Bestillings status - regneark oversikt

Startet av Snowjoggs, ons 22. mai 2019, kl. 18:35

« forrige - neste »

Ketilwaa

Jeg er blant de mange som har fått sms med levering 14.-22. juni. Svart/svart, Long Range, med hengerfeste. Bestilt 28. mai.

Ser av regneark at av de båtene som er lagt inn, så gikk Grand Dahlia fra SF 5 dager før jeg bestilte. Den skal være i Europa 12. juni. Grand Mark reiste 31. mai, altså 3 dager etter min bestilling. Den ankommer Europa 21. juni.

Fra Zeebrugge og Bremerhaven er det en rekke båter som reiser etter min bestilling, og som ankommer før 14. juni. Er det da slik å forstå at det er et betydelig lager med biler i Europa, slik at bilene som bestilles nå sendes derfra? Noen som vet hva som da gjøres av arbeid i Europa før bilene shippes til Norge?

123kris

Jeg tipper at bilen din var ombord Grand Phoenix som kom til Zeebrugge i går.
2024 - TMY LR
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

nch

Slik jeg har forstått det så lages ikke bilene på individuelle bestillinger, men de produserer fortløpende ulike konfigurasjoner i tråd med hva som bestilles generelt. De produserte bilene blir så matchet med individuelle bestillinger.

Det er nok noe av grunnen til at noen er heldige og blir matchet med en bil som har kommet lenger i utleveringsløypa enn andre som faktisk har bestilt før dem.

Men alt i alt gjør dette at de aller fleste får bilene raskere enn om de ble laget på bestilling i USA, ble ventende på neste båt, transportert, klargjort og så utlevert.

Bilen du har bestilt kan altså allerede ha vært på vei over Atlanteren i det du bestilte den.

Ketilwaa

Sitat fra: nch på tor 06. jun 2019, kl. 10:06
Slik jeg har forstått det så lages ikke bilene på individuelle bestillinger, men de produserer fortløpende ulike konfigurasjoner i tråd med hva som bestilles generelt. De produserte bilene blir så matchet med individuelle bestillinger.

Det er nok noe av grunnen til at noen er heldige og blir matchet med en bil som har kommet lenger i utleveringsløypa enn andre som faktisk har bestilt før dem.

Men alt i alt gjør dette at de aller fleste får bilene raskere enn om de ble laget på bestilling i USA, ble ventende på neste båt, transportert, klargjort og så utlevert.

Bilen du har bestilt kan altså allerede ha vært på vei over Atlanteren i det du bestilte den.

Ja, jeg antok det. Bare lurte på om noen visste hva som klargjøres i Europa. Jeg tenker at hengerfestemontering ville være en kandidat for det, men farge på eksteriør og interiør kunne også vært det.

Haraldmm

Ser mange som tydeligvis har satt opp første dato de bestilte som "bestilt dato" og ikke tatt med endringer i etterkant.

Kunne vi evt hatt en kolonne som heter "Bestilling sist endret dato"? For det er jo ingen tvil om at dersom man bestiller fex SR+ 12. april, og deretter endrer bestilling til LR RWD 14. mai og deretter legger på lakk en uke senere... så er det den siste datoen som Tesla forholder seg til ift å finne bil som matcher ditt behov... Og det er ift denne siste datoen at det er interessant å se når folk får VIN/FI/utleveringsdato....

Snowjoggs

Sitat fra: Haraldmm på tor 06. jun 2019, kl. 11:59
Ser mange som tydeligvis har satt opp første dato de bestilte som "bestilt dato" og ikke tatt med endringer i etterkant.

Kunne vi evt hatt en kolonne som heter "Bestilling sist endret dato"? For det er jo ingen tvil om at dersom man bestiller fex SR+ 12. april, og deretter endrer bestilling til LR RWD 14. mai og deretter legger på lakk en uke senere... så er det den siste datoen som Tesla forholder seg til ift å finne bil som matcher ditt behov... Og det er ift denne siste datoen at det er interessant å se når folk får VIN/FI/utleveringsdato....

God input, har lagt til dette nå og lagt inn min egen dato for endring :)

Haraldmm

Sitat fra: Snowjoggs på tor 06. jun 2019, kl. 12:31

God input, har lagt til dette nå og lagt inn min egen dato for endring :)

:+1: Kjapt levert! Knall!!  :D

Snowjoggs

Da var det endelig min tur med utlevering! Takk til alle som har bidratt i regnearket og gjort ventetiden mer utholdelig for meg og alle andre :)

Skal likevel sørge for å holde det ryddig og sorte på dato jevnlig en god stund fremover  :+1:

jpg

Hvor mange biler har @NN bestilt?

11 stk ifølge regnearket  :o
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Kiuhek

Jeg venter enda...ikke noe VIN eller noe

bno

Utfyllende informasjon for mine kommentarer i regnearket er flytte hit:
https://elbilforum.no/index.php?topic=43996.msg817476#msg817476

Torgeir Jensen

Ligger ikke denne i feil tråd?

Skal hente på fredag. Nesten som jeg begynner å bli bekymra.

N0ya

Tydeligvis trumfer utleveringssted bestillingsdato, når tilsvarende min spec bestilles etter meg og leveres ut før på annet utleveringssted.
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

ApeX

Jeg må vel være blant de mest vinglete kundene Tesla har..  :P

20.05: Bestilte blå/hvit med AP, HF og 19" 20.05. Utlevering i Bergen.
27.05: Endret bestillingen til rød/hvit.
15.06: Ingen bil lik min spec tilgjengelig. Ble matchet mot tilsvarende inventory bil med 18". Utlevering i Stavanger.
24.06: Tilbake til start. Ba om å bli matchet med en blå/hvit inventory 19" (siste som var tilgjengelig). Utlevering i Lillestrøm.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA