Skrevet av Emne: Nye lynladere i Norge  (Lest 5825 ganger)

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2685
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #45 på: mandag 15. juli 2019, klokken 19:45 »
Det ligner litt på at noen ikke synes 50 kW biler skal lade på lynlader og at noen vil lade til 100% er også feil
Jeg synes definitivt ikke at 50 kW bilene skal ta opp plass på lynladerne og jeg synes selvsagt også at det å lade til 100% er feil. Forhåpentligvis skjer det noe positivt når introduksjonsperioden er over og Ionity forandrer prissettingen. Hvis det fortsetter som nå er sannsynligheten for at jeg går over til elbil på langturene svært liten.
Enig, men "helst ikke" mer enn "aldri". Går greit når det ikke er fullt.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2685
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #46 på: mandag 15. juli 2019, klokken 19:53 »
Synes Tesla-haterne kan stille seg spørsmålet hvorfor EU valgte CCS som standard når Tesla allerede hadde en fungerende løsning klar?
(Svaret ligger seff hos tysk og fransk bilindustri som fant en mulighet for å vanskeliggjøre konkurranse fra Asia og Kina, som begge foreslo CANbus-standarder. Tesla valgte også åpenbart å satse på en egen standard. Burde EU/europeisk bilindustri snudd?)

OhmPaPa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 906
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #47 på: mandag 15. juli 2019, klokken 20:07 »
Det egentlige problemet her er Ionity sin prissetting, med 80kr pr lading.

Det er jo en oppfordring til å henge lengst mulig på ladestasjon.

Høres heller ut som om det er satt opp for få ladestasjoner på de plassene du tenker på?
Å sette opp flere ladere er jo en ekstremt mye dyrere løsning enn å endre prismodell. En kostnad som til syvende og sist veltes over på kundene.

Men i flg andre innlegg her ser det ikke ut som kø er noe stort problem på ionityladere. Jeg trodde det var det, siden det kom klager her.

Men det er vel lønnsomt hvis det aldri er ledige ladere siden alle lader "full tank" for sine 80 kroner?

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1730
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #48 på: mandag 15. juli 2019, klokken 21:40 »
Hvis det går slik de fleste av oss tror, nemlig at elbilen vil erstatte fosilbilen fullstendig om ikke så alt for mange år, vil denne diskusjonen fremstå som veldig snodig. Selvfølgelig vil det det bli en standard og alle ladere vil åpnes for alle bilister. Samfunnet er innrettet slik at effektive og billige løsninger vinner fem. Det er ikke samfunnsøkonomisk fornuftig med propertiære ladeløsninger. Det er ikke tilfeldig at dagens bensinpumper passer alle bensinbiler. Det er heller ikke tilfeldig at alle biler kan fylle bensin på alle bensinstasjoner.

Situasjonen slik den er i dag vil i fremtiden kun fremstå som en morsom ankronistisk periode i elbilens historie.

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1020
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #49 på: mandag 15. juli 2019, klokken 21:52 »
Hvis det går slik de fleste av oss tror, nemlig at elbilen vil erstatte fosilbilen fullstendig om ikke så alt for mange år, vil denne diskusjonen fremstå som veldig snodig. Selvfølgelig vil det det bli en standard og alle ladere vil åpnes for alle bilister. Samfunnet er innrettet slik at effektive og billige løsninger vinner fem. Det er ikke samfunnsøkonomisk fornuftig med propertiære ladeløsninger. Det er ikke tilfeldig at dagens bensinpumper passer alle bensinbiler. Det er heller ikke tilfeldig at alle biler kan fylle bensin på alle bensinstasjoner.

Situasjonen slik den er i dag vil i fremtiden kun fremstå som en morsom ankronistisk periode i elbilens historie.

Propertiære ladeløsninger er det fortsatt flust av på bærbare pc'er selv om bærbare pc'er var å få kjøpt for over 40 år siden..Så hvem vet

xyzzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 399
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #50 på: mandag 15. juli 2019, klokken 21:59 »
Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.

Men, nok om det og ikke spor av tråden, men gi de gjerne ei lekse om de står foran deg i køen på en Ionity  :+1:

Uenig.Det er bra at flest mulig bruker de andre laderne og bidrar til at markedet vokser. Jo før SC-nettverket er irrelevant, jo bedre. Ingen ville vel hatt en bensinstasjonkjede som bare fungerte for et merke?

automat

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1366
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #51 på: mandag 15. juli 2019, klokken 22:04 »

Men det er vel lønnsomt hvis det aldri er ledige ladere siden alle lader "full tank" for sine 80 kroner?
Hvis kunden står lenger enn 23 minutter taper man penger, hvis alternativet er å ta kr 3,50/min. 

Og man risikerer at kunder som blir stående i kø bak noen som insisterer på å lade fullt til fastpris, blir sure.

Men så lenge det ikke er kø på ionity-laderne, så er det jo ikke noe problem.

Og 100% belegg vil man neppe klare så mange timene i uka uansett.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

xyzzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 399
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #52 på: mandag 15. juli 2019, klokken 22:05 »
Enda mer relevant for denne "sutringen", har noen FAKTISK stått i kø bak Teslaer på en Ionity-lader? Har noen stått i kø på Ionity-lader i det hele tatt? Eller er det kun hypotetisk?


Da jeg var ferdig (80%) på Ionity Strömstad for et par dager siden, var det to i-Pace, en e-Tron og en Tesla Model 3 som ladet. En e-Tron og en e-Golf i kø.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6373
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #53 på: mandag 15. juli 2019, klokken 22:15 »
Hvis det går slik de fleste av oss tror, nemlig at elbilen vil erstatte fosilbilen fullstendig om ikke så alt for mange år, vil denne diskusjonen fremstå som veldig snodig. Selvfølgelig vil det det bli en standard og alle ladere vil åpnes for alle bilister. Samfunnet er innrettet slik at effektive og billige løsninger vinner fem. Det er ikke samfunnsøkonomisk fornuftig med propertiære ladeløsninger. Det er ikke tilfeldig at dagens bensinpumper passer alle bensinbiler. Det er heller ikke tilfeldig at alle biler kan fylle bensin på alle bensinstasjoner.

Situasjonen slik den er i dag vil i fremtiden kun fremstå som en morsom ankronistisk periode i elbilens historie.
Det du beskriver forutsetter at dette blir markedsstyrt, som bensin og diesel. I dag betaler vi ikke det hurtiglading koster. Teslaladerne er delfinansiert av bilkjøpet (og har omtrent symbolsk kWh-sum på 1,70), Fortum, Grønn Kontakt og de andre norske delfinansieres av Enova, Ionity har fått 400 millioner i støtte til 356 ladesteder eller hva det nå er. Skal det bli markedsstyrt og proprietære løsninger (som ironisk nok fantes som åpen standard før den nå valgte løsningen) forsvinne, så må det først bli drivverdig. Per i dag er ikke elbilister flest villige til å betale prisen. Jeg syns det er ganske dyrt med 5,40 for kWh hos e-On i Danmark, selv på billige AC-stolper. Med Model X/i-Pace/e-tron på motorvei snakker vi fort 13-16,- kroner per mil med den prisen. Da kan man kjøre grom fossilbil også. Jeg kjenner ikke til om e-On har fått noen form for støtte i Danmark, eller om det er faktisk kost de må ha for å drive med fortjeneste.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1730
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #54 på: tirsdag 16. juli 2019, klokken 00:35 »
I et samfunn hvor det kun finnes elbiler er det vel ganske opplagt at de som tilbyr lading må gjøre det under normale kommersielle betingelser. Dette innebærer at de må kunne ha avkastning på den investeringen de har gjort. Hva prisen måtte bli har således ingen betydning. Den blir styrt av markedet på samme måte som pumpeprisen er det idag.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6373
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #55 på: tirsdag 16. juli 2019, klokken 11:19 »
Ja, men det er altså ikke det som driver Tesla sitt supercharger-nettverk. Det drives ikke for å tjene penger, men for å selge biler.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2685
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #56 på: tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:20 »
På tide å få tråden tilbake på sporet:
Hvor er det lynladere i Norge?

Marius Kotsbak

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 74
    • Vis profil
Sv: Lynladere i Norge
« Svar #57 på: torsdag 18. juli 2019, klokken 12:53 »
Jepp, da kommer det veldig snart lynlader i Holtålen: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2351596964889276&id=144020765646918

Det gjør det samtidig mulig å kjøre Trondheim-Røros med elbiler med lite batteri (vært litt langt mellom Støren og Røros til nå, og bare noen stikkontakter på jernbanestasjoner imellom).

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2685
    • Vis profil
Sv: Nye lynladere i Norge
« Svar #58 på: tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:26 »
To lynladere i Notodden og en lynlader ved XY i Hakadal er rapportert.

Sølve

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 148
    • Vis profil
Sv: Nye lynladere i Norge
« Svar #59 på: tirsdag 06. august 2019, klokken 13:53 »
Tallet på lynladere i Hordaland vil passere 50 før utgangen av 2019.  Flere av de vil være lokalisert på samme ladestasjon.
Bergen