Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt Zoe, kjente problemer oc utfordringer

Startet av Kårepåsporet, søndag 26. mai 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: minibiti på onsdag 26. juni 2019, klokken 12:11
Sitat fra: minibiti på onsdag 26. juni 2019, klokken 09:27
The only thing I would check is the SoH on the battery pack, but with so few kilometers (unless you are missing a 0  :P) it should be fine.
It is has not been used much, the 12V battery might be a bit low but nothing that can be fixed by charging it fully overnight or driving a nice long trip with it.

So many typos in my last sentence... Should have been:
If it has not been used much recently, the 12V battery might be a bit low but nothing that can't be fixed by charging the car fully overnight or driving a nice long trip with it.

The 12V battery itself should be new indeed, but it can still be a bit low if the car is standing in the shop and not being used. And this can be the source of scary error messages.

Feilmelding skyldtes feil med bilen, usikker på hva, men det må byttes en del som har med lading å gjøre.
Får bare håpe at alt er ok etterpå.
I mitt hode er en 9/2016 modell til 112000 nærmest et kupp, med 10.000 km på telleren, eller?

torlie

I teorien ja, men ikke nødvendigvis bare "bra" at en bil blir kjørt minst mulig heller.

Klart en fossilbil har mange tusen flere beveglige deler som har godt av å regelmessig bli kjørt. En status på batteriet kunne vært lurt, om den har stått toppladet eller helt tom over lengre tider kan vel det forringe batteriet.

Du har uansett over 2 års garanti igjen, så sånn sett null risiko de neste 2 årene  :)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Kårepåsporet

Da ser det ut til at vi står over Zoe allikevel, bilen ble reparert, planen var å kjøpe bilen, men jeg fikk kalde føtter.
Lading bør gå greit, når en har hjemmelaget på plass, Zaptec/bøtte i bilen osv.
Men når en følger med her og på Facebook, så dukker det ene og det andre opp. Tror ikke jeg orker.
Kjøper en ny bil og har den i mindre enn fem år, så tror jeg en kan ha grei bil, men å kjøpe brukt og når garanti går ut? Hmmmmm

Trine2

Dette 12 volts batteriet - kan man ikke bytte dette selv som på en vanlig fossilbil?

Har forstått at de fleste elbiler har 12 volts batteri i tillegg til hovedbatteriet, men sliter alle med at det lades ut og er flatt sånn helt plutselig?

ladov

#19
Regner med at det er grei skuring å bytte selv for dem som har skrudd litt før. Det sitter rett under panseret på Zoe men det er et plastdeksel som må vekk først.  :)

Vet ikke om elbiler er spesielt utsatt for at 12V batteriene dør på seg, det er jo bare den fjerde bilen det skjer på for meg.. :P

Edit: De tre første var biler med forbrenningsmotor.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kårepåsporet

Sitat fra: ladov på fredag 09. august 2019, klokken 17:50
Regner med at det er grei skuring å bytte selv for dem som har skrudd litt før. Det sitter rett under panseret på Zoe men det er et plastdeksel som må vekk først.  :)

Vet ikke om elbiler er spesielt utsatt for at 12V batteriene dør på seg, det er jo bare den fjerde bilen det skjer på for meg.. :P

Edit: De tre første var biler med forbrenningsmotor.
Jeg har fra 1982 hatt en rekke biler, ca 15 kanskje hvor halvparten har vært nye og andre halvparten fra svært gamle til nyere bruktbil.
Har hatt trøbbel med å starte pga flatt/defekt batteri på en bil, det var en 2017 elbil.....(ikke Zoe).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA