Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye lynladere i Norge

Startet av daktari, onsdag 22. mai 2019, klokken 11:26

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 15. juli 2019, klokken 08:18


Synes dog litt synd på de som står i kø bak Teslaer hos Ionity, en søndag ettermiddag i sin Nissan, mens det er mange ledige plasser hos Tesla 2 km unna...
Stiller man seg i kø på Ionity-laderen med Chademo-bilen sin, så må man nok vente bra lenge. En Tesla fra eller til i køen spiller ingen rolle.

Hvis du ser på realitetene så hadde ikke Tesla noe valg når de lanserte TMS. Eneste standarden som fantes var  Chademo, og den var ikke rask nok for Teslas behov. Og det fantes kun enkeltladere, ikke noe nettverk.

Og når nå Tesla har begynt å tilpasse seg standardene med CCS, så blir det også feil.

Og du forventer ikke at Tesla slipper inn andre aktører i superladernettverket uten at disse er med på å betale de reelle kostnadene?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

opheim

#31
Sitat fra: automat på mandag 15. juli 2019, klokken 08:47Og du forventer ikke at Tesla slipper inn andre aktører i superladernettverket uten at disse er med på å betale de reelle kostnadene?

Hvorfor ikke? De fleste skjønner at det ikke er samfunns- og miljømessig bærekraftig at det bygges proprietære ladestasjoner som tar opp masse areal og legger beslag på elektrisk infrastruktur uten å bli brukt «maksimalt». Det er _ingenting_ som hindrer Tesla i å åpne opp SuC nettverket for andre mot betaling, på lik linje med alle andre ladeoperatører. Den eneste ærlige grunnen er at de vil tviholde på et konkurransefortrinn så lenge det er mulig. Og det er en ærlig sak - fullt forståelig fra et bedriftsøkonomisk perspektiv, men selvsagt ikke i tråd med den påståtte ambisjonen om å «redde verden».

«Tilbudet» det stadig vekk pekes på, hvor Tesla angivelig skal ha tilbudt hvem som helst å bli med på SuC er enn så lenge ikke underbygget med fakta. Hva var tilbudet? I kroner og øre? Det sier seg selv at dette må ha vært ganske lite fordelaktig for at så mange produsenter har «takket nei» og funnet det mer fornuftig å starte et helt eget selskap og bygge ut standardiserte ladere helt fra scratch. I stedet for å komme til duk og dekket bord og pøse på med ytterligere styrking av SuC. Det er med andre ord en fin historie som tilsynelatende setter Tesla i et godt lys, men som ingen klarer å forklare eller materialisere på en måte som er troverdig.

Når det er sagt - fordelen med CCS er at «hvem som helst» kan lade der, noe som selvsagt er det eneste fornuftige i det store bildet. At også Tesla begynner å skjønne det, og utstyre bilene sine med det, er en god ting. Selv om det kan skape litt ekstra kø nå i starten.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

geear

Forespørselen som gikk til de andre produsentene var å VÆRE MED å bygge ut et ladenettverk, ikke å kjøpe seg inn i det eksisterende. Men Tesla ble nærmest ledd av, fordi de andre sannsynligvis ikke har sett nytten og vært villige til å ta risikoen med å legge penger i noe slikt så tidlig, og når Tesla først hadde brukt vanvittige summer på å bygge det ut, og det var et STORT konkurransefortrinn, hvorfor i all verden skulle de da åpne opp for alle mulige?

Dessuten så har Tesla en egen kommunikasjonsprotokoll, så du skal ikke se bort fra at laderne vil måtte gjennom en større eller mindre endring for å kunne støtte ordinær CCS-standard (slik jeg har forstått det så støtter Model 3 begge kommunikasjonsmetodene, og kan derfor lade både på SuC og på vanlig CCS).

Rosstopher

Sitat fra: gr på mandag 15. juli 2019, klokken 12:17hvorfor i all verden skulle de da åpne opp for alle mulige?
For å tjene mer penger? For å få positiv PR? For å være snille? For å redde verden?

Sitat fra: gr på mandag 15. juli 2019, klokken 12:17Dessuten så har Tesla en egen kommunikasjonsprotokoll, så du skal ikke se bort fra at laderne vil måtte gjennom en større eller mindre endring for å kunne støtte ordinær CCS-standard
Endringen kan være så enkel som å sette en liten NFC-leser på stasjonen. Evt. kan selvfølgelig biler bygges med Teslas kommunikasjonsprotokoll.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: opheim på mandag 15. juli 2019, klokken 11:57
Sitat fra: automat på mandag 15. juli 2019, klokken 08:47Og du forventer ikke at Tesla slipper inn andre aktører i superladernettverket uten at disse er med på å betale de reelle kostnadene?

Hvorfor ikke? De fleste skjønner at det ikke er samfunns- og miljømessig bærekraftig at det bygges proprietære ladestasjoner som tar opp masse areal og legger beslag på elektrisk infrastruktur uten å bli brukt «maksimalt». Det er _ingenting_ som hindrer Tesla i å åpne opp SuC nettverket for andre mot betaling, på lik linje med alle andre ladeoperatører. Den eneste ærlige grunnen er at de vil tviholde på et konkurransefortrinn så lenge det er mulig. Og det er en ærlig sak - fullt forståelig fra et bedriftsøkonomisk perspektiv, men selvsagt ikke i tråd med den påståtte ambisjonen om å «redde verden».

«Tilbudet» det stadig vekk pekes på, hvor Tesla angivelig skal ha tilbudt hvem som helst å bli med på SuC er enn så lenge ikke underbygget med fakta. Hva var tilbudet? I kroner og øre? Det sier seg selv at dette må ha vært ganske lite fordelaktig for at så mange produsenter har «takket nei» og funnet det mer fornuftig å starte et helt eget selskap og bygge ut standardiserte ladere helt fra scratch. I stedet for å komme til duk og dekket bord og pøse på med ytterligere styrking av SuC. Det er med andre ord en fin historie som tilsynelatende setter Tesla i et godt lys, men som ingen klarer å forklare eller materialisere på en måte som er troverdig.

Fordi Tesla i bunn og grunn driver butikk, og ikke kan gi bort penger. Selv om de har gitt bort patenter.

Et av de første treffene på omtale om dette når jeg googlet:
"By that Musk means that he's open to allowing other EV manufacturers to configure their vehicles to be able to use the Superchargers. He stipulates that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs and would have to either adopt Tesla's plug standard or include an adapter in their vehicles."
https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/

En annen omtale: https://electrek.co/2017/06/19/tesla-supercharger-sharing-automakers/

Det er neppe noen bilprodusent som har gjort mer enn Tesla for å gjøre bilene bærekraftig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: Rosstopher på mandag 15. juli 2019, klokken 12:21
Sitat fra: gr på mandag 15. juli 2019, klokken 12:17hvorfor i all verden skulle de da åpne opp for alle mulige?
For å tjene mer penger? For å få positiv PR? For å være snille? For å redde verden?
Skjønner det hadde passet deg godt med tilgang, men da jeg bestilte meg en Model X, så vil jeg påstå 25% av bakgrunnen for valget var for å få tilgang til Tesla sine superladere. Tviler på at noen andre produsenter ville betalt nok til å dekke inn tapet av denne 25% kjøpsårsaken, spesielt nå som de hadde anledning til å få EU med på å betale en solid del av gildet på sitt eget nettverk (var det 400 millioner i første runde?). Har liten tro på at Tesla ville tjent mer penger om de slapp inn andre på nettverket. Og skal Tesla redde verden, så er de helt avhengige av å overleve lenge nok til at de klarer å snu bilsalget mot elektrisk. De har jammen meg gjort en god innsats så langt, men det er fortsatt helt i startgropa. BMW mener for eksempel fortsatt at det ikke eksisterer reell etterspørsel etter elbiler. For å få en reell etterspørsel etter elbiler, også drevet uavhengig av insentiver, så må volumet opp på lignende nivå som fossilbiler, for å igjen få prisene ned. Tesla er børsnotert og må levere resultater, ellers overlever de ikke. Er ganske sikker på at Musk ikke hadde solgt ZEV creditsene sine, eller inngått avtale med FCA om å dele utslippstallene sine på Alfa Romeo, Maserati og Jeep, om han ikke måtte for å overleve. Det er en del av midlene som må til for å nå målet. Uten Tesla tror jeg verken e-tron, e-Niro, Kona og flere av de andre eksistert i dag, så jeg vil påstå de har gjort stor betydning allerede, og jeg vet at Tesla vil "redde verden", men skal vi kun snakke miljø, så er iallfall jeg rimelig klar i meningen om at ingen redder verden med å kjøpe seg en Tesla. Det gjør man med å redusere forbruk. Slutte å pendle. Og så videre...

Counterpointer

Vi er over på en annen diskusjon om Tesla skal slippe inn andre på sine SuC.

Det som ble tatt opp her var at selv om Ionity tillater alle med CCS å lade på sine stasjoner så synes noen at det burde de ikke gjøre. Det ligner litt på at noen ikke synes 50 kW biler skal lade på lynlader og at noen vil lade til 100% er også feil.

Det er jo ingen fryd å komme bak en bunnfrossen I-pace som skal lade til 100%  på vinterstid heller...........

Mitt personlige ønske er at alle kunne lade overalt med samme standard til samme pris for effektnivå, men det er langt dit og da må vi forholde oss til realitetene slik de er i dag.

automat

Det egentlige problemet her er Ionity sin prissetting, med 80kr pr lading.

Det er jo en oppfordring til å henge lengst mulig på ladestasjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OhmPaPa

Sitat fra: automat på mandag 15. juli 2019, klokken 16:44
Det egentlige problemet her er Ionity sin prissetting, med 80kr pr lading.

Det er jo en oppfordring til å henge lengst mulig på ladestasjon.

Høres heller ut som om det er satt opp for få ladestasjoner på de plassene du tenker på?

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på mandag 15. juli 2019, klokken 12:21
Endringen kan være så enkel som å sette en liten NFC-leser på stasjonen.
Uh, nei. Tesla bruker CAN for kommunikasjon, CCS bruker en variant av homeplug.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på mandag 15. juli 2019, klokken 17:28
Sitat fra: Rosstopher på mandag 15. juli 2019, klokken 12:21
Endringen kan være så enkel som å sette en liten NFC-leser på stasjonen.
Uh, nei. Tesla bruker CAN for kommunikasjon, CCS bruker en variant av homeplug.

Og du mener det er umulig å få laget en adapter samt å få programmert laderen til å forstå signalene fra biler som ikke er Tesla?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på mandag 15. juli 2019, klokken 17:35
Sitat fra: turfsurf på mandag 15. juli 2019, klokken 17:28
Sitat fra: Rosstopher på mandag 15. juli 2019, klokken 12:21
Endringen kan være så enkel som å sette en liten NFC-leser på stasjonen.
Uh, nei. Tesla bruker CAN for kommunikasjon, CCS bruker en variant av homeplug.

Og du mener det er umulig å få laget en adapter samt å få programmert laderen til å forstå signalene fra biler som ikke er Tesla?
Absolutt ikke, men en NFC leser som du foreslår gjør absolutt ikke det. NFC har ikke noe som helst med hverken CCS eller Tesla SuC protokoller å gjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Enda mer relevant for denne "sutringen", har noen FAKTISK stått i kø bak Teslaer på en Ionity-lader? Har noen stått i kø på Ionity-lader i det hele tatt? Eller er det kun hypotetisk?

Jeg syns de ser nesten helt forlatt ut når jeg passerer de. Som oftest ingen, en sjelden gang én ladende. Madammen har ladet og var alene, foruten en stakkar som ikke fikk startet lading. Selv på søndag for en uke siden, midt i hjemfartstiden, var Ionity sine ladere på Kjerlingland helt uten ladende, mens det til enhver tid var 12-14 Teslaer på SuCen ti meter unna, med høy utskiftningsrate.

Betaler man har man rett til å lade, til og med til 100% om man har behov for det, så enkelt er det faktisk. Men skal jeg stå i kø bak noen, så vil jeg heller stå bak noen som lader med 150kW+, og vite at de faktisk utnytter en slik lader, enn noen som lader med 25-35kW ala Leaf, e-Golf og i3, som like godt kunne ladet på 50kW.

Rollep

Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. juli 2019, klokken 14:34
Det ligner litt på at noen ikke synes 50 kW biler skal lade på lynlader og at noen vil lade til 100% er også feil
Jeg synes definitivt ikke at 50 kW bilene skal ta opp plass på lynladerne og jeg synes selvsagt også at det å lade til 100% er feil. Forhåpentligvis skjer det noe positivt når introduksjonsperioden er over og Ionity forandrer prissettingen. Hvis det fortsetter som nå er sannsynligheten for at jeg går over til elbil på langturene svært liten.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

automat

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 15. juli 2019, klokken 16:53
Sitat fra: automat på mandag 15. juli 2019, klokken 16:44
Det egentlige problemet her er Ionity sin prissetting, med 80kr pr lading.

Det er jo en oppfordring til å henge lengst mulig på ladestasjon.

Høres heller ut som om det er satt opp for få ladestasjoner på de plassene du tenker på?
Å sette opp flere ladere er jo en ekstremt mye dyrere løsning enn å endre prismodell. En kostnad som til syvende og sist veltes over på kundene.

Men i flg andre innlegg her ser det ikke ut som kø er noe stort problem på ionityladere. Jeg trodde det var det, siden det kom klager her.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA