Har ment å skrive noe fra prøveturen siden forrige uke, men her kommer det.
Da jeg har kjørt Model S i noe over fire år er overgangen til Mercedes ganske stor. På godt og vondt.
Førsteinntrykket av bilen - en 1886 stylet affære - er enormt bra, solid, ryddig, pengeskaplyd når dører lukkes, etc. Men, det tok noen sekunder før jeg skjønte at for å få bilen i gang må den "startes" med en startknapp. Det var uvant. Forøvrig det samme da jeg parkerte, så ulte den over at jeg ikke hadde trykket på startknappen for å skru av. Dette blir jo muskelminne, men virker som et skritt tilbake i tid med startknapp.
Det er skrevet mye om hvor stille EQC er, og hvor mye ressurser som er lagt ned for å redusere støy. Jeg ble derfor overrasket over å høre elmotorhvin ved igangkjøring. Synes det var mer fremtredende enn i min 2015 Model S. Mulig jeg tar feil. Ved all annen kjøring er det derimot definitivt mye roligere enn hva jeg er vant med.
Ble ikke komfortabel med regenereringen i løpet av prøveturen. I Dauto vil den riktignok regenerere hardere dersom du går av "gassen" og er i ferd med å ta igjen en bil foran deg. Fin funksjon! Jeg trooor det samme gjelder når du ankommer et kryss/rundkjøring, men her synes jeg det var for inkonsekvent. I sum kunne jeg aldri vite hvor mye den regenererte, så endret innstillingen til D- i stedet. Mye mulig jeg ville blitt mer dus med Dauto etter mer bruk.
Navigering: Jeg forsøkte under hele kjøreturen å legge inn adresse til BOS Lørenskog uten å lykkes. Jeg må vite gateadressen, ja? Det visste jeg tilfeldigvis, men allikevel fikk jeg ikke startet navigeringen. Rotet så mye med det at jeg holdt på å kjøre av veien. Konseptet hos Tesla er veldig mye enklere; skriv et firmanavn > boom!
Hele infotainmentsystemet har en lærekurve som er ganske bratt. Mye knapper og skjermer, med mye (flott) grafikk og informasjon. Det var enklere å gå fra min gamle bil til Model S, husker jeg.
Annet: Det var sol og fint vær og det ga et irriterende gjenskinn fra det perforerte dashbordet i frontruten. Mørkt dashbord anbefales.
Alt i alt en fin opplevelse. Min bestilling blir stående. EQC er uvant men ingenting jeg ikke blir vant til, og selvsagt blir det mer naturlig etter mer bruk.
Jeg satte meg i min Model S og forlot BOS Lørenskog. Kjørte over noe dårlig vei med vibrasjoner som forplantet seg godt inn i bilen. La overhodet ikke merke til dette med EQC.