Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla vegglader til TM3

Startet av morrun, fredag 24. mai 2019, klokken 12:12

« forrige - neste »

morrun

Hei.

For tiden "nødlander" jeg stadig Leafen hjemme på 3. året, men når høsten kommer blir det bilbytte til TM3(hurra). Må bli slutt på nødlandingen i den anledning. Vil helst ha en Tesla original vegglader(TWC?). Sparegris som jeg er, går aldri veien til et kjøp utenom finn.no. "Gjenbruk" kaller kona det; høres finere ut...

Ved kjøp av brukt/privat Tesla-lader, er det noen feller å gå i? Finnes det eldre modeller som mangler nyttige funksjoner eller ikke passer Modell 3? Hva skal jeg evt. være nøye med å se etter for å unngå å kjøpe noe ukurant?

To ord om mitt el.anlegg. I følge kyndige har jeg systemspenning 230V, IT fordelingssystem, ca 5 år siden det meste ble byttet i sikringsskapet til nytt. Har 3 fas-anlegg med 3x63 amp hovedsikringer. Vi bruker ikke allverdens med strøm i det daglige. Har dere noen anbefalinger ang hva jeg bør ta sikte på å få ut av dette? Har liggende 25 meter 6 mm2 kabel til 3-fas som jeg håper å kunne benytte. (Har for øvrig planer om montering av 28 eller 30 stk 310w solcellepaneler på taket).

Mvh
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

S4e

3fas og så høy A som ditt anlegg tåler, men som ikke krever økning av inntak til huset.  Det gir jevnest last, størst ladefart og mest fleksibilitet.  Og tror det vil være tett på identisk pris fra elektriker mellom 3fas 32A og 1fas 16A.  Maks for TM3 er 28A på 230v anlegg, som gir 11kw. Men 3fas 16A f.eks. bør holde lenge for de aller fleste.  For normal ladning over natten så trenger enn ikke denne ladefarten, men den kan være nyttig om du en dag trenger å fylle opp hurtig før du raser videre.

Tesla sin lader er uten b-vern. Den er billigere i innkjøp, men du får da en ekstra regning fra elektriker...  En stor fordel med Tesla sin er at en har ledning med knapp for å avbryte ladning eller åpne ladeluke. Du kan også få løs 3.part ledning med tilsvarende funksjonalitet, men denne koster også litt.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Torchestra

TWC lader bare i 19A på 230V 3fas hos meg. Ifølge andre poster på forumet, er dette "normalt" for TWC. Slik jeg forstår det, kan du få litt mer ampere med Easee sin ladeboks som også lader med 3fas på IT-nettverk.
Ellers er, som @S4e skriver, TWC uten b-vern. Prisene på dette kan variere veldig fra elektriker til elektriker.

democomputer

Sitat fra: S4e på fredag 24. mai 2019, klokken 12:25
<snip>
En stor fordel med Tesla sin er at en har ledning med knapp for å avbryte ladning eller åpne ladeluke. Du kan også få løs 3.part ledning med tilsvarende funksjonalitet, men denne koster også litt.
Har fått installert vegglader i garasjen. Sameiet har standardisert på en boks, kabelen må jeg stille med selv. Fikk jo med en med bilen, men tenkte det kunne være greit med en liggende i bilen og en i garasjen med knapp. Noen som har kjøpt og er happy med kabel med knapp noe sted?

K

S4e

Sitat fra: democomputer på fredag 24. mai 2019, klokken 13:40
Sitat fra: S4e på fredag 24. mai 2019, klokken 12:25
<snip>
En stor fordel med Tesla sin er at en har ledning med knapp for å avbryte ladning eller åpne ladeluke. Du kan også få løs 3.part ledning med tilsvarende funksjonalitet, men denne koster også litt.
Har fått installert vegglader i garasjen. Sameiet har standardisert på en boks, kabelen må jeg stille med selv. Fikk jo med en med bilen, men tenkte det kunne være greit med en liggende i bilen og en i garasjen med knapp. Noen som har kjøpt og er happy med kabel med knapp noe sted?

K
Jeg har ChargeKing ladekabel og den fungerer fint!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

RuneW

Sitat fra: S4e på fredag 24. mai 2019, klokken 12:25
Du kan også få løs 3.part ledning med tilsvarende funksjonalitet, men denne koster også litt.

Lurer på hva som er tanken med at Tesla sin medfølgende type-2-kabel er uten knapp...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

democomputer

Sitat fra: S4e på fredag 24. mai 2019, klokken 13:49
Sitat fra: democomputer på fredag 24. mai 2019, klokken 13:40
Sitat fra: S4e på fredag 24. mai 2019, klokken 12:25
<snip>
En stor fordel med Tesla sin er at en har ledning med knapp for å avbryte ladning eller åpne ladeluke. Du kan også få løs 3.part ledning med tilsvarende funksjonalitet, men denne koster også litt.
Har fått installert vegglader i garasjen. Sameiet har standardisert på en boks, kabelen må jeg stille med selv. Fikk jo med en med bilen, men tenkte det kunne være greit med en liggende i bilen og en i garasjen med knapp. Noen som har kjøpt og er happy med kabel med knapp noe sted?

K
Jeg har ChargeKing ladekabel og den fungerer fint!

Kjøpt hvor til hvilken pris?

K

GL1

Sitat fra: democomputer på fredag 24. mai 2019, klokken 16:13


Kjøpt hvor til hvilken pris?

K

https://gronnemil.no/produkt/evchargeking-mode-3-type-2-til-type-2-rett/

Jeg kjøpte kabel i utenlandsk nettbutikk, og så senere støpsel m/knapp som jeg monterte selv. Men jeg hadde kommet billigere ut dersom jeg hadde kjøpt en komplett kabel m/knapp i norsk butikk.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

TøddiVedder

Fikk installer TWC idag. 20A 3fas, 230v. Hvor mye vil dette gi i kwt og kmt? Ikke fått testet. Estimert levering på faktura 06.06.19 på min kjære Model 3 Awd LR

sjokomelk

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 24. mai 2019, klokken 21:52
Fikk installer TWC idag. 20A 3fas, 230v. Hvor mye vil dette gi i kwt og kmt?
kWh - så mange du bare vil. Forutsatt at du står parkert lenge nok. I teorien 69200 kWh hvis du henter ut strøm 24/7 i ett helt år. ;D :P
Men hvis du mener kW - så er det 8kW hvis TWC etterhvert vil støtte fullverdig 230V 3-fas og ikke bare åpen delta. Jeg håper og tror det kommer en firmwareoppdatering etterhvert for å ordne dette.

Står masse info om effekt og "km/t" ladefart på Tesla sine sider: https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RuneW

Sitat fra: GL1 på fredag 24. mai 2019, klokken 21:21
Sitat fra: democomputer på fredag 24. mai 2019, klokken 16:13

Kjøpt hvor til hvilken pris?

K

https://gronnemil.no/produkt/evchargeking-mode-3-type-2-til-type-2-rett/

Jeg kjøpte kabel i utenlandsk nettbutikk, og så senere støpsel m/knapp som jeg monterte selv. Men jeg hadde kommet billigere ut dersom jeg hadde kjøpt en komplett kabel m/knapp i norsk butikk.

Det går evt an å kjøpe direkte fra https://www.evchargeking.com/en/ også, om du har mulighet til å hente i Sverige (for å slippe norsk mva). Det er noen få kroner å spare. Jeg kjøpte en 3-meter og det kom på 2800,- med frakt til Strömstad, mot 3200,- + frakt hos gronnemil.no. Litt av en meterpris for disse kablene... >:(
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA