Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Den perfekte hengeren for model 3?

Startet av raypettersen, onsdag 22. mai 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

raypettersen

Har bestilt LR med hengerfeste, men er usikker på hvilken henger som egner seg (har kun førerklasse B). Del ditt forslag? Kjør debatt.

Softblue

En enakslet 750 kg henger fås billig fra de fleste fabrikanter. Lette å kjøre med og plassere bort når du ikke trenger den. Tror noen kan tippes sidelengs opp langs veggen for lagring. Behøver ikke ha det største og tyngste for å ha nytte av den.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

raypettersen

Sitat fra: Softblue på onsdag 22. mai 2019, klokken 12:28
En enakslet 750 kg henger fås billig fra de fleste fabrikanter. Lette å kjøre med og plassere bort når du ikke trenger den. Tror noen kan tippes sidelengs opp langs veggen for lagring. Behøver ikke ha det største og tyngste for å ha nytte av den.

Akkurat det jeg tenker selv, en som kan vippes opp på veggen i car-porten. Har du sett deg ut noe? Kjiker litt på tysse selv, men har seriøst ikke peiling på hengere.

https://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6152-900kg/

trykkertor

Denne er helt grei.
Kan tippes opp så den står inntil vegg.
Fås masse ekstraustyr som høyere vegge, lastegitter, kapell osv osv....
https://coop.no/sortiment/obs-bygg/bil-og-batutstyr/tilhengere/andre-merkevarer-n1-110101?variantCode=61794

Softblue

#4
Har Tysse fra før. Bra kvalitet. Ta deg en tur til noen forhandlere å se. De har ofte kampanjer nå på våren.
Kjøp med hjul under kassa, de er lettere i bruk. Flaket burde helst være 240 langt, men ikke kortere enn 190. Hengeren MÅ ha brems, eller er du henvist til å kjøre i 60.
Noe sånt https://gaupen.no/produkter/varehengere/a1025-750kg
Felleskjøpet har ofte kampanjer på Gaupen.
Fra Tysse hadde jeg sett på denne https://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6151-750kg/
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

raypettersen


Thorbjørn Hellehaven

En tilhenger med tillatt totalvekt 900-1000 kg vil sannsynligvis være det beste valget uavhengig av førerkortklasse, hvis man kun tenker på TM3

Dersom man ønsker å bruke den med andre biler også, kan det være aktuelt med f.eks. en 1200kg tilhenger, nedregistrert til 1195, dersom man ønsker å benytte den til en TM3 LR AWD med førerkort kl.B


For å se hva du kan trekke med kl.B (eller B96 eller BE), bruk tilhengerkalkulator
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
Sitat
Tilhenger med bremser
Maks tillatt totalvekt: 1195 kg
Maks aktuell totalvekt: 910 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Begge begrensningene må overholdes.

Høyeste tillatte hastighet er 80 km/t.
Førerkortreglene for tilhenger ble vesentlig forenklet i januar 2013.

kl. B
Bilens tillatte totalvek + Tilhengers tillat totalvekt: maks 3500 kg
eller
Tilhengers tillat totalvekt: maks 750 kg

kl. B96
Bilens tillatte totalvek + Tilhengers tillat totalvekt: maks 4250 kg

kl. BE
Tilhengers tillat totalvekt: maks 3500 kg

Uavengig av førerkort:
Tilhengers aktuelle totalvekt = tilhengers egenvekt + last : maks som bilens vognkort

DeepFu

Sitat fra: Softblue på onsdag 22. mai 2019, klokken 12:47
...Hengeren MÅ ha brems, eller er du henvist til å kjøre i 60.
...
Nei, det er du ikke. Har hengeren (uten brems) mer enn 300kg AKTUELL vekt er fartsgrensen 60. Under 300 er det 80.
Tror folk ofte overdriver hvor stor henger de har bruk for. Er vel et utslag av "3fot-sjuka" som rammer båt og campinvogneiere...
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Softblue

Sitat fra: DeepFu på onsdag 22. mai 2019, klokken 13:26
Sitat fra: Softblue på onsdag 22. mai 2019, klokken 12:47
...Hengeren MÅ ha brems, eller er du henvist til å kjøre i 60.
...
Nei, det er du ikke. Har hengeren (uten brems) mer enn 300kg AKTUELL vekt er fartsgrensen 60. Under 300 er det 80.
Tror folk ofte overdriver hvor stor henger de har bruk for. Er vel et utslag av "3fot-sjuka" som rammer båt og campinvogneiere...

300 kg totalvekt for henger og last er ikke mye, så JEG må ha brems  ;D
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Øyvind.h

#9
Sitat fra: trykkertor på onsdag 22. mai 2019, klokken 12:42
Denne er helt grei.
Kan tippes opp så den står inntil vegg.
Fås masse ekstraustyr som høyere vegge, lastegitter, kapell osv osv....
https://coop.no/sortiment/obs-bygg/bil-og-batutstyr/tilhengere/andre-merkevarer-n1-110101?variantCode=61794


Beklager, men den hengeren har jeg hatt og det er det verste søpla jeg har vært borti.
Den er veldig lett, har liten innvirkning på forbruk og er omtrent umerkelig bak bilen. Lett å oppbevare. Skal du kjøre hageavfall på dynga en gang i året er den sikkert grei (selv om de jeg ser i nabolaget virker å stå seg i hjel ganske raskt). Men det er alt.

Det er ikke en 750kg henger i den forstand at laster du den 614kg som den er oppgitt å tåle så er sannsynligheten stor for at du ødelegger hengeren. Med den lasten må du krype over humper for å unngå at hengeren går i stykker. Jeg ble fristet av den lave prisen og lave vekten som ga høy nyttelast.

Min gikk i stykker i løpet av få måneder. Det var riktignok overlast (150kg over eller noe sånt) som tok endelig knekken på den, men husk at om hengeren skal tåle 750kg totalvekt så skal den tåle det i normal bruk. Dvs over fartshumper mm. Jeg kjørte 3km uten et eneste slag, dump, harde bevegelser etc med overlasten. Virkelig ingen påkjenning på hengeren annet enn litt overlast. Resultatet var skjeve felger og skjevt understell. Den er ikke i nærheten av å tåle 600kg+ i normal bruk. Kanskje 2-300kg.

Jeg fikk produsenten på Lørenskog til å prøvekjøre hengeren. Hans Rav4 ristet som et uvær på motorveien, men han mente alt var helt normalt og det var helt som forventet for hengeren.
Byttet hjulet han så var åpenbart skjevt, men det ble ikke noe særlig bedre. Jeg kjøpte ett til og byttet det andre selv om det ikke var skjevt. Fortsatt kraftige vibrasjoner. Endte med å selge den (med tydelig info om vibrasjoner) til en som ikke var så nøye med akkurat det.

Tysse-hengeren jeg har nå frakter alt fra gipsplater til 2 tonn med stein. Selv med 2 tonn oppfører den seg eksemplarisk og uten tegn til å være i nærheten av tålegrenser. Dimensjoneringen hos Nor-trailer er helt på bærtur for denne hengeren etter mitt syn. I hvert fall sett opp mot Tysse og Gaupen som faktisk tåler det de er oppgitt til med god margin.

Skal du ha en henger for kjøring av hageavfall til dynga en gang i året er Nor-trailer sikkert greit. Skal du gjøre noe mer så kjøp en skikkelig henger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Softblue på onsdag 22. mai 2019, klokken 13:35
300 kg totalvekt for henger og last er ikke mye, så JEG må ha brems  ;D

Det tilsvarer rundt 200kg last på de enkleste tilhengerene. Til sammenligning veier en 1000l storsekk med ved 300-350kg :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. mai 2019, klokken 13:38
Beklager, men den hengeren har jeg hatt og det er det verste søpla jeg har vært borti.

Jeg vurderte å kjøpe hengeren pga. den lave prisen, men etter å ha sjekket litt så jeg flere med samme erfaring som deg.
Merkelig at det er lov å selge en henger hvor lasteevne åpenbart ikke stemmer og surrefestene ikke tåler ordentlig stropping?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

trykkertor

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. mai 2019, klokken 13:50
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. mai 2019, klokken 13:38
Beklager, men den hengeren har jeg hatt og det er det verste søpla jeg har vært borti.

Jeg vurderte å kjøpe hengeren pga. den lave prisen, men etter å ha sjekket litt så jeg flere med samme erfaring som deg.
Merkelig at det er lov å selge en henger hvor lasteevne åpenbart ikke stemmer og surrefestene ikke tåler ordentlig stropping?
Skjønner folk har ymse erfaringer med hengeren.
Har den selv, og hatt den i tjeneste i 4 år nå. Vi har ekstra gitteret til den.
Brukes til alt fra hageavfall til flytting av møbler, kjøring av jord, stein og grus.
Helt riktig at på maks lovlig belastning må en ta det med ro. Men ellers fungerer det utmerket til vårt bruk.
Lite til ingen rust, står ute. Alle lyst fungerer som de skal.

Men helt klart både Gaupen og Tysse leverer langt bedre kvalitet.
Jeg aner bare ikke hva de hengerne koster.
Selv kjøpte vi den på en kampanje til 4.990,- eller noe slikt.
Synes det var "mye henger" sett i forhold til prisen.
Tysse og Gaupen var uten for vår prisrekkevidde.

Så jeg slenger den med som min "anbefaling" under budsjetthenger til enkle oppdrag, som er lett å stue vekk, lett å håndtere.

Blip

#13
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på onsdag 22. mai 2019, klokken 13:23
En tilhenger med tillatt totalvekt 900-1000 kg vil sannsynligvis være det beste valget uavhengig av førerkortklasse, hvis man kun tenker på TM3

Dersom man ønsker å bruke den med andre biler også, kan det være aktuelt med f.eks. en 1200kg tilhenger, nedregistrert til 1195, dersom man ønsker å benytte den til en TM3 LR AWD med førerkort kl.B


For å se hva du kan trekke med kl.B (eller B96 eller BE), bruk tilhengerkalkulator
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
Sitat
Tilhenger med bremser
Maks tillatt totalvekt: 1195 kg
Maks aktuell totalvekt: 910 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Begge begrensningene må overholdes.

Høyeste tillatte hastighet er 80 km/t.
Førerkortreglene for tilhenger ble vesentlig forenklet i januar 2013.

kl. B
Bilens tillatte totalvek + Tilhengers tillat totalvekt: maks 3500 kg
eller
Tilhengers tillat totalvekt: maks 750 kg

kl. B96
Bilens tillatte totalvek + Tilhengers tillat totalvekt: maks 4250 kg

kl. BE
Tilhengers tillat totalvekt: maks 3500 kg

Uavengig av førerkort:
Tilhengers aktuelle totalvekt = tilhengers egenvekt + last : maks som bilens vognkort

Du kan ikke trekke mer enn 910kg med bilen, som er maksimal totalvekt (aktuell- og tillatt) for henger på Model 3 . Skjønner ikke hvor 1195kg kommer fra?
Edit: Bruk gjerne følgende som eksempler på hengervektkalkulatoren: EV72159 + PU3285

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

hemi

husk at du kan ta endel av vekten på hengern, på kula ;)

Ellers har jeg BE før XX dato, mange har vel det, så 3500KG båthengern min, uten båt på bør gå ca akkuratt siden den er 1 tonn egenvekt, minus er da bare 1) at jeg har kjøpt bil 2) performance.

så... hengernazi says, no henger for you.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA