Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Krysse suleskard med TMX75d 2018 modell

Startet av Spojen, fredag 24. mai 2019, klokken 08:03

« forrige - neste »

Spojen

Enkelt og greit. Noen som har kjørt til Bø fra Stavanger... via Suleskard? Ifølge abetter routeplanner skal det gå, og toppe opp på Vinje/Åmot.

Men er det noen som har prøvd, evt syntes det var risky?

geear

#1
Har ikke kjørt hele distansen, men har kjørt fra Sandnes til Setesdal, og brukte da 32kWh opp, og 25kWh tilbake (20"), barn i bilen, men utenom alle svingene typisk +10. Videre til Bø er vel omtrent samme distanse/profil, så i utgangspunktet bør det gå helt fint, men tempoet opp fra Dalen til toppen før Setesdal og opp fra Setesdal til toppen på 1050moh betyr alt. Går det i 100 oppover så forsvinner rekkevidden i forrykende fart. Jeg hadde et eksperiment med e-Golfen, startet fulladet på Rysstad og kjørte litt friskt oppover fra Setesdal, på toppen, etter omtrent 25km, hadde jeg bare 27km rekkevidde igjen, heldigvis kom den til seg selv igjen når den fikk regenerere i et par mil.  :laugh:

Når du er på toppen av Brokke-Suleskar kjører du omtrent gratis til Dirdal, helt sykt lavt forbruk.

Personlig hadde jeg startet på den turen helt uten bekymring, og hadde kjørt av på Høydalsmo mot Dalen og droppet omveien for å lade på SuC Åmot med et batteri som allerede har mye strøm, og så hadde jeg vurdert behov for en liten påfyll på Sinnes (tre stk BKK/Lyse med chademo/CCS/type 2). Har du ikke chademo-adapter så blir det mindre fleksibelt, men tar du med 32A 3-fas kabel så får du jo iallfall 16,5kW om du må nødlade litt. Kommer du i beit de siste milene før Stavanger så er det også mulighet for påfyll på Ålgård (Coop Bygg/Extra) og Sandnes (Kvadrat)...

Edit: Ser jeg brukte fra 36% til 25% SOC fra toppen av Brokke-suleskar til Dirdal. Ikke helt gratis altså, men det er vel omtrent 100Wh/km i snitt over åtte mil, så i X-verden er det gratis.  :laugh:

Spojen

Takker for utfyllende svar. Tror jeg gir ruta en sjangse. Som du sier, så er det noen type 2 på veien.

Om det er krise SoC etter jeg krysser Suleskard på vei mot Bø så kan jeg plugge i type 2 på Valle eller rysstad

geear

Ja, men du skal nok kjøre ganske hardt for å ha behov for lading før Sinnes (hva har du kjørt da? 20 mil?), og som sagt så går det fryktelig billig ned til Dirdal. Fra Dirdal er det ikke langt til Ålgård hvor du kan ta litt påfyll om du trenger.

Til denne bruken her er det helt uslåelig å ha chademo-adapter i bilen, men litt vanskelig å anbefale det nå som CCS-adapter ligger så nær.

Jejl

Har kjørt Stavanger - Oslo via suleskard med vår P85 i fjor, og vi klarte det faktisk nesten på en lading. 47 mil og vi brukte 107%.(Vi ladet selvfølgelig mer enn 7% på turen, men i teorien kunne vi klart oss med det siden vi startet med fullt batteri.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA