Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trondheimsveien ved Brobekk mot Oslo sentrum. Kan Bug-report brukes?

Startet av Philip Marlowe, søndag 26. mai 2019, klokken 14:53

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Fartsgrensene hentes ikke fra samme kart som navigasjonen, dessverre. De ligger i "ADAS tiles" som er et eget system. Og det er Tesla selv som vedlikeholder de. Bilene laster ned disse kartbladene etterhvert som den kommer til nye områder. Og så har de en TTL (time to live) i bilen før den sjekker etter oppdatert info. Så hvis du f.eks. kjørte E6 fra Oslo til Hamar for aller første gang i går, så vil bilen huske mesteparten av dataene om denne veien i X dager før laster ned info på nytt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OhmPaPa

Sitat fra: sjokomelk på mandag 27. mai 2019, klokken 17:25
Fartsgrensene hentes ikke fra samme kart som navigasjonen, dessverre. De ligger i "ADAS tiles" som er et eget system. Og det er Tesla selv som vedlikeholder de. Bilene laster ned disse kartbladene etterhvert som den kommer til nye områder. Og så har de en TTL (time to live) i bilen før den sjekker etter oppdatert info. Så hvis du f.eks. kjørte E6 fra Oslo til Hamar for aller første gang i går, så vil bilen huske mesteparten av dataene om denne veien i X dager før laster ned info på nytt.

Det er jo i såfall gode nyheter - får man endret fartsgrensen på rett sted vil ikke bilen trenge å få lastet ned et nytt kart - man får ny fartsgrense straks den rette ADAS tile lastes ned.

Men utfordringen er den samme - hvor/hvordan få endret fartsgrensen på rett sted?

Lynet

Den var brukbar i 2015 på AP1 for da greide den å lese skiltene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

OhmPaPa

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 27. mai 2019, klokken 12:41
Jeg har nå rettet et par fartsgrenser.

Du må besøke https://www.openstreetmap.org/

Fikk i dag en oppdatering av kartet - til EU-2019.20.10482.

Desverre er de fartsgrensene jeg rettet på fortsatt feil.

Kan være to grunner til det:
- Tesla henter fartsgrensene fra en annen kilde.
- Tesla hadde allerede hentet fartsgrenser til dette nye kartet da jeg oppdaterte OpenStreetMap.

sjokomelk

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 19. juni 2019, klokken 15:29
Kan være to grunner til det:
- Tesla henter fartsgrensene fra en annen kilde.
Dette. Fartsgrensene ligger IKKE i navigasjonskartet. De ligger i noe som heter ADAS tiles som lastes ned forløpende etter hvor du kjører.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Apache

Kan man resette "Adas" slik at det laster ned ny oppdatert fartsgrense?

Motorwatt

Tror nok ikke det finnes noen nyere. De fartsgrensene som ligger inne, og som jeg har sjekket, er alle over 3 år gamle. Har ingen tro på at Tesla oppdaterer disse filene for Europa. Dessverre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA