Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Den perfekte hengeren for model 3?

Startet av raypettersen, onsdag 22. mai 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

T-3

#45
For å forklare det med fjæringer, Tredal vs. omtrent alle andre: Tredal har spiralfjærer og støtdempere, mens stort sett alle de andre har en aksling mellom hjulene inni et ovalt rør med noe som minner om hageslanger i det ovale røret der det er på det bredeste. Fjæringen i dekkene tar da unna det meste, og "hageslangen" tar unna resten. Jeg har den billige løsningen på min Brenderup, fungerer for så vidt. Men det kan bli ødelagt ved overlast, fort gjort når man laster sand eller grus.

T-3

Har hytte i Sverige og observerer at svenskene nesten uten unntak har lav henger med hjulene ute på siden. Tror det har noe med at snøscooter og firehjuling er mer vanlig i Sverige, lettere å kjøre opp. For oss nordmenn er det sannsynlig vis mer verd at hengeren ikke er bredere enn bilen + at man kan sette en trillebår inntil for å skuffe sand, jord, grus etc etc direkte oppi.

Maximus

#47
Sitat fra: T-3 på fredag 06. desember 2019, klokken 19:24
For å forklare det med fjæringer, Tredal vs. omtrent alle andre: Tredal har spiralfjærer og støtdempere, mens stort sett alle de andre har en aksling mellom hjulene inni et ovalt rør med noe som minner om hageslanger i det ovale røret der det er på det bredeste. Fjæringen i dekkene tar da unna det meste, og "hageslangen" tar unna resten. Jeg har den billige løsningen på min Brenderup, fungerer for så vidt. Men det kan bli ødelagt ved overlast, fort gjort når man laster sand eller grus.


Nja, det er nå torsjonsfjæringen som tar unna det meste. Utvekslingen i form av lengden på hjularmen sørger for det. Klart, litt demping er det i dekka og.

Kan jo legge til at de hageslangene er harde runde pølser av gummi som presses sammen "diametralt" når bærearmen beveger seg opp og ned. Så det er ikke så rart at en vanlig henger uten dempere hopper og spretter bak bilen når hengeren er tom.

Har selv en Gaupen på 2.40 lengde med utenpåliggende hjul. Helt super når den er godt lastet. Hoppeklinke når den er tom.


Edit på overtid: Nei, torsjonsfjæring blir vel feil benevnelse, tror ikke systemet vrir så mye på seg.

Kårepåsporet

Tredal er vel og bra, bare husk at en sammenlignbar Tredal henger koster rundt 50% mer enn en Tysse henger. Derfor valgte jeg i 2007 Tysse og ikke Tredal. Og jeg er storfornøyd med hengeren, har reparert en ting: byttet støttehjul foran, i tillegg byttet jeg støpsel fra 7-pols til 13-pols støpsel pga plassering av kontakt på Tesla.
Et god tips er å kjøpe Proff presenning, super kvalitet som fortsatt har like god funksjon som ny, etter nærmere 13 års bruk!
Tredal er sikkert kjempebra, men Tysse holder høy kvalitet og til langt lavere pris. Har faktisk ikke byttet lyspærer på hengeren enda.


Her Tysse sin til kr 20390 INKL MVA

https://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6215-nf-1300kg-nedfellbare-sider/

Tredal sin til kr 24400 EKSL MVA(!), som blir kr 30500 INKL MVA.

https://tredal.no/tilhenger/varehenger/t-13-bk/

jkirkebo

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 07. desember 2019, klokken 09:09
Tredal er vel og bra, bare husk at en sammenlignbar Tredal henger koster rundt 50% mer enn en Tysse henger. Derfor valgte jeg i 2007 Tysse og ikke Tredal. Og jeg er storfornøyd med hengeren, har reparert en ting: byttet støttehjul foran, i tillegg byttet jeg støpsel fra 7-pols til 13-pols støpsel pga plassering av kontakt på Tesla.
Et god tips er å kjøpe Proff presenning, super kvalitet som fortsatt har like god funksjon som ny, etter nærmere 13 års bruk!
Tredal er sikkert kjempebra, men Tysse holder høy kvalitet og til langt lavere pris. Har faktisk ikke byttet lyspærer på hengeren enda.

50% er ikke å ta i. Jeg har en ganske stor Tysse-henger, 320x180cm plan med 2600kg totalvekt og 50cm karmer. Den kostet 31k. Tilsvarende Tredal-henger (litt smalere, litt lengre og 300kg mindre totalvekt) koster 56k (!). 80% høyere pris altså...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kårepåsporet

Jeg sammenlignet bare sgs identiske hengere, samme som jeg gjorde i 2007....
Men det er skummet å kjøre med henger på TM3, jeg kjørte en påkjøringsrampe som er ca 360 grader i litt for høy hastighet, det var det rett før hengeren kom opp på siden, merka ingenting på bilen, så den i speilet....😊
Det hadde sannsynligvis en Tredal vært bedre.

Øyvind.h

De helårsdekkene hengere gjerne leveres med er egentlig totalt ubrukelige på vinterføre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

T-3

Må selvfølgelig anerkjenne at Maximus har helt rett. Kompakte gummislanger. Tror akslingen er fast, så om det fjærer på den ene siden så skjer det samme på andre siden. Omterent som et stabilisatorstag.

T-3

Angående nesehjul så har jeg erstattet det originale med et såkalt punkteringsfritt hjul, fungerer helt perfekt:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/slepeinnretning/punkteringsfrie-hjul/hjul-002264/
Finnes hos flere leverandører.

T-3

#54
De mest kjente hengerne:

750kg med brems:
Tysse 6151, egenvekt 209kg. Kr 20.390,-
Brenderup 1205SB750, egenvekt 160kg. Kr 11.590,-
Tredal T-80BR egenvekt 220kg. 20.625,-
Gaupen F7020: Egenvekt 140kg kr. 8.795,-

12-1400kg boggihenger:
Tysse 6207 1400kg, egenvekt 363kg: Kr 21.990,-
Brenderup 3251STB 1300kg, egenvekt 250kg: Kr 18.190,-
Tredal T-12 1200kg, egenvekt 220kg: Kr 36.625,-
Gaupen B1225 1300kg egenvekt 300kg kr 16.695,-

Edit: forandret til en rimeligere Brenderup 750kg henger.

Kårepåsporet

Sitat fra: T-3 på lørdag 07. desember 2019, klokken 20:51
De mest kjente hengerne:

750kg med brems:
Tysse 6151, egenvekt 209kg. Kr 20.390,-
Brenderup 1205SB750, egenvekt 160kg. Kr 11.590,-
Tredal T-80BR egenvekt 220kg. 20.625,-
Gaupen F7020: Egenvekt 140kg kr. 8.795,-

12-1400kg boggihenger:
Tysse 6207 1400kg, egenvekt 363kg: Kr 21.990,-
Brenderup 3251STB 1300kg, egenvekt 250kg: Kr 18.190,-
Tredal T-12 1200kg, egenvekt 220kg: Kr 36.625,-
Gaupen B1225 1300kg egenvekt 300kg kr 16.695,-

Edit: forandret til en rimeligere Brenderup 750kg henger.

Pris for Tysse 6151 er kr 11390, ikke kr 20390.
For Tredal kr 20625 inkl moms

https://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6151-750kg/

https://tredal.no/tilhenger/varehenger/t-80-br/

Vedr nesehjul satte jeg på et Alko med støttelager i topp, som gjør at det er mye lettere å sveive, med eller uten last.
Verdt å betale ekstra, merkevare er oftest bedre.....

jlan

#56
Jeg har en Brentex 325 med høy karm, tipp og Jaxal plasttopp. Leveres med 750, 1000 og 1200 kg totalvekt. Veldig praktisk med plasttoppen, spesielt hvis en driver med byggearbeider, kan bare fylle opp med papp, gipsrester osv og levere når det passer. Karmene i begge ender kan fortsatt tas av for frakt av trelast o.l. Den har parabolske bladfjærer og skråstilte støtdempere, som visstnok skal være bra. Jeg merker egentlig ingenting til den når jeg kjører.  Et minus at karmlåsene er dårlig galvanisert.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kårepåsporet

Sitat fra: jlan på søndag 08. desember 2019, klokken 14:41
Jeg har en Brentex 325 med høy karm, tipp og Jaxal plasttopp. Leveres med 750, 1000 og 1200 kg totalvekt. Veldig praktisk med plasttoppen, spesielt hvis en driver med byggearbeider, kan bare fylle opp med papp, gipsrester osv og levere når det passer. Karmene i begge ender kan fortsatt tas av for frakt av trelast o.l. Den har parabolske bladfjærer og skråstilte støtdempere, som visstnok skal være bra. Jeg merker egentlig ingenting til den når jeg kjører.  Et minus at karmlåsene er dårlig galvanisert.

Et godt tips er å smøre opp hjulboltene, bare ta av en og en. De kan sitte skikkelig fast hvis ikke den dagen hjulene skal av, etter 5-10-15 år....
I tillegg er det også lurt å dusje over med oljeholdig spray/evt sinkgrunning på utsatte steder, feks karmlåser. Da holder hengeren lenger.

Blip

Sitat fra: S4e på torsdag 05. september 2019, klokken 22:22
...

Måtte du ta med hengeren til tilsynet?
Ja. Jeg brukte noen timer på å få alle lysene til å fungere før jeg dro inn til trafikkstasjon...  ??? Det de var mest opptatt av var å finne rammenummeret.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

lars667

Litt gammel tråd dette her, men er det noen som har testet boggi-tilhenger mot sammenlignbar enakslet tilhenger? Er det veldig stor forskjell på forbruk? Skal nedgradere min Tysse 2000kg boggi-henger, men får bytteforslag i rimeligere, kortere og marginalt lettere boggi-hengere...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA