og kroken for å hindre at kroken treffer glasset. Kjedelig om glasset ryker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Agrajag

#7
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2019, klokken 22:55
Sitat fra: Agrajag på mandag 27. mai 2019, klokken 19:10
Jeg har takstativ, og skal dytte inn RPM Tesla sine gummipakninger senere i kveld eller i morgen. Er passe sikker på at det er null problem. Kan oppdatere her med resultater og evt. bilder.

Edit: Da var det gjort. Det gikk ganske greit. Takstativene/krokene var det minste problemet med prosessen.

Er du sikker på at du vil ha gummilista på den siden av krokene? Så for meg at det er bedre på ha den mellom glasset og kroken for å hindre at kroken treffer glasset. Kjedelig om glasset ryker.

OEM gummien blir brettet opp og ligger mellom kroken og glasset, og de blir holdt i en fast avstand av stativene uansett. Kan ta en nærmere titt på det, men er ikke beskymret.

P85D

Er det noe stort poeng med den gummilisten når man har på takbøyle?
Takbøylen i seg selv gir antakelig endel vindstøy, også på Model 3.
På Model S var det betydelig mer vindstøy med original takbøyle montert.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Handyman

Sitat fra: P85D på tirsdag 28. mai 2019, klokken 09:18
Er det noe stort poeng med den gummilisten når man har på takbøyle?
Takbøylen i seg selv gir antakelig endel vindstøy, også på Model 3.
På Model S var det betydelig mer vindstøy med original takbøyle montert.
På min var det svært lite støy fra bøylene. Jeg har ikke den ekstra pakningen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jpg

Sitat fra: P85D på tirsdag 28. mai 2019, klokken 09:18
Er det noe stort poeng med den gummilisten når man har på takbøyle?
Takbøylen i seg selv gir antakelig endel vindstøy, også på Model 3.
På Model S var det betydelig mer vindstøy med original takbøyle montert.

Bøylene er "dråpe-formet", designet for å lage minst mulig luft motstand og dermed også lyd. Dette i motsetning til de fleste andre takbøyler, som er firkantet.

Selv venter jeg på bil og gummilist, men har fått takbøylene allerede...
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Bjoris


jpg

2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD


S4e

Planlegger dere å kjøre permanent med takbøyler?

Spennende å høre erfaring med vindstøy. Og erfaring om gummipakning hjelper.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA